Modulární stage piano.
1. 2. 2023
Italský výrobce Viscount, známý především z oblasti vývoje digitálních varhan pro chrámové a koncertní použití rozličných dispozic, velikostí a samozřejmě cenového rozpětí, se zaměřil také na stále více populární sféru vintage nástrojů, včetně klonů legendárních Hammondek a aktuálně také přenosných klavírů. My se dnes podíváme na nadupaný model Legend '70s Compact ve verzi Ex.
Úvodem
Akustický klavír byl a je vždy rozměrným a těžkým nástrojem. Ačkoli existují i zmenšené modely a zejména nástroje typu pianino jsou uspořádáním strun vhodné do domácího prostředí více, než klasické „křídlo“, stejně se bavíme o nástrojích s váhou v řádech stovek kilogramů. První významnou miniaturizací systému kladívek a rezonančních prvků byl vynález Haralda Rhodese, který usiloval o co nejlepší přenosnost a stabilitu ladění, byť za cenu nutné amplifikace, protože přímý akustický výkon legendárního Rhodes piana byl nedostatečný. Systém kovových tyčinek a ladiček nahradil potřebu dlouhých strun a to byl zásadní krok k miniaturizaci.
Praktickým důsledkem objevů Haralda Rhodese bylo zmenšení rozměrů a váhy nástroje na zhruba 60 kilogramů (u modelů se 73 klávesami), což už dva muzikanti snadno zvládli a nebylo zapotřebí povolat stěhovací partu. U pozdějších modelů Mk II se objevil ještě jeden zajímavý důsledek, spočívající v možnosti umístit druhý klávesový nástroj, nejčastěji syntetizér či Clavinet, na horní plochu nástroje. Protože byly nástroje Rhodes provedeny v podstatě jako vsazené do transportního kufru, stačilo na pódiu přišroubovat nohy, pedál, odkrýt klaviaturu a nástroj postavit. Piano pak sloužilo i jako stojan právě na druhé klávesy, bez nutnosti použít další konstrukci. Mnoho muzikantů, hrajících zejména funky či jazz, právě takto vystupovalo a nějaký ten Minimoog či Prophet vršku Rhodes piana moc slušel.
Řada nástrojů Viscount Legend
Nástroje Viscount Legend zahrnují řadu moderních simulací klasických historických nástrojů. Řada Legend Organ se zaměřuje na Hammondovy nadčasové elektrofonické varhany v pěti různých modelech, zatímco Legend '70s Pianos vzdávají hold o nic méně proslulým jevištním nástrojům Rhodes a Wurlitzer.
V portfoliu řady Legend ’70s jsou nabízeny tři varianty. Model dodaný pro tuto recenzi je Compact, vybavený kladívkovou klávesnicí Fatar TP100LR se 73 klávesami. Tento nástroj váží na transport velmi příjemných 16,2 kg (polovina hmotnosti Rhodes Mk8) a měří 1120 mm na šířku, 180 mm na výšku a 475 mm do hloubky.
Verze Artist má plnohodnotnou klávesnici Fatar TP100LR s 88 notami, vážící o pár kilo více (18,8 kg). Jeho výška a hloubka jsou stejné jako u modelu Compact, ale klaviatura s větším rozsahem znamená šířku 1330 mm.
Vrcholem modelového tria je Artist-W, který má také klaviaturu s 88 klávesami, ale se zdokonaleným mechanismem Graded Hammer a s dřevěnými klávesami. Navzdory jeho složitější konstrukci to přidává jen další kilo oproti standardnímu modelu Artist.
Klaviatury ve všech třech stage pianech Legend `70s používají technologii tří snímačů pro snímání rychlosti úhozu a průběh citlivosti lze nastavit pomocí pěti křivek. Na levé straně vedle klaviatury všech tří modelů najdeme také kolečka Pitch Bend a Modulation, takže nástroje poslouží dobře i jiným, než klavírním zvukům.
Popis nástroje
Stage piano Legend '70s má výrazný vintage styl s černými dřevěnými bočnicemi a elegantním černým potahem, zvýrazněným hliníkovými lištami. K nástroji je možno dokoupit dedikovaný stojan se čtyřmi hliníkovými nohami po vzoru předlohy Rhodes, ale je škoda, že není rovnou v ceně. Zaručuje velkou stabilitu a není třeba experimentovat s výškou stojanu. Vrchní panel nástroje je plochý a dovoluje umístění např. syntetizéru, laptopu, či mixpultu apod. Hloubka panelu je menší, než známe z Rhodes pian, ale např. Nord Lead se na něj v pohodě vejde. Do vrchního panelu lze také zasunout dodávaný notový pultík.
V balení nástroje najdeme jednoduchý sustain pedál, síťový kabel IEC („eurošňůra“), obsáhlý návod k použití a notový pultík v kovovém provedení pro výše uvedené zasunutí do vrchního panelu nástroje.
Čelní panel nástroje je zešikmený a zaručuje pohodlnou viditelnost a ovládání ze strany hráče. Testovaný nástroj ve verzi „Ex“ byl plně osazen v celé šířce panelu a to kromě základního, pevného a všem rozšiřujícím společného panelu pro efekty a programy také moduly E-Piano, Sound Collection, Clavi a A-Piano (viz dále).
Ovládací prvky na hlavním panelu začínají hlavním ovladačem výstupní hlasitosti, třemi vertikálními posuvnými potenciometry pro nastavení třípásmového EQ (parametry EQ jsou plně nastavitelné) a ovladači stereo reverbu, které upravují signál směrovaný do hlavních stereo výstupů. Nabízené dozvukové programy pokrývají obvyklé typy velkých a malých místností (Room), malých, středních a velkých sálů (Hall), Plate, pružinové typy (Spring) a dva efekty „Tape Reverb“.
Dále na společném panelu najdeme ovládací prvky pro dvě interní efektové jednotky, označené FX1 a FX2. K dispozici je jednak volba typu efektu a tlačítka zapnutí/vypnutí pro každý efekt zvlášť, stejně jako ovládání míry efektu a rychlosti modulace. K dispozici jsou efekty typu tremolo, chorus, flanger, phaser, wah, simulace zesilovače, delay a další (komprese, EQ atd.). Modulační parametry v obou efektových jednotkách mohou být synchronizovány buď s interními nebo externími MIDI hodinami, nebo mohou běžet nezávisle.
Poslední část tohoto hlavního panelu je vyhrazena malému OLED displeji a přidruženým ovladačům nabídek, tlačítkům a dalším ovládacím prvkům pro nastavení nástroje jako celku. Navzdory malé velikosti a monochromatickému provedení je displej dobře čitelný.
Většinu věcí lze nastavovat z ovládacího panelu, ale výrobce Viscount nabízí také bezplatný Legend '70s Editor. Ten běží na Windows, macOS a iOS a velmi usnadňuje a urychluje konfiguraci nástroje. Kupodivu však firmware nástroje a jednotlivých modulů nelze upgradovat přímo z aplikace. Firmware je nejprve třeba zkopírovat na flash disk, zapojit do portu USB-A a spustit pomocí systémového nastavení v menu.
Programy lze volit postupně nahoru a dolů buď otáčením ovládacího kolečka, nebo stisknutím vhodného duálního nožního spínače. Praktickou možností pro hráče během vystoupení je použití funkce Song Mode, ve které každá naprogramovaná skladba obsahuje čtyři různé programy, které lze rychle přepínat pomocí čtyř tlačítek Set na hlavním panelu. Jiný program lze tedy nastavit pro intro, jiný pro sloku, refrén a sólo. Až 40 skladeb lze seřadit za sebou a vytvořit seznam - k dispozici je až devět takových playlistů. Také programování v Song Mode velmi usnadňuje softwarový editor, ačkoli přímé programování na nástroji je poměrně intuitivní.
Konektivita
Možnosti propojení s okolním světem na zadním panelu jsou u všech modelů stejné. Čtyři audio výstupy - hlavní pár a dva pomocné (AUX 1 a AUX 2 pro nezávislé směrování modulů) - jsou realizovány klasicky na 6,3mm Jack konektorech v symetrickém TRS provedení, ale výstupy samozřejmě zvládnou i nesymetrické připojení.
Dále je k dispozici stereo sluchátkový výstup na přední levé straně klaviatury pod klávesami a 3,5mm nesymetrický mini-jack vstup uprostřed zadního panelu pro připojení smartphonu nebo MP3 přehrávače pro přehrávání doprovodné stopy přes hlavní výstupy nástroje. Úroveň přehrávání musí být nastavena na samotném zdroji signálu – není ovlivněna hlavním ovládáním hlasitosti a není k dispozici žádný samostatný regulátor hlasitosti playbacku.
Uzemněný síťový vstup IEC akceptuje rozsah napětí 100–240 V. Dále na zadním panelu najdeme vstupy pro nožní ovladače, zahrnující připojení dvojitého spínače pro posun aktuálního programu nahoru nebo dolů, pedál Hold (damper), další dva přiřaditelné nožní spínače a dva přiřaditelné nožní kontinuální pedály. Tyto vstupy pro pedály, spínače a ovladače lze individuálně konfigurovat pro různé funkce, polaritu zapojení a rozsahy nastavení - vskutku velkorysá nabídka.
Vstupy a výstupy MIDI jsou v provedení standardních pětikolíkových DIN konektorů a také v podobě portu USB typu B pro připojení „To Host“ pro počítač nebo tablet. Stereo zvuk (pouze 44,1 kHz) lze také přehrávat z počítače přes zabudované USB audio rozhraní propojení a je směrováno přes hlavní výstupy, stejně jako vstup mini-jack. Druhá USB zásuvka (typ A) slouží pro zapojení flash disku pro ukládání a načítání programů a nastavení, stejně jako načítání aktualizací firmwaru jak pro hlavní nástroj, tak pro jednotlivé moduly.
Modulární koncepce
Nová řada stage pian Viscount Legend `70s je unikátní tím, že ji lze personalizovat a přizpůsobit každému účelu a zaměření pomocí instalace několika vysoce kvalitních modulů generujících zvuk.
Aktuální řada dostupných zvukových modulů zahrnuje: elektrické piano, akustické piano, Clavinet, Sound Collection (klasický rompler), Synth‑8 a External Control. Kromě posledních dvou byl testovaný nástroj osazen všemi moduly a víc by se jich do šasi nástroje ani nevešlo. Proto pokud by uživatel potřeboval pro specifický účel např. analogový syntetizér Synth-8, musel by oželet jeden z předinstalovaných modulů a ten demontovat. Některé z modulů využívají fyzické modelování, zatímco jiné jsou založeny na vzorcích, ale Synth-8 je skutečný analogový hardwarový syntezátor s osmi hlasy a dvěma oscilátory na hlas.
Případná instalace nebo výměna modulů je jednoduchá: hliníková lišta podél horní části ovládacího panelu se odšroubuje spolu s několika šrouby, které drží modul (nebo záslepku) na dané pozici. Nový panel se připojí krátkým plochým kabelem, podobně jako u modulárních syntezátorů, a jakmile je připojen, zajištěn a je nasazena horní lišta, lze nástroj zapnout. Řídící sekce si pak aktuální sestavu modulů ověří a nakonfiguruje pro centrální řízení. Výborné a inovativní.
Jednotlivé zvukové moduly lze nakonfigurovat tak, aby reagovaly buď na globální MIDI kanál, nebo na různé MIDI kanály. To umožňuje z jiného nástroje nebo MIDI sekvenceru přehrávat zvuky z modulů nezávisle.
Každý modul má své vlastní tlačítko on/off (Mute) a ovládání hlasitosti a jeho výstupní signál může být směrován buď do hlavních stereo výstupů (přes Master Reverb a EQ) nebo do jednoho či druhého ze dvou výstupů Aux a to přes jeden (nebo oba) z vnitřních efektových enginů. Každý program si ukládá také parametry nastavení zón klaviatury, na kterých ten či onen modul má znít.
Jednotlivé moduly mají pak vlastní řadu nastavitelných parametrů, ačkoli možnosti se u různých modulů samozřejmě liší s ohledem na typ enginu. Další parametry, které nejsou přístupné přímo z panelů jednotlivých modulů, jsou k dispozici ze softwarového editoru.
E-piano
Tento modul je zvukovým srdcem celého nástroje a využívá technologii „Advanced Physical Modelling“ společnosti Viscount, která poskytuje pět různých variací nástrojů Rhodes, dva Wurlitzery a navíc elektroakustické stage piano, odvozené od nástrojů Yamaha CP-70 a CP-80. Požadovaná varianta zvuku se vybírá otočným přepínačem. Otočnými ovladači se také nastavuje hlasitost, basy a výšky, intenzita a rychlost vyhrazeného efektu tremolo a tlačítka aktivující výstup modulu, efekt tremolo a efekt virtuálního zesilovače. K dispozici je 13 různých modelů zesilovačů, které simulují všechny klasické kombinace, jako Suitcase 76, WR200, Twin atd. Ty se však vybírají pomocí systémového nastavení, nikoli z panelu modulu. Zvuk modulu E-Piano je skvělý, řekl bych jeden z nejlepších na trhu. Zvuk může být velmi dynamický, měkký či funky nakřáplý. Díky modelingu je velmi autentický, živý a nabízí plnou polyfonii.
Sound Collection
Druhý z osazených modulů poskytuje více než 100 různých nástrojových zvuků, všechny zachycené pomocí technologie „High-Definition Sampling“ (HDS) firmy Viscount. Jedná se vlastně o běžný rompler pro univerzální nasazení. Lze vybrat a hrát libovolné dva zvuky současně přes sebe nebo jako split (se 128hlasou polyfonií), což ještě více rozšiřuje všestrannost tohoto modulu. K dispozici je 11 padů, 11 smyčců (akustické i syntetické), 11 sborů, 17 žesťů, 16 kláves (klavír, DX piano, cembalo, akordeony atd.), 15 varhan (Hammond a tranzistorové typy), 12 basových zvuků a 16 ostatních (většinou kytary a laděné perkuse). Všechny vzorky jsou kvalitní a dobře fungují v kombinaci s ostatními, zejména klavírními moduly, pro které jsou vhodné jako doplněk a rozšíření zvukových možností.
Clavi
Další zvukový modul simuluje zdařile elektrofonické nástroje typu Clavinet a to modely Hohner D6 a E7 pomocí fyzického modelování. Je tu k dispozici hlasitost, tlačítko pro zapnutí/vypnutí výstupu, tlačítka pro výběr jednoho ze dvou modelů Clavinetu a pro nastavení zvukových clon – filtru Brilliant, Treble, Medium, Soft – dvě varianty zapojení snímačů a zatlumení znějících strun (dusítko). Zvuk je opět velmi věrný, jadrný, díky modelování živý a výborně reaguje na akcenty a délky not –splněný sen funky hráčů.
A-Piano
Posledním v řadě osazených modulů použil Viscount opět svou technologii HDS k zachycení zvuku osmi klasických typů akustických klavírů, popsaných na panelu pouze nic neříkajícími názvy „Piano 1“ až „Piano 8“, ze kterými se skrývají nástroje americké, německé a japonské výroby (každý zkušený klavírista si domyslí značky nástrojů), v různých stářích, modelových variacích a určení pro daný žánr hudby. Opět nechybí ovladač hlasitosti, zapnutí/vypnutí výstupu, nastavení odezvy dynamiky a jasnosti (brilance) zvuku. Maximální polyfonie činí 128 hlasů. Zvuky jsou velmi kvalitní, rozhodně je lze srovnat s konkurenčními nástroji podobné cenové kategorie. Vzorky jsou dlouhé, s neslyšitelnou návazností smyček a hladkým přechodem dynamiky pro různý úhoz. Nástroj poskytuje opět velký rozsah dynamiky ve spojení s expresivitou hráče. Parametr Brilliance je vítaným doplňkem, když se chceme s klavírem lépe prosadit např. ve zvuku kapely.
V praxi
Použitá klaviatura Fatar je zdařilým kompromisem mezi příjemným pocitem ze hry a přenosností nástroje. Je mechanicky trochu hlučnější, což ale nevnímám jako nedostatek, je příjemně tuhá a osobně mám rád, když má klavírista v klávesách trochu oporu – oproti tomu hrát zvuky akustického klavíru např. na lehkou klaviaturu syntetizéru je vždy poněkud nepřirozené.
Velmi se mi líbí vzhled Legend '70s, který evokuje klasické Rhodes piano. Je jasné, že celá konstrukce nástroje je jakoby naddimenzovaná, protože neskrývá složitý mechanismus a rozměrné rezonanční prvky, které v originále prostě něco váží, a namísto toho jsou uvnitř kromě klaviatury jen lehké desky s elektronickými obvody. Je to takový protipól miniaturizace všeho a nástroj tak působí na pódiu velmi hodnotným a robustním dojmem. Ostatně celé šasi je konstruováno z plechu a dřeva, také panely jednotlivých modulů jsou kovové a jistě něco vydrží. Všechny ovládací prvky jsou přímo před hráčem, doslova po ruce, přesto nehrozí, že by se cokoli poničilo a rozladilo i při divoké hře rock`n`rollového pianisty. Z hlediska ovládání je trochu škoda, že např. funkce transpozice klaviatury není přímo dostupná nějakými tlačítky, ale musí se do menu.
Pro koho je nástroj určen? Určitě pro všechny, kteří jsou zvyklí hrát na klavír a jsou náležitě technicky zruční. Těžištěm nástroje jsou elektrická a akustická piana, určitě se dobře uplatní i Clavinet. Modul Sound Collection vnímám jako hodnotný doplněk k pianům, pro vrstvení a split klaviatury. Když nepřijde basák, hodíte si do levé ruky basový zvuk a koncert může začít. Oproti nástrojům Nord Stage je znát, že např. zvuky varhan Hammond jsou samplované, nikoli modelované, ale nástroj nemá ambice pokrýt všechny potřeby klávesového hráče. Díky kolečkům Pitch Bend a modulace můžete vystřihnout i nějaké to moogovské sólo, ale opět platí, že dedikovaný VA nebo analogový syntetizér umístěný třeba na vrchním panelu odvede lepší práci.
Závěr
Testovaný nástroj Viscount Legend '70s Compact EX mne velmi mile překvapil. Je kvalitně zpracovaný jak mechanicky, tak zvukově. Výrobce se neustále zabývá vývojem enginů, takže nový firmware vždy nabídne nějaké to vylepšení. Do nástroje už nelze vložit žádný další modul – je plno. Pokud byste chtěli obohatit nástroj např. o skvělý analog Synth-8 nebo sekci pro řízení externích zvukových modulů, museli byste obětovat jedno ze stávajících rozšíření. Myslím si ale, že nástroj, tak jak byl dodán, splní všechny požadavky kapelového hráče a zbytek doplní případně další nástroj. Kdo chce moderní nástroj jako alternativu k drahému originálu Rhodes, myslím, že má po přečtení této recenze zase o něco snazší výběr.
Výrobce: Viscount
Zapůjčil: Hudebni Centrum s.r.o.
Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.