Viscount Cantorum VI Plus

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 17
Registrován: 03 bře 2016 23:07

Viscount Cantorum VI Plus

Příspěvek od jirineuzil » 25 bře 2019 09:21

Přenosné jednomanuálové varhany.
25. 3. 2019

Nástroje italské firmy Viscount jsou již známou dlouholetou stálicí na trhu elektronických varhan. V dnešním testu se podíváme na její poslední model řady Cantorum, který by se klidně mohl nazývat “digitální pozitiv” - malé jednomanuálové, snadno přenosné varhany se zabudovanými reproduktory.

Koncepce a design
Model Plus vychází z předchozího modelu Cantorum VI, ale přináší řadu vylepšení, zejména po stránce zvukových možností. Je to jednoduchý jednomanuálový nástroj pro malé prostory - kaple, modlitebny, svatební obřady apod., kde není možné nebo potřebné mít variantu s více manuály a pedálem. Celkovým designem s kombinací imitace dřeva a černé barvy působí vážně a důstojně, ale zároveň nikoli chladně. Jeho váha je 14,5 kg, což je na pětioktávový jednomanuálový nástroj dost, ale nesmíme zapomenout, že se jedná o varhany s těžkou klaviaturou a zabudovaným adaptérem. Přenosný je i tak dobře a typicky se možná ani moc přenášet nemusí.
Obrázek
Ústřední částí vrchního panelu je, jak by se dalo čekat, část pro přepínání varhanních rejstříků s klasickými podsvícenými sklopkami, kterých tu najdeme 21 (3 pedál + 7 manuál I + 11 manuál II). Vedle nich vlevo je trojice potenciometrů pro hlasitost, poměr varhanních/ostatních zvuků a hloubky reverbu. Pod nimi je pole tlačítek přepínajících různé funkce. Netradičním, ale velmi zajímavým přepínačem úplně vlevo můžeme měnit ladění varhan v sedmi variantách. Najdeme tu středověké pythagorejské přes renesanční středotónové až po barokní varianty a samozřejmě i obvyklé rovnoměrně temperované. Vpravo vedle najdeme transpozér klaviatury, u kterého je možnost nastavit transpozici pouze o +/-3 půltony, což je velmi atypické (většinou bývá celá oktáva). Pokud chtěl tím výrobce motivovat hráče k tréninku transpozice, je to výborné, ale možná někdo bude tímto prvkem zklamán, protože potřebuje transponovat třeba o kvintu. Vedle najdeme přepínání zvukových vrstev, variant varhanního zvuku a rejstříkových předvoleb. Úplně vpravo pak ukládaní do paměti a nahrávání/přehravání interního sekvenceru. Další zajímavostí je paměť pro 61 klasických skladeb včetně svatebních.

Na zadním panelu najdeme tradičně hlavní vypínač, zdířky MIDI IN/OUT a USB A/B pro flash disk a připojení k počítači, včetně USB MIDI. Dále samozřejmě audiovýstup L/R, sluchátkový a zdířky pro pedály. Zde pozor, protože nástroj nerozezná správně všechny druhy sustain pedálu - klavírní typ s polopedalizací nešel, ale obyčejné spínače ano. K nástroji se dodává stojánek na noty a dá ještě dokoupit stylový stojánek v kompletu s expression a sustain pedálem a lehký přepravní obal.
Obrázek
Ovládání
Z hlediska ovládání (ale také designu) se firma zřejmě chtěla vyhnout jakémukoli displeji. To je na jednu stranu pochopitelné, aby displej vizuálně nerušil, na druhou stranu některá nastavení jsou lehce zapeklitá, provádí se kombinací několika tlačítek a pro vysvětlení a zapamatování bude uživatel určitě potřebovat manuál. Někde by se hodilo zobrazení hodnoty na displeji pro ujištění, že jsme zvolili správně.

První lehce nečekanou věcí (alespoň pro mě, jako nováčka této řady nástrojů) je to, že po zapnutí nástroj hned nehraje, ale přepne se do tzv. Standby režimu (úspora výkonu). Ten je sice obecně dobrým nápadem (pokud se nástroj používá na obřadech, kde jsou větší časové prodlevy, šetří energii), ale možná by jeho použití mohlo být méně direktivní a ne bezprostředně po zapnutí nástroje. Pro skutečné zapnutí musíme ještě stisknout jedno tlačítko na panelu, kterým se nástroj “odblokuje”. Dovedu si představit velmi nepříjemnou situaci, kdy je třeba poslat na hraní např. obřadu záskok a kolegyně či kolega o této funkci neví, takže nástroj prostě nezazní.

Pro klasické varhanní ovládání je jinak ovšem nástroj zcela samovysvětlující a znalý hráč s ním nebude mít problém. Užitečným základem bude jistě ovládání 12 pamětí pro konfiguraci rejstříků ve dvou bankách. Dále se zvuk dá vrstvit s nevarhanními zvuky (nezávisle pro oba manuály) a také samozřejmě rozdělit klaviatura na vrchní/spodní manuál, dělící bod je nastavitelný.

Klaviatura
Je to tradiční varhanní, tzv. liturgická klaviatura s dvěma vyfrézovanými drážkami mezi linií černých a bílých kláves a tužším odporem úhozu. Byť klasické varhany nejsou můj hlavní obor, hraje se mi na tento typ klaviatury celkem příjemně. Samozřejmě hraní např. klavírního či jiného než varhanního zvuku s větší dynamickou odezvou je trochu nezvyk, ale i tak má klaviatura dobrou a vyrovnanou reakci, kterou lze nastavit i pomocí křivek úhozu.
Obrázek
Zvuk
Varhanní sekci není absolutně co vytknout - hraje skvěle, vyváženě, v kvalitě je znát dlouholetá tradice této firmy a vzorkovací technologie ARTEM. Neměl jsem bohužel možnost přímo porovnat zvuk se základním modelem Cantorum VI, ale zvýšení velikosti vzorků z 16 na 42 MB a vzorkovací frekvence z 32 na 46 kHz zní docela výmluvně. Každá ze čtyř varhanních variací má nyní své vlastní vzorky, takže celkem je tu 84 rejstříků + tremulant pro manuál II. Ke kvalitě rozhodně přispívá i velmi dobrý a zvukově příjemný reverb. Zvukové (de facto historické - romantické, moderní, barokní) varianty jsou zajímavé a věrně provedené, včetně detailů jako např. rozložení jednotlivých "píšťal" ve sterobázi.

Ostatní doplňkové zvuky (zde je jich 14) nejsou sice na dnešní poměry úplně špičkové, ale rozhodně neurazí a jsou použitelné. Rejstřík zvonohry (chimes) zní trochu více chemicky, ale ostatní zvuky - smyčce, akustické piano, dechové nástroje, sbory, harfa, cembalo, celesta - jsou dobré. Polyfonie celého nástroje je 192 hlasů, což je velmi dostatečné.

Interní ozvučení (2x 25 W) poskytuje slušný zvuk a menší prostor v pohodě ozvučí, dobré externí zesílení s většími reproduktory kvalitě zvuku samozřejmě ještě prospěje.

Závěr
Viscount Cantorum VI Plus je vynikajícím nástrojem svého specifického typu. Jeho zvuková kvalita varhanní sekce se dá brát jako referenční. Pokud si odmyslíme jeho občasné atypické parametry a prvky ovládání (které je ale spíše jen třeba znát), jedná se o velmi kvalitní a bezproblémový nástroj. Poměr cena/výkon se mi jeví jako celkem přiměřený (s přihlédnutím k tomu, že varhany obecně nejsou levnou záležitostí).

Výrobce: Viscount
Zapůjčil: Hudebni centrum s.r.o

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět