Universal Audio UAFX Starlight Echo Station

Geniální „zpoždovací“ mašina.

Jeden z nejběžnějších efektů, který si kytarista pořizuje do pedalboardu hned po overdrivu a chorusu, je právě delay. Těchto krabiček je na trhu nepřeberné množství. Jednou z novinek na trhu v kategorii delayů je krabička od firmy UAFX Starlight Echo Station. První z efektů této série jsem již představil minule stejně jako firmu, která za krabičkami stojí. Další v pořadí je tedy stereo delay pedál, který nabízí hned tři typy delaye. Nalezneme zde simulaci páskového echo, analogové a digitálního delaye.

Efekt, stejně jako jeho bráška, disponuje volitelným true/buffered bypassem. Nechybí možnost režimu tap tempo, kdy si nohou našlapete potřebné tempo dle skladby, možnost nastavit presety, či možnost stažení dalších zvuků přímo do pedálů pomocí USB C.

Pohled zvenčí
Echo Station opět patří ke špičkovým butique pedálům, čemuž pochopitelně odpovídá jak zpracování, tak hlavně zvuk. Trochu bolestivější je pak i odpovídající cena.

Co opět první zaujme, je stylový design efektu. Kovové bytelné tělo v kombinaci antracitové černě a stříbrného zbroušeného kovu na vrchu efektu, působí velmi dobře a stylově. Efekt opět obsahuje dva nožní spínače pro zapnutí a vypnutí efetku, nebo pro přepínání presetů. Tímto spínačem navíc můžete nastavit Tap tempo. Dále je zde šestice potenciometrů: klasika Delay, Feedback a mix a dále potenciometr Division, Color a Mod. Mezi potenciometry jsou dále umístěné páčkové přepínače pro nastavení typu delaye, Store pro přístup ke zvukům v aplikaci, kde lze stáhnout další zvuky a přepínač ABC nastavující mód delaye. Na zadní straně nechybí vstupy a výstupy pro kytaru a zesilovač. Vstupy jsou mono a stereo, dále zde nalezneme vstup pro adaptér, který opět není v ceně a vstup pro USB C na propojení s PC. Přes velmi bohatou porci ovládacích prvků není problém nastavit téměř okamžitě ten správný zvuk. Ovládání je velmi intuitivní a troufám si říci, že i začátečník velmi rychle dokáže nakroutit svůj zvuk.

Prvotřídní zvukový stroj, aneb jak to hraje
Firma se chlubí tím, že sice tvoří digitální efekty, ale se zvukem analogu. Nelze než jí dát za pravdu. Krabice produkuje naprosto fantastické zvukové palety. De facto při jakémkoli nastavení dostanete prvotřídní a použitelný zvuk. To se mi snad u žádného efektu nestalo. Efekt tedy nabízí docela velkou škálu zvuků od klasického páskové echa, přes emulaci slavného analogového „memory man“ delaye, až po křišťálově čistý digitální delay známý z 80 let. Každý typ delaye má navíc tři volitelné alternativy dozvuku, který rozšíří vaši paletu zvuků. V základu této krabice najdeme tedy tři typy delaye.

První je Tape EP III, další pak analogová simulace DMM, která emuluje zvuk klasiky jako Memory man a nakonec typ Precision. Ten nabízí digitální delay s možností nekonečného zpoždění a opakování. Opět je zde možnost, že pokud přístroj zaregistrujete, můžete stahovat další presety a zvuky. Některé presety jsou pak ovšem zpoplatněny.

Efekt pracuje naprosto bezchybně, ať už je zapojen do smyčky, nebo je zapojen napřímo do zesilovače. Po chvilce hraní mě nejvíce překvapilo, že vlastně hraje zcela „obyčejně“, ale naprosto famózně. Žádná ztráta signálu, nebo nežádoucí zvukové ocasy a šumy. Zvuk z efektu se stal přirozenou součástí zvuku zesilovače a opět z něj vytáhl to nejlepší, zkultivoval ho a poslal do beden pro potěchu ucha. Ta „obyčejnost“ vlastně spočívá v tom, jak to hraje výborně. Efekt produkuje nádherný teplý tón, plný krásných středových frekvencí. Ze zvuku není cítit žádná „digitální chemičnost“, nebo náznak zkreslení původního signálu, kterou mají občas některé delaye. Vše zní naprosto přirozeně. Efekt nádherně doplní jak čistý kanál zesilovače tak výborně zkultivuje i high-gainové metalové kartáče. O zvuku crunche není absolutně pochyb. S touto mašinkou můžete tvořit od jednoduchých „opakovaček“, po šílené kosmické zvuky s možností nekonečného opakování. Díky funkci taptempo lze natapat nohou rychlost dle bubeníka. Toto sice má většina delayů, ale i zde to funguje naprosto výborně. Efekt může pracovat také ve stereu, takže pokud máte uzpůsobenou sestavu do sterea, vyřádíte se do sytosti.

Je nutné ještě zmínit, že potenciometry fungují naprosto úžasně. Každé otočení je na výsledném zvuku znát a i drobné otočení vám změní charakter zvuku k dalším zvukovým rejstříkům, které může efekt nabídnout. Výborné je, že potenciometry jdou velmi ztuha a ve svých pozicích drží, i když na krabičku šlápnete a nechtěně o ně nohou zavadíte.
Co říci závěrem?
UAFX Starlight Echo Station je vynikající butique delay pedál. Zvuk je naprosto přirozený, kultivovaný a přesto, že jde o digitál, tak zní jako staré analogové delaye. Poctivě jsem se snažil najít nějaké chybičky, ale jediná, je opět v absenci adaptéru. Nicméně pokud si kupujete tuto krabičku, tak už určitě máte vymazlený pedalboard s vlastním zdrojem a adaptér pro vás netřeba. Tento efekt je opět určen kytaristům, kteří již vědí, co od svého signálového řetězce chtějí, mají již svůj dobrý nástroj a pořádný aparát. Cena je opět docela vysoká, lehce přes 10 tisíc korun, ale za kvalitu se holt platí. Můžete mít v pedalboardu delay, nebo tam můžete dát vynikající delay. UAFX Starlight Echo Station je rozhodně vynikající delay, který stojí za to vyzkoušení.

Výrobce: Universal Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.