Trace Elliot ELF

Odpovědět
PetrLos
Příspěvky: 3
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Trace Elliot ELF

Příspěvek od PetrLos » 01 pro 2017 11:50

Miniaturní baskytarový zesilovač.

Černo-zelený nezaměnitelný design s červeným a zeleným knobem na každé straně, uprostřed pak 8 až 12 tahový grafický equalizer... tak vypadala jedna legenda mezi basovými aparáty naší modré planety známá pod jménem Trace Elliot. Jejím původním rodištěm byla ostrovní země, kde spoustu věcí dělají tak nějak obráceně a přesto jim to funguje. Ono doběhnout a vyrovnat se aparátům z Kolumbova kontinetu (toho severního) chtělo nejen hodně fištrónu, ale i trochu drzosti a štěstí. Hlavy, komba a boxy této „zelené“ firmy jsme pak mohli vídat ve výzbroji našich idolů velmi často. Pak se však nějak přes tyto krasavce převalila vlna času a nakrátko zmizely z prodejních pultů. V paměti basistů však rezonuje jméno Trace Elliot pořád....

Mám proto tu velkou čest podělit se s vámi o poznatky získané testováním nového aparátu stáje Trace Elliot, nesoucího jméno „ELF“. Už je tomu drahně let, co jsem, jsa majitel hlavy z produkce Tesla Vráble Disco 240 H, marně pošilhával po onom „zeleném“ aparátu s rodným listem Made in UK. Až krátce po pádu opony jsem se odhodlal (k zadlužení) a ona třistawattová legenda v provedení „kombo“ 7215 SM se natrvalo usadila v naší zkušebně. Každý, kdo podobný upgrade zažil, si moc dobře pamatuje na ten kvalitativní zvukový skok. Asi jako mezi rumunskou samohonnou lihovinou a dvanáctiletou whisky ze Skotského království. Jak ale běžely roky a maličko rostla i pódia akcí, stal se Elliot slabým z hlediska akustického tlaku a byl vyměněn za hlavu a box se čtyřmi desítkami. Nyní, téměř po patnácti letech, se tedy znovu setkáváme tváří v tvář (no, řekněme spíše „tvářičkou“).
Obrázek
Extrémně stolní
Po spatření výše uvedeného zesilovače jsem nevěděl, zda se mám smát, či zda bdím nebo spím. Náš ELFík se totiž honosí těmito gigantickými rozměry: 171 x 104 x 34 mm. Když si tyto míry představíte, zjistíte, že naše basová hlava má velikost kytarové krabičky, a já sám mám ve studiu několik i dvakrát tak velkých. Z legrace jsem ELFa ukazoval známým a chtěl po nich, aby hádali, co to je? Nikdo to neuhodl. Nejblíže byli ti, co si mysleli, že se jedná o nějaký preamp nebo kytarovou krabičku. ELFova váha je 0,73 kg.

Již na první pohled je ELF (dle prof. Tolkiena - ušlechtilá bytost) velice precizně vyroben. Přední, brčálově zelený celokovový panel je opatřen pěti otočnými potenciometry s černými, též kovovými knoby. Pomocí těchto potenciometrů může majitel ovládat (zleva) Gain, Bass (80 Hz), Mid (400 Hz), Treble (4,2 kHz) a Volume. Zcela vlevo a vpravo, na pomyslných okrajích předního panelu, jsou pak dvě jackové zdířky. Levá pro vstup nástroje – Input, pravá pro výstup do sluchátek umožňující např. cvičení v paneláku v době nočního klidu. Mezi potenciometrem Gain a Bass je umístěna LEDka s označením S (signal), měnící barvu od zelené až po jantarovou podle úrovně vybuzení. Zelená LEDka P (power) mezi Treble a Volume informuje uživatele o aktivitě přístroje.

Zadní panel má vlevo (světe zboř se) umístěnou plnohodnotnou PSU zdířku. Tedy žádné tahaní podivných traf, ale klasický přívodní síťový kabel. Hned vedle je přepínač Power On, který přístroj spouští. Vpravo je pak jacková zdířka Speaker Output a DI výstup v provedení XLR do PA systému či záznamového zařízení. Tento symetrický výstup je řazen za korekce (post EQ). Mezi těmito dvěma zdířkami se nachází ještě zapuštěný mikrospínač GND/LIFT, odstraňující možné problémy se zemí. K přepnutí je nutné použít nějaký špičatý předmět.
Obrázek
Kapesní nožík, kapesní baterka a kapesní basový aparát...
Toť vybavení správného gentlemana, chtělo by se říct. Po zapnutí se rozsvítí zelená LEDka „P“, která signalizuje, že je přístroj pod proudem. Souvisle s ní se velice tichounce rozběhne ventilátor chladící spínaný zdroj. Bez něho by nikdy nemohly výkonné zesilovače mít tak miniaturní rozměry (toroidní trafo do krabičky od sirek nenacpete).

Jo aha! Já vám to neřekl? Tak se podržte. ELF totiž není nějaké udělátko na cvičení doma. On umí natlačit 200 Wattů do čtyř ohmů (130 Watt/8 ohmů). Takže se jedná o plnohodnotný aparát na menší podia či do klubů. První testování jsem provedl nejjednodušší cestou. ELFa jsem vřadil mezi svou baskytaru a záznamový pult TASCAM. První zvukové nastavení jsem udělal co nejrovnější. Chtěl jsem tak zjistit, jakou měrou bude signál ovlivněn pouze průchodem skrz naše testované zařízení. Ten samý part jsem pak nahrál do vedlejšího tracku bez přítomnosti ELFa, pouze přes preamp v převodníku. Dal jsem si na pár hodin pauzu a pak s čistýma ušima jsem celý pokus vyhodnotil. I když bylo slyšet, že zvuk z ELFa je masivnější, ale zároveň mnohem měkčí než přes samotný preamp, nebyl to rozdíl zas tak veliký. Následkem lehkého zklamání následovalo vrtání se ve zvuku pomocí korekcí. Podle výrobce je barva třípásmového equalizeru vytvořena jako emulace kdysi tak oblíbeného vícepásmového grafického equalizeru z původních hlav Trace Elliot, o kterých jsem psal v úvodu.

1,60 libry bassového massa
Několik dnů jsem ELFa střídavě připojoval ve studiu k boxu GlockenKlang (2x12) a v učebně k Hartke (1x10). Již s prvními tóny jsem si však uvědomil jedinečnost tohoto drobečka. Z bedny se na mě vyvalil nečekaně báječný tlustý zvuk, který však byl příjemně kulatý a kultivovaný. Přesně tak, jak to mám rád. Nic neřezalo ani nedrnčelo. Znělo to úplně jinak, než na nahrávce našeho prvního letmého seznamování, kde mi zvuk přišel fádní. Nejlepší sound jsem dosáhl v momentu, kdy gain byl za polovinou, basy a středy na půlce a výšky v jedné třetině. Pomocí Volume jsem si pak nastavil požadovanou sílu. Bylo jasné, že opravdu výrobce nelhal a menší akce uhraje ELF s naprostou ctí. Velký význam v emulaci korekcí hrají právě středy. Jimi je možné zvuk nasytit (frekvence má zřejmě široké Q). Při jejich úplném stažení dojde i k výraznému zeslabení signálu.

Z funkce Gain jsem maličko na rozpacích. Při brouzdání internetem jsem narazil na pár jeho velmi rozdílných popisů. Některé weby uvádí, že je do Gainu integrována emulace kompresoru (LEDka mění barvu ze zelené na žlutou), který začíná zabírat zhruba ve druhé třetině dráhy potenciometru, v poslední třetině pak dochází ke zkreslení signálu v podobě Overdrivu. Jiný web má naopak v kolonkách „kompresor - limiter“ vepsanou nulu. Ať jsem se snažil sebevíce, jak při poslechu přes box, tak do sluchátek, nedařilo se mi kompresor v signálu rozpoznat. Pokud tam opravdu je, tak musí mít velmi nízký kompresní poměr – tak 2 až 3:1 s thresholdem maximálně -10 dB. Jinak by byl více slyšitelný. Zkoušel jsem při hraní vybudit Gain až na hranici zkreslení a pak skokem dolu a dorovnat Volume a stejně nic.

Zkreslení funguje výrazně až téměř na konci dráhy, a tam už musíte signál do boxu pomocí Volume stáhnout téměř nadoraz. Neumím si osobně představit, kde bych takovýto šumící zvuk uplatnil. Navíc stačí pohnout špatně potenciometrem Volume a můžete si poškodit reproduktor. Dle mého názoru je to tak, že při otáčení Gainu doprava roste přirozená saturace tónu od čistého až pokřáplý. Tato pak v krajní pozici způsobí až přebuzení signálu. Něco podobného (ale v lampovém provedení) jako u aparátu Class A – čím více doprava, tím větší saturace a zkreslení. Zde se však jedná o emulaci. Dle manuálu je přítomna ochrana Clip Limiting, která však nemá s kompresorem jako takovým nic společného.

ELF výborně zabírá i při tvrdé hře slapem. Zde hraje velkou roli nastavení korekcí. Právě ony výše zmiňované středy se zvukem umí výtečně zamávat. Všechny korekce a Gain plus Volume hrají při nastavování požadovaného zvuku u ELFa velikou roli. Musím říci (kytaristé prominou), že mi to spíše než klasické nastavení korekcí napevno u velkých basových hlav (někdy s nimi třeba měsíc nehnete) připomíná hru s korekcemi u menšího lampového aparátu. Právě kytaristé vědí, jak mnoho odlišných zvuků se dá vyloudit právě kombinací Gainu a Volume.
Obrázek
Small yet powerful
Znáte hodně aparátů, co se vejdou vaší ženě do kabelky? Vlastně je tam ani nemusíte dávat. Jako příslušenství dostanete navrch ještě v barvách Elliota krásnou nepromokavou taštičku s gumovým madlem a v příslušenství naleznete dva PSU kabely pro různé sítě. Osobně bych uvítal ještě propojku do boxu – na jedné straně jack a na druhé speakon. To abych si ho nemusel narychlo plichtit, ale mohl okamžitě hrát.

ELF je neuvěřitelně praktický aparátek v super provedení s báječným nepřeslechnutelným profi zvukem. Jeho mobilita je téměř kosmická. Kdyby nebylo před Vánoci, již by u mne zůstal. Ale co, v lednu mám narozeniny...

Výrobce: Trace Elliot
Zapůjčil: AudioMaster CZ s.r.o

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět