TC Electronic Plethora X3

Příspěvky: 70

TC Electronic Plethora X3

Velký pedalboard v malém pedálu.
13. 1. 2023

Firma TC Electronic vždy patřila ke špičce na poli kytarových multiefektů. Jejich legendární rackové multiefekty G-Major nebo G-systém nalezneme skoro ve všech gearech světových kytaristů. Heslem firmy je kvalita, špičkový zvuk a perfektní design. Nejinak je tomu i u multiefektu TC Electronic Plethora X3, který navazuje na dva roky starého bratříčka Plethora X5. Současná, menší verze, nabízí zmenšení původního pedálu při zachování špičkové zvukové kvality a všech vymožeností původního pedálu.

Co to ta Plethora vlastně je?
Jedná se o multiefektový pedál do pedalboardu, který nabízí dozvukové a modulační efekty, známe z jednotlivých krabiček firmy TC Electronic. Pedál nenabízí overdrive, distortiony a ani simulace kytarových aparátů. Pedál je navržen tak, aby nahradil pedalboard plný modulačních a dozvukových krabiček. Místo toho, abyste soustavně hledali jak co zapojit za sebou a kam se mi vejde na pedalboard 36 krabek, řešíte pouze hraní na nástroj. Novinka zdědila po svém předchůdci podporu technologie Tone Print, která umí dělat emulace jednotlivých pedálů od TC Electronic. Velká paráda je funkce MASH, která umí udělat z jednotlivých spínačů expresion pedály a podle toho jak velkou silou na switch stoupnete, se změní parametry jednotlivých efektů. Vybírat tedy lze z 15 modulačních a dozvukových efektů, dále je zde kompresor a oktaver, nechybí noise gate. Dále je k dispozici ladička a Tape Deck looper. Pro hru do PA, nebo v domácím studiu, Plethora nabízí i emulaci kabinetů. Prostě takovej maličkej zázrak do boardu.

Elegance a krása
Plethora X3 je nejen výborné zařízení do pedalboardu, ale i nádherně vypadá. Celý pedál je uložen v pevném kovovém šasi. Kombinace bíle a černé barvy je nádherná. Pedál disponuje třemi kovovými footswitchi. Z ovládacích prvků jsou zde velké otočné knoby Effect pro výběr efektu a Toneprint pro využití programu TonePrint, kde v bankách pomocí aplikace lze nalézt další nastavení pedálů. Oba knoby mají ještě funkci stisknutí, kdy se pomocí jejich stlačení dostanete do příslušných menu a potvrzujete jednotlivé efekty a parametry. Dále tři menší otočné knoby pro nastavení parametrů jednotlivých efektů. Nakonec zde nalezneme dva páčkové přepínače Play a Edit a Board. Na zadní straně se nachází vstupy a výstupy pro připojení do aparátu. Ty jsou mono a stereo, dále MIDI In a Thru. Nechybí ani vstup mini USB-B pro připojení k PC a nakonec je zde vstup pro adaptér, který je součástí dodávky. Po zapojení se rozsvítí velký a přehledný display nad footswitchem, kde jsou zobrazeny efekty. Plethora X3 disponuje také funkcí Bluetooth, pro možnost propojení s mobilním telefonem. Snad ani není nutné zmínit, že pedál je samozřejmě True-Bypass.

Tak jdeme na to?
Nejprve se podíváme, jaké efekty jsme dostali v základu. Plethora X3 nabízí tyto krabičky: Helix Phaser, Viscous Vibe, Tape Deck Looper, Hall Of Fame 2 Reverb, Flashback 2 Delay, Sub´n´Up Octaver, Brainwaves Pitch Shifter, Corona Chorus, Hypergravity Compressor, Mimiq Doubler, Vortex Flanger, Pipeline Tap Tremolo, Quintessence Harmony, Sentry Noise Gate a Shaker Vibrato.
ObrázekObrázek
Tyto pedály můžete buď jednotlivě zapínat a vypínat, nebo mít zapojené tři v kombinaci a nastavené pod jedním switchem. Zvukově je to prostě nádhera. Ano, jedná se o digitál, ale ruku na srdce, kdo má takové uši, aby poznal analogový chorus od digitálu při hraní. Zvuky všech krabek jsou nádherně krystalicky čisté a nedegradují původní signál. Zvuk jde krásně za rukou. Žádné ruchy se nekonají. Naopak, Plethora X3 původní signál pouze obohatí o požadovaný efekt. Nic víc nic míň. Na druhé straně pro někoho tam může chybět určitá „špinavost“, kterou produkují analogové pedály. Co se týká ovládání, inženýři z TC prostě vědí, že kytarista chce hrát a tvořit a nechce složitě nastavovat parametry, nechce dlouze studovat manuály.

Plethora X3 nabízí jednoduché, přehledné a hlavně intuitivní ovládání. Navíc, díky funkci TonePrint a funkci Bluetooth, můžete okamžitě pomocí mobilního telefonu přidávat již vytvořené zvuky z on-line banky zvuků a nastavovat parametry pomocí mobilu. Lze tedy zapojit třeba chorus, vybrat si pomocí aplikace TonePrint nastavení chorusu, které používá John Petrucci z Dream Theater a je to. Plethora X3 navíc nabízí možnost looperu, noisegatu a polyfonní ladičky. Tento pedál si užijí jak věční hledači zvuků, tak kytaristé, kteří potřebují pár modulačních efektů a nechtějí mít přeplácaný pedalboard. Absolutní parádou je funkce MASH u nožních spínačů. Tato funkce umožňuje udělat ze spínačů expression pedály. Ty reagují na sílu a dobu sešlápnutí a při hře tak mohou do čistého nebo zkresleného zvuku přimíchávat třeba chorus nebo delay. Dokážete tak vytvořit naprosto kosmické zvuky v reálném čase při koncertě. Plethora X3 se mi nejvíce osvědčila při zapojení do smyčky aparátu. Ale perfektně funguje i při zapojení napřímo do aparátu. Díky emulacím kytarových boxů ji můžete použít i pro přímé hraní do PA. Velkou možnost otevírá možnost MIDI, kdy se dá Plethora připojit k dalším zařízením co máte třeba v racku nebo v boardu a ovládat tak jiné efekty.
Co říci na závěr? Berte to.
TC Electronic Plethora X3 je profesionální efekt s intuitivním ovládáním, který nahradí mraky dozvukových a modulačních efektů ve vašem pedalboardu. Navíc nezabere mnoho místa v boardu. Jedinou vadou je snad jen absence reléových výstupů pro ovládání zesilovače, ale vzhledem k velikosti asi fakt není místo. Plethoru X3 využijí všichni kytaristé, od bluesmanů, rockerů po metly všeho druhu. Využití nalezne ve studiích jak profesionálních, tak těch domácích. Při ceně necelých deset tisíc korun dostanete špičkový efekt, který nahradí spoustu krabiček, krásně vypadá a nemusíte si brát dovolenou na naučení se ho ovládat. Tohle je prostě „Must Have“ pedál.

Výrobce: TC Electronic
Zapůjčil: Basys CS s.r.o.