TC Electronic Jims 45

TC Electronic Jims 45

Legendární zesilovač v malé krabičce.
7. 2. 2024

Marshall JTM 45 je legendou na poli kytarového zvuku. Jimi Hendrix, Angus Young, Yngwie Malmsteen a spousta dalších kytaristů, jejichž desky a kytarový zvuk obdivujeme a chceme ho mít. S řešením jak zvuk takového zesilovače získat by mohl být nový pedál TC Electronic Jims 45. Jedná se o kompaktní preamp v podobě pedálu inspirovaný právě legendárním zesilovačem Marshall JTM45 z roku 1965.

Co pedál Jims 45 nabízí? Ve své podstatě se jedná podlahový preamp do pedalboardu, který nabízí dva kanály - Clean a Crunch. Jims 45 věrně reprodukuje charakteristický zvuk zesilovače Marshall JTM45. Tento pedál využívá opět technologii AmpWorx, která věrně simuluje impulsy původního zesilovače. Tak uvidíme, jak to bude hrát.

ObrázekVybalíme ho z krabice
Hned na první pohled pedál zaujme svoji robustností a odolností. Pevné kovové šasi, bytelné knoby a footswitche. Designově je to na první pohled Marshall (akorát na podlaze). Stejné otočné knoby, které jsou rozmístěny stejně jako na původním zesilovači. Kombinace černé, oranžové a bílé je perfektní. Jednoduché a účelné. Tenhle pedál se nebojíte ukázat v boardu. Pedálu dominují dva footswitche. Channel přepíná mezi kanály Clean a Crunch a footswitch Boost; aktivuje boost, který zvýrazní gain a nebo vytáhne hlasitost. Je výborné, že si pomocí jednoduchého přepínače na zadní straně pedálu, můžete nastavit, jestli chcete mít boost před preampem (zvýšení gainu) nebo za, jakoby ve smyčce za preampem (zvýšení již vytvořeného zvuku). Dále otočné knoby Normal a High, které nastavují úroveň gainu pro každý kanál, Level řeší celkovou výstupní úroveň pedálu. Dále je zde tří pásmový ekvalizér s ovladači Bass, Mid, Treble.

Na zadní straně pedálu již zmíněný přepínač Pre/Post Boost. Výstup DI boxu pro hraní přímo do mixu. Na zadní straně jsou dále vstup a výstup pro připojení k nástroji a parátu. Otočný mini knob Presence na doladění potřebných frekvencí. Ten se jednoduše nastavuje buď šroubovákem, nebo lze použít trsátko. Nakonec vstup pro adaptér, ten opět není součástí balení a poslední je USB port, který slouží pro aktualizaci firmware. Nic víc nic míň. Prostě takový klasický pedál.

Jak to tedy hrne?
TC Electronic Jims 45 je skvělý preamp pro kytaristy, kteří hledají autentický zvuk aparátů Marshall a jejich charakteristického britského zvuku. Zvukově je to prostě typický Marshall. Plnokrevné a šťavnaté zkreslení typické pro rock a hard rock.

Teplé a bohaté tóny v čistém kanálu mají krásnou dynamikou a výbroně reaguj na hru trsátkem. Stačí k tomu zapojit jen nějaký chorus a je to tam. Naopak drive kanál produkuje nádherný lehký overdrive a jemný crunch zvuk. Hned vám tam skočí něco od AC/DC nebo Led Zeppelin. Zvuk má přirozenou kompresy a dostatek sustainu, což je typické pro lampové zesilovače. Nakroutit dobrý zvuk není vůbec problém. Ta krabice hraje dobře ať to máte nakroucené jakkoli. Knoby jdou pěkně ztuha a mají široký rozsah, takže každé otočení se projeví ve výsledném zvuku. Možností je nepřeberně. Zvuk pedálu je prostě ryze Marshallovský, krystalické výšky skloubené s chlupatými středy a méně basů. Zvuk je šťavnatý a plnokrevný. Jde výborně za rukou a reakce na hru trsátkem či prsty je neuvěřitelná. Na to, že to není lampáč, vám prostě nedá nic zadarmo. Pokud budete „šumlovat“, nic kloudného z toho nedostanete. Naopak, kdo se nebojí přitlačit trsátkem, bude odměněn perfektním zvukem.

ObrázekBarvu zvuku jednoduše nastavíte pomocí třípásmového ekvalizéru. Komu to nestačí, může ještě zvuk frekvenčně upravovat pomocí potenciometru Presence. Znáte to, přijedete do nějakého sálu a najednou je výšek plno, nebo naopak málo. Otočením potenciometru Presence posílíte nebo potlačíte nechtěné frekvence a je hotovo. Nicméně je nutné mít sebou šroubováček nebo trsátko. Postřeh: nesmíte zapomenout, že knob Presence je na zadní straně pedálu. Pokud pedál dáte natěsno k jiným krabicím v boardu, nebudete se tam mít možnost dostat.

Pedál můžete také velmi dobře používat díky DI boxu ve studiu. DI box funguje skvěle a produkuje zvuk, který je snadno použitelný a editovatelný ve studiu. Stejně dobře je použitelný DI box i pro živé hraní přímo do pultu, nicméně tady mi nějak chyběl ten pocit toho tlaku. Přeci jen, bedna je bedna. Preamp si dost dobře rozumí i s dalšími ovedrivy a distortion pedály. Nejlépe se mi osvědčil v kombinaci s lampovým koncem.

Publikum je nažhavené
Zvuk zesilovačů Marshall je léty prověřen a je jen málo kytaristů, kteří by se s původním stojem nesetkali a něco na něj nezahráli. Pedál Jims 45 je dospělý profesionální preamp pro kytaristu, který ví, co chce. Kytarista, který hledá, možná najde v tomto preampu ten správný směr. Pro majitele studií je to perfektní volba, jak získat za rozumné peníze kvalitní preamp s dobrým zvukem pro své nahrávky. Tenhle mini preamp Marshallu rozhodně stojí za vaši pozornost a určitě si na něj zajděte zahrát. Velmi příznivá je i cena, necelé čtyři tisíce.

Výrobce: TC Electronic
Zapůjčil: BaSys CZ s.r.o.