TC Electronic DC30 Preamp

TC Electronic DC30 Preamp

Rockový mohykán v pedálovém efektu.
10. 1. 2024

TC Electronic DC30 Preamp je dvoukanálový kytarový předzesilovač ve formátu pedálového efektu, který věrně zachycuje zvuk kytarového aparátu 1965 Top Boost AC30 firmy VOX. Tento aparát je známý svým typickým britským zvukem, který se používá v mnoha žánrech od popu po hard rock. Jeho zvuk zní na mnoha legendárních rockových deskách, které tak nějak máme všichni rádi. Kde by asi tak byl zvuk Queen bez Briana Maye a jeho aparátu VOX. Bohužel získat originál je dnes velmi obtížné, a když už, stojí to neskutečné peníze a to včetně reissue verzí. Navíc jsou to lampové aparáty se dvěma repráky, takže váha je také velmi značná. Ale ten zvuk. Ten prostě potřebujete, že? TC Electronic nicméně přišla s možností, jak problém vyřešit. Novinka je pedál TC Electronic DC30 Preamp, který vám dodá k nohám zvuk legendárního VOXe aniž by jste museli vyhlásit osobní bankrot či si strhnout záda. Pedál je součástí série kytarových podlahových preampů AmpWorx. Tato série přináší k nohám kytaristů preampy legendárních kombíček a zesilovačů.

ObrázekPohled zvenčí
Po rozbalení se vám do ruky dostane robustní kovová krabice vyvedená v modré barvě se šesticí potenciometrů v podobě kuřecích hlav. Rozvržení a názvy ovládacích prvků jsou stejné jako na původním kombu DC30. Jedná se tedy o potenciometry Normal, Brilliant, Level, Bass, Treble a Cut. Dále je zde dvojice kovových footswitchů, přepínající kanály a režim boost. Ze zadní strany jsou umístěny vstupy a výstupy do zesilovače, výstup se simulací cabinetu. V tomto případě je zde emulovám 2x12 Celestion Alnico Blue, kterými byl osazen původní model VOXe. Dále je zde potenciometr Jump, který nastavuje sílu Boostu a páčkový přepínač, kterým nastavíte, zda bude Boost před preampem nebo za. Výsledkem je, že buď přidá vyšší zkreslení, nebo pouze zesílí již nastavený zvuk. Vstup USB zde slouží pouze k upgradování firmware. Pedál se dá napájet pouze adaptérem, který bohužel není součástí. V tomto případě si myslím, že už by to měla firma dodávat tak nějak automaticky. Ale asi spoléhá na to, že ten, kdo si pedál kupuje, již má svůj pedalboard s vymazleným zdrojem a tedy adaptér netřeba.

Jak to hraje?
Původní kombo jsem pro porovnání k dispozici neměl, takže jak moc se klukům od TC povedlo přiblížit originálu posoudit nemohu. Co posoudit mohu je zvuk pedálu jako takový a ten zní velmi, velmi dobře. Pedál nabízí dva kanály Clean a Overdrive. Každý kanál má vlastní ovládací prvky pro hlasitost, tón a gain. Vše je doplněno dvoupásmovým ekvalizérem. Kanál Clean nabízí čistý, jasný zvuk s velkým dynamickým rozsahem. Plný brilantních a jiskřivých výšek. Zejména ve spojení se single coil snímači dostanete nádherný cinkavý zvuk. Zvuk je průrazný a jde perfektně za rukou. Připojit ještě pěkný chorus s reverbem a jste král balad. Naopak kanál Overdrive nabízí plnokrevné šťavnaté zkreslení posazené více do výšek. Nečekejte žádný moderní hi-gain. Zvuk je opravdu hodně vintage. Je to spíše hodně chlupatý crunch. Opět, zvuk se neslévá a jde dobře za rukou. Dynamika pedálu je parádní, nic vám to neodpustí. Potenciometry jdou pěkně ztuha a mají velmi vysoký rozsah, takže jejich nepatrné otočení velmi výrazně ovlivňuje zvuk. Celkově je ovládání pedálu velmi jednoduché a intuitivní a zmákne ho naprosto každý. Navíc má pedál tu krásnou vlastnost, že vlastně při jakémkoli nastavení je zvuk dobrý. Vynikající je funkce potenciometru Cut, která dokáže oseknout ošklivé řezavé výšky. Známe to, v jednom klubu je na podiu výšek málo a v jiném prostoru by vám to mohlo ufiknout uši. A co si budeme říkat, tenhle preamp hraje hodně výškově. Předzesilovač DC30 má také integrovanou simulaci kabinetu v tomto případě 2x12 Celestion Alnico Blue, která umožňuje připojit jej přímo do zvukového zařízení bez nutnosti externího reproduktoru. Simulace je velmi dobře použitelná jak pro živé hraní, tak pro domácí nahrávání. Ovšem nejlepších výsledků dosáhnete samozřejmě s dobrým lampovým koncem a dobrou bedničkou.

ObrázekCo říci závěrem?
TC Electronic DC30 je vynikající kytarový předzesilovač, který nabízí skvělý zvuk, širokou škálu funkcí a robustní konstrukci. Je skvělou volbou pro hráče, kteří chtějí získat typický britský zvuk. Na své si přijdou popaři, bluesmani a hardrockový mohykáni a neztrácí se ani v country and western. Nabídne perfektní „britský“ sound. Díky výborné emulaci kabinetu si rozšíříte svoje studio, nebo ulehčíte živé hraní, neb nebudete muset tahat ještě nějaký koncák a bednu. Jedinou nevýhodou tohoto pedálu tak může být pouze to, že pro někoho bude znít příliš "british sound". Velmi příznivá je i cena tohoto pedálu, která se pohybuje okolo tří a půl tisíce korun. Rozhodně ho běžte vyzkoušet.

Výrobce: TC Electronic
Zapůjčil: BaSys CZ s.r.o.