Studiologic SL88 GRAND

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 9
Registrován: 03 bře 2016 23:07

Studiologic SL88 GRAND

Příspěvek od jirineuzil » 29 dub 2016 15:32

V jednoduchosti je síla.

Italská firma Studiologic představila model řídící klaviatury klavírního typu s kladívkovou mechanikou SL88 GRAND, který je jakýmsi sofistikovanějším vylepšením modelu SL 88 STUDIO. Přestože má firma v tomto typu nástrojů dlouhou tradici, rozhodla se dále inovovat jejich design, zejména použitím méně tradičních prvků. Podívejme se v dnešním testu, jak se to povedlo.
Obrázek
Design
SL 88 GRAND na první pohled vypadá jako "běžná" řídící klaviatura. Co však překvapí, jsou tři malé stříbrné joystickové páčky na panelu vlevo. To je poměrně neobvyklé, protože joysticky (zejména ve větším počtu) se na dnešních nástrojích (nejen) tohoto typu vyskytují velmi vzácně. Podobně jako kdysi firma Yamaha používala tři kolečka (místo obvyklých dvou), z nichž každé mělo jiný typ mechanické funkce a tím i způsob použití, i zde má každá z páček specifickou charakteristiku. Všechny páčky mají osy X a Y, které mohou být naprogramovány na různé parametry (MIDI zprávy). Čím se však liší, je způsob jejich mechanického vycentrování, tedy kam (a zda vůbec) se vrací. Páčka vlevo se vždy vrací do středové polohy na obou osách, funguje tedy podobně jako joystick na nástrojích firmy KORG. Prostřední páčka se vrací do středu na ose X (vlevo - vpravo), ale osa Y centrování nemá. Může se tedy hodit například jako modulační kolečko, které můžeme nechat vytočené v nějaké poloze. Páčka vpravo nemá žádné centrování a funguje tak jako tradiční vektorový joystick, kdysi dávno používaný na syntetizérech s vektorovou syntézou. Kombinace těchto tří typů a jejich provedení jako malé páčky, snadno ovladatelné jedním nebo dvěma prsty, je vynikajícím nápadem. Potvrzuje to výhodnost tohoto typu ovládání, které většina firem bohužel moc nepoužívá. Vše je plně programovatelné a počet paměťových míst nástroje umožňuje velkou variabilitu v tom, co můžeme pomocí toho vyzkoušet a využít.
Obrázek
Jinak je design nástroje velmi konvenční, z tradiční černé barvy září pěkný, na oči příjemný, ale zároveň ne moc velký barevný displej. Vpravo vedle něj najdeme další páčku, tentokrát multifunkční a sloužící pro pohyb na displej a zadávání hodnot. Pomocí ní se pohybujeme jako joystickem do čtyř směrů, rotací měníme hodnoty a stiskem dolů můžeme jako tlačítkem ENTER potvrdit zadání. Vpravo od této páčky najdeme tlačítka IN, OUT a HOME, které slouží pro přístup k funkcím v menu.

Na zadním panelu najdeme USB konektor (i s možností napájení přes USB, jinak je tu i přibalený adaptér s koncovkami používanými v různých částech světa), MIDI zdířky IN, OUT1 a OUT2, což je praktické, vzhledem k možnosti naprogramovat až čtyři nezávislé MIDI zóny. Dále jsou tu čtyři pedálové zdířky, nabízející připojení dvou pedálových spínačů, jednoho kontinuálního pedálu a jeden pedál je univerzál s oběma možnostmi. Můžete tak například využít tradiční klavírní dvoj- až troj- pedál a ještě expression pedál. Jeden pedál, spínač klavírního typu, najdeme i k nástroji přibalen, což je příjemné.
Obrázek
Vše podstatné a důležité pro nástroj "klavírního" typu tu tedy je, přesto by se dalo namítnout, že panel nástroje je málo využitý a například čtyři tahové potenciometry pro ovládání hlasitostí (či jiných parametrů) MIDI zón by se hodily (lze to dělat softwarově pomocí displeje, ale může to být někdy těžkopádné).

Ovládání
Je jednoduché, pomocí několika nabídek menu a páčky displeje se člověk rychle zorientuje a nepotřebuje ani manuál. Základem je paměťové místo - program, kde je uloženo nastavení pro čtyři nezávislé MIDI zóny. U každé z nich se dají nastavit parametry rozsahu po klaviatuře, rozsahu velocity, transpozice, křivky úhozu, číslo MIDI banky a programu, přiřazení kontrolérů k joystickovým páčkám a pedálům. To je přesně to, co bychom měli po stránce nastavení od takového nástroje očekávat, nic tu nechybí. Programy se dále dají přiřadit do skupin pro snadnější organizaci.

Nástroj také nabízí funkci MIDI Merge, umožňující smíchat data z různých vstupů do některého z výstupů, dokonce i s možností filtrace dat. To je velmi praktické, protože tak můžeme připojit například horní manuál nebo pedál bez toho, aniž bychom museli mít specializovaný MIDI merge box.

Studiologic také nabízí ke stažení zdarma aplikaci SL Editor (pro Windows i Mac OS), která ovládání a programování dále zpřehledňuje a zrychluje. Pomocí ní můžeme nastavit ještě další parametry, jako Key Curve (nastavení šesti uživatelských křivek úhozu) nebo Key Balance, umožňující přizpůsobit jemné nuance úhozu každé klávesy a uložit do jednoho z deseti nastavení. Praktickou funkcí je Organize, umožňující změnit pořadí paměťových míst v závislosti na projektu, na kterém právě pracujeme.
Obrázek
Klaviatura
Je typu Fatar TP/40, tedy Graded Hammer Action Keyboard s dřevěnými bílými klávesami, povrchem typu Ivory Touch (umělá slonovina), tři kontakty na klávesu a tlakovou citlivostí (Aftertouch). Díky ní má nástroj hmotnost 20,8 kg, což je v třídě těchto nástrojů, řekněme, přijatelný průměr. Kvalita klaviatur Fatar je dlouhodobě známá a prověřená, tento nástroj ji znovu potvrzuje. Hraje se na ni výborně a hodně se blíží klavírnímu pocitu ze hry (nicméně kratší dráha klávesové páky je oproti akustickému klavíru trochu znát), reakce v různých dynamikách i repetice jsou velmi dobré. Komu by to nestačilo, má možnost pomocí SL Editoru si reakce ještě dále přizpůsobit.
Obrázek
Závěr
Studiologic SL 88 GRAND je podle mého názoru vynikající MIDI řídící klaviaturou, která přináší nový svěží vítr do této oblasti nástrojů. S výbornou klaviaturou a joystickovými páčkami, rozsáhlou MIDI programovací kapacitou a možnostmi přizpůsobení může dobře splnit i ty nejnáročnější požadavky. Jeho jedinou slabinou - a to jen zřejmě pro uživatele, kteří by od něj chtěli víc než jen nástroj klavírního typu - může být menší počet fyzických kontrolérů na panelu pro rozsáhlejší MIDI ovládání. Cena nástroje jeho kvalitě odpovídá velmi dobře.

Výrobce: Studiologic
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět