Peavey invective.120

Příspěvky: 70

Peavey invective.120

Peavey a Misha Mansoor - nový signovaný model zesilovače.
26. 7. 2019

Americká firma Peavey opět použila již ozkoušený model spolupráce s fenomenálním kytaristou, se kterým vyvinula signovaný model zesilovače. Legendární spolupráce s Eddie van Halenem přinesla světu model 5150, na který pak firma navázala neméně slavnou verzí Peavey 6505. Tyto modely se staly a stále ještě jsou součástí gearu špiček metalové scény. Nyní Peavey oslovil jiného velikána šesti strun, Mishu Mansoora z progresivní metalové party Periphery. Výsledkem je Peavey invective.120, který byl představen na jaře letošního roku.

Peavey invective.120 je tedy tříkrálový celolampový zesilovač o výkonu 120 W. Předzesilovač je osazen šesticí lamp 12AX7, kdy předzesilovač vychází z populárního modelu 6505, ale zároveň je vše nastaveno podle ucha a potřeb Mishy Mansoora. Na koncovém stupni je osazen čtveřici výkonových lamp 6L6GC.

Bohatá výbava
Peavey tentokrát vsadil na co nejuniverzálnější a jednoduché ovládání v kombinaci s butique vybavením zesilovače. Invective.120 tak splňuje ty nejvyšší nároky všech kytaristů. Celý zesilovač je vyveden v nádherném designu, kterému vévodí černého barva šasi a přední mřížky v kombinaci s bílým předním panelem. K tomu výborně ladí hlavní modrá dioda signalizující zapnutí přístroje. Skrze přední mřížku pak prosvítají modře podsvícené lampy. Na setmělém podiu to vypadá naprosto úchvatně.
Při pohledu zepředu je ovládání zesilovače rozděleno zcela intuitivně na jednotlivé kanály, kdy pro čistý kanál jsou zde potenciometry Drive a Tone, ovladače třípásmového ekvalizéru Low, Mid High a potenciometr Post. Dále je čistý kanál vybaven funkcí Boost, kde sepnutí indikuje malá modrá dioda. Crunch a Lead kanál pak mají opět samostatné třípásmové korekce Low, Mid a High společné pro Crunch a Lead kanál. Dále nesmí chybět potenciometry Presence a Resonance a celkový potenciometr Master. K dalším ovládacím prvkům patří potenciometry pro Pre a Post Gain. Velkou vychytávkou je integrovaný Noise Gate s funkcí Treshold. To je zejména u high-gainových zesilovačů velkou výhodou, protože odpadá koupě „krabičky“ Noise Gate. V neposlední řadě je zde manuální přepínač jednotlivých kanálů. Sepnutí konkrétního kanálu opět indikuje barevná dioda. No a i na Crunch a Lead kanále lze ještě zapnout funkci Boost pro větší nakopnutí.

Zadní strana nabízí tradiční reproduktorové výstupy s volbou impedance. Dále jsou zde výstupy dvou efektových smyček Send a Return. Pro přímé nahrávání je zde výstup MSDI-XLR Direct Out s potenciometry Level, Tone a spínačem uzemnění. Novinkou jsou vstupy a výstupy MIDI In, Out/Thru. Dále vstup pro footswitch, přepínač pro přepnutí power ampu na poloviční výkon a potenciometr Level, pro nastavení skokové hlasitosti Master Boost. Velmi zajímavá je dvojice napájecích 9V DC / 500 mA zdířek, umožňujících připojení efektů, když máte třeba hlavu uloženou v racku společně s krabičkami, které jsou zapojeny do smyček.
Velkou předností tohoto zesilovače je možnost ovládání pomocí nového Footswitche/MIDI kontroléru invective.fs. Tím lze přepínat kanály, aktivovat Gate, Drive Boost i Master Boost, měnit a dokonce ukládat presety. Díky vestavěnému MIDI ovládání zesilovače lze hlavu propojit s dalším zařízením podporujícím MIDI a dostanete nekonečnou možnost přepínání kanálů a přiřazování efektů k jednotlivým zvukům.
Volume doprava
Peavey jsem zapojil do 2x12 i 4x12 boxu s reproduktory Celestion Vintage V30. Zesilovač je celkově určen hráčům, kteří preferují moderní metalový zvuk. Nebudeme si nic nalhávat, Misha hraje velmi extrémní podladěný metal a zesilovač mu stavěli na tělo. Přesto všechno, se jedná o velmi univerzální zesilovač, který splní vše, co od něj kytarista očekává.

Původní Peavey 5150 i 6505 měl vždy bolístku v podobě špatně znějícího čistého kanálu. Zde tento problém nehrozí. Čistý kanál je zde skutečně čistý. Nastavíte zde krystalicky čisté, břinkavé zvuky až po sametové teplé, tlusté tóny. Zvuk je průzračný a zároveň pěkně plný. Hned vás to přinutí přišlápnout ve smyčce zapojený chorus a mohou začít padat hvězdy. Komu přece jen chybí trocha té „špíny“ může pomocí tlačítka Boost zvuk pěkně „crunchnout“. Je pravda, že při pořádném nakopnutí a vytočení gainu na maximum na čistém kanálu dostanete velmi konkrétní zkreslený zvuk. Hardrockové zkreslení v nejryzejší podobě. Plné, štavnaté s bohatou škálou středových frekvencí, plných basů a s výškami tak akorát aby to tlačilo, ale neřezalo. Nádhera, skoro jsem zapomněl, že tenhle Peavey má ještě další dva kanály, tak mě ten zvuk pohltil.

Crunch a Lead kanály jasně říkají, k čemu slouží. Crunch kanál je vlastně Crunch pouze při velmi nízkém nastavení Gainu. Při zvýšení Gainu se v zesilovači probouzí metalová bestie. Zvuk je opět basově plný s dominancí středových frekvencí a plnými výškami. Zvuk se velmi dobře protlačí přes hrající kapelu. Výborně se zde hrají podladěné djentové riffy. Ale nepohrdne ani bluesman. Zvuk je velmi univerzální a použitelný ve všech žánrech rockové hudby. Lead kanál je pak už opravdu metalový buldozer. Zvuk je hutný jako pomalu tekoucí asfalt. Opět plný basovo středových frekvencí s bohatou paletou výšek. Palm Muting je v tomto případě naprosto boží. Úplně cítíte, jak jsou vaše riffy hmatatelné ve vzduchu, jako kdyby je někdo vytiskl a 3D tiskárně. Na aparátu je hrozně příjemné, že zvuk je i při velkém zkreslení konkrétní a kultivovaný, žádný „fizzy“ písek. Navíc je charakteristicky velmi syrový. Aparát je navíc neuvěřitelně dynamický. Nic neodpustí, vše je slyšet. Abyste tento aparát pořádně rozehráli, nesmíte se bát přitlačit na trsátko. To je také věc, co se moc u některých nových hi-gainů nevidí. Znamená to, že signál jde v Peavey skutečně přes lampy a nepomáhají si dalším haraburdím, co občas do sice lampových zesilovačů výrobci dávají, aby dosáhly většího zkreslení. Co zcela určitě oceníte, je již výše zmínění vestavěný noisegate. Peaveye vždy hodně šuměly, ale v tomto případě přimáčknete struny a je… ticho. Navíc tak ušetříte jednu krabičku v pedalboardu.

Velkou devizou zesilovačů Peavey jsou pak potenciometry Presence a Resonance, které potlačují, a nebo naopak zvýrazňují výškově-středové a basové frekvence. Neocenitelný pomocník při živém hraní, kdy jsou místa, kde je výšek málo nebo naopak moc. Pro „sólování“ lze zapnout funkci Boost a nastavit Jump. Vše jednoduše ovládáte pomocí footswitche. Opět díky smyčkám lze zamíchat do zvuku mnoho efektů. Zesilovač si velmi dobře rozumí jak s krabičkami, tak i multiefektovými procesory (konkrétně jsem použil G-Major). Vše vlastně funguje téměř napoprvé. Není třeba efekty nějak složitě nastavovat. Hodíte do smyčky a hrajete.

Chci ho? Rozhodně!
Peavey připravil vynikající zesilovač pro všechny kytaristy, troufám si říci jakéhokoli hudebního vyznání. Uspěje u bluesmanů, rockerů, okovaných metaláků, vyznavačů moderných djentů, stejně tak u extrémních metalových odnoží. Vybavením je to naprostá špička na trhu. Můžete hrát nebo nahrávat napřímo do mixpultu. Lze snížit výkon na polovic, což oceníte třeba v menším klubu, kde není třeba tlačit tolik na pilu.

Primární síla tohoto stroje je ovšem zvuk. Dále díky vestavěnému MIDI má vytvoření signálového řetězce téměř neomezené možnosti. Pokud máte dobrý multiefekt, není nic jednoduššího než použít metodu propojení multiefektu a zesilovače pomocí čtyř kabelů, k tomu jeden MIDI kabel a není co řešit. Léty prověřený zvuk zesilovačů Peavey zde dostal ještě větší tah na branku. S tímto krasavcem rozhodně neuděláte chybu. Pokud chcete profesionální zesilovač s perfektním zvukem, zajděte si na to zahrát a myslím, že to bude první položka na wishlistu pro Ježíška na tento rok. Jedinou vadou na tomhle zesilovači bude asi cena, která je u nás stanovena na cca 47 tisíc korun. Tuhle mašinu prostě chcete mít za sebou na podiu.

Výrobce: Peavey
Zapůjčil: Music-City