Je libo malé "pívo"?
21. 8. 2016
Konečně jsme se všichni dočkali. Vlajková loď firmy Peavey, zesilovač 6505, má svoji "maličkou" verzi. Pro všechny vyznavače hutného kytarového hi-gainu amerického střihu, je tady zmenšená verze 6505 se vším co má velká hlava, plus pár velmi povedených bonusů.
Peavey 6505 je přímým pokračovatelem řady Peavey 5150. Když se firma tenkrát pohádala s Eddie Van Halenem, musela značku změnit. Peavey to vyřešil šalamounsky a novou řadu pojmenoval 6505 a ponechal stejný design. Tento zesilovač nachází uplatnění hlavně v tvrdých odnožích metalové hudby. Schválně se podívejte kolik metalových kytaristů má tento zesilovač ve svém gearu.
Peavey 6505 Mini Head je tedy zmenšenou verzí výše jmenovaného zesilovače s několika vylepšeními. Konstrukčně se jedná o dvoukanálovou hlavu, která disponuje výkonem 20 W. Koncový stupeň je osazen dvojicí elektronek EL84 a v předzesilovači najdeme tři lampy 12AX7.
Pohled zvenčí
Design je naprosto totožný s velkou hlavou, jen je vše v menším vydání. Ovládací prvky jsou taktéž stejné. Na předním panelu tedy najdeme potenciometr Gain Rhythm kanálu s přepínači Bright a Crunch, gain kanálu Lead. Dále v pořadí jsou ovladače třípásmového ekvalizéru, který je společný pro oba kanály. Zde nazvané Low, Mid a High, tedy basy, středy a výšky. Následují potenciometry ovládající hlasitost jednotlivých kanálů Rhythm a Lead.

Novinkou oproti 120 W verzi je potenciometr Reverb. Poslední potenciometry patří ovladačům Presence a Resonance, které ve výsledku značně ovlivňují zvuk. Následuje ovladač Power a Standby. Zde navíc Peavey přišel se zajímavým vylepšením, kdy nad ovladači Power a Standby jsou diody, které signalizují stav koncových lamp. Pokud se rozsvítí červeně, pak víte, že je problém. Velmi užitečná věc. Zadní panel je tradičně vyhrazen pro zapojení zesilovače do různých zařízení. Nalezneme zde tedy síťový konektor, vstupy a výstupy pro footswitch, který je součástí zesilovače. Dokonce si můžete vybrat, jestli bude zapínat Chnl/Boost a nebo Reverb/Loop. Je tu též páčkový přepínač výstupní impedance na 8 či 16 Ohmů. Dále zde nalezneme emulovaný XLR výstup MSDI s vypínáním reproduktoru a odpojitelnou zemí pro přímé nahrávání do zvukové karty. Zesilovač ještě disponuje USB výstupem pro přímé nahrávání do počítače. Na přiloženém CD je k dispozici driver pro instalaci do vašeho PC. Nechybí zde přepínač pro změnu výkonu, kdy můžete hrát na 20 W, 5W a 1 W. No a výstup na sluchátka je takovou samozřejmostí.
Výrobce nás láká na zcela totožný zvuk, jako má velká hlava 6505. Uvidíme, jestli to nejsou jen reklamní řeči. Zesilovač jsem zapojil do 2 x 12 a 4 x 12 bedny s reproduktory Celestion Vintage V30. Výsledek stál za to. Čistý kanál je opravdu čistý, i když… pokud máte kytaru se silným výstupem, bude se zvuk čistého kanálu mírně nakreslovat. Není to tedy krystalicky čistý zvuk ala Fender. Ruku na srdce, tento aparát si stejně kupují lidé, kteří neřeší čistý zvuk, ale jde jim hlavně o zkreslení. Klasický čistý zvuk je tedy dostačující. Má teplý kulatý tón a brilantní výšky. K většímu pročištění čistého zvuku může navíc pomoci přepínač BRT, který dodá ještě více výšek. To ale zdaleka nejsou všechny možnosti kanálu Rhythm. Tento kanál ještě umí pomocí přepínače CRCH udělat pořádný crunch. To znamená, že se přidá gain a aparát začne zkreslovat. Příjemnou funkcí je, že toto tlačítko je možné ovládat foot switchem. Získáte tak pseudo tříkanálový zesilovač. Zvuk crunche je šťavnatý a bohatý na středové frekvence s pořádným basovým spodkem a tak akorát velkou porcí výšek. Dostanete z něj nádherný hardrockový sound. Navíc má čistý kanál, nebo chcete-li Rhythm, hodně velký rozptyl gainu, takže pro kytaristy vyznávající rock a jeho tvrdší odnože perfektní volba. No a bluesmeni, ti také neutřou nos. Rhythm kanál má škálu od lehce bluesově nakřáplých tónů, po pekelně šťavnatý zvuk AC-DC. Zvuk se neslévá a každý tón je slyšet. Aparát je dynamický a výborně reaguje na hru trsátkem. K tomu si připočtěte sepnutelnou efektovou smyčku, kam zapojíte modulační efekty, jako jsou Flangery, Delaye, chorusy a ostatní. Se všemi si 6505 MH perfektně rozumí.
Hlavní alfou a omegou tohoto Peaveye je ale jednoznačně kanál Lead. Lead začíná kreslit už při hodně nízkém gainu. Výrobce nelhal a zvuk je doopravdy totožný s velkou hlavou 6505. Navíc při hře na tento aparát je zvuk plný a mohutný. Máte pocit, jako byste opravdu hráli na velkou hlavu. To se mi zatím ještě u žádné mini hlavy nestalo. Síla toho zvuku tam je. Charakter celého kanálu Lead je klasický Peavey, tedy středovo-basový hutný hi-gain s krásnými výškami. Žádná tenká, uječená cirkulárka, ale těžkotonážní masivní hradba amerického střihu. Zvuk velmi významně ovlivňují potenciometry Presence a Resonance, které celkový zvuk buď více prosvětlí, nebo naopak ztemní. Tato funkce je výborná, když hrajete na různých podiích, někde je výšek málo a jinde naopak až moc, nebo pokud hrajete s někým, kdo má jiný aparát. Tyto potenciometry vám pomohou najít ten správný zvuk všude a dokážou ho dotvořit tak, že bude rozpoznatelný v kapele a nebude se slévat s druhou kytarou. Sound tohoto aparátu se tak hravě prosadí v kapele a mnohdy setře výkonnější zesilovač druhého kytaristy (osobně vyzkoušeno). I zde platí, že si zesilovač perfektně rozumí se všemi možnými efekty ve smyčce a hrát na Leadu, sólo s "kvákadlem", je naprostá lahůdka.

Závěr
Jednoznačně samá pozitiva a sociální jistoty. Perfektní vzhled a zvuk. Jediné mínus vidím v tom, že prostě tento maličký zesilovač na podiu nevypadá tak dobře, jako její velká 120 W máma. Někdo na tu image prostě trpí. Samozřejmě nejdůležitější je, jak to hraje. Tady opravdu není co řešit. Zkoušel jsem již docela dost, teď tolik módních mini zesilovačů a musím říci, tahle 6505 je nejlepší. Peaveyi se opravdu povedlo, že zvuk je téměř identický, jako u velkého zesilovače.
Největší využití vidím u mladých kytaristů, co chtějí lampový aparát, ale nemají moc financí. Tady dostanou americký hi-gain a prověřenou značku za rozumné peníze. Navíc si nezkazí dynamiku hry při hraní na levné tranzistorové komba a zesilovače. Pro zkušené hráče, co už mají nahráno a nebaví je nosit těžké aparáty, je tu komfort přenášení vzhledem k váze zesilovače. Jinak s tímto zesilovačem není problém uhrát klub a pokud hrajete na větším podiu, tak je to stejně jedno, neb se vše zvučí. Úplně největší využití vidím ve studiu. Díky výstupům pro přímé nahrávání a výkonovou brzdou máte vyřešené nahrávání kytar ve svém domácím studiu. Nemusíte se uchylovat k různým simulacím, které nezní tak jako plnokrevný "lampáč". V noci se prostě vzbudíte o půlnoci s geniální riffem, pustíte zesilovač a nahrajete do PC. Nikdo nic nepostřehne.
Sečteno a podtrženo, Peavey 6505 MH je výborný lampový aparát. Není to žádná levná náhražka, ale pořádný plnokrevník. Pokud hledáte moderně znějící americký zvuk, nešlápnete vedle. Zkuste a uvidíte. Budete ho hned chtít.
Výrobce: Peavey
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.
Jan Havlíček

PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.