Modal COBALT5S

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 7
Registrován: 05 srp 2014 10:45

Modal COBALT5S

Příspěvek od ondra.urban »

Pětihlasý virtuálně analogový syntetizér v kompaktním provedení.
25. 7. 2022

Společnost Modal Electronics přínáší pro tento rok novinku, odvozenou od řady syntetizérů Cobalt8. Určitá omezení ve VA enginu oproti větším bratrům jsou daní za mnohem menší rozměry a tím možnosti snadného přenášení. Nástroj je určen pro mobilní použití, ale své místo najde i ve studiu, kde je na pracovním stole málo místa.

Popis
Syntetizér Modal COBALT5S je vybaven tříoktávovou mini klaviaturou. Určité předsudky vůči tak malým klávesám jsem téměř vzdal, když jsem si zahrál. Píši „téměř“, protože přeci jen pro hráče, zvyklého na standardní rozměry klaviatur, je malé provedení kompromisem nejen šířkou kláves, ale také počtem 37. Nicméně klaviatura je na své rozměry kvalitní a určitě se nemusí stydět např. vedle řady Yamaha Reface, nebo nástrojů Korg MicroKorg, kde to vše tak trochu s tou minimalizací a klamáním tělem začalo.

Klaviatura je vybaven dynamikou úhozu a monofonním aftertouchem, nicméně z vnějšku (přes MIDI či USB) jsou podporované také MPE (MIDI Polyphonic Expression) kontrolery. Nechybí možnost rychlé oktávové transpozice nahoru a dolů.
Obrázek
Vedle klaviatury najdeme malý touchpad, který nahrazuje páčku Pitch Bend a další ovladače ve třech osách – vedle souřadnic X a Y je tu i podpora osy Z, která souvisí se sílou přítlaku prstu na plošku padu. Na vrchním panelu pak najdeme celkem šestnáct poměrně příjemných a kvalitních rotačních enkodérů. V centru ovládacího panelu se nachází malý OLED displej, který zobrazuje všechny důležité parametry, jako je název zvuku (patche), okamžitá hodnota právě ovládaného parametru atd. Samozřejmě, i zde je miniaturizace znát a na displeji podobné velikosti, jako mají chytré hodiny, se o nějakém vysokém komfortu mluvit nedá, ale kvalitou zobrazení a přehledností neurazí. Nabídku vrchního panelu pak doplňuje několik tlačítek, která souvisí s různými funkcemi nejen syntézy, ale i s ovládáním arpeggiatoru a sekvenceru.

Na zadní straně najdeme zdířku pro sluchátka, stereo výstup, vstup pro sustain pedál (vše jacky 6,3 mm), MIDI rozhraní (klasické pětikolíky), synchronizační vstup/výstup s konektory minijack, USB konektor (velký, klasický typ B) a vstup pro napájecí adaptér. Odpovídající napájecí zdroj není z nějakého důvodu součástí dodávky a musíte si jej obstarat dodatečně, pokud chcete v rytmu staré školy svěřit komunikaci nástroje s vnějším světem pouze pomocí MIDI nebo si jen tak zahrát bez počítače. Napájení probíhá ale také z USB portu, proto můžete použít jakoukoli nabíječku na telefon s odpovídajícím kabelem USB 2.0 (A-B) nebo třeba i powerbanku. Díky tomu je Cobalt mobilnější, než kdy předtím.
Obrázek

Zvukový engine
Jádrem syntetizéru Modal COBALT5S je obdobný engine pro virtuálně analogovou syntézu, jako má dříve uvedený nástroj Cobalt8. Ochuzení přichází v polyfonii (pět namísto osmi hlasů), počtu současně znějících oscilátorů (dva místo čtyř v rámci jednoho hlasu) a ochuzené efektové sekci. Zdálo by se, že mít po ruce hardwarový VA nástroj v době nepřeberného množství kvalitních softwarových nástrojů je trochu nadbytečné, ale není tomu tak. Nástroje Cobalt jsou promyšlené k okamžitému použití i bez počítače, i když i napojení na něj je plusem. Přispívá k tomu i firemní aplikace MODALapp, která je zdarma k dispozici jako stand-alone program pro platformy macOS, Windows, iOS či Android, ale také ve formátech VST3 a AU jako plug-in pro DAW. S ním je pak editace všech dostupných parametrů o něco příjemnější.

Nyní už ale k vlastnímu jádru nástroje. Jeho struktura vychází z tradičního spojení dvou oscilátorů (nazvaných Oscillator Groups) s různými variantami uspořádání každého z nich (algoritmy), dále morfovatelného filtru na bázi žebříčkové struktury (Moog princip), zesilovače, tří generátorů obálky ADSR, dvou pomaluběžných oscilátorů LFO a modulační matice.
Obrázek
Každý oscilátor nabízí na výběr z celkem 40 algoritmů. Jedná se o předpřipravené kombinace vlnových průběhů, řízení šířky pulzu PWM, FM modulace, synchronizace, kruhové modulace, tvarování vlny atd. Možností je spousta a princip algoritmů značně zjednodušuje ovládání. V každém z nich máme k dispozici vždy dva parametry (A a B), které řídí nejdůležitější z nich. Díky zjednodušenému přístupu uživatel dosáhne rychlých proměn zvuku s minimální námahou i bez znalosti podrobných principů jednotlivých parametrů. Ty lze navíc modulovat pomocí řídících obvodů a kontrolérů. Nechybí ani OscDrift, což je simulace nestability analogových oscilátorů na bázi náhodné fáze a ladění. Nástroj je standardně pětihlasý, s možností přepnutí do mono a unisono režimů. Nechybí ani portamento efekt (Glide).

Sekce filtru, která simuluje Moogův žebříčkový napětím řízený obvod, je tzv. morfovatelný, což znamená možnost plynulého přeladění mezi různými módy (např. ze čtyřpólového LP filtru přes pásmovou propust až po jednopólový). Vše je opět možno modulovat v reálném čase.

Obálky jsou klasické ADSR (Attack, Decay, Sustain, Release), stejně tak obě LFO. Trochu mi chybí opoždění nástupu modulace (delay). Výraznějších modulačních proměn lze dosáhnout pomocí modulační matice s jedenácti zdroji a 41 cíli. Kromě řídích obvodů lze zapojit jako zdroj modulace nezávisle záporné i kladné souřadnice touchpadu, aftertouch atd. Vše je také řiditelné přes MIDI/USB.

Nástroj COBALT5S má k dispozici celkem 500 zvukových programů – patchů. Rovných 200 z nich je předprogramovaných od výrobce, zbytek je pro vlastní kreace. Bohužel vyvolání presetu se děje pouze pomocí enkodéru Preset/Edit. To by samotné nevadilo, i když třeba tlačítkové zadání čísla patche by bylo rychlejší. Pokud si ale se zvoleným chceme trochu „pohrát“ a pomocí dalších enkodérů např. přelaďujeme filtr, displej si pamatuje poslední měněný parametr. Návrat do volby Preset je pak nutno odlistovat zpět na volbu programů a pak teprve volit další. Situaci zlepšuje funkce Quick Recall pro snadné vyvolání čtyř slotů, tedy oblíbených programů např. při hře naživo.
Obrázek

Sekvencer a arpeggiator
Co by to bylo za moderní syntetizér, kdyby chyběl sekvencer či arpeggiator. Tady máme hned obě hrací pomůcky k dispozici a jsou vítaným doplňkem zdařilého nástroje. Sekvencer má dva režimy: real-time pro přímé nahrávání a krokový pro klasické step-by-step zadávání sekvencí v délce až 64 kroků. Sekvence je možno dodatečně editovat, měnit délku not, swing a další modulovatelné parametry. Celkem lze uložit 100 sekvencí. Arpeggiator nabízí základní režimy rozkladů hraných akordů včetně náhodných. Spolu se sekvencerem lze tempo synchronizovat jak s USB/MIDI, tak také pomocí zdířek Sync In a Sync Out např. s jiným hardwarovým sekvencerem nebo bicím automatem.

Efekty
COBALT5S doznal úspory v FX sekci ve srovnání s větším bratrem Cobalt8 a nabízí pouze Chorus a Delay. Nevidím to ale jako velkou újmu, FX modul nabízí stereo efekty ve slušné kvalitě a zejména s tempem sekvenceru synchronizovatelný Delay je velmi inspirativní a dostane vás do nové dimenze. Líbí se mi parametr Filter pro ořezání vyšších frekvencí zpožděných not pro simulaci např. starších páskových echo přístrojů.

Závěr
Modal COBALT5S je šikovný pomocník elektronického muzikanta v mobilním provedení. Velmi zdařilý zvuk nabízí možnosti simulace klasických analogových syntetizérů. Tovární presety demonstrují sekvencer v plné parádě, ale i bez něj lze lehce pokrýt potřeby pro vytváření zvukových barev padů, brassů, smyčců, tučný leadů, basů atd. Celkový zvuk je průrazný a prosadí se snadno i v kapele. Možnosti přímého řízení parametrů pomocí enkodérů je intuitivní a v podstatě není nutno podrobně studovat uživatelský návod. Editaci velmi usnadňuje aplikace MODALapp, kde se přehledně dostaneme na všechny editovatelné parametry. Její využití není ale podmínkou, nástroj je soběstačný a určitě udělá radost všem zájemcům o mobilní pohotový synťáček na cesty.
Výrobce: Modal Electronics
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět