Příspěvky: 42
Registrován: 09 čer 2015 11:13

Meinl Smack Stacks Custom

Příspěvek od Jan Martinek »

Zaštítěné těmi nejlepšími jmény.
23. 10. 2023

Už loni v říjnu jsem se pozastavoval nad novinkou v bubenickém světě v podobě takzvaných Smacks Stacks, neboli „činelových sendvičů“, které začala vyrábět společnost Meinl, etablovaný hráč na trhu s činely. Na samém konci článku jsem prorokoval, že se z nápadu, který muselo zřejmě inspirovat vrstvení popraskaných činelů na sebe v bubenických začátcích, spíš stane trend než slepá ulička. A evidentně jsem měl pravdu, protože tyto zvláštní efektové činely začínají být čím dál více vidět a slyšet na současných nahrávkách a vyrábějí je už i jiné společnosti. Dnes je čas představit custom modely dvou špičkových bubeníků z meinlovské stáje, které tyto „sendviče“ rovněž okouzlily. Konkrétně se jedná o Matta Garstku a Bennyho Greba.

Matt Garstka
Dnes čtyřiatřicetiletý Garstka vyrazil dech všem nejnáročnějším posluchačům už před jedenácti lety, kdy se přidal k progresivně metalové instrumentální kapele Animals As Leaders, známé tím, že jde v muzice až na samý okraj toho, co je ještě technicky vůbec možné zahrát. Garstka, odkojený fusion, latin a jazzem, je skutečným fenoménem. Ne nadarmo jej server MusicRadar v roce 2021 dekoroval oceněním „nejlepší progresivní bubeník“. Matt svým jménem zaštítil dva kousky smacks stacků, konkrétně Temporal 1 Stack a Temporal 2 Stack.
Oba dva se k Mattově perkusivní a samozřejmě velmi technické hře výborně hodí. Už loni jsem upozorňoval, že tyhle kousky, které vydávají nanejvýš suché prásknutí či štěknutí (představte si udeřit do filcem obaleného kusu plechu a získáte předběžnou představu...) nejsou úplně pro každého, ale bubeníkovi hrajícímu moderní styly pomohou rozšířit paletu jeho zvuků. Temporal 1 se seskládá z osmipalcového a desetipalcového tenkého plechu, které se skládají od většího k menšímu, kdežto Temporal 2 jsou dva stejně velké, desetipalcové plíšky s otvory po vzoru efektových činelů. „Dvojka“ proto zní mnohem ostřeji, charakterem proto trochu připomíná chinu, hodí se tedy spíše na pravou stranu soupravy (nakonec právě tam ji má Matt Garstka), tam, kde se obyčejně china vyjímá, kdežto Temporal 1, o něco tišší a sušší, může suplovat hi-hatku, případně právě při kombinaci s hi-hatkou mohou vznikat opravdu zajímavě znící patterny. Proto se bude lépe vyjímat u bubeníkovy levé ruky, byť proti gustu žádný dišputát.

Benny Greb
Neméně zajímavý je model 6“ Crasher Hats, který si pro svou soupravu nechal postavit Benny Greb. Třiačtyřicetiletý německý bubeník se dnes, podobně jako Garstka, řadí mezi nejlepší světové hráče. Vyznačuje se velmi specifickým pojetím groovu, jeho hra je samozřejmě mimořádně technická, ale také dost subtilní a velmi muzikální. Je vyhledávaným nájemným hráčem a často slouží takovým hvězdám v žánru fusion, jako je například Mike Stern či Hiram Bullock. Jeho šestipalcová hi-hatka zní velmi konkrétně a průrazně (což ale neznamená nutně hlasitě), je to zkrátka čistý „crisp“. Efektová hi-hatka par excellence, počítejte ale s tím, že klasickou hi-hatku plně nenahradí, některé patterny na ni hrát prakticky nejdou. Nejlépe ji použít (a stejně tak to má Greb) jako druhou hi-hatku na pravé straně soupravy, kde může otevřít nečekané možnosti.

Další efektové činely
Současně s těmito signature kousky přichází společnost Meinl i s dalšími novátorskými výrobky na trhu efektových činelů. Pětidílný Smack Stack HCS80246SM je skutečným „club sandwichem“ z jejich dílny. Skládá se z (odspoda nahoru) pěti činelů s otvory o průměrech 16“, 14“, 12“, 10“ a 8“. Zvuk, který regulujete utahováním a povolováním stojanu, je ostrý jako břitva a skutečně „trash“. Stejně jako výše zmíněné, opět nejlépe vynikne při perkusivnější, modernější, groovové či taneční hře.
Podobně jako poslední recenzovaný kousek, 12“ Trash Stack. Jedná se opět o pouhé dva kousky velikosti většího splashe na sobě a rovněž s otvory. Tenhle kousek asi nejvíce zvukově připomíná malou a zatlumenou chinu a v soupravě (ideálně na její pravé straně) je docela průrazný. I zde je více možností hraní si se zvukem – zní dobře při akcentování s malým bubínkem, ale například i v synkopách ve složitějších groovech. Efektové činely jsou vlastně hračky v pravém slova smyslu. Nemusí vyhovovat každému, ale je zábavné si s nimi hrát.

Výrobce: Meinl

Jan Martinek
PROFIL AUTORA: Jan Martinek
Jan Martinek je současně novinář a hudebník. Přes den popisuje a komentuje českou politickou scénu, o večerech hraje na bicí v několika skupinách a projektech, se kterými vydal několik desek a sjezdil stovky klubů a desítky festivalů v celé ČR, ale i za hranicemi. K velké spokojenosti používá bicí Pearl Masters a různé činely tureckého původu, většinou méně známých značek, kterých má pozoruhodnou sbírku.