Příspěvky: 42
Registrován: 09 čer 2015 11:13

Meinl Dual Classic

Příspěvek od Jan Martinek »

Temné a hřejivé činely, které stojí za to vyzkoušet.
22. 12. 2021

Německá společnost Meinl patří právem k nejznámějším výrobcům činelů. Plechy určené k muzicírování začal jistý Roland Meinl v Německu v roce 1952, rok poté, co začal se svou společností vyrábět dechové nástroje. Pravda je, že když se dnes řekne Meinl, vybaví se vám (kromě značky obchodního domu, což je zřejmě shoda jmen) většinou činely, a ne trumpety či pozouny. Znamená to, že přesedlat ze žesťových na bicí nástroje bylo velmi dobré rozhodnutí. Dnes na jeho činely hrají taková esa, jako například Benny Greb (jeden z nejuznávanějších fusion hráčů), Matt Garstka (patrně nejskloňovanější jméno v žánru technického, progresivního metalu), Thomas Lang či Chris Coleman (ani jednoho netřeba více představovat, oba patří rozhodně k první desítce světových hráčů). Tato společnost nedávno poslala na trh novou sérii činelů nazvanou Dual Classics vyrobenou z bronzové slitiny B12 se speciálním finishem.

Je určená spíše pro rockové a metalové hráče, což potvrzuje především velikost crashů. Kromě klasických rozměrů šestnácti a osmnáctipalcových činelů nabízí i úctyhodné crashe ve velikosti 19“ a 20“ (což je standardní velikost ride činelů). Crashe těchto rozměrů používají především bubeníci, kteří hrají na stadionech a nikoliv v malých klubech. Znamená to, že tyhle plechy nejsou pro jemnější styly? Ne tak docela. Pojďme popořadě.

Hi-Hat 14“
Hlasitá, hlubší a „teplá“ hi-hatka, která se při otvírání pěkně rozvíjí a ani v hlasitější kapele se neztratí. Při úplném zavření se jeví jako pěkně nakřáplá, dominantní, ale nepřeznívá. Výrobce doporučuje tento kousek nejen pro rock, ale i třeba pro r’n’b, kde je hlasité, ale úsečné hraní na pevně zavřenou hi-hatku potřeba. Ačkoliv tenhle styl nehraju, věřím, že bude pěkně znít i v elektronické muzice (samozřejmě tam, kde se využije živý bubeník) a tanečních groovech.

Crash 16“
Platí prakticky totéž, co pro hi-hatku. Spíše hlubší, temnější crash, trochu kratší, který nemá žádné nepříjemné frekvence. Osobně mám radši šestnáctku subtilnější, preferuju činel, který víc „zpívá“, tenhle kousek se ale určitě vyrovná „dark crashům“ mnohem dražších značek.

Crashe 19“, 20“
Moje nejoblíbenější kousky série. Oba crashe jsou i přes svou velikost skutečně „crashovité“, žádné kovadliny, mají velmi hřejivý, průrazný tón a dlouhý dozvuk, který ale netahá za uši ani při úplném doznívání, což je Achillova pata některých levnějších činelů. V kapele tvrdšího ražení hrají krásně. Bubeníkům hlasitějších stylů velmi doporučuji.

China 18“
Přiznám se bez mučení - china mě nebavila. Dle mého názoru jednoznačně nejslabší kousek série. Překvapivě na svůj rozměr velmi krátká a zvuk je vyššího charakteru a spíš nepříjemný. Přesto se ale nejspíš najdou hráči, kterým může vyhovovat, navíc nezapomeňme na poučku, že každý činel je originál a hraje jinak, než všechny ostatní činely té samé série. Za mě bych radil sáhnout po jiném modelu.

Ride 22“
U tohoto konkrétního ride jsem byl poněkud rozpačitý. Jeho největší mínus je rozhodně bell. Jakkoliv je tělo činelu hlasité a průrazné, pupek vůbec - v kapele v podstatě není slyšet, a ani při samotném hraní to není žádná sláva. Při tvrdším hraní přes hranu činelu nezní vůbec špatně, ale celou dobu se mi zdálo, že by byl využitelný spíš jako obří crash, než jako ride. U tvrdšího stylu to zřejmě není problém, i když absence slyšitelného bellu by zřejmě zejména metalovým hráčům mohla vadit, jazzman by měl tenhle činel ovšem spíš přeskočit. Tím nechci říct, že bych vůbec nedoporučoval tenhle činel koupit, ale když už, tak k němu pořídit ještě jeden ride s pořádným pupkem a tenhle nechal na hraní pasáží, kterými chcete rozbít celý svět.

Shrnutí
Co říct závěrem? Do obou velkých crashů jsem se doslova zamiloval - a jsem byl donedávna názoru, že německé činely nejsou nic pro mě, nyní vážně uvažuju o rozšíření soupravy právě o tyhle kousky. Velmi slušná se mi rovněž zdá hi-hatka. Ceny se pohybují ve vyšší střední hladině (zhruba tři až pět tisíc korun za kus), což je dnes u kvalitních činelů přiměřená cena. Pokud rádi do hry dáváte veškerou sílu, zkuste právě tyhle kousky.

Výrobce: Meinl Cymbals

Jan Martinek
PROFIL AUTORA: Jan Martinek
Jan Martinek je současně novinář a hudebník. Přes den popisuje a komentuje českou politickou scénu, o večerech hraje na bicí v několika skupinách a projektech, se kterými vydal několik desek a sjezdil stovky klubů a desítky festivalů v celé ČR, ale i za hranicemi. K velké spokojenosti používá bicí Pearl Masters a různé činely tureckého původu, většinou méně známých značek, kterých má pozoruhodnou sbírku.