Marshall Studio Classic SC20H

Odpovědět
Jan Havlíček
Příspěvky: 31
Registrován: 08 úno 2016 18:21

Marshall Studio Classic SC20H

Příspěvek od Jan Havlíček » 21 říj 2019 09:52

Legendární „osmistovka“ ve verzi mini.
21. 10. 2019

Jim Marshall a jeho aparáty jsou legendy na poli kytarových aparatur. Můžeme pouze konstatovat, že jedna skupina hráčů značku opěvuje, jako modlu kytarového zvuku, jiní značku zatracují a nemohou tyto aparáty ani cítit. Co Marshallu nelze upřít ani jedním táborem je, že se tyto aparáty nesmazatelně zapsaly do kytarové historie a daly většině našich zbožňovaných kapel ten správný kytarový zvuk.

Jedním z nejikoničtějších zesilovačů této firmy je bezpochyby model JCM 800 serie 2203, který vycházel z modelu Plexi a měl jako první potenciometr Master Volume. První modely neměly ani efektovou smyčku. Model JCM 800 je určitě jedním z nejlegendárnějších zesilovačů všech dob. Jedinečné „osmikilo“ udalo směr kytarového zvuku zejména v 80. Letech, kdy má na svědomí zvuk většiny rockových a metalových desek od Iron Maiden, Ozzyho Osbourna, Metallici, Slayer a mnoho dalších, českou scénu nevyjímaje. V českých luzích a hájích má vůbec „osmistovka“ na růžích ustláno, protože kdo měl kdysi zesilovač s bílým logem na černém podkladu, tak to byl pan někdo. Nicméně i v současném gearu velkých kytaristů stále JCM 800 zůstává a na podiích je tato hlava vidět neustále. Dovedete si představit Zakka Wylda bez svého „osmikila“?

Marshall nyní přichází s minihead variantou v podobě zesilovače Marshall Studio Classic SC20H, který tedy konstrukčně vychází z JCM 800 2203, ale zároveň přichází s určitými inovativními prvky v podobě DI boxu a trochu modifikovaným zvukem, který je šitý na míru současným potřebám moderních kytaristů.
Obrázek

Jak vypadá
Tak tohle je asi zbytečné rozebírat, ale přece jen. Bílé logo Marshall na černém podkladě ohraničené bílou lemovkou a ovládací prvky postavené na zlatém panelu. Léty prověřený design, který není třeba inovovat.

Na přední straně jsou z ovládacích prvků dva vstupy pro kytaru High a Low, potenciometry Volume, Master, Treble, Middle, Bass a Presence. Ze zadní strany nabízí zesilovač také velmi jednoduchou výbavu. Výstupy pro reprobox od 4 až po 16 Ohm s tím, že je možné zapojit dva boxy, výstup DI Boxu pro přímé nahrávání, spínač efektové smyčky a vstupy pro efektovou smyčku Send a Return. Jako poslední je připojení do elektrické sítě. Nic víc a nic míň. Kytarista vlastně krom kytary a kabelu nepotřebuje žádné další udělátka a přepínače a spínače.

Marshall Studio Classic SC20H je postaven jako jednokanálová minihead o výkonu 20 W s možností snížení výkonu na 5 W. V předzesilovači nalezneme trojici elektronek ECCC83 a v koncovém stupni klasickou dvojici výkonových lamp EL34. Velmi milé je zjištění, že zesilovač je vyroben v Anglii, na místo v Číně a podobných destinacích.

Zapojit a hrát
Ihned po zapojení se ozvou klasické charakteristické zvukové rejstříky Marshallu. Více výšek a zvuk plný bohatých chlupatých středů s méně basy. Hlavu jsem testoval na 2x12 bedně s reproduktory Celestion Vintage V30 a proháněl přes ni kytary jak s aktivními, tak pasivními snímači. V každém případě se zesilovač choval naprosto srozumitelně a perfektně převedl do reproduktorů to, co do něj bylo posláno.

Nové JCM, jak už bylo psáno výše, je jednokanálový zesilovač, který je určen hlavně do studia, ale není problém ho vytáhnout na podia a udělat s ním pořádný randál. V případě živého hraní je potřeba trochu více pracovat s potenciometrem Volume na kytaře, což pro většinu kytaristů není problém. Nebo lze rozšířit zvukové rejstříky pomocí krabiček v pedalboardu. Zesilovač zvládá od čistých rejstříků po pořádně hutné zkreslení britského střihu.

Co se týká čistého zvuku, nenakroutíte tady krystalicky čistý zvuk ála Fender, ale vždy to bude trochu „špinavý“ lehounký crunch, který zní ale perfektně a není problém na něj preludovat tklivé balady. Ve spojení s kytarou Fender se single coil snímači najdete nádherně cinkavé zvuky naopak při použití Les Paula s humbucker snímači se v zesíku projeví dřímající bestie. Při otáčení Gainu doprava narůstá zkreslení od Crunche podobné AC/DC až po hutné zkreslení, které známe třeba z desek Iron Maiden nebo Slayer, přesto bych tento aparát nespojoval s příznakem Hi-Gain, i když Gainu má dostatek.
Obrázek
Zkreslení aparátu je ryze Marshallovské, krystalické výšky skloubené s chlupatými středy a méně basů. Zvuk je šťavnatý a plnokrevný. Jde výborně za rukou a reakce na hru trsátkem či prsty je neuvěřitelná. Tento stroj vám nedá nic zadarmo. Pokud budete „šumlovat“, nic kloudného z toho nedostanete. Naopak, kdo se nebojí přitlačit trsátkem, bude odměněn perfektním zvukem. Toto platilo i při použití zkreslovacích krabiček.

Barvu zvuku jednoduše nastavíte pomocí třípásmového ekvalizéru. Komu to nestačí, může ještě zvuk frekvenčně upravovat pomocí potenciometru Presence. Znáte to, přijedete do nějakého sálu a najednou je výšek plno, nebo naopak málo. Otočením potenciometru Presence posílíte nebo potlačíte nechtěné frekvence a je hotovo.

Tenhle Marshall si také perfektně rozumí se všemi možnými zkreslovadly a nakopávadly. Jakýkoli zkreslovač nebo clean boost funguje naprosto perfektně a chová se tak jak má. Stejně tak je na tom i efektová smyčka, která přímo vybízí k zapojení modulačních nebo delay efektů. Vše funguje na první dobrou. Pomocí zkreslovače můžete ze zesilovače také udělat pseudo dvoukanál, kdy použijete jen čistý zvuk a kreslíte krabičkou. I v tomto případě si zesilovač ponechává charakter Marshallu. Na druhou stranou můžete aparát také velmi dobře používat díky DI boxu ve studiu. DI box funguje skvěle a produkuje zvuk, který je snadno použitelný a editovatelný ve studiu. Na živé hraní se mi to moc nepozdávalo, ale je to spíše subjektivní pocit daný tím, že mi vadí zvuk kytary z odposlechu, které nejsou ve většině klubů na dobré úrovni. Ven do PA šel zvuk na výbornou.

Závěr
O kvalitě tohoto zesilovače netřeba nijak pochybovat. Konstrukce, zvuk a design je léty prověřen a je jen málo kytaristů, kteří by se s původním stojem nesetkali a něco na něj nezahráli. Novinka je dospělý aparát pro kytaristu, který ví, co chce a co od svého zvuku vyžaduje. Majitelé studií získají plnohodnotný aparát, na který budou nahrávat kapely s radostí a budou nadšeni perfektním zvukem. Navíc menší velikost a váha také potěší, zejména při stěhování po schodech. Tenhle mini Marshallek rozhodně stojí za vaší pozornost a určitě si na něj zajděte zahrát. Doporučuji ho vyzkoušet i lidem, kteří značku Marshall nemají úplně v lásce, a zvuk se jim moc nepozdává. Myslím, že budou velmi mile překvapeni tím, co tenhle drobek dokáže.

Oficiální video výrobce
Výrobce: Marshall
Zapůjčil: MUSIC CITY

Jan Havlíček


Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz
PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti učí biologii a hudební výchovu na střední škole. Působí jako hudební publicista a kapelník pražské kapely SELF-DEFENCE. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.

Odpovědět