Poctivej dříč rokenrollu.
29. 10. 2018
Novinkou na poli kytarových aparátů, od nejlegendárnějšího výrobce kytarových aparatur Marshall, je kombo Origin 50C. Firma funguje již od počátku 60. let 20. století a je jedním z největších, nejúspěšnějších a nejvýznamnějších výrobců kytarových aparátů na světě. Marshally definovaly zvuk elektrické kytary a nalezneme je na všech nahrávkách počínaje Jimi Hendrixem po moderní metalové ekvilibristy a vyznavače metalových extrémů. Schválně, zkuste kouknout na Internet, na co ti slavní muzikanti hrají a vždy tam nějaký ten Marshall leží. Firma Marshall dokázala vždy rychle reagovat na požadavky hráčů v souvislosti s vývojem hudebních trendů, ale současně nikdy nezanevřela na to, co již dokázala vytvořit. Nové kombo Origin 50C je tedy určitým způsobem návrat k tradici a starým aparátům z 60. a 70. let, ale zároveň výrobce přidává moderní technologie a postupy, které musí uspokojit každého příznivce poctivého kytarového zvuku.
Co nám tedy pan Marshall upekl?
Origin 50C je plnokrevné, jednokanálové celolampové kombo, určené pro elektrickou kytaru. Srdcem aparátu je trojice lamp ECC83 v předzesilovači a dvě koncové lampy EL34. Zvuk je pak přenášen do reproduktoru Celestion Mignight 60. Celkový výkon je 50 W čistého lampového zvuku. Kombo je designováno tak, že na přední straně je pouze tweedový potah a logo Marshall a všechny ovládací prvky jsou na vrchní straně komba. Design je léty prověřen a vy se budete třást na každý koncert, abyste se s tímhle mazlíkem mohli předvést. Na horní straně se ještě nalézají dvě zlaté odvětrávací mřížky, aby se zesilovač neupekl.
Velmi strohé je také ovládání. Na druhou stranu tento aparát je ukázkovým případem kytarové jednoduchosti a geniality zároveň. Nalezneme zde tedy potenciometry Gain a Tilt, potenciometry třípásmového ekvalizéru Bass, Middle, Treble, potenciometr Master a Presence. Nakonec je zde vstup pro nástroj a LED dioda signalizující zapnutí. Dva retro pákové přepínače Power a třípolohový Output s polohami Low, Mid a High završují ovládací prvky.
Jak to hraje?
Hned z počátku se přiznám, že nejsem zapřisáhlý příznivce značky Marshall. Nicméně rád zkouším nové věci a toto kombo mě hned od počátku nadchlo. Jakmile ho zapnete a drnknete do strun, vybaví se vám zapadlej bar, dobrá whisky, začouzené podium a k tomu otřískaná dodávka, kde s kapelou potetovaných rockerů jedete své první tour.
Jednu z těchto funkcí plní potenciometr Tilt. Jeho otáčením přidáváte další harmonické výšky a zvuk je pak ještě více z ostří a prostřelí kapelou. Nebo naopak v některých sálech, kde je těch výšek až moc, opět dokáže výšky upozadit. Společně s potenciometrem Presence, který zvuk taktéž frekvenčně buď navýškuje, nebo naopak středo-nabasuje, dokážete upravit zvuk tak, jak je třeba. Druhou velmi vítanou funkcí je Extraboost, který se spouští pomocí dvoutlačítkového footswitche, který je součástí dodávky. Jinak se tato funkce dá spustit pomocí push pull potenciometru Gain. Prostým vytažením nebo zamáčknutím potenciometru. Díky této funkci vlastně získáte pseudo dvoukanálové kombo.
Nečekejte od tohoto rockera žádný high gain. Tahle mašina je prostě syrová bluesovo - rocková záležitost. Kombo si rozumí jak s kytarami s humbuckery, tak s kytarami osazenými single coil snímači. Vždy dělá to, co se očekává. Les Paul s humbuckerem rozvášní ty správně nařvané rockové rejstříky, naopak Fender se singly krásně cinká a hladí po smutné duši bluesově nakřápnutým zvukem. Nakroutíte zde vše, od čistých rejstříků po šťavnaté rockové zkreslení. Aparát je velmi dynamický, takže si s tónem můžete krásně hrát a aparát na to reaguje přesně podle hesla, jak se do něj volá, tak z něj ozývá.
Sám výrobce uvádí, že jeho aparáty si vždy rozuměli a rozumí se všemi pedály a efekty. Nejde než mu dát za pravdu. Díky efektové smyčce můžete dát do signálového řetězce spoustu delayů, chorusů a jiných modulačních efektů a kombo je všechny vezme za své. Díky spínatelné efektové smyčce, pomocí footswitche, vytváříte pestré palety zvuků přímo během živého hraní. Nikde se nekrade signál a zvuk nezní chemicky. Pokud připojíte na přímo nějaký overdrive, opět vše pracuje dle očekávání, kombo se nechá krásně „nakrmit“ všemi možnými zkreslovači a stále produkuje šťavnatý dynamický zvuk.
Velkým problémem starých Marshallů bylo to, že neumí hrát potichu. Musíte je vytavit hodně nahlas, což v malém klubu je problém. Origin50C přichází s revolučním umístěním výkonové brzdy s technologií Powerstem, která funguje také naprosto bezchybně. Pomocí pákového přepínače nastavíte potřebnou hlasitost a je to. Kombo omezí svůj výkon, aniž by nějakým způsobem osekala kvalitu zvuku.
Závěr
Marshall Origin50C je naprosto dospělý aparát, a hraní na něj je velmi inspirativní a zábavné. Ocení jej všichni kytaristé, kteří vědí, co chtějí hrát a očekávají od svého aparátu jen to nejlepší. Druhou skupinou budou noví hráči moderních rockových stylů, kteří zde najdou to, co potřebují. Dále budou určitě uspokojení vyznavači a fanoušci vintage aparátů a zvuků, kteří ale nemají finance ani možnost sehnat originál ze 70. let. Naopak příznivcům moderních high gain zvuků zde pšenka moc nepokvete.
Marshall opět dokázal, že přes svůj věk má stále co nabídnout kytarovému světu a nelze na něj pohlížet jako na značku, která těží pouze ze svého věhlasu. Velmi příznivá je také cena. Takže nalijte si na dva palce bourbonu nebo whisky, otočtě Gainem doprava a nechte promluvit ten špinavý rockový zvuk, který v sobě ukrývá obrovskou svobodu a volnost pro vyjádření hudebních pocitů.
Oficiální video výrobce
Výrobce: Marshall
Zapůjčil: Praha Music Center spol. s r.o.
Jan Havlíček
Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz
PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.