Marshall CODE25

Odpovědět
Radek Pittr
Příspěvky: 3
Registrován: 13 kvě 2016 11:30

Marshall CODE25

Příspěvek od Radek Pittr » 15 zář 2016 10:24

Vše v jednom malém boxu.

Tradiční britský výrobce Marshall představil svou novou produktovou řadu kytarových modelingových komb a model CODE25 je nejmenším aparátem z této produktové řady. Kombo disponuje výkonem 25W a modelované zvuky byly vyvinuty ve spolupráci se švédskou softwarovou firmou Softube, která je také zodpovědná za vývoj Marshall plug-inů pro společnost Universal Audio (UAD). Máme zde k dispozici 14 druhů preampů, 24 efektů (maximálně lze použít pět najednou), 4 typy koncových zesilovačů (dle typu koncových lamp) a 8 druhů reproboxů Marshall.

Rozbalujeme a zapojujeme
CODE25 je navrženo ve formátu kompaktní krychle o rozměrech 350 x 340 x 215 mm a celková hmotnost je jen 6,2 kg. Kombo je potaženo černým Tolexem a 10 "reproduktor je chráněn černou průzvučnou tkaninou s bílým logem Marshall. Na horní části komba je pevné držadlo s logem výrobce a taktéž ovládací panel se všemi knoflíky, tlačítky a konektory, který je mírně zapuštěný tak aby žádný ovládací prvek nevyčníval. Na zadní úplně uzavřené straně komba už najdeme jen vstup pro síťový napájecí kabel. Na spodní straně komba nalezneme čtyři gumové podložky, které napomáhají ke stabilitě a mají protiskluzovou úpravu. Kombo na mě dělá opticky dobrý dojem svou jednoduchostí a přímočarostí. V papírové krabici ještě najdeme síťový napájecí kabel a stručný návod k obsluze. Manuál je k dispozici ke stažení na webových stránkách výrobce.
Obrázek
Ovládací panel
Ovládací panel je rozdělen do dvou řad, kde ve spodní řadě najdeme otočné knoflíky a v horní řadě je osm tlačítek a také malý displej na kterém vidíme právě vybraný preset a lze na něm během editace zobrazit právě nastavovaný parametr efektu. Kombo má dva jackové vstupy, jeden pro kytaru (jack 6,3 mm) a druhý jack 3,5 mm, označený ikonou iPodu, slouží pro připojení mobilního telefonu, MP3 přehrávače apod. Takže si můžete přehrávat své oblíbené písně a doprovodit je svou skvělou hrou na kytaru. Jestliže nechcete, aby sluchově trpěli vaši spolubydlící, můžete využít výstup na sluchátka (jack 3,5 mm) a tím vyřadíte z provozu interní reproduktor. Další vstup (jack 6,3 mm) slouží pro připojení externího programovatelného pedálu se čtyřmi nožními spínači a malým LED displejem, na které se zobrazuje právě zvolený preset. Posledním konektorem je USB rozhraní s jehož pomocí lze využít kombo jako audio rozhraní pro přímé nahrávání do počítače, nebo naopak pro přehrávání hudby z počítače.
Obrázek
Ovládání
Ovládací koncept byl zvolen naprosto logicky: pomocí nekonečného dotykového potenciometru vyvoláme daný preset z paměti. Celkem máme k dispozici 100 presetů, přičemž jednotlivé presety jsou již nastaveny od výrobce, ale lze je naprosto libovolně měnit a uložit. Máme zde k dispozici klasické ovládací prvky, na které jsme zvyklí z klasického zesilovače, a to Gain, Bass, Midde, Treble, Volume. Za nimi následuje ovladač Preset a posledním v řadě je ovladač Master (celková hlasitost). V případě, že chcete daný preset editovat, stačí otočit příslušným potenciometrem a na displeji se objeví na levé straně aktuální nastavení a na pravé straně je zobrazena původní hodnota z námi vybraného presetu. To je vcelku dobrá věc, protože si alespoň tak rychle nezničíte nastavený zvuk. Celková hlasitost, kterou nastavujeme pomocí potenciometru Master se do paměti presetu neukládá. V horní řadě najdeme tlačítka pro jednotlivé efekty. K dispozici máme následující tlačítka:

• PreFX – efekty před sekcí AMP (Wah, Distortion, Compressor, Pitch Shift)
• AMP – 14 různých zesilovačů + nastavení Noise Gate (šumová brána)
• MOD – modulační efekty (Chorus, Phaser, Flanger, Tremolu)
• DEL – čtyři typy zpoždění (Vintage, Multi, Reverse, Studio)
• REV – čtyři typy reverbů (Spring, Stadium, Room, Hall)
• POWER – čtyři druhy koncových zesilovačů (Classic, Vintage, British, American)
• CAB – 8 různých typů reproboxů

Jednotlivé efekty lze zapnou a vypnout stiskem příslušného tlačítka. Pokud tlačítko přidržíme o něco déle, je aktivován režim editace pro vybraný efekt. Například stisknutím tlačítka PreFX se lze dostat do výběru efektu z této sekce (Wah, Distortion, Compressor, Pitch Shift). Výběr efektu provádíme pomocí otočného potencometru Preset. Stisknutím potenciometru Preset se dostaneme k dalšímu nastavení parametrů námi vybraného efektu. Toto ovládání není úplně komfortní, ale lze si na něj rychle zvyknout.

O poznání více komfortnější je ovládání pomocí tabletu či „chytrého“ telefonu přes Bluetooth prostřednictví aplikace Marshall Gateway. Aplikace je dostupná pro Android a iOS zařízení. Aplikaci jsem testoval na iPadu a mohu ji jen doporučit. Ovládání je intuitivní, nastavení efektů vidíme krásně graficky znázorněno na přece poněkud větším displeji a parametry všech efektů můžeme měnit daleko pohodlněji než pomocí ovládacích prvků na kombu. Dokonce lze i pomocí aplikace Marshall Gateway přehrávat písně uložené na vašem tabletu či telefonu. Tady dávám jednoznačné plus.
ObrázekObrázekObrázek
Jak to hraje
Kombo jsem testoval s kytarami typu Stratocaster (snímače Nordstrand), LesPaul (snímače Lindy Fralin) a Epiphone SG (snímače Seymour Duncan). Zapojuji jako první moje SGéčko a zkouším něco zahrát. Jako je tomu skoro vždy, tak tovární zvuky se mi zdají být poněkud „navoněné“. Jak tak procházím jednotlivé presety, tak se nám výrobce snaží ukázat, co všechno toto kombo dovede a ne vždy to má pozitivní vliv na zvuk. Jakmile však přeskočím prvních 24 presetů a dostávám se na čísla 25 a vyšší, tak tady mé srdce musí zaplesat. Konečně se dostavují slibované modelované zvuky. Zkouším si nakroutit zvuk Anguse z AC/DC a skoro je to tam. Jen s těmi efekty se musí opatrně, méně někdy znamená více. Zkouším si hrát s ovladačem hlasitosti na kytaře a kombo vcelku hezky reaguje na změnu dynamiky. V této cenové kategorii je to až překvapivě dobré. Je jasné, že nemůžete očekávat plný zvuk hi-gainového aparátu. Jediné co omezuje zvuk je 10“ reproduktor, plné basy od něj nelze očekávat. Toto malé kombo je však hodně hlasité, někdy jsem měl pocit, jakoby už reproduktor nestíhal výkonu zesilovače. Možná je trochu škoda, že zde není výstup pro externí box. Jako druhou kytaru zkouším tedy Stratocaster s jednocívkovými snímači. Opět raději přeskočím prvním 24 presetů a začínám u čistých zvuků. Na čisté zvuky je přeci jenom Stratocaster o něco lepší než SGéčko s humbuckery. Čisté zvuky s modulačními efekty znějí inspirativně. Pak přecházím do zkreslených zvuků a tady musí nastavené tovární presety trochu poupravit, většinou stačí mírně přidat Gain a je to v pořádku. Zdá se, že inženýři modelovali zvuky spíše s Les Paulem. Na dynamiku hry opět reaguje kombo velmi dobře.

Resumé
Marshall CODE25 se mi jeví jako kompaktní aparát se širokou nabídkou modelovaných zesilovačů a efektů. Ve srovnání s jinými malými aparáty, CODE25 disponuje velkými možnostmi nastavení všech parametrů a jejich uložení do paměti. Amp modeling je zde k dispozici v dobré kvalitě, kombo správně reaguje na dynamiku hry. Zkreslené zvuky jsou přes vestavěný reproduktor poněkud méně basové, ale přes sluchátku už je vše v pořádku. S ohledem na cenu má však kombo co nabídnout. Jako cvičební aparát, nebo na nepříliš hlasité jam-session, jej mohu vřele doporučit.

Výrobce: Marshall
Zapůjčil: Praha Music Center s.r.o.

Radek Pittr
PROFIL AUTORA: Radek Pittr
Kytarista Radek Pittr se věnuje hudbě již od dětství. Původně hrál na housle v LŠU Horšovský Týn a poté v 15ti letech zcela přešel na elektrickou kytaru, které se věnuje dodnes. Za svoji kariéru si prošel mnoha kapelami (Band, Střepy za pařezem, Gremlins) a styly, jako rock, blues, jazz apod. V současné době působí jako kytarista a příležitostný zpěvák v bluesrockové kapele Jedubaby. Mezi jeho další koníčky patří také počítačové zpracování zvuku a videa.

Odpovědět