Příspěvky: 35
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Markbass Little Mark IV 300

Příspěvek od Petr Los »

Třistawattová baskytarová hlava od renomované italské firmy.
8. 11. 2021

„Když se daří, tak se daří“- tímto sloganem by se mohly na hudebním trhu pyšnit snad všechny úspěšné firmy, kterým se podařilo vytvořit produkt(y), které jdou na dračku a mají mezi muzikanty výtečný ohlas. Jistě se mnou všichni basisté souhlasí, že tato kritéria splňují basové hlavy a aparáty italské firmy Markbass bezezbytku...

Když se podíváte na web výrobce, zjistíte, že MarkBass vyrábí opravdu velké množství různých typů lampových i tranzistorových hlav a wattáží. Nechtěl bych se dostat do situace, kdy bych byl nucen vybrat si novou hlavu z tohoto množství modelů. Jistě by mi z toho tak po pěti hodinách zkoušení praskla hlava má.

Na tapetě dnes bude zesilovač s označením Markbass Little Mark IV 300. Tato wattáž je naprosto plnohodnotná pro koncerty jak klubové, tak i pro venkovní akce, kde je nutné trochu přitlačit na pilu. Basista se však rozhodně nemusí bát, že by nosná genialita jeho riffů a figurací zanikla v dunění kolegovy kytarové Messy, či bicích. Přestože nese tato hlava označení „Little“, na pódiu nenechá nikoho na pochybách o své důležitosti, stejně jako postava mocného siláka Little Johna z legendy o Robinu Hoodovi.

Ovládáme aparát
Markbass Little Mark IV 300 je široký 276 mm, vysoký 83 mm a široký 250 mm. Váží 2,2 kg. Klidně ho jednou rukou vezmete a jako pírko přenesete kamkoliv. Na předním panelu převládá černá barva v klasické kombinaci se žlutou. Žluté jsou okraje panelu, dva otočné knoby a veškeré popisky včetně velkého typového označení.

Otočných potenciometrů nalezne uživatel na předním panelu celkem osm. Levý (žlutý) je Gain a slouží k vybuzení signálu, pravý (žlutý) je Master. Pomocí něho nastavuje hudebník výstupní úroveň hlasitosti. Zleva pak pokračují potenciometry s černými knoby: Low (basy 68 Hz; level: ±16 dB) Mid Low (nižší středy 360 Hz; level: ±16 dB), Mid High (vyšší středy 800 Hz; level: ±16 dB) a High (výšky 10 kHz; level: ±16 dB). Dalším potenciometrem je funkce Old School (max cut range: 250 Hz – 20 kHz). Old School je výraz označující zvuk starých letitých kapel, který byl většinou velmi měkký a jakoby pod dekou. Nebyly v něm žádné známky ostrosti a agresivity známé z dnešní moderní hudby. Tato funkce umožňuje zvuk vašeho nástroje velice změkčit. Šestým potenciometrem s černým knobem je Line Out, který se váže k XLR linkovému výstupu na zadním panelu hlavy. Uživatel se zde určuje, kolik signálu pošle ke zvukaři na koncertě či ve studiu. Posledním otočným ovládacím prvkem je již výše zmiňovaný potenciometr Master se žlutým knobem. Žádný z osmi otočných potenciometrů nemá středovou aretaci, což bych já osobně celkem uvítal. Přijde mi to přehlednější.

Vlevo nahoře je malé tlačítko MUTE, které vypíná hlavu. Basista se tak může zapojit, odpojit, nebo vyměnit baskytary, pokud používá více nástrojů. Vedle tlačítka Mute je třípolohový kulatý přepínač (stejného designu jako ostatní), kterým si může basista přepínat tři funkce: Flat / Scooped Mid a FSW. O těchto funkcích se podrobněji zmíním dále. Zcela vpravo nahoře je umístěn síťový spínač OFF/ON. Co se týká vstupů na předním panelu, je zde vlevo (pod spínačem Mute) umístěn jackový vstup Input a na druhé straně pak vstup pro footswitch FSW.

Pokud tlačítkem Mute deaktivujete hlavu, oranžově se rozbliká u Inputu prstenec obepínající jacka a informuje vás, že máte zesilovač zamutovaný. Little Mark IV disponuje ještě integrovaným automatickým Bi-Band Limiterem, který hlídá a koriguje signálové špičky a chrání tak přístroj před přebuzením. Aktivaci tohoto limiteru signalizuje modrá LEDka CLIP umístěná mezi potenciometry Gain a Low. Rozsvítí se tehdy, pokud začne limiter pracovat, tedy v signálových špičkách. Signalizační LEDka je tu ještě jedna. Tato je označena prohnutou vlnovkou a informuje basistu o použití equalizačního modelu Scooped Mid, tedy equalizaci s přidanými basy a výškami a ubranými středovými frekvencemi. Zcela vpravo se pak nachází druhá jacková zdířka označená jako FSW (footswitch). Po připojení dvouspínačového footswitche může basista přepínat jedním spínačem mezi Flat a Scooped Mid equalizací a druhým spínačem ovládat Mute ON/OFF. Footswitch však nebyl k přístroji přiložen, takže jsem ho nemohl vyzkoušet. Můj jednoduchý footswitch mi pouze aktivoval a deaktivoval funkci Mute. Přepínání rozhodně umožňuje mít k dispozici dva zvuky, které lze mezi sebou během hry střídat. Například slapové pasáže s prstovou hrou. Nemusíte na to mít vlastní krabičku. To vidím jako velké pozitivum.

Zapojujeme
Zcela vlevo je síťová zdířka pro standardní PSU kabel. Hned vedle ní je umístěn chladící větrák, který velice tichounce přede, pokud hlavu chvilku podráždíte větší hlasitostí. Následuje výstup Speaker Out do reproboxu. Tento je zde jednak ve speakonovém provedení a jednak i jako normální jack. To je velmi výhodné, pokud si speakonový kabel omylem necháte doma. Jackem ho totiž snadno nahradíte. Následuje výstup na ladičku Tuner Out a efektové smyčky Return Effect a Send Effect. Dvojice černých spínačů Pre EQ a Post EQ umožňuje uživateli rozhodnout se, zda pošle do PA signál bez korekcí, nebo již s korekcemi. Druhý malý spínač Ground/Lift ovládá uzemnění a tím se lze tak vyhnout nechtěným brumům vzniklým zemní smyčkou. Úplně vpravo se nachází XLR výstupní zdířka pro linkový signál Line Out. Jak již bylo řečeno v předcházející části, k nastavení úrovně výstupního signálu nám slouží potenciometr Line Out na předním panelu.

Markbass Little Mark IV v další konkurenci
Samotná práce s baskytarovou hlavou je velice snadná a ovládání je intuitivní. Neobjevují se zde žádné složité korekce v podobě parametrických equalizerů a dalších podobných vychytávek, které muzikantům mnohdy spíše komplikují život. Jednoduše si každý během chvilky může nastavit zvuk, který mu sedí. Pootáčením jednotlivých korekcí se zvuk rychle mění. Uživatel může vytvořit jak kulatý tlustý basový zvuk a stejně tak ostrou agresivní pilu.

Hned první testování bylo vlastně jakýmsi srovnávacím testem. Zavolal mi kolega basista, který zauvažoval o změně svého basového parku. V podstatě chtěl spíše provést kompletní obměnu aparátu kromě nástroje. Znáte to, nic vás nenakopne tak, jako když za sebou máte náhle nový vercajk. Proto jsme několik dní počkali, až dorazí i tato hlava. Inu, víc hlav, více basových zvuků, jak by mohlo znít parafrázované lidové moudro. Obstaral jsem od svých kolegů ještě několik dalších zesilovačů a jejich zvuk jsme vzájemně porovnali jak individuálně, tak mezi sebou. Je to sice nesouměřitelné, ale zároveň taktéž i vypovídající, protože když na jednom referenčním basovém boxu vyzkoušíte tři čtyři hlavy, hned slyšíte přímo charakter aparátu, který mu výrobce vdechl. Člověk si rozdíly ve zvuku mezi basovými hlavami zase až tolik neuvědomuje.

Náš MarkBass Little Mark IV 300 se mi líbil od prvního okamžiku. Jednak jsem už na pár MarkBassů hrál a vždy mě přesvědčily, a jednak je jeho zvuk prostě výtečný. Kroutili jsme korekcemi sem a tam a zkoušeli různé zvukové polohy. Moc se nám líbila funkce Old School, která činila zvuk měkkým, ale plným zároveň. Kolega však stále nebyl spokojen, až do chvíle (pěkně dlouhé) než jsem přepnul equalizační program z polohy Flat do polohy Scooped Mid, tedy té polohy, která potlačuje středové frekvence a vytahuje basové a výškové pásmo. Ještě jsme zvuk trochu dorovnali korekcemi a bylo vymalováno. Basový kulatý tón s tlakem byl na světě. Musím říci, že tohle skvěle fungovalo na jeho base Sire Marcus Miller, moje G&L už pro mě byla příliš zastřená, rozhodně jsem ale neměl strach, že bych na této hlavě nevytvořil ten správný zvuk. Ať už se on rozhodne pro cokoliv, já jsem se přesvědčil, že tato hlava hraje opravdu výtečně.

Celý týden jsem měl Little Marka IV 300 připojeného ke svému 600wattovému boxu Glockenklang (2x 12 + horna) a mohl tak vyzkoušet různé polohy tohoto nástroje. Zaujal mě i alternativní zvuk, kterého jsem docílil vysokým vybuzením Gainu (téměř až na 80%) a citlivým nastavením Masteru. Zvuk příjemně chlupatě kreslil a to i přesto, že jde samozřejmě o Class D konstrukci vyznačující se spínaným zdrojem a nízkou váhou. Při tomto nastavení fungoval limiter naplno a bylo slyšet jeho dýchání, které však nebylo nepříjemné. Ve studiu bych tento zvuk klidně použil, naživo bych se bál nechtěného pootočení masterem. Přes tuto hlavu jsem učil i své dospělé „basové“ studenty a skoro všechny zvuk hlavy zaujal.

V plném boji
MarkBass Little Marka IV 300 jsem též použil při nahrávání rockové kapely ve studiu. Jde o kompilační CD asi sedmi mladých rockových a metalových kapel z místního gymnázia sdružených do projektu Škola Rocku. Na natáčení CD a svůj další provoz si tyto kapely vydělaly vlastním koncertováním, což je chvályhodné. Nahrával jsem basový part pouze přes naši hlavu, která byla zapojena do channel stripu JoeMeek VCQ1, z něhož jsem však využil pouze optokompresor za účelem jemného zpracování dynamiky špiček signálu. Reprobox nebyl tentokrát zapojen. Nastavení zvuku bylo časově nenáročné. I zde jsem použil onen výtečný equalizační model Scooped Mid se staženými středy. Velmi šikovná basistka měla slušnou kopii JazzBasse a tak jsme jen ještě trochu stáhli kobylkový snímač a zvuk byl na světě. Pro představu předkládám kousek neupraveného syrového náběru basy a bicích. I z něho je slyšet, jak krásně teplý a plný zvuk hlava produkuje na první dobrou.
Pokud bych měl říci něco závěrem, tak jen tolik, že koupí této baskytarové hlavy získáte neocenitelného pomocníka s plnohodnotným výkonem a krásnou barvou zvuku za opravdu velmi nízkou cenu. Využijete ho naplno jak na pódiu, tak i ve studiu. Škoda, že se nám před revolucí o podobných mašinách mohlo jen zdát. Inu pokrok je pokrok…

Výrobce: Markbass
Zapůjčil: MUSIC - PARK.CZ s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.