Univerzální řídící klaviatura s kladívkovou mechanikou.
11. 10. 2021
V nabídce firmy M-Audio můžeme najít zajímavou novinku – MIDI řídící klaviaturu v plném klavírním rozsahu 88 kláves. Na tento rozsah se firma tolik nezaměřuje, vyrábí spíše menší nástroje tohoto typu. Označení Pro naznačuje, že by se mělo jednat o nástroj s plnohodnotnou profesionální výbavou. Podívejme se na něj v dnešním testu.
Koncepce
Hammer 88 Pro je na první pohled celkem tradiční MIDI řídící klaviaturou, ovšem s některými zajímavými rozšiřujícími prvky, které probereme dále. Je možné ji používat jak samostatně pomocí klasického MIDI připojení (typicky jako spodní manuál na živé hraní), tak ve spojení s počítačem, kde jde výrobce uživateli štědře naproti velmi slušnou nabídkou softwarového vybavení. Pro obojí použití má skvělou hardwarovou výbavu – plnohodnotnou kladívkovou mechaniku (včetně tlakové citlivosti, od které výrobci v poslední době spíše upouští), devět tahových potenciometrů (možnost používat pro tradiční ovládání táhel hammondů a mnoho dalšího), osm otočných potenciometrů a 2x osm tlačítek pro spouštění MIDI not (alias vzorků, smyček apod.).
Potěšující novinkou je zařazení jednoduchého arpeggiatoru (s celkem tradičním provedením a ovládáním), který se bude hodit pro (nejen) virtuální nástroje, které ho nemají. Dalšími vynikajícími novými funkcemi jsou Smart Chord a Smart Scale. Smart Chord umí nastavit vybranou stupnici – mód včetně transpozice, takže nelze hrát „falešně“; nástroj noty nepatřící do stupnice opraví. Smart Chord pak umí v daném módu či samostatně (od každé klávesy stejně) vytvářet zadaný typ akordové sazby. Lze používat trojzvuky, čtyřzvuky, obraty, vlastní typ a dokonce i náhodnou sazbu. To může být hudebně velmi zajímavé.
Design
Nástroj je vyveden v klasické černé barvě, ze které vybočuje jen pár vkusně barevných ovládacích prvků (spouštěcí tlačítka, pěkné červené vnitřní zabarvení koleček). Konzervativní design tak mohou narušit (nebo ho oživit) jen spouštěcí tlačítka not, které lze nastavit do různých barev, takže v případě potřeby rušit nemusí. Řemeslně je nástroj proveden perfektně a je vidět, že firma má za sebou v této oblasti již dlouhou tradici a dobře ví, co dělá. Jediným drobným otazníkem je mezera mezi klaviaturou a blokem koleček a tlačítek vlevo. I když není zas tak velká, přece jen může hrozit, že do ní něco nechtěně zapadne (např. trsátko, pokud bychom si ho odložili vedle klaviatury ke kolečkům).
Na horním panelu, zleva doprava, tu máme kolečka ohýbání tónu a modulace a tlačítka přepínání oktáv. Nad klaviaturou sadu tahových potenciometrů, ovládací tlačítka a displej, sadu otočných potenciometrů a spouštěcí pady. Chod a ergonomické rozložení potenciometrů je přímo příkladné a bude se ovládat příjemně kterémukoli typu ruky.
Na zadním panelu najdeme vše obvyklé – vstup pro 9V adaptér (pokud nenapájíme z USB) a hlavní vypínač, USB/MIDI, klasické MIDI IN/OUT, vstup pro klavírní pedály (mohou být zapojené až tři, čili pro klavíristy se nabízí výbava bez kompromisů) a expression pedál. Je tu i Kensington lock pro ochranu proti odcizení.
Nástroj váží 18,5 kg, což je vzhledem k použitému typu klaviatury pochopitelné. V tomto ohledu dnes patří spíše mezi průměr, ale firma nijak nenaznačuje, že by chtěla na hmotnosti někde speciálně šetřit, aby byl nástroj lépe přenosný.
Ovládání
Jádrem ovládání je malý OLED displej, otočný potenciometr zadávání dat a sada multifunkčních tlačítek. I když je víceméně samovysvětlující, na některé detaily je nutno přece jen pročíst manuál – z malého displeje někdy všechny související možnosti nevyčteme.
Dva základní režimy nástroje jsou Preset mode (pro živé hraní nebo ovládání jednoho virtuálního nástroje) a DAW mode. Preset mode má detailní nastavení všech ovládacích prvků (MIDI kanál, typ MIDI zprávy, rozsah pomocí min a max hodnoty – vynikající!), které lze uložit do jedné z 16 pamětí. Prvních osm presetů je speciálně vytvořeno pro virtuální nástroje dodávané spolu s nástrojem. K dispozici jsou až čtyři klávesové zóny. Při použití s DAW máme na výběr volbu programu (téměř všechny většinou používané – ProTools, MPC Beats, Ableton, Studio One, Reason, Cubase, Logic, Bitwig, Garage Band, Reaper, FL Studio). Pokud by si uživatel nevybral, je tu i volba User DAW. Nástroj se pomocí chytrého mapování přizpůsobí svému cíli a při troše cviku může zpříjemnit a zjednodušit ovládání DAW.
Podobně jako na jiných M-Audio klaviaturách, i zde je samozřejmostí nastavení úhozové křivky klaviatury a spouštěcích padů, takže si můžeme reakci dobře přizpůsobit.
Klaviatura
Je opravdu poctivě kladívková, ale přitom není zbytečně tvrdá ani měkká (v porovnání s jinými spíše středně tvrdá), neunavuje příliš ruku. Reakce a repetice kláves je vynikající. Použití tlakové citlivosti je nutno pochválit nejen ideově, ale i provedením – je zvládnuto bravurně, i přes možnou problematičnost spojení s kladívky projevující se přílišnou tvrdostí, nebo skokovitostí stisku klávesy. Navíc hodnotu tlaku zobrazuje nástroj na displeji, takže si může uživatel ověřit, co přesně dělá. Řekl bych, že v dané cenové kategorii se jednoznačně jedná o premianta, který se může směle porovnat i s mnohem dražšími nástroji.
Závěrem
Hammer 88 Pro je dle mého názoru velmi dobře provedeným a výborně vybaveným nástrojem. Může dobře sloužit v jakémkoli myslitelném způsobu použití – ať už pro živé hraní, domácí cvičení, nebo jako základ domácího či většího studia. Poměr cena/výkon je vynikající a může být dostupný i méně majetným a/nebo začínajícím muzikantům, kterým ale nemusí laťku kvalitativně nijak snižovat.
Výrobce: M-Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.