Line 6 POD GO Wireless

Line 6 POD GO Wireless

Kytarová továrna na absolutno.
6. 9. 2021

Firma Line 6 - mnohými kytaristy opěvována, mnohými kytaristy zatracována. V každém případě je to legendární výrobce, který svými výtvory hýbe kytarovým světem. Line 6 je ta firma, která tenkrát, když byl ampmodeling v plenkách a každý se mu smál, přišla s tou legendární červenou fazolí, která dokázala, že by to nakonec přece jen mohlo jít bez lamp. Od té doby ušli chlapi z Line 6 obrovský kus cesty ve vývoji a stále mají co nabídnout. Dnes u nich najdeme efekty, zesilovače, stompboxy i pastičky (chápej kytarové krabičky). Line 6 POD GO Wireless představuje další novinku této firmy. Tento multiefekt si klade za cíl vyřešit kompletně kytaristův gear. Efekt využívá zvukové simulace z vlajkového modelu efektu Line 6 Helix, ale zároveň je cenově přístupný širokému poli kytaristů. Absolutní špička je, že má v sobě zabudovanou kytarou vysílačku. Co už chtít více?

Šup s tím ven z krabice
Tělo efektu je velmi elegantní, v naprosto perfektním designu. Efektu vévodí černá barva v kombinaci s barevným LCD displejem a barevně podsvícenými footswitchi tvoří dokonalou souhru. Všechny ovladače jsou dobře umístěny a kladou důraz na přehlednost a ergonomii. Oproti jiným modelům je jejich počet trochu umenšen, ale na funkci to nemá vliv. Masivní zdrsnělé kovové tělo společně s kovovými footswitchi jsou zárukou, že tahle mašina něco vydrží.

Na přední straně nalezneme otočné knoby pro nastavení parametrů, tlačítka pro ukládání a vyvolávání v menu a potenciometr celkové hlasitosti. Zadní strana sice není tak našlapaná množstvím vstupů a výstup jako jeho dražší bráškové a kolegové, ale přesto zde naleznete dostatek možností jak s efektem pracovat. Efekt nabízí všechny možné způsoby připojení - od přímého propojení vstup a výstup zesilovače nebo PA, až po metodu čtyřkabelového připojení. Nechybí USB vstup pro připojení k PC, kdy efekt může sloužit i jako velmi výkonná zvuková karta. Nechybí ani možnost připojit další expression pedály. Co naopak absentuje, je přítomno vstupů a výstupů MIDI a reléové výstupy pro možnost ovládání kanálů na zesilovači. Na pravé straně pak nalezneme ještě velký expression pedál, kterým lze, kromě kvákadel, ovládat i další parametry jednotlivých presetů. Po zapnutí celý efekt docela dlouho nabíhá, inu je to počítač v těle multiefektu. Unikátní je pak přítomnost kytarové vysílačky která je umístěna v kapse na zadní straně efektu. Jednoduše vyndáte a zapojíte do kytary a již netřeba kabelu. Dosah je jako nejběžnější model vysílačky od Line 6 Relay GT10, tedy cca 10 metrů. Tato vzdálenost je naprosto dostačující i pro větší podia.

Velmi se líbila velikost potenciometru Volume. Je parádně velký a to tak, že se dá i nastavovat nohou přímo při hraní. Nevím, jestli to byl záměr firmy nebo to prostě takto vyšlo, ale je to drobnost, která je v některých situacích na koncertě k nezaplacení. Kromě celkové hlasitosti si můžete také samostatně regulovat i úroveň signálu do sluchátek.

Každý nožní spínač má své barevné podsvícení, které je taktéž vynikající, zejména když na podiu není moc dobře vidět. V kombinaci s velkým barevným displejem hned víte, jaký zvuk jste spustili a co máte zapojeno. Dle barvy je také možnost identifikovat příslušnou skupinu efektů. Například modulace jsou modré, zkreslení červené atd.

Další vychytávkou je tlačítko s ikonkou domečku. Podobně jako u mobilu, když se ztratíme v meníčkách a nastaveních, prostě ho zmáčkneme a ejhle, jsme doma na výchozí obrazovce. Zase drobnost, ale opět vychytávka, která ulehčuje uživateli život. Nechybí možnost editace presetů pomocí počítače. Pro editaci se stačí jednoduše registrovat na stránkách Line 6, stáhnout software POD GO Edit a tvořit zvuky naprosto svobodně a nespoutaně. Zde skutečně jste omezeni pouze svojí mírou kreativity.

Jdeme hrát
Jak již bylo uvedeno, zvukový software je převzat z efektu Helix. Dostanete tedy k nohám 80 špičkových emulací kytarových aparátů, přes 200 typů kytarových krabiček, 39 reproboxů, 16 typů mikrofonů a uložit můžete až 256 presetů. Na velkém displeji se zobrazuje pořadí všech efektů, zesilovačů a beden tak, jak jste si je navolili za sebou. Efekt má neskutečné množství efektů: ovedrivy, distortiony, delaye, chorusy, looper atd. Nedokážu ani všechny efekty vyjmenovat. Efekty lze zapojovat za sebou dle libosti. Ovládání je intuitivní, rychlé a přehledné a celkově dotažené. Oproti třeba modelu POD HD500 je to obrovský pokrok. Znovu vyzdvihuji obrovský displej, který na zobrazení využívá ikonky a barvičky, než nějaké sci-fi zkratky.

Zvukově je vše naprosto v pořádku. Line 6 anoncuje, že zvuky budou super už jen proto, že firma využívá impulzovou odezvu IR. Toto vylepšení se má týká samozřejmě kabinetů a zesilovačů, ale třeba i reverbů. Jak bývá zvykem, tovární programy jsou hodně nadýchané všelijakými reverby a chorusy a na živé hraní je potřeba jejich úroveň trošku umírnit. Buď je vezmeme tak jak jsou, nebo jako na jejich základě vytvoříte váš zvuk.

Alfou a omegou jsou samozřejmě simulace aparátů a jejich dynamika. Zde skutečně nastal pro mě neuvěřitelný pokrok. Zkreslené a crunchové zvuky mají tu správnou šťavnatost a hlavně dynamiku. Zvuk skutečně reaguje na hru trsátkem a jde pěkně za rukou, je hutný a pevný. Nicméně určitě se najdou tací, kteří budou tvrdit, že to prostě ty lampy hrají jinak a lépe. Zkoušel jsem porovnávat a při živém hraní skutečně nerozeznáte na co je hráno. Simulace kabinetů fungují také naprosto perfektně, takže i při hře přímo do PA se ven dere zvuk, jako když za vámi stojí velký kytarový stack.

Další, co je hodně povedené, jsou modulační efekty. Chorus má svoji barvu, působí živě a barevně. Podobně musíme vypíchnout phasery i flangery. Zvuk je osobitý se zajímavou barvou, nejsou to žádné digitálně studené psí čumáky. Samostatnou kapitolu tvoří delaye, se kterým je radost si hrát a kombinovat je. Jsou tady i exotické efekty. Třeba syntezátor, který měl sice maličké zpoždění, ale výborný zvuk. Nechybí looper, se kterým si lze vyhrát, už díky velmi pestré paletě zvuků. Využít se dá ale jen se zvukem, který jej má zařazený do cesty. Délka smyčky je až 40 vteřin. Nechybí možnost tap tempa a samozřejmě ladička. Trochu zamrzí, že při použití tak velkého displeje není polyfonní. No a nakonec ta vysílačka. Prostě třešnička na dortu. Pěkně se proběhnu po podiu a kabel netřeba. Vynikající nápad.

Ač neradefekt vypínám, ale rozhodně ne nadlouho
Line 6 POD GO Wirelles má jedno z nejlepších ovládání, které jsem kdy u multiefektů viděl. Jednoduché a promyšlené, které pochopí i začátečník. Efekt nabízí skutečně vše, co si kytarista může přát za aparáty a krabice. Oproti vyšším řadám je zde samozřejmě malé omezení v nabízených výstupech a vstupech a absence MIDI, ale vycházím z toho, že efekt je zacílen především na hráče, kteří hrají převážně naživo a neřeší složité propojování a ovládání složitých kytarových gearů. Vynikající je možnost efekt propojit s lampovým aparátem pomocí metody čtyř kabelů. V tuhle chvilku pak můžete řadit efekty před a za preamp vašeho zesilovače. Zkreslení používáte ze zesilovače a z PODa taháte jen kytarové efekty. Co u takto koncipovaného efektu zamrzí je, že chybí releové výstupy pro ovládání kanálů zesilovače. Využití v domácím studiu je snad naprosto jasné. Pokud toužíte po profesionální efektové jednotce za přijatelnou cenu, se špičkovým zvukem a perfektním ovládání, pak neváhejte, POD GO Wireless je přesně to co hledáte.

Výrobce: Line 6