Příspěvky: 2
Registrován: 28 říj 2015 19:40

KORG Pa5X Professional Arranger

Příspěvek od bob.zika »

Vlajková loď mezi profesionálními aranžéry firmy Korg.
19. 2. 2023

Prvním modelem této řady byl v roce 2003 Pa1X Pro. Od té doby uběhla řádka let, kdy firma uvedla na trh v pěti řadách celkem deset modelů. Posledním je Pa5X z loňského roku. Nástroj přináší zcela přepracovaný design, nové rozložení ovládacích prvků, dva displeje a zbrusu nový operační systém. Jako první na trhu nabízí uživateli všechny tři rozsahy klaviatur - 61, 76 a 88 kláves.

Rozložení ovládacích prvků
Najdete je přehledně uspořádány na předním panelu v několika sekcích. Nový design přináší přeskupení a doplnění jednotlivých sekcí. Ty nabízí i řadu novinek, které si představíme. V horní části, na pravé straně od displeje, je sekce CONTROL, která nabízí tahové potenciometry (slidery), tlačítka, přepínače a také nově malý páskový displej. K dispozici jsou režimy MAIN, KBD/PAD, STYLE/SONG, EASY EDIT/ DWB a USER. Zde můžete nastavovat všemožné parametry jednotlivých režimů. Ovládání sekce je skvěle uzpůsobeno k ovládání v reálném čase.

Pod sekcí Control je sekce hudebních stylů. Ta je nově seskupena a tlačítka jsou perfektně barevně rozlišena. Najdete zde všechny formální části jako předehra, sloka, refrén, přechod nebo zakončení. Není zapomenuto ani další funkce jako SYNCHRO START/STOP, CHORD LOWER/UPPER, MEMORY, AUTO FILL, CHORD SEQUNCE a PAD 1-4. Přestože jsou tlačítka jinak uspořádána, rychle si na ovládání zvyknete. Velkou devizou celé sekce je právě barevné rozlišení, usnadňující orientaci za jakýchkoliv světelných podmínek. Nesmíme zapomenout na tlačítko REC/EDIT. Pokud jej zmáčknete, zobrazí se režimy STYLE, SONG, PAD, SOUND, SAMPLER a AUDIO. Samotné názvy napovídají, k čemu budou jednotlivé režimy sloužit.
Středu předního panelu vévodí velký výklopný 8“ barevný dotykový displej TouchView TFT s rozlišením 800 x 480 bodů. Větší displej s novým grafickým rozhraním operačního systému přispívá k pohodlnému dotykovému ovládání nástroje. Citlivost a odezva displeje na dotek je bleskurychlá. Pod displejem je sekce přehrávačů PLAYER 1 a 2. Ty od sebe dělí X-FADER. Novinkou přehrávačů jsou samostatná tlačítka STYLE a SONG. Chybí zde tlačítka pro posun ve skladbě. Ta jsou řešena softwarově a jsou umístěna v okně přehrávače režimu song. Tlačítka KEYBOARD SET 1-4 se přestěhovala pod přehrávače. Změna je logickým krokem. Uživatel to má blíž od klaviatury.

Vedlejší sekce SONGBOOK je také nově uspořádána. Má samostatná tlačítka BOOK a SET LIST pro přímý přístup. Nemusíte se tak nikam proklikávat. Tato možnost je zde ale také.

Napravo od displeje je tradičně sekce navigace. Vévodí ji alfadial kolečko a dvě ovládací tlačítka po pravé a levé straně, která slouží k procházení jednotlivých stránek a parametrů. Můžete jimi upravovat také jednotlivé parametry.

Nad sekcí navigace jsou tlačítka LYRIC, SCORE, MARKER. Ta umožňují na displeji či připojeném monitoru zobrazovat text skladby, notaci nebo co se odehrává při hře s hudebním stylem. Pod sekcí navigace jsou tlačítka TEMPO, RESET/TAPE, SHIFT a nově také FADE. Tlačítko Fade (In/Out) bych osobně umístil spíše do sekce hudebního stylu, což mi připadá více logické.

Vedle navigace je novinka, kterou Korg pojmenoval MATRIX. Matice nabízí 16 velkých padů a 4 tlačítka sad. Pomocí padů spouštíte různé prvky nebo funkce. Například sekvence akordů, různé bicí zvuky, SFX efekty a další.

Pod sekcemi navigace a matice je poslední velká oblast nazvaná KEYBOARD SET LIBRARY. Ta nabízí v 11 sekcích předpřipravené zvukové kombinace pro hraní. Přepínat můžete mezi kategoriemi (CATEGORY) a oblíbenými (FAVORITE).

Nad touto knihovnou najdete další tlačítka. Vyhledávání (SEARCH). Režim KEYBOARD s tlačítky SPLIT, LOWER, UPPER 1-3. Oktávový posun pro pravou ruku (UPPER OCTAVE) a transpozici (TRANSPOSE). Poslední, co na pravé straně uvidíte, je šachta s konektorem USB HOST F. Sem můžete připojit například USB Flash disk, externí pevný disk, klávesový kontrolér nebo USB lampičku pro osvětlení předního ovládacího panelu.

Vrátíme se ještě jednou na levou stranu nástroje. Zde je vedle klaviatury u modelů s 61 a 76 klávesami umístěn tradiční korgovský JOYSTICK, RIBBON kontrolér a sekce ASSIGNABLE SWITCH se třemi tlačítky pro spouštění zvukových nuancí DNC (Defined Nuance Control) zvukových barev. Největší model s 88 klávesami má vše umístěno vlevo nad klaviaturou.
Všechny fyzické ovladače sekcí jsou důkladně provázány s operačním systémem a zobrazením na displeji. Můžete si tedy vybrat, jak budete nástroj ovládat.

Vstupy a výstupy
Na předním a zadním panelu jsou všechny vstupy a výstupy. V levé přední části je pouze vstup pro sluchátka. Zadní panel má seskupeny všechny vstupy a výstupy do několika sekcí. Uspořádány jsou zleva doprava. Audio vstup (AUDIO INPUT) nabízí mikrofonní vstup s regulací, kytarový vstup s regulací a linkový vstup 1 a 2 pro připojení externího zařízení. Audio výstup (AUDIO OUTPUT) má šest výstupů. Dva klasické (Right a Left) pro přímé připojení k mixu, PA systému nebo záznamovému zařízení. Další čtyři jsou samostatné výstupy. Sekce pedálů (PEDAL) má tři vstupy. DAMPER pro připojení sustain pedálu a ASSIGN 1 a 2 pro pedál hlasitosti (Volume) nebo nožní spínač (Footswitch). MIDI nabízí klasiku IN, OUT, THRU. Vedle je krytka šachty, pod kterou se ukrývá záložní lithiová baterie hodin (CR2032) a vstup pro paměťovou kartu typu microSD. USB nabízí 1x Device pro připojení k počítači a 2x HOST 1 a 2 (R) pro připojení dalších médií. Video má vstup HDMI. Posledním je konektor pro připojení kabelu napájení. Nad vstupy a výstupy zadního panelu je tradiční drážka, ploška a šachta pro připojení PaAS reproduktoru.

Klaviatura
Pa5X je vyráběn ve třech klávesových variantách. První dvě (61, 76) jsou polovyvažované klaviatury s Aftertouch. Třetí s 88 klávesami je plně vyvažovaná klaviatura s Aftertouch. Osobně jsem testoval tu se 76 klávesami. U klaviatury se o něco zvětšila délka bílých i černých kláves. Ponor kláves byl o něco hlubší. Hra na ni byla příjemná a pohodlná. Problémy nebyly ani s repetovanými tóny. Obzvláště u syňtákových zvukových barev (ale i jiných) jsem ocenil možnost použití aftertouch. Jelikož nejsem „klasický“ pianista, plně mi klaviatura vyhovovala. Klaviatury umí standardní režimy jako rozdělení klaviatury, vrstvení zvuků, nastavení dělícího bodu a další. Skvělé je, že Korg nabídl uživatelům tři velikosti klaviatur a dvě varianty vyvážení. Každá z nich si určitě najde svého uživatele.

Ozvučení nástroje
Pa5X nemá přímé ozvučení. Firma opět vsadila na svůj roky prověřený bezkabelový tříkanálový systém PaAS (Amplification System). Ten ukrývá pár reproduktorů (2x20 W Middle/High Frequnce – 40 mm) s integrovaným bass-reflexem (1x40 W Subwoofer - 130 mm). Systém bohužel spadá do volitelného příslušenství. Budete si ho tedy muset dokoupit. Litovat určitě nebudete.

Automatická doprovodná jednotka
Aranžér má dispozici celkem 643 fabrických hudebních stylů seřazených ve 13 skupinách. Všechny styly lze uspořádat ve třech skupinách. Tovární (FACTORY), uživatelské (USER) a na interních a externích médiích (DRIVERS). Díky tomu může mít nástroj k dipozici stovky hudebních stylů. Počet je omezen pouze velikostí úložného prostoru.

Větší displej umožňuje zobrazit na stránce až deset hudebních stylů. Každý styl se skládá z osmi partů, čtyř klávesových sad, čtyř padů a Ensemble. Vše je volně programovatelné. To platí i v případě úprav hudebního stylu.

Formální části u Pa5X nabízí INTO 1-3, VARIACE 1-4, FIIL 1-4, BREAK a ENDing 1-3. Kombinovat je můžete libovolně. Právě zde oceníte barevné rozlišení, které dobře poslouží k rychlé orientaci. U hudebních stylů lze nastavovat spoustu různých parametrů. Například dělící bod klaviatury (SPLIT), režim hraného doprovodu (CHORD RECOGNITION), určení funkce přechodu (AUTO FILL) nebo jestli má být hrána předehra, přechod nebo zakončení ve smyčce. Dále si lze nastavit délku FADE IN/OUT, volbu oblasti scanování akordů (CHORD SCAN AREA), ovládání hudebního stylu pomocí dynamiky úhozu (VELOCITY CONTROL) a další. Díky těmto možnostem můžete připravit hezká a propracovaná aranžmá, která zaujmou jistě každého posluchače.

Zvukový generátor a zvukové barvy
Zvukový Engine EDS-X (Enhanced Definition Synthesis – eXpended) disponuje rezonančními filtry s více režimy a také třípásmovým ekvalizérem pro každou stopu. Polyfonie je 160 hlasů se 160 oscilátory. Paměť má v základu více jak 2200 zvukových barev a 130 standardních bicích sad včetně Ambient Drums a Roud Robin. Další možností je varhanní režim DRAWBARS. Ten je perfektně hardwarově a softwarově provázán. Přispívá k rychlému a pohodlnému ovládání v reálném čase. Klasikou jsou DNC (Defined Nuance Control) zvukové barvy s nasamplovanými nuancemi. Volit můžete mezi DNC 1 a DNC 2. Vše je uspořádáno sekcích FACTORY (17 kategorií), LEGACY (16 kategorií), GM/GS (16 kategorií) a USER (9 kategorií). Samozřejmostí je rychlá kompletní editace.

KEYBOARD SET LIBRARY nabízí celkem 548 fabrických zvukových kombinací, skládajících se ze sólových zvuků výše uvedených kategorií. Uspořádány jsou v 11 kategoriích. Každá kombinace může být složena ze třech zvukových barev pro pravou (Upper 1-3) a z jedné pro levou ruku (Lower). Z továrních kombinací můžete vycházet při přípravě svých kombinací, které uložíte do knihoven Factory, User nebo Drives. Všechny kombinace lze používat s hudebními styly, songy i samostatně. Ukládat je můžete společně s aranžmá přímo do SongBooku.

Korg zde odvedl skutečně skvělou práci. Výborná jsou hlavně vícevrstvá stereo akustická piana s pedálem a rezonancí těla. Ne jenom ta. Najdete tu spoustu dalších skvěle znějících zvukových barev napříč všemi kategoriemi.

Při ovládání si budete muset zažít trochu jiné postupy, protože nástroj nabízí nové uspořádání ovládacích prvků a zbrusu nový operační systém s přepracovanou grafikou a uspořádáním jednotlivých oken. Velmi rychle vše pochopíte a zvládnete.

Matice (MATRIX)
Díky této novince se rychleji dostanete k různým přednastaveným presetům maticových padů. Například malý bubínek, rytmický patern bonga, vyhrávka orchestru, štěkot psa, potlesk a další. Stiskem pak můžete vybrat jednu ze tří sad matice. Čtvrtou je matice sady kontrolérů (Mute 4). Všechny fyzické prvky ovládání jsou propojeny v OS s displejem. Máte tak okamžitý přehled, co se ukrývá pod každým fyzickým padem.

Mix a efekty
Rozdělíme si je do tří skupin: klasické, mikrofonní a kytarové efekty. Mezi klasické patří efekty pro klávesové stopy (3 inzertní a 3 master efekty), hudební styly a sklady (10 inzertních a 3 master efekty) a finální masteringové od Waves (Max Audio Suite). Mikrofonní efekty využívají Mic Processor Technology od Shift Audio. K mání je kompresor, ekvalizér, gate, čtyřhlasý harmonizér, Doubler, Filter, Mod, Delay, Reverb a AutoPitch. Kytarový procesor nabízí čtyři efektové sloty se stompboxem a amp simulací. Samozřejmostí je detailní nastavení efektů i celého řetězce. Vše uložíte do uživatelských pamětí. Efekty jsou nově zpracovány. Kvalita je skutečně na vysoké úrovni. Díky novému grafickému zpracování operačního systému získala okna ještě větší přehlednost a šmrnc.

Další možnosti nástroje
Pa5X nabízí zdokonalený rekordér a přehrávač akordů (CHORD SEQUENCE). Knihovna CHORD SEQENCE LIBRARY nabízí 207 fabrických akordických smyček. Sekvenci si můžete nahrát také sami a uložit v uživatelské části (USER) nebo na média (DRIVERS). Sekvence lze ukládat přímo do hudebních stylů a SongBooku. Akordy lze zasmyčkovat a sledovat je přímo na displeji. Při spuštění vidíte přesně pozici akordů. Sekvence se skvěle hodí k nácviku sólové hry s DNC zvuky, jamování nebo k improvizaci.

Jukebox je seznam songů, který můžete použít k rychlému výběru při vašem vystoupení. Využít ho lze také jako náhodný seznam pro přestávkovou hudbu. V seznamech mohou být uloženy různé kombinace skladeb ve formátu MID, KAR a MP3. Samozřejmostí je kompletní editace jukeboxu. Finální seznamy uložíte na interní či externí média.

SongBook nabízí databázi skladeb, kterou má každý hráč okamžitě po ruce. Z výroby má nástroj vytvořen archiv zahraničních skladeb. Pokud vám nebude vyhovovat, můžete si vytvořit vlastní. Každá skladba umožňuje uložit například hudební styl, podklad mp3, kombinace zvukových barev, efekty nástroje, kytary nebo mikrofonu, text, tóninu, tempo a další. Pro výběr skladby slouží tlačítka BOOK a SET LIST. Záložka ENTRY/EDIT umožňuje různě upravovat a zpětně ukládat skladby. Počet songů a playlistů pro vaše vystoupení je omezen pouze velikostí interního či externího úložiště. Grafické zpracování SongBooku a samostatná tlačítka přispěla k rychlejšímu a intuitivnějšímu ovládání.
Displej nástroje nebo připojený monitor umožňuje sledovat texty, akordické značky nebo notové party. Texty a akordy mohou být obsaženy přímo v MIDI songu (MID a KAR) i MP3 (ID3/Lyrics3 a ID3/Frames tagy). Pro songy a hudební styly můžete použít také TXT soubory, pokud je uložíte pod stejným jménem do stejné složky. Nastavit lze velikost textu, transpozici akordů, zobrazení či skrytí akordických značek a další. Noty se zobrazují jako jeden zvolený part. Například melodická linka s akordy nebo textem. Pa5X nabízí inteligentní zobrazení notové partu. Generováním umí nástroj automaticky vyčistit stopy s kvantizací, synkopami, tóninou i klíčem. I nekvantizované stopy se zobrazují ve velmi dobré a čitelné podobě. Používat u nich můžete například transpozici, umlčení stopy a další funkce.

U Pa5X je zaručena kompatibilita s modely řady Pa, disponujícími zvukovou sadou LEGACY. Ta umožňuje zpětnou kompatibilitu. Pak je možné používat hudební styly, keyboardové sady (dříve Performance), zvukové barvy, songy nebo pady předešlých modelů. Pokud jste tedy měli své oblíbené hudební styly, zvukové barvy či kombinace, nepřijdete o ně.

Mikrofonní, kytarový a linkový vstup
K nástroji připojíte jak dynamický, tak kondenzátorový mikrofon. Slouží k tomu XLR konektor. Mikrofon ovládáte z předního panelu v sekci CONTROL nebo přímo na displeji. Nastavovat můžete směrování mikrofonu na jeden z audio vstupů, natavení úrovně mikrofonu, ekvalizér, kompresi nebo gate. Vybrat lze také globální mikrofonní preset, TalkOver pro mluvené slovo, mikrofonní efekty nebo harmonizaci. Zapomenuto není ani na opravu výšky tónu při zpěvu (AutoPitch).

Elektrickou kytaru, baskytaru nebo akustickou kytaru vybavenou snímačem připojíte do nesymetrického jackového vstupu 6,3 mm. Ovládání a nastavení je podobné jako u mikrofonu. Nastavovat lze směrování kytary na jeden z audio vstupů, úroveň hlasitosti, výběr globálního kytarového presetu, řetězec kytarových efektů a další.

Pro připojení externího zařízení jsou připraveny dva linkové vstupy. Připojíte do nich například syntetizér, tablet, mobilní telefon nebo audio přehrávač. Ovládání je podobné jako u mikrofonu a kytary. Nastavit lze zapnutí a vypnutí přístroje, směrování ve stereu a hlasitost. Pokud vystupujete sami, nebudete potřebovat ani žádný mixážní pult.

MIDI & Audio
Hlavní stránka režimu REC/EDIT ukrývá položky STYLE (Style Edit/New Style), SONG (Song Edit/New Song), PAD (Pad Edit/New Pad), SOUND (Soud Edit), SAMPLER (Sampler Edit) a AUDIO (Audio Rec). Tady můžete pracovat s MIDI i audiem. Každá zvolená položka má spoustu možností pro úpravu hudebního stylu, skladby nebo padu. Není to sice jako DAW v počítači, ale nabídka pro vaši práci je plně dostačující. Je jen škoda, že audio nenabízí nahrávání také do WAVu, ale pouze do MP3.

Operační systém nástroje
Nástroj má z brusu nový updatovatelný operační systém se skvěle zpracovanou grafikou a příjemným uživatelským rozhraním. V prosinci 2022 se dočkal první velké bezplatné aktualizace na verzi OS 1.1.0. Ta přinesla obecné zlepšení stability OS a zrychlení některých funkcí. Novinkou jsou funkce přidání zobrazení seznamu, záložka mixeru, jednoduchá synchronizace stylů mezi přehrávači 1 a 2, vylepšená funkce importu Set souborů z Pa4X, nové režimy Slider Catch Mode & Jump Mode a další. Je tedy jasné, že Korg neusíná na vavřínech a naslouchá bedlivě svým uživatelům. Další update a nové softwarové funkce jsou oznámeny na rok 2023.

Hodnocení Pa5X
Profesionální aranžér nabízí uživateli ty nejpokročilejší technologie, které dnes mohou mít tyto nástroje k dispozici. KORG vsadil kromě svých technologií také na osvědčené technologie WAVES a SHIFT AUDIO. Co se týče ovládacích prvků, tak ty jsou nově seřazeny a skvěle provázány s novým upgradovatelným operačním systém. Ovládání je přehledné a intuitivní. K tomu také přispěly dva displeje. Velký 8“ TouchView TFT displej a malý páskový displej. Nástroj vás přesvědčí svojí nekompromisní zvukovou kvalitou i svými možnostmi. V dnešní době je zcela smazán rozdíl mezi aranžéry a pracovními stanicemi. Liší se skutečně jen minimálně. Pokud tedy chcete mít pro svoji práci kompletní profesionální hudební pracoviště, které navíc nabízí skvěle znějící hudební styly, tak neváhejte a běžte do toho.

Výrobce: KORG
Zapůjčil: MUSIC-PARK s.r.o.

Bohuslav Bob Zika
PROFIL AUTORA: Bohuslav Bob Zika
Bohuslav Bob Zika je absolventem Brněnské konzervatoře, obor akordeon. Studoval také na Janáčkově akademii múzických umění obor hra na elektronické nástroje. V současnosti je učitelem a vedoucím oddělení EKN a akordeonu na ZUŠ Znojmo. Je autorem desítek recenzí a odborných článků pro časopis Muzikus. Napsal také publikaci pro učitele s názvem Základy MIDI. Posledních deset let působí jako lektor v oblasti elektronických klávesových nástrojů v České republice. Je velkým fandou moderních technologií obzvláště těch s nakousnutým jablkem.