Moderní drum machine 21. století.
4. 7. 2019
Firma IK Multimedia, v minulosti proslulá zejména svými softwarovými plug-iny (např. samplery SampleTank, Miroslav Philharmonik nebo efektový simulátor AmpliTube), nedávno představila hardwarový nástroj UNO Drum - jakousi moderní digitální podobu klasických analogových drum machines.
Koncepce a design
Nástroj na první pohled vypadá jako kombinace jakéhosi univerzálního control surface k počítači a klasického analogového automatického bubeníka ve stylu rolandovské TR řady. Optimistický design v kombinaci matně bílé, šedé a oranžové barvy vypadá velmi sympaticky a pěkně snoubí tradiční barvy těchto nástrojů.
V koncepci se nástroj de facto moc neliší od tradiční předlohy - základem je bicí sada (sestavená z až 12 zvuků), kterých je tu v paměti 100 variant. Ta je základem pro bicí pattern (opět 100 pamětí). Z těch lze sestavit song, který může zřetězit za sebe až 64 patternů. Zvuk lze dále dotvarovat analogovým přebuzením (drive), kompresorem a "stutter" efektem provádějícím rytmické "drobení" patternu.

Jádrem designu je spodních 16 tlačítek určujících jednotlivé kroky patternu (ten může mít nicméně až 64 kroků, což je vynikající), doplněný o dvě řady bicích "padů" (spíše dotykově citlivá membránová tlačítka s dvěma variantami citlivosti). Nad tím je sekce přepínající a ovládající jednotlivé režimy nástroje pomocí multifunkčních tlačítek, otočných potenciometrů a malého LED displeje.
Audio připojení probíhá přes malé stereo jacky, což je dle mého názoru nepříliš profesionální řešení, protože je tento konektor obecně dost problematický a náchylný k poruchám. Raději bych tu viděl klasické velké jacky v podobě L (mono)/R a oddělený sluchátkový výstup by se také mohl hodit. Požívání audio vstupu může být zajímavá varianta pro sladění externího zvuku se zvukem UNO Drum, protože externí zvuk jde přes interní efekty (např. komprese).
Dalším méně standardním řešením je použití redukcí mini jack-MIDI, které jsou sice přibaleny k nástroji, takže se nemusí nikde shánět, ale opět mohou být poruchové, můžeme je někde ztratit nebo zapomenout. Asi zde bylo motivací dodržet minimální velikost a kompaktnost nástroje, ale myslím, že pár centimetrů navíc v každém rozměru by mu nijak neuškodilo.

Ovládání
UNO Drum se ovládá velmi jednoduše a intuitivně, prakticky bez manuálu (ten se vejde cca na polovinu stránky). Pokud rozumíme základní koncepci bicí zvuk - bicí sada - pattern - song, snadno si najdeme parametr, který chceme upravit. Dobré je, že hodnotu kteréhokoli parametru (včetně celkové hlasitosti) vidíme na LED displeji a máme tak nade vším kontrolu. Praktické je tlačítko Tap tempo, umožňující naťukat tempo přehrávání. V multifunkční matrici vlevo nahoře si můžeme zvolit parametry zvuku (úroveň, naladění, ostrost, pokles obálky), efektů (míru komprese a zkreslení, typ a míru stutter efektu) a provedení rytmu (míra swingování, typ rytmického dělení, "humanizace" a úhozová dynamika). To je celkem vyčerpávající nabídka, kterou můžeme zvuk dostatečně vytvarovat. Rozsah parametrů je nastaven dobře, u swingu se mění rozsah mezi rovnou a swingovou osminou, mohlo by být zajímavé jít ještě dál k šestnáctinám. Tempo lze nastavit v rozsahu 30-300 BPM, což je dobrý rozsah.
Nemohu se nicméně i zde zbavit dojmu, že přístroj trpí jakousi přílišnou miniaturizací. Ta se projevuje zejména u otočných potenciometrů, kterým by neškodil nepatrně větší rozestup od sebe. Lidé s většími prsty budou mít možná problém, aby při otáčení jedním potenciometrem netočili nechtěně i sousedním.

Zvuk
Charakteristickou a vynikající stránkou UNO Drum je jeho velká zvuková univerzalita a tvárnost. Lze z něj dostat pomocí zvolené bicí sady a nastavení efektů jak jemné beaty, vhodné spíše do balad apod., tak "našlápnuté" hodně zkomprimované, případně zkreslené patterny (hip-hop, rap apod.) a cokoli mezi tím.
Z pestré nabídky bicích sad si vybere snad každý. Šest zvuků (kick 1/2, snare, open/close hi-hat, clap) je tvořeno "true analog" metodou, zbylé zvuky jsou tvořeny z PCM vzorků. To pokrývá prakticky celé spektrum 70. - 80. let. Pro tvůrce elektronické hudby to může být velký pomocník a tvůrčí výzva. Zajímavou možností by bylo ještě importovat vlastní vzorky, toto však přístroj nenabízí.
Celkovému zvuku hodně prospívá dobrá kontrola nad jednotlivými parametry nástrojů, efektů a efektů přehrávání (např. pattern se 100% humanizací - lidsky "rozhozeným" frázováním je velmi zajímavý a inspirativní prvek). Doporučuji vyzkoušet muzikantům se zájmem nejen o elektronickou hudbu.
Závěr
UNO Drum je dle mého názoru povedený nový příspěvek do oblasti drum machines. Jeho velká profesionalita v příjemném ovládání a velkých zvukových možnostech bohužel trpí méně seriózním přístupem v oblasti připojení MIDI a zvuku. Poměr cena/výkon se mi zdá přiměřený.
Výrobce: IK Multimedia
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Jiří Neužil
Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz

PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.