IK Multimedia TONEX Pedal

IK Multimedia TONEX Pedal

Kompaktní kytarový kombajn, který nezná slitování.
17. 7. 2023

IK Multimedia je dobře známou značkou v oblasti výroby hudebního vybavení pro kytaristy. Značka se specializuje zejména na softwarové vybavení kytaristů, ale nyní přichází i s hardwarovou novinkou. Jejich nový ToneX Pedal slibuje všem kytaristům širokou nabídku virtuálních kytarových aparátů, kabinetů a pedálů jako distortion, overdrive, fuzz, boost a EQ ze softwaru TONEX přímo na podiu v jediném kompaktním zařízení kytarového pedálu. Vše podle hesla zapojit, rychle nastavit nejlépe pomocí mobilu nebo tabletu a hrát. Své místo najde jak při živém vystoupení, tak hlavně při studiové práci. Pedál je uzavřen ve velmi odolném kovovém těle s ergonomicky umístěnými ovládacími prvky. Pedál nabízí perfektní jednoduchý design, se kterým se stane jasnou ozdobou pedalboardu. ToneX Pedal nabízí širokou škálu emulací klasických kytarových zesilovačů, efektů a reproduktorů. Navíc nabízí Noise Gate, Compresor a Reverb. Obsahuje přednastavené profily, které pokrývají všechny žánry a styly hry a není problém najít ve virtuální knihovně mnoho již připravených zvuků.

Pohled zvenčí
Co mne zaujalo na první pohled, je intuitivní ovládání a rozložení ovládacích prvků. Poslední dobou se s tím setkávám často a je to jen dobře. I začínající hráč tak nějak tuší, jak to asi má být a rozložení ovládacích prvků ho krásně vede tou správnou cestou. Je vidět, že vývojáři rozhodně nespí a nebojí se vyslyšet žádosti kytaristů. Další co vás zaujme, je celkový design přístroje. Černé kovové šasi s bíle vyvedenými popisky a oranžově svítícím displejem, který prosvítá i perforacemi na boku přístroje. Paráda.
Z ovládacích prvků zde nalezneme potenciometry Model (Select), kde vyberete požadovaný aparát či krabičku a další, pak následuje potenciometr Preset. Z klasických ovladačů jsou to pak potenciometry Parametr, Gain, ovládající úrovně signálu přicházejícího z kytary, Bass, Middle a Treble jako ovladače třípásmového ekvalizéru. Následuje potenciometr Volume, který ovládá celkovou hlasitost výstupu pedálu. Presets vás dostane k přednastaveným zvukovým profilům. Potenciometry mají i funkci, kdy se jejich stiskem dostanete do dalších menu přístroje. Nechybí tři kovové nožní fooswitche, kterými přepínáte mezi jednotlivými bankami a presety. Na zadní straně má ToneX Pedal vstupy a výstupy pro propojení s kytarou a zesilovače, či rovnou připojení do PA. Nechybí ani USB pro připojení k PC a nastavení zvuků pomocí programů TONE NET pro sdílení všech možných i prémiových ToneX Modelů. Dále můžete využivat program TONEX pro vytvoření vlastního vysněného kytarové gearu a nechybí ani program AmpliTube 5. Vše dodáno s přístrojem. Dále je zde MIDI OUT a IN a výstup pro expresion pedál. Nakonec ještě připojení pro napájecí adaptér. Může se zdát, že na to, jaký nám výrobce hlásá, že to bude zvukový mega kombajn, je ovládacích prvků málo. Opak je pravdou. I při tomto minimalistickém ovládání máte neuvěřitelné možnosti v editace a nastavení zvuku. Navíc opět musím vyzdvihnout intuitivní ovládání. Nakonec dnešní kytarista stejně použije PC nebo spíše mobil či tablet, aby si nastavil, co jest třeba a čím méně kroutítek tím více hraní.

Jaký je zvuk?
Jednou z největších výhod ToneX Pedalu je jeho všestrannost. S tímto pedálem dostanete parádní autentické vintage zvuky kytarových aparátů, emulace kreslících krabiček stejně tak moderní hi-gainové metalové bestie. Prostě vše to, do čeho kdy kytarista toužil mít zapojenou kytaru. Tonex Pedal trochu maže staré pořekadlo kytaristů, že to, co neváží aspoň dvěstě kilo, nehraje. Čím pedál překvapí, je jeho dynamika. Pedál výborně reaguje na hru vašeho trsátka. Všechny emulace zesilovačů jsou věrné a znějí fakticky reálně. Zejména je to slyšet u crunchových zvuků. Opět lampový purista bude něco namítat, ale jako ruku na srdce. Fakt to při živém hraní nebo na nahrávce poznáte? Na své si přijdou jak rockeři, bluesmani a hardrockový mohykáni, tak vyznavači podladěných kytar Při zapojení do PA pedál využívá technologie VIR multi-IR cabinet s vlastním IR Loaderem. Tyto simulace kabinetů jsou taktéž parádní a přiznám se, že ani při živém hraní, a ani ve studiové nahrávce, vlastně nikdo nepozná, že nehrajete na vytaveného Marshalla osmikilo se čtyřma čtyřdvanáctkama bednama. Geniální myšlenkou je možnost kombinovat různé preampy, kreslící krabičky, koncáky a bedny. Namícháte a uložíte jako preset. Jedno šlápnutí a hrajete na aparát snů.

Díky možnosti editace zvuků on-line a knihovnám IK Multimédia má tenhle pedál vlastně nekonečné zvukové možnosti. Spousta kytaristů už vytvořilo své dokonalé zvuky a sdílelo je, tak proč je nevyužít. Kdo je notorický hledač a experimentátor, tak může vytvářet nekonečné množství kombinací zesilovačů, kreslítek a boxů. Kdo chce jen hrát, vystačí si s továrními zvuky nebo vytvoří jednoduché presety a hraje. Pedál má tu dobrou vlastnost, že vlastně při jakémkoli nastavení konkrétního zvuku či efektového pedálu to hraje dobře a použitelně.

Pedál navíc disponuje velmi užitečným vestavěným Noise Gatem. K tomu je možné dále využít zabudovaný Compresor a Reverb. Vše lze jednoduše editovat a zapínat a vypínat. Zejména u Noise gatu je to velmi žádoucí. Pro čisté zvuky přece nepotřebujete mít puštěný Noise Gate. V pedalboardu navíc ušetříte místo a můžete pořídit další krabice od IK Multimedia. Při zapojení pedálu do PC funguje jako výkonná zvuková karta.

Tak co? Mám si to teda koupit nebo ne?
Celkově vzato, IK Multimedia ToneX Pedal je vynikající výkonný a hlavně všestranný nástroj pro kytaristy, kteří hledají jednoduchý způsob, jak dosáhnout široké škály zvuků a mít vše v jednom pedálu. Nejlépe ho vzít do batohu, do ruky kytaru a jet na hraní, tam to píchnout do PA a dát si pivko před koncertem. IK Multimedia ToneX Pedal snadno zvládne jakýkoli hudební žánr, od blues a rocku po metal a jazz. Má velmi srozumitelné a intuitivní ovládání a tudíž ho zvládne ovládnout i začátečník. Bude perfektně sloužit jak kytaristům, co potřebují široké zvukové palety různých aparátů, tak těm, kteří prostě potřebují pořádné simulace aparátů, krabic a kabinetů. Majitelé studií budou nadšeni. Mám doma všechny možné aparáty takže není problém nahrávat cokoli. No a prostě tenhle pedál dobře vypadá. Jediným mínusem může být vyšší pořizovací cena, která se pohybuje okolo 10.000 Kč. Na druhé straně, při porovnání ceny a výkonu je to jednoznačná volba. Zkuste si ho a uvidíte.

Výrobce: IK Multimedia
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.