IK Multimedia iRig Micro Amp

IK Multimedia iRig Micro Amp

Univerzální aparát skoro do kapsy.
9. 5. 2019

Italská firma IK Multimedia již od roku 1996 působí na poli hudebních aparatur a její hlavní zájem je ve virtualizaci kytarových aparátů. Jejich letošní novinkou je rozšíření rodiny hudebních virtuálních aparatur iRig o kombo Micro Amp, které bylo představeno na NAMM 2019. Jedná se o malé, kompaktní kombíčko, které může nahradit hradby beden, sloupy zesilovačů. Velké aparáty, které jsou snem každého kytaristy, jsou pomalu a jistě na ústupu. Sice je nelze úplně nahradit, ale někde si lze dovolit je vynechat. Dnes chce kytarista hrát, tvořit a skládat kdekoli, kdykoli a hlavně mít vše v jednom balení a nejlépe aby to mohlo komunikovat s chytrým telefonem nebo PC. Nikdo nechce tahat těžké bedny a zesilovače, ale chce vzít kytaru kabel a malou krabičku, která perfektně hraje a vše lze nastavit na pár tahů po obrazovce.

Ve své podstatě je iRig Micro Amp malé kombo, které veškerou svou sílu soustředí do možnosti propojení se zařízeními s operačními systémy iOS, macOS či Windows. Zde pak použijete vlakovou loď firmy iRig, kterou je program AmpliTube CS 10 nebo 4. Zde máte k dispozici buď využití 10 simulací zesilovačů a 26 efektů, nebo osekanější verzi s 9 zesilovači a 10 efekty. No, a pokud budete prahnout po větším množství, je zde samozřejmě možnost program rozšířit o další placené verze, nebo sdílet vytvořené presety na mnoha internetových fórech s jinými uživateli.

Tradiční pohled zvenčí
První, co mě ihned zaujalo, byl velmi vkusný minimalistický design v provedení s ovládacími prvky na horní straně, druhé jako vždy rozměr. Zase se mi nechtělo věřit, že tahle malá věc bude dobře hrát. Celému aparátu dominuje elegantní černá barva s perfektně designovaným grilem, který kryje přední část aparátu. Zde teda designéři Micro Ampu předvedli vynikající práci.

Jinak co se týká ovládacích prvků, je Micro Amp osekaný až na dřeň. Je jasné, že se zde počítá s tím, že hlavní část nastavení se provádí pomocí tabletů a smartphonů. Na horním panelu tedy nalezneme pouze potenciometry pro ovládání hlasitosti Volume, úrovně zkreslení Gain, potenciometry třípásmového ekvalizéru Bass, Mid a Treble. Dále je tu vstup pro kytaru, vstup Micro USB, vstup AUX pro připojení hudebního přehrávače, kontrolka signalizující zapnutí přístroje a přepínače kanálů Clean, Drive a Lead. Na zadní straně pak nalezneme výstup do kytarového boxu, vstup pro adaptér a šachtu pro baterie (přístroj pracuje na 6 AA baterií).

Micro Amp disponuje 4" reproduktor, který dokáže zahrát silou až 15 W. Jak již bylo sděleno výše, tento aparát je schopen komunikovat s další „chytrou“ technikou pomocí programu AmpliTube a je plně kompatibilní i s DAW programy pro nahrávání hudby (GarageBand, Logic, Pro Tools a další). Zvuk je zpracováván v kvalitě 24 bit/96 kHz.

Jak to hraje?
Po prvním zapojení máte na výběr ze tří kanálů, a to Clean, Drive a Lead. Zvuk samotného komba mě hned napoprvé moc nepřesvědčil. Aparát produkoval spíše chemicky znějící, jak čisté zvuky, tak hlavně ty zkreslené zvuky. Zejména kanál Lead při vyšším Gainu byl jako sypající se písek, který nebyl moc konkrétní a hodně fizzy. Kde naopak aparát překvapil je v dynamice, kdy zvuk jde za rukou a aparát reaguje na hru trsátkem velmi dobře. Tento fakt už začíná být tradicí u simulací, což je velmi dobře.

Teprve po připojení k počítači se Micro Amp ukazuje v plné parádě a dokazuje mi, proč bych si ho na doma klidně pořídil. Ke slovu přichází program AmpliTube, který vám položí před sebe paletu zesilovačů, efektů a boxů. Zde je obrovská síla Micro Ampu. Najednou máte před sebou obrovskou paletu možností, jak si vytvořit svůj zvuk. Vyberete zesilovač, reprobox, jaké efekty dáte do smyčky a jaké před nebo za preamp. Na výběr jsou klasické simulace Marshall, Mesa atd. Vše jednoduše nastavitelné buď posunováním myši, nebo ježděním prstu po dotykové obrazovce. Nebudu představovat jednotlivé zesilovače, ale vezmu to všeobecně.

Všechny simulace, které nabízí AmpliTube jsou perfektně použitelné a to včetně živého hraní. Zvuk je plnokrevný, šťavnatý a hlavně dynamický. Není problém natočit potřebný zvuk pro jakýkoli styl. Od krystalicky čistého Cleanu po brutální metalovou pilu. Navíc vše lze doplnit o perfektně zvládnuté modulační efekty. Opět je zde celá řada Delay efektů, Flangerů a Phaserů. AmpliTube navíc obsahuje také pestrou paletu „zkreslovačů“, které lze kombinovat se simulacemi zesilovačů a boxů a ostatních modulačních pedálů.
Jakmile tohle jednou připojíte k počítači nebo tabletu, čekají vás nepředstavitelné variace při hledání vhodného zvuku. Zvuk lze ihned nahrávat, protože vše v pohodě komunikuje s běžnými studiovými programy, jako jsou třeba Pro Tools. Když konečně dolaborujete se zvukem, lze samozřejmě zvuky uložit do Micro Ampu a jít s ním hrát nebo ve studiu.

Program na úpravu zvuku je nádherně uživatelský přívětivý a i člověk, který nikdy nic podobného nedělal, tak velmi rychle pochopí princip tvorby presetů a jejich následného upravování. Zde je tedy vidět obrovská práce všech programátorů a vývojářů. Druhou věcí, které je třeba vyzdvihnout, Micro Amp perfektně pracuje, když připojíte externí bednu. Využití při živém hraní na druhé straně zase blokuje nemožnost připojení footswitche.

Kdo ho ocení?
Ocení ho všichni kytaristé, kteří hledají kompaktní kombíčko na cvičení, kytaristé buskeři, hrající v parku a na ulicích. Hráči, kteří hrají ve více projektech, nebo studiový hráči a majitelé nahrávacích studií, kde je potřeba nahrát rychle kytaru. Podle kvality zvuků se můžeme dohadovat, kolik vlastně lampových zvuků je na nových nahrávkách a kolik kytar jsou pouze simulace. Kombo bych si nebál vzít ani do klubu, kde se po připojení externího reproboxu neztratí. Bohužel není možnost nožního ovládače, takže živé použití je omezeno, ale cesta se vždy najde.
Zvukově mě tohle tintítko přesvědčilo. Plnokrevný dynamický zvuk, přijatelná cena a ovládání, dělá z tohoto zařízení univerzálního pomocníka každého kytaristy. Na výměnu mého zesilovače to není, ale rozhodně se z Micro Ampu stane domácí pomocník. Komu se nechce vymýšlet již vymyšlené, může zajít na oficiální web IK Multimedia a stáhnout další spoustu již hotových presetů, nebo navštívit různá fóra. Po bližším průzkumu tam jeden každý z velikánů elektrické kytary má nějaké svoje presety. Není problém ani rozšířit paletu zakoupením rozšíření od firmy IK Multimedia. Určitě tuhle malou krabičku vyzkoušejte, budete nadšeni.

Oficiální video výrobce
Výrobce: IK Multimedia
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.