IK Multimedia AmpliTube X-VIBE

IK Multimedia AmpliTube X-VIBE

Když padají hvězdy.
22. 2. 2022

Chorus patří k vůbec nejoblíbenějším pedálům všech kytaristů. Neznám snad nikoho, kdo by neměl někdy v řetězci zapojený chorus. Mnozí velikáni rockové kytary, jako třeba Zakk Wylde, na zvuku chorusu postavili svůj tón a stali se legendami. Do pedalboardu prostě patří dobrý chorus jako k velbloudovi hrby. Řešením chybějícího chorusového pedálu může být novinka italské firmy IK Multimedia, pedál ze série X-GEAR, pedál X-VIBE. Ten vám k nohám položí nekonečně mnoho druhů chorusových, flangerových, phasorových a dalších modulačních efektů.

Pedál pohání výkonné DSP uschované v odolném eloxovaném hliníkovém šasi. X-VIBE nabízí 16 různých algoritmů, 50 továrních presetů a všechny nové zvuky si lze uložit až do 300 pozic pro vlastní presety. Opět nechybí možnost vše propojit s PC / Mac a pomocí programu AmpliTube 5, který je součástí balení, a tvořit vlastní zvuky, stahovat již hotové zvuky z knihoven, nebo jen jednoduše upravovat již přednastavené zvuky.

Žlutá je barva naše
Celý pedál opět skvěle vypadá. Jednoduchý moderní design vyvedený tentokrát ve žluté metalíze. Pedál je uložen v pevném a odolném hliníkovém pouzdře s kovovými nášlapy. Vše působí robustně a nezničitelně. Ovládací prvky jsou totožné jako u předchozích pedálů série X-GEAR, jen mají jiné názvy.

Trochu se budu opakovat, ale i zde celému efektu vévodí velký a přehledný display, který zobrazuje jaký efekt je aktivní. X-VIBE taktéž disponuje bytelnými kovovými spínači A, B a C spínající jednotlivé presety, nebo vás posunují v bankách nahoru a dolů. Z potenciometrů nalezneme znova Model a Preset, kterými si vyberete jednotlivé modely modulačních efektů, či přímo přednastavené presety. Potenciometry se dají stisknout a uložit tak nastavené zvuky do bank, nebo slouží k návratu do hlavní nabídky. Šestice potenciometrů Parametr, Speed, Depth, Bass, Mid a Treble ovládají jednotlivé parametry efektů a umožňují pomocí základního ekvalizéru doladit zvuk k naprosté spokojenosti.

Na zadní straně se nachází mono či stereo vstupy a výstupy pro připojení do aparátu. Vstup a výstup MIDI IN a OUT a výstup pro expresion pedál. Nechybí USB pro připojení k PC/Mac a vstup pro adaptér.

I k tomuto pedálu dostanete virtuální verzi programu AmpliTube 5 SE pro PC/Mac. Připojíte efekt k počítači a můžete nastavovat a tvořit efekty, nebo již hotové zvuky stahovat z obrovské knihovny X-GEAR Librarian, které již někdo připravil. Na jeden pedál lze, jak už bylo řečeno, uložit až 300 zvuků.

Dobrý zvuk je základ, aneb jak to hraje
AmpliTube X-VIBE obsahuje emulované zvuky všech možných krabiček chorusů, flangerů, rotary efektů a mnoho dalších modulačních efektů. Nechybí ani funkce Tap Tempo s možností BPM synchronizace podle metronomu bubeníka. Efekt lze zapojit napřímo, nebo do smyčky aparátu. Já zvolil druhou variantu a zapojil jsem efekt do efektové smyčky lampového aparátu. Hned na první poslech je jasná jedna věc. V pedalboardu máte špičkový zvukový procesor, který produkuje perfektní zvuk. Velmi důležitá vlastnost je, že při zapnutí efektu se nijak nezmění hlasitost zvuku. Efekt nikde nic nekrade a nedochází k takovému tomu pocitu, že po zapnutí někde něco ve zvuku chybí, nebo se zvuk tak nějak divně ořízne. Pro tuto vlastnost je tento chorus velmi vhodný i pro baskytaru nebo klávesové nástroje. Zvukově nabízí X-VIBE bohatou zvukovou paletu, kde lze navolit dost široké spektrum zvuku, od lehkého a jemného zabarvení, až po naprosto šílené psycho, které by snad šlo použít leda pro vyvolání tance svatého Víta. Všechny efekty znějí příjemně a zároveň si troufnu říci, že mají svůj „ksicht“. Efekt si výborně poradí jak s čistou kytarou, které dodá ty správné medové, harmonické tóny, tak nemá problém s dobarvením lehce crunchových zvuků. Poradí si i s hodně zkreslenými zvuky, kdy není problém natočit zvuk ala Zakk Wylde z jeho nejlepšího období u Ozzy Osbourna. Vždy dokáže vytáhnout to nejlepší z vašeho aparátu a dodá mu něco navíc. Nesmíme opomenout, že efekt je stereo. Pokud patříte mezi ty, kterým kvůli stereu není líto tahat dva aparáty, nebo máte stereo hlavu a přizpůsobený reprobox, zde si přijdete na své. Efekt je true bypass, takže po jeho vypnutí neovlivňuje váš kytarový signál.

Závěr
IK Multimedia AmpliTube X-VIBE je výborný multiefektový procesor, který nabízí špičkový zvuk za velmi přijatelnou cenu. Pro hnidopichy opět může znít oproti analogovým chorusům přeci jen o něco „sterilněji“, ale je to asi spíše o pocitu a přesvědčení jednotlivých kytaristů. X-VIBE je hlavně určen těm, kdo se nebojí a chtějí si se zvukem pohrát, pořádně jej vyladit k naprosté dokonalosti. S tímto efektem máte možnost zařadit si do efektového řetězce i těžko sehnatelné butique pedály, ke kterým se již nelze ani dostat. Pokud naopak nejste žádný zvukový mistr, využijete bohatou nabídku již nastavených zvuků a připravených bez složitého laborování. Pokud hledáte vynikající modulační procesor, vaše cesta je u konce.

Výrobce: IK Multimedia
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.