Ibanez VC44CE

Ibanez VC44CE

Dostupná elektroakustika pro začátečníky.
2. 1. 2024

Ibanez VC44CE je elektroakustická steel-string kytara ze série V, která byla uvedena na trh v roce 2023. Je vyráběna v Indonésii a je určena výhradně pro Evropský trh. Svými technickými a užitnými vlastnostmi patří do skupiny levných nástrojů pro začínající hudebníky, ale v dnešním světě pokročilých zpracovatelských technologií a přesného, kvalitního zpracování dřeva, ztělesňuje tento nástroj velice užitečný produkt, který díky své nízké ceně bude konvenovat především rodičům mladých začínajících kytaristů, pro které je zejména určen.

Aby se výrobci tohoto vcelku solidního výrobku dostali na cenu kolem 170 EUR, tedy asi 4000 korun českých, bylo zapotřebí použít levnějších materiálů z exotických, rychle rostoucích dřevin, laminovaného dřeva a levných plastových a kovových materiálů a elektroniky. Všechno dohromady funguje dostatečně. Kytara ladí a to dokonce i ve vyšších polohách, můžete nastavit příjemný dohmat bez drnčení strun o pražce. Zvukově je její projev tenčí, díky absenci komponentů z masivního dřeva, ale po zapojení do zesilovače se tento nástroj v pohodě prosadí i v mladé začínající kapele. Zkrátka funkční startovací nástroj, který si na nic nehraje. Ovšem nehraje ani špatně. Pojďme se podívat trošku zevrubněji na anatomii tohoto nízko nákladového nástroje.

Tělo, krk a hmatník
Na začátek je nutno říci, že nástroj působí velice zajímavě a esteticky a to hlavně díky přírodnímu vzhledu a matné úpravě. Označení OPN jsou počáteční písmena anglických slov Open Pore Natural. V této zkratce je vyjádřený vzhled a finální úpravy kytary. Přírodní vzhled s otevřenými póry. Tvar těla spadá do kategorie Grand Concert s výřezem se zaoblenou hranou, tzv. Venetian Cutaway. Tento tvar akustické kytary je poněkud subtilnější nežli dnes více vyhledávaný dreadnought. Tělo kytary není příliš široké, pouze 4“, takže nemá tolik basových frekvencí, zvuk není tak mohutný jako u výše zmíněných modelů dreadnought nebo jumbo. Hodí se spíše pro vybrnkávání prsty, protože nástroj nabízí konkrétnější frekvenční odezvu ve středovém a vyšším pásmu.
Celé tělo, tedy vrchní deska, luby i zadní deska jsou vyrobeny z laminovaného exotického dřeva meranti, což je obchodní název pro tvrdé dřevo ze stromů rodu Shorea, rostoucí v nížinách i vyšších polohách jihovýchodní Asie a v nábytkářském průmyslu se používá nejvíce k výrobě zahradního nábytku. Meranti se na kytarách používá jako náhrada dražšího mahagonu pro své průrazné středové tóny, které lépe pronikají mixem kapely.

Krk je taktéž vysoustružen ze dřeva meranti, nicméně není z jednoho kusu, jak to bývá u dražších nástrojů. Konkrétně mnou testovací nástroj měl krk ze dvou podélných dílů. Hlava nástroje i patka krku jsou taktéž z oddělených částí. Zpracování krku ve tvaru profilu C je na druhou stranu velice kvalitní a příjemné do ruky.
ObrázekObrázek
Hmatník je vyroben z hustého a tvrdého exotického dřeva nandu, které nevyniká nejlepšími akustickými vlastnostmi, ale je relativně použitelné na podobných finančně úsporných nástrojích. Barevný tón hmatníku je o něco tmavší než tělo kytary, ale dobře esteticky ladí s celkovým přírodním vzhledem nástroje. Ze dřeva nandu je taktéž vyrobená kobylka. Polohové značky hmatníku jsou kulaté, nejspíš z plastového materiálu. Plastový bude taktéž ořech. Počet pražců je 21. Rádius hmatníku je přibližně 9,5“, což je hodnota typická pro elektrické kytary typu tele nebo stratocaster.

Hlava nástroje se pyšní sebevědomým písmenem V se dvěma objímajícími kruhovými prstenci. Tělo i hmatník jsou lemovány černou lemovkou. Nástroj je také osazen černým pickguardem. Šroub na povolování a utahování ocelového táhla krku je přístupný z ozvučnice nástroje.

Hardware a elektronika
Jediné kovové části na kytaře jsou rolny na popruh, uzavřené ladící mechaniky, které fungují vcelku spolehlivě a drží ladění, a jacková samice na ¼ palcový nástrojový kabel, která je umístěná a není zakomponovaná do rolny nástroje, jak to u elektroakustických kytar bývá, ale na spodní stranu lubu, jako u elektrické kytary.

Nástroj je osazen piezo snímačem pod kompenzovaným plastickým sedlem kobylky. Na horním lubu kytary je umístněný preamp Ibanez AEQ2T, u kterého se na chvíli zastavíme. Předně zde nalezneme dvanáct ledkových indikátorů vestavěné chromatické ladičky. Jeden z nich indikuje napětí baterie a rozsvítí se v momentě, kdy je baterii třeba vyměnit. Pod touto řadou ledek najdeme tlačítko pro zapnutí a vypnutí ladičky, dále ovládání basů, výšek a hlasitosti. Potenciometry basů a výšek mají zabudovanou aretaci přesně v polovině otočné škály, pro snadnější orientaci. Vedle potenciometrů nalezneme perfektně řešenou šachtu pro zapojení 9V baterie. Ta se nasadí do plastového krytu baterie, a po zacvaknutí se bez potřeby drátků spojí kladný a záporný pól baterie s póly předzesilovače. 9V baterie je dodávána společně s nástrojem. Kytara je osazená strunami o tloušťce 12, které jsou vcelku hratelné, nešpiní a klidně je můžete používat a nemusíte okamžitě měnit za nové, jako u jiných výrobců.
ObrázekObrázek

Dojmy ze hry
Jak jsem psal již v úvodu, tato kytara je určená hlavně pro začínající kytaristy, zejména pro ty, kteří chtějí hrát folk, rock nebo pop, nejlépe v kapele, k čemuž skvěle napomůže snímač s předzesilovačem. Dále vidím skvělé využití tohoto nástroje při buskingu v ulicích a na náměstích měst. Nástroj je extrémně lehký, díky použitým materiálům i typem těla Grand Auditorium, které je celkově užší.

Krk s matným finišem a subtilním profilem C krásně padne do ruky, možnost přístupu do nejvyšších poloh díky výřezu je taky celkem fajn. Pohyb po hmatníku, který je užší s klasickým radiem pro elektrické kytary 9,5 palce, je komfortní a bezproblémový. Dohmat z výroby je nastavený ideálně, nic nedrnčí ani nebzučí a na dohmátnutí strun nemusíte vyvíjet prsty extrémní tlak.

Pochromované mechaniky bezvadně drží ladění ve všech polohách a jemné doladění můžete provádět průběžně i během skladby díky vestavěné ladičce, protože po její aktivaci se signál z nástroje přeruší tak jako u pedálové ladičky.

Zatím jsem popisoval víceméně kladné stránky tohoto nástroje, ale je také jedna slabina, a to je celkem fádní a plochý zvuk s výraznějšími vyššími středy a vyššími frekvencemi, ale chybějícími teplými a přirozenými hloubkami. Je to dáno samozřejmě levným dřevem a celkovou konstrukcí nástroje, jak jsem popsal výše. Ve výsledku zní nástroj mnohem lépe zapojený do zesilovače. Zároveň v kapele není úplně žádoucí, aby akustika zněla ve svém plném frekvenčním spektru, a basy se beztak ořezávají high pass filtrem. Na druhou bych tento nástroj nedoporučoval, pokud budete chtít hrát sólově nebo použít nástroj jako doprovod zpěvu. Tam je naopak co nejbohatší paleta frekvencí žádoucí.

Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente