Ibanez SML721

Odpovědět
Tomáš Hoskovec
Příspěvky: 36
Registrován: 25 črc 2016 11:27

Ibanez SML721

Příspěvek od Tomáš Hoskovec »

Subtilní chameleon s pestrou paletou zvuků.
28. 6. 2023

Dnes tu mám něco pro jemné kytarové džentlmeny, kteří si nezakládají na tom, že dávají na odiv svou chlapskou ledabylost, hrubost a neomalenost. Mám tu nástroj, který podtrhne a zdůrazní hráčskou důmyslnost a komplikovanost, stejně jako akcentuje snahu trochu se odlišit a vymezit vůči zažitým stereotypům. Vítejte v sérii S značky Ibanez, která je tu s námi už přibližně 35 let.

Série S nabízí nástroje s úzkým a ergonomickým profilem těla, tvarově vycházejícím z masivních kytar typu strat, který umožňuje snadný přístup k vyšším polohám, pomáhá k pohodlnému a rychlému pohybu po hmatníku, a zbytečně kytaristu nevysiluje svou vahou. Jinými slovy, pohodlí a pohoda nade vše. Žádný diskomfort, nic, co by odvádělo hráčovu pozornost a soustředění se od samotného hraní.

Na první pohled naše kytara Ibanez SML721-RGC splňuje všechny výše uvedené kvality. A pohled je to opravdu nevšední. Ostatně to už naznačuje zkratka v továrním označení nástroje RGC. Pár zasvěcených by to mohlo zmást, protože RG série je jednou z dalších populárních sérií Ibanez. Ve skutečnosti je RGC akronymem pro Rose Gold Chameleon – růžovo zlatá měňavka, zkrátka chameleon. V závislosti na dopadajícím světlu se odstín mění od temně fialové přes růžovou až po zlatou barvu.

Další věc, která upoutá naši pozornost, je vějířovité uspořádání pražců směrem k vyšším polohám nástroje. Máme tedy co do činění s multiscale nástrojem neboli multi menzurovou kytarou, i když ne v úplně plné šíři, protože vějíř se rozevírá pouze na jednu stranu, zhruba od čtvrtého pražce dál. Funkci tohoto rozmístění pražců si popíšeme detailněji později.
Obrázek

Tělo a krk
Křehké, subtilní, uzoučké a ergonomicky vysoustružené tělo je vyrobeno z tropické dřeviny nyatoh, která svou tvrdostí a pevností úspěšně supluje mahagon. Krk je zkomponován z pěti podélných kusů dřeva. Lépe řečeno, do javorového základu jsou vloženy dva podélné pruhy ořechu. Stejně jako u těla, je krk o něco užší a velice příjemný do ruky, profilem se blíží modernímu C. Úprava krku je matná, což je v poslední době stále více vyhledávaným standardem. Krk je společně se zakloněnou hlavicí vyroben z jednoho kusu dřeva, pod ořechem vyztužený volutou.

Výrazně plochý hmatník je vyrobený z palisandru. Rádius neboli poloměr zaoblení hmatníku, je extrémně velký – 400mmR. Ořech je vyroben z plastu. Pražce se zlatou úpravou barevně ladí se zbytkem hardwaru. Polohové značky jsou do dvanácté polohy umístěné na spodní straně a od dvanácté polohy dál na horní straně hmatníku. Kytara je perfektně vyvážená a nemá absolutně žádnou tendenci přepadávat na hlavu, přestože je její tělo extrémně lehoučké. Celý nástroj váží pouhých 2,7 kg.
ObrázekObrázek

Multiscale
Multi znamená mnoho. Scale znamená měřítko, u kytarářů se vžil pojem menzura. Pro laiky, menzura rovná se vzdálenost struny od ořechu (nultého pražce) k můstku ke kobylce). Tedy délka struny mezi dvěma pevnými body, mezi nimiž je volně napnutá. Pokud zapojíme fyziku, můžeme tvrdit, že čím delší je vzdálenost mezi těmito body, tím je struna více napnutá. Pokud je struna více napnutá, tím má lepší intonační vlastnosti a tón je pevnější a konkrétnější. A naopak. Les Pauly mají menší menzuru než Fendry a mnohem delší menzuru mají například baskytary. A super tlusté struny musí být více napnuté, aby neplandaly, a aby vydávaly čistý pevný tón. Už to dává větší smysl, ne? Pokud se podíváme pod víko klavíru, uvidíme struny s delší menzurou, to jsou ty basové, a menší menzurou, to jsou ty ostatní. Můžeme tedy tvrdit, že klavír je také příklad multiscalového nástroje.

Protože se naše kytara, lépe řečeno pražce, rozevírají do pomyslného půl vějíře, tzn. ořech je kolmý k hmatníku a jednotlivé struny jsou usazené na můstku, jehož jednotlivé části jsou uspořádané do konce pomyslného vějíře, mají nejhlubší struny největší napětí a nejvyšší jsou volnější. Což přináší kýžený efekt. Basy jsou pevnější a konkrétnější (ideální situace pro vyznavače shreddingu) a vyšší struny se snadněji vytahují při sólování.

Je tu ovšem ještě další benefit, a to, že ve vyšších polohách se může pohodlněji hrát pravou rukou technikou tappingu. Protože pražce nejsou kolmo k hmatníku, ani ruka nemusí být při této technice příliš vytočená doprava a jde přirozeněji po mírně nakloněných pražcích.
ObrázekObrázek

Hardware a elektronika
Veškerý hardware nástroje je provedený ve zlatém designu. Kobylka Mono-rail Bridge je složená z šesti samostatných kamenů, které jsou kaskádovitě přišroubovány k tělu. Tyto kameny ve své podstatě tvoří konec rozevřeného půl vějíře. Ačkoli je kobylka řešena takto neobvykle, hráči, kteří používají techniku palm muting (tlumení strun vnější stranou dlaně) se nemusí obávat jakéhokoli nepohodlí. Zámkové mechaniky prestižní značky Gotoh zajistí bleskurychlou výměnu strun a precizní ladění.

O přenos mechanického vlnění strun na elektrický signál na bázi fyzikálního jevu zvaném elektromagnetické indukce se postarají dva humbuckerové keramické snímače Q58 ve zlatém pouzdře. Ovládací prvky elektroniky jsou přehledné a jednoduše ovladatelné, ačkoli zde máme deset kombinací zapojení snímačů, a tím pádem stejný počet zvukových možností. Najdeme tu pětipolohový přepínač, který kombinuje cívky obou snímačů, dále zde nalezneme přepínač alter switch, který umožňuje rozpojení snímačů, a také navíc umožňuje jejich sériové nebo paralelní zapojení. Jeden potenciometr pro hlasitost a jeden potenciometr pro tónovou clonu, které jsou společné pro oba snímače.

A jak to vše dohromady funguje? Určitě si uděláte lepší představu, když se podívate diagram všech deseti kombinací, ale stručně řečeno to funguje asi tímto způsobem. Alter switch – vypnuto. Posouvám postupně pětipolohový přepínač (toggle switch) od krku směrem ke kobylce. Poloha u krku – hraje humbucker u krku, další poloha – hrají vnitřní singl cívky obou snímačů, další poloha – hrají oba humbuckery, další poloha – hrají vnější singl cívky obou snímačů, poslední poloha – hraje humbucker u kobylky. Alter switch – zapnuto. Znovu posouvám pětipolohový přepínač (toggle switch) od krku směrem ke kobylce. Poloha u krku – hraje humbucker u krku v paralelním zapojení, další poloha – hraje pouze vnitřní singl cívka snímače u krku, další poloha – hrají oba humbuckery v paralelním zapojení, další poloha – hrají pouze vnější singl cívka snímače u kobylky, poslední poloha – hraje humbucker u kobylky v paralelním zapojení.
Obrázek

Jak to všechno dohromady funguje?
Mno, domníval jsem se, že tato kytara bude určena výhradně pro metalové a hard rockové hráče, ale čím více nad tím přemýšlím, tím víc jsem přesvědčen, že to tak nutně nemusí být. A to nejen svým nepříliš drsným zevnějškem.

Pravda, multiscale a plochý hmatník nahrávají kytaristům tvrdšího ražení. Na druhou stranu některé kombinace snímačů v paralelním zapojení nebo čisté singly jsou určené pro mnoho jiných hudebních žánrů jako funk, pop, r’n’b, na co si vzpomenete. A co se týče multiscale, nebo chcete-li několikanásobné menzury, ta tu není ve svém plném vějířovitém rozsahu, ale pouze v polovičním. Do pátého pražce ani nevnímáte, že se pražce rozjíždějí, což je docela fajn. Základní akordové doprovody můžete hrát naprosto automaticky bez toho, aniž byste museli přizpůsobovat váš prstoklad rozcházejícím se pražcům.

Suma sumárum, pokud se rozhodnete vyzkoušet tuto kytaru, zjistíte, že se jedná o zvukově univerzální a hodně variabilní nástroj. Pokud zvážíte, s jakým úmyslem byla tato kytara vytvořena, musím se přiklonit faktu, že ji budou preferovat zejména hráči vyžadující rychlý hmatník, kteří rádi využívají techniku tappingu nebo shreddingu nebo obojího. Pro tuto skupinu muzikantů zdá se být tento nástroj naprosto ideální. Že by ideální volba pro mágy progrocku?

Jestli dáte tomuto esku šanci, a zároveň splňujete výše uvedené předpoklady, bude vám dělat hodně radosti a přinášet spousty inspirace.

Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente

Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.

Odpovědět