Ibanez AS63-SFG

Ibanez AS63-SFG

Příjemné keramické překvapení ve čtyřech retro úpravách.
12. 7. 2019

Firma Ibanez přichází v tomto roce na trh s kolekcí pololubových kytar řady AS63 a oči jenom přechází. Výrobce vsadil na čtyři retro barvy, že si chudák našinec ani nemůže vybrat. Já osobně mám tu čest testovat kytaru v úpravě Sea Foam Green, tedy zeleň mořské pěny s lesklým finišem. Na pohled velice vzhledná a sexy, rozhodně upoutá pozornost jak muzikantů-spoluhráčů, tak publika. Když už jsem zmínil zelenou barvu, tak z obrázků jistě poznáte, že se spíš jedná o azur. Je to přesně ta barva mělkého moře s bělostným pískem na dně, která lahodí oku zejména ve slunných dnech, kdy se opájíme slanou vůní a křikem racků a kdy nový den neslibuje nic jiného než sladké nicnedělání a překrásnou nudu. S kytarou se však moc nudit nebudete. Ačkoli se jedná o model, který patří kvalitativně, a tedy logicky i cenově do nižší třídy AS Artcore, při seznamováním s nástrojem jsem byl velice mile překvapen jak zpracováním a hratelností, tak zvukem a musím se zde veřejně přiznat, že jsem si po delším čase pro sebe znovu připomněl půvab v jisté křehké agresivitě humbuckerů s keramickým magnetem v pololubovém těle. Zdá se mi, že když se nebudete ostýchat a pořádně tuto azurovou krásku zmáčknete pod krkem, neuvěřitelně zasténá a bude vás obšťastňovat pestrou škálou pronikavě barevných tónů, že nebudete věřit vlastním uším. Pojďme se tedy podívat ne její anatomii poněkud blíže a také soustředěně zaposlouchat, co vlastně tahle kráska umí a k čemu se hodí.
Pestrá paleta barev i dřev
Hned v úvodu jsem zmínil, že tato kytara je k mání ve čtyřech provedeních. Kromě azuru je tu ještě Coral Pink neboli růžově korálová, dále Mint Blue, doslovně mátově modrá – herdek, musel jsem se podívat, co je to vlastně zač. Víte, jak se vyrábí? To se smíchá modrá se žlutou ve stejném poměru. Tím získáte zelenou (to už vysvětluje tu mátu), a nakonec se postupně vmíchává bílá barva, až dostanete takovou šmrncovní lehkou bleděmodrou variaci. Poslední nevšední barevná verze je Twilight Orange, volně přebásněno večerní červánek. Suma sumárum, barevná škála jako vystřižená z barevného vzorkovníku Cadillacu z 60. let.

Cena nástroje jde dolů, pokud se rozhodnete šetřit na druhu a kvalitě dřeva či překližky. A tak stratégové z Ibanez dali našemu nástroji do vínku trojici méně obvyklých tropických dřev, než které byste na tomto typu nástroje čekali, tedy běžně používaný javor či mahagon na tělo a krk, a palisandr či eben na hmatník. Výrobci se rozhodli na přední i zadní desku a luby použít dřevo sapele, někdy přezdívaném africký mahagon. Jedná se o levnější variantu mahagonu, který je v dnešní době díky úmluvě o ochraně druhů CITES čím dál vzácnější a dražší. Krk je vyroben ze dřeva nyatoh, další tropické dřeviny, která je velice tvrdá a tedy odolná. Její primární využití je pro výrobu nábytku. Posledním dřevem, ze kterého je vyrobený hmatník je vavřín. Dnes stále častěji využívaný materiál na výrobu hmatníků u levnějších modelů kytar. Jak je patrné z výše uvedených informací, výrobce se snaží tlačit cenu nástroje dolů nahrazováním klasických drahých dřevin, které jsou zároveň chráněné úmluvou CITES, levnějšími a ekologicky přijatelnějšími variantami. Otázkou zůstává, jestli při dnešním způsobu plundrování afrických dřevin nečeká dnes levné a dostupné dřeviny podobný osud.

Mimochodem na žádných stránkách od výrobce ani od prodejců není doslovně uvedeno, že se jedná o masivní varianty dřev. Z toho lze snadno usoudit, a to i s ohledem na cenu, že se jedná o překližkové materiály.

Nač si to komplikovat
Oku lahodící hlavu krk i tělíčko doplňují střízlivě a funkčně pojatý chromovaný hardware, elektronika a ovládací prvky. Není tu prakticky nic, co bychom u tohoto typu nástroje nečekali. Kobylka tune-o-matic, ladicí mechaniky uzavřené olejové, keramické humbuckery, třípolohový snímač s klasickým zapojením kombinací snímačů (krk – oba najednou – kobylka) a dva potenciometry, společné pro oba snímače, na hlasitost a tónovou clonu. V jednoduchosti je krása. A tak nás aspoň nepletou a nerozptylují vícero potenciometrů, rozpínání dvoucívkových snímačů a další jiné serepetičky. Střízlivý design ještě doplňují klasické polohové značky ve tvaru puntíků. Občasné experimentátory s nastavením výšky dohmatu jistě potěší zlepšovák ve formě plastového krytu na matku utahování nebo povolování ocelového táhla napětí krku. Nic nemusíte šroubovat a vztekat se s titěrnými šroubky. Postačí mince nebo nehet a kryt pohodlně vyklopíte do strany a už můžete laborovat s imbusem.

Na konstrukci by se však mohly najít i nějaká negativa. Nevím o kolik by se prodražilo vybavit kytaru kvalitnějším kostěným ořechem (nultým pražcem), ale určitě by se vyplatilo stávající plastový nějakým kvalitnějším nahradit. Při ladění, a hlavně při jemném dolaďování, někdy ucítíte, že struna mírně povyskočí nebo cukne. Mohlo by to být také způsobeno méně kvalitními mechanikami, ale tipoval bych to na ořech, který, pokud je nekvalitní, způsobuje velké tření a struny se potom zarývají do plastu a ucukávají. Tento problém se dá částečně vyřešit nanesením grafitu (tuhy) do drážek, ale ideálně vyměnit za nějaký kvalitnější kostěný. Další skvrnou na jinak velice pěkné kytaře je držení ladění, takže pokud hrajete blues, rock a jiné spřízněné styly a jste zvyklí (nejen) extrémně vytahovat struny, budete muset častěji dolaďovat nebo mechaniky zkusit vyměnit za lepší.
Nezkusíme si tedy už konečně něco zahrát?
Proč ne? Dostávám se do nejzáživnější části testování, tedy testem poslechem a pohmatem. Jak jsem již výše podotknul, hratelnost a dohmat kytary jsou velice příjemné, z továrny dle mého názoru ideálně nastavené. Intonace v polohách po pečlivém naladění a bohužel častějším dolaďování je bezproblémová. Pocitově jsem měl dojem, že nástroj patří do kvalitativně o něco vyšší třídy. Rezonančními vlastnostmi se kombinace tropických dřevin s vavřínovým hmatníkem příliš neliší od klasičtějších, ale dražších materiálů a délka sustainu tím rozhodně netrpí.

Příjemné překvapení přichází v momentě, kdy zapojuji nástroj do zesilovače. Testoval ho jsem na dvou aparátech, a to na Fender Hot Rod a Marshall 2266. Fender je neuvěřitelně hlasité kombo s velkým headroomem a začíná kreslit až po velkém vybuzení hlasitosti. Tato vlastnost kytaře neuvěřitelně svědčí. Její keramické snímače jsou opravdu „hot“ a nabízí silnější signál než snímače s alnico magnetem. Atak se zdá být výraznější a agresivnější. Zvýrazněné jsou především vyšší středy. Na Marshallovi s naopak malým headroomem začíná zvuk kreslit už při nízkých hlasitostech. Rozdíly ve zvuku jsou dané rozdílnou anatomií a filosofií těchto dvou zesilovačů. Osobně mi více sedí kombinace lubovky s keramikou a Fendrem. Zvuk je při malém i větším zkreslení kompaktní a soudržný. Není tak rozplizlý a zahlcený jako u Marshalla. Proto si kytara rozumí lépe s různými overdrivy a distortiony v kombinaci s Fendrem. Další příjemné překvapení bylo, že ani při hi-gainovém zkreslení nedocházelo u snímačů k výraznému brumu. Kytara neměla ani tendenci nabírat neřízenou zpětnou vazbu, a to díky dřevěnému bloku v těle nástroje. Samozřejmě při přiblížení nástroje k aparátu dochází k mohutnému sustainu přecházejícímu v kontrolovatelnou zpětnou vazbu. Testování kytary mi přineslo hodně radosti a mohu na čestné pionýrské slovo prohlásit, že tato kytara toho umí hodně. Pohladí, vyštěkne, zakvílí, pošeptá, brouká a bzučí, umí být něžná i zlá, krotká i prudká a dá vám v plné míře najevo, že když jí náležitě stimulujete, udělá pro vás všechno na světě. Inu v pololubovém těle zdravý duch!

Při pohledu na AS63 si pomyslíte, že kytara je designovaná spíše pro styly jako jazz, blues, kde nebudete potřebovat velké hi-gainové zkreslení. Ovšem s keramickými snímači můžete v klidu tento nástroj úspěšně využít i v tvrdších polohách rocku. Pokud se rozhodnete ke koupi tohoto nástroje, dozajista neuděláte radost pouze sobě, ale určitě také potěšíte své spoluhráče, protože jako celek bude vaše kapela vypadat na podiu zase o kousíček více sexy, díky neotřelé barevné úpravě.

Když jsem se podíval na cenovku kytary, tak jsem začal dokonce přemýšlet, že jednu takovou pořídím dceři, která hraje na kytaru v kapele a tento měsíc slaví narozeniny. Bohužel se můj nápad nesetkal s příliš nadšenou reakcí, a to ani po tom, co dcerka shlédla všechny barevné varianty kytary. Souboj o narozeninový dar vyhrál dlouho očekávaný notebook. Člověk by si pomyslel, že si ženská z takové pestré palety vybere. No, snad někdy příště.

Oficiální video výrobce

Petr Hoskovec

Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz