Ibanez AAD190CE

Ibanez AAD190CE

Ledabylá elegance bez příkras.
21. 11. 2022

V polovině letošního roku přibyl do akustické řady AAD firmy Ibanez nový přírůstek 190 CE. Její vyspělejší sestru třístovku stejné řady se dvěma snímači jsme si na tomto místě představili v minulém roce. Jak už název modelové řady AAD (Advanced Acoustic Dreadnought) napovídá, jedná se o vylepšenou westernovou akustiku typu dreadnought.

Toto zvláštní anglické slovo se mezi českými muzikanty a kytarovými fanatiky příliš neskloňuje tak, jako například jumbo. Možná je to dané neuchopitelnou výslovností a nejednoznačným významem. Slovník nabízí hned tři. Bitevní loď, teplý kabát nebo těžkou boxerskou váhu. Firma Martin se ovšem inspirovala válečnou lodí HMS Dreadnought a jejím impozantním, hrůzu nahánějícím vzhledem.

Ale zpět ke kytarám. Tyto nástroje jsou velké a objemné, a proto hlasité, břitké a dynamické, které se hodí do folku, country, rocku a všech dalších myslitelných odnoží těchto stylů. No a právě touto řadou chtějí výrobci nabízet nástroje s ještě lepšími vlastnostmi, které budou akcentovat právě výše zmíněné rysy. Proto je Dreadnought v řadě AAD ještě o 5% větší než klasický Dreadnought a marketéři mu dali název „Grand Dreadnought“. Otázkou však zůstává, jestli se těch pět rezonujících procent navíc vypočítalo z klasického těla bez výřezu nebo s výřezem. Ale abych se v tom sám nakonec neztratil, pokud budete chtít více rezonujícího dřeva, pořiďte si kytaru bez výřezu (cutaway). Přijdete sice o pohodlný přístup do horních poloh, ale na druhou stranu získáváte více rezonující plochy a objemu, a to i více než pětiprocentní. Nyní ovšem zpět k naší kytaře, která samozřejmě cutaway (CE) má.

Anatomie kytary
Kytara působí velice prostě a střízlivě, ale zároveň elegantně. V názvu kytary najdeme ještě zkratku WKH, která je mi trochu záhadou, ale první písmeno jistě bude značit anglický pojem Weathered neboli ošlehaný či poznamenaný povětrnostními vlivy, což naznačuje poněkud syrovější povrchovou úpravu. Z předního pohledu vnímáme prakticky pouze zádumčivé temné barvy. Svrchní deska s pickguardem jsou černé, hmatník a hlavice hodně tmavě hnědé. Tak, aby se dosáhlo kompromisu v poměru cena výkon, sáhl výrobce k levnějším tropickým dřevinám, které jsou ovšem zdatným konkurentem klasických materiálů.

Tělo
Svrchní deska, stejně jako zadní deska a luby, je vyrobena z masivního kusu dřeva okoumé. Jedná se o druh mahagonu, který pochází ze západní rovníkové Afriky. Svrchní deska, stejně jako zbytek nástroje, jsou ošetřeny matným finišem Top v černé barvě. Jistě si všimnete vysoce porézního materiálu. Okoumé je charakterizováno jako jemná tvrdá dřevina. Tento oxymóron je na místě, protože tvrdost dřeva je kompenzovaná jeho řidší strukturou. Ve výsledku je zvuk jasný ve středech a výškách a basy jsou pevné. Otvor v ozvučnici je lemován vkusnou minimalistickou rozetou z několika dřevěných vrstev. Celé tělo, svrchní i zadní deska, a také krk jsou opatřeny černým lemováním.

Krk
Krk je vyroben z pevnější, ovšem také tropické dřeviny z jihovýchodní Asie – nyatohu. Svou pevností se hodí právě na krky elektrických a akustických kytar. Sice příliš nevyniká svými zvukově rezonančními vlastnostmi, ale je to na druhou stranu ekonomičtější varianta pro cenově dostupnější kytary. Nízký a příjemně zaoblený profil krku se zakulacenými hranami přispívá k hladkému pohybu levé ruky po hmatníku. Fanouškové nových trendů a technologií budou potěšeni trademarkovou značkou Thermo Aged. Jedná se o čím dál častější úpravu krků kytar, které jsou nejchoulostivější částí nástroje vzhledem ke klimatickým a teplotním vlivům na ladění nástroje. Připomenu, že se jedná o pražení nebo chcete-li pečení krku s cílem rychle zbavit dřevo přebytečné vlhkosti. Ve výsledku jsou tyto části temnější s karamelovým nádechem. Za povšimnutí stojí také zvukové vlastnosti takto upraveného dřeva. Větší rezonance a odezva na úhoz, vyšší frekvenční odezva a sustain jsou deklarované benefity takto upraveného dřeva. Pokud těmto marketingovým frázím zase tolik nevěříte, pak vězte, že kytara je rozhodně stabilnější, co se týče ladění.

Hmatník
Třetím a posledním dřevem, které bylo použito na postavení tohoto kousku je ovangkol, dřevo z tropického stromu ze západní Afriky. Používá se hlavně na hmatníky. Jedná se o tvrdé dřevo s relativně hustou strukturou. Může nahradit nákladnější eben. Jeho nejžádanější vlastností je vřelý teplý tón s dlouhým sustainem. Hmatník na této kytaře je osazen dvaceti pražci. Polohové značky jsou drobné a kulaté a najdete je také na hraně hmatníku. Ze stejného dřeva je vyrobena i kobylka s vroubkovaným mostem, který by měl též přispět k lepší rezonanci. Určitě potěší fakt, že jak ořech, tak sedlo kobylky jsou vyrobené z kostěného materiálu. Zřejmě ze syntetického, ale i tak to pomůže ke stabilitě a lehkosti ladění. Abych nezapomněl, upínací kolíčky strun na kobylce jsou inovované a také pod ochrannou známkou Advantage. Snadněji se dají vytahovat díky speciálnímu kroužku kolem kolíčku a podle výrobce se také nemá tendenci vysouvat.

Hardware
Jedinými kovovými součástkami tohoto nástroje jsou rolny na popruh a uzavřené olejové ladící mechaniky v chromovém provedení. Jejich chod je hladký a bezproblémový.

Elektronika
Na rozdíl od většiny nástrojů tohoto typu, kde se používá piezzo snímač pod kobylkou, je stodevadesátka osazená magnetickým snímačem Ibanez AP11, umístěným na konci hmatníku za posledním pražcem. U výše zmíněné třístovky je to vyřešeno šalamounsky. Kytara má dva snímače, magnetický i piezzo a zároveň dva jackové výstupy se kterými se můžete pohrát a kombinovat nezávislé audio řetězce, jak je libo. Snímání strun je samozřejmě aktivní. Šachtičku pro devíti voltovou baterii naleznete pod zadní rolnou a můžete se připravit na nervy drásající proces výměny. Já jsem tedy devítku z tohoto otvoru neuměl vydolovat a raději jsem se neodvážil použít nářadí. Umístění magnetického snímače u krku má ve výsledku o něco tlumenější tón, možná o něco kultivovanější, než když je snímač pod kobylkou, kdy máme co do činění s pronikavějším a drnčivějším zvukem. Ovládání elektroniky zajišťují dva potenciometry na horním lubu kytary. Blíže k vám budete mít k dispozici potenciometr hlasitosti a druhým potenciometrem, který je rozdělen na dvě části můžete ovládat basy a výšky.

Subjektivní pocity
Podle mě je svým barevným provedením tento nástroj určen těm hráčům, kteří vyhledávají stylový hudební nástroj, který podtrhne jejich originalitu a osobitost ještě před tím, než zahrají první tón. Kytara působí lehce a je příjemná do ruky, díky subtilnějšímu profilu krku. Přístup do horních poloh je umožněn klasickým výřezem, ale ještě k tomu navíc je patka krku zkosená.

Celkové seřízení nástroje je skvělé. Není třeba absolutně nic řešit a po vybalení nástroje si můžete plně užívat jeho hratelnost a příjemný zvuk. Struny v žádných polohách nedrnčí a dohmat je tak akorát. Ačkoli je kytara osazena dvanáctkovými strunami, měl jsem pocit, že hraji na jedenáctky, na které jsem u své akustické kytary zvyklý.

Zvuk nástroje bez zapojení do zesilovače je plný a barevný, bohatý na vyšší harmonické frekvence. Skladba dřev nástroje akcentuje středové a vyšší frekvence, přičemž basy jsou pevné a nerozbředlé. Po zapojení do zesilovače si kytara udrží svůj přirozený zvuk díky magnetickému snímači, který podle mého názoru citlivě přenáší zvuk v celé šíři frekvenčního spektra.

Dobrá zpráva je, že řada AAD obsahuje nástroje cenově dostupné, které mají stejný design a filozofii jako AAD Platinum, kde například nalezneme signovaný model Jon Gomme, který se pohybuje v cenové relaci výrazně vyšší než klasická řada AAD, jejíž modely můžete pořídit v rozmezí od šesti do patnácti tisíc.

Sečteno a podtrženo, AAD190CE je cenově dostupná kytara i pro zdatnější a pokročilejší hráče, která láká svým osobitým designem. Mimochodem, pokud jste poněkud konzervativnější a potřebujete mít svrchní desku v přírodním provedení, existuje ještě varianta OPN (Open Pore Natural).