Lampáč na stereoidech.
31. 10. 2016
Hughes & Kettner je jedním z předních výrobců kytarových aparatur. Firma funguje od roku 1984 a velmi záhy se stala členem první extra ligy kytarových zesilovačů. Mezi jejich vlajkové modely patří zesilovače řady Statesman a Switchblade, které se pyšní tituly "zesilovač roku" nebo nejlepší zesilovač na Frankfurtském veletrhu.
Novinkou v jejich stáji je TubeMeister Deluxe 40, který slibuje vše, co kytarista potřebuje. V základu je nový Hughes & Kettner tří kanálový celolampový zesilovač, který spojuje butique laděné lampové zvuky s chytrým a jednoduchým ovládáním v malém, ultra kompaktním provedení. To nám říká přímo výrobce. Pojďme se podívat, jak to vypadá a hlavně jak to hraje.

Pohled zvenčí
Na první pohled je vidět precizní práce designérů a návrhářů. Zesilovač má naprosto dokonalou minimalistickou image. Vše je perfektně doladěné a oku lahodící. Po zapnutí se zesilovač tradičně modře rozzáří a vystoupí logo Hughes & Kettner. Přední stěna je z průhledného plexiskla a tak můžete pozorovat modře podsvícené "lampičky". Podsvícené jsou taktéž potenciometry a další ovládací spínače. Určitě si od teď budete dávat pozor, kam se postavíte na podiu tak, aby byl zesilovač co nejvíce vidět.
Konstrukčně je zesilovač tvořen třemi elektronkami 12AX7 v předzesilovači a čtyřmi EL84 v koncovém stupni. Celkový výkon je plnokrevných lampových 40 W. Vše je v bytelném plastovokovovém šasi s praktickými madly po stranách.
Na přední straně zesilovače nalezneme tradiční ovládací prvky. Power a Standby, dále jsou zde potenciometry Master a Gain pro každý kanál a k nim dvojice třípásmových ekvalizérů Bass, Middle a Treble pro Clean kanál a společné korekce pro kanály Crunch a Lead. Dále zde nalezneme přepínače jednotlivých kanálů a vstup pro kytaru.

Co zvuk?
Od zvuku TubeMeister Deluxe 40 jsem nečekal žádný průšvih, ale výsledek mě opravdu nadchnul. Zesilovač jsem opět prověřil na boxech 2x12 a 4x12 s Celestion Vintage V30. Zkusil jsem jak normální kytary, tak i sedmi strunný nástroj. Vše fungovalo tak, jak mělo. Zesilovač si se vším poradil a dělal to, co měl.
Nejsem příznivce krystalických čistých zvuků. Mám raději ty tak trochu "umazané" a drnčící. Zde dělám výjimku. Čistý zvuk tohoto zesilovače je jedním slovem úchvatný. Krystalicky průrazný Clean, bohatý na výšky a středy s pevným basovým spodkem. Není vůbec potřeba nijak doplňovat modulačními efekty. Zesilovač výborně reaguje na dynamiku hru. Co do něj z kytary pošlete, to uslyšíte. Je jedno jestli použijete humbucker nebo single. Při použití krkového snímače se tón nádherně zakulatí. Dokonce i s aktivními a agresivními snímači EMG hrál Clean parádně. Schválně si vyzkoušejte úvod Mama I´m Coming home. Při použití chorusu a delaye se zvuk ještě více obohatí o vyšší harmonické tóny a ty balady a čisté pasáže jdou tvořit skoro sami.
Crunch kanál nám zvyšováním na potenciometru Gain přidává na zkreslení. Dostaneme z něj od úplně minimálních nakreslení zvuk ala David Gilmour po "chlupatý", rockový zvuk Joea Satrianiho nebo Van Halena. Plný, teplý lampový sound, bohatý na výšky a středy. Díky pevným basům se ale nejedná o žádnou uječenou cirkulárku. Tóny jsou konkrétní, neslévají se a jsou pěkně oddělené. HK netrpí zvukem některých současných zesilovačů, které mají zkreslené zvuky jako rozsypaný písek, kde místo nějakých tónu slyšíte pouze bručení. I zde platí, že zvuk je velmi dynamický a neodpouští žádné slabé údery trsátka, nebo nedomáčknuté struny. Charakter zkreslení je takový mix evropského a amerického zvuku. Jako byste smíchali Marshall JCM 800 a crunch kanál Peavey 5150. Ale pozor, nejde o žádnou kopírku. HK jdou svoji cestou a zvuk jejich zesilovače je originál každým coulem.
Kanál Lead taktéž nezklamal. Pro charakter zvuku platí to, co je popsáno výše. Tedy tlustý výškově středový zvuk s pevnými basy. Pouze zde dosáhnete ještě větší zkreslení. Gain kreslí již od velmi nízkých hodnot. Dostanete z něj od klasického středovovýškového heavy po brutální grindcore. HK zkousne i podladěné kytary a stále jeho tón zůstává konkrétní a plný. Ani zde se žádný rozsypaný písek nedostavuje. Jednotlivé tóny jsou oddělené. 40 W výkonu je naprosto dostačující a zvuk prostě tlačí a proleze hravě skrz kapelu. Zvukaři na vás budou stejně křičet, ať to ztlumíte. Tady je nasnadě využít výkonovou brzdu a hrát jen na 20 W, ale za to na pořádně "vytavený" zesilovač. Zvukař vás pochválí a vy budete mít zvuk jak víno.
HK si perfektně rozumí také s kytarovými efekty. Je jedno jestli je to delay nebo flanger ve smyčce, nebo Wah pedal či chorus před předzesilovačem. Vše pracuje a chová se, tak jak to očekáváme.

Bonusy navíc
Prvním bonusem je jednoznačně použití emulátoru RedBox. Jedná se vlastně o zabudovaný DI box. Díky tomu můžete hrát přes XRL výstup přímo do PA, nebo nahrávat do počítače. Odpadne tak nutnost používat a tahat na "kšefty" bednu. S tím souvisí druhý bonus v podobě výkonové brzdy, kdy s výkonem 1W můžete tavit zesilovač o půlnoci a nahrávat klidně vedle postele kde spí vaše drahá polovice. Už nikdy nepřijdete o žádný nápad.
Závěr
Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe 40 je dospělý aparát, který nenechá ve štychu žádného kytaristu. Za cenu 24 tisíc je to zvukově univerzální stroj, který se neztratí v žádném stylu. Konkrétně já ho vidím jako univerzální zesilovač pro rockovou a hard & heavy muziku. Určitě se neztratí ani v moderních metalových odnožích, jako je metalcore a podobných "mlátičkách". Vzhledem k jeho váze a snadné přenositelnosti je parádní na hraní doma do počítače a zároveň na živé vystupování. Rozhodně je to ideální společník do studia. Výhradu mám vlastně jen jednu… v této cenové kategorii by měl být v ceně alespoň základní footswitch. Rozhodně tento zesilovač zajděte vyzkoušet, určitě budete nadšeni.
Výrobce: Hughes & Kettner
Zapůjčil: Music Data s.r.o.
Jan Havlíček

PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.