Příspěvky: 34
Registrován: 03 bře 2016 23:07

Hammond SKX

Příspěvek od jirineuzil »

Nový model dvoumanuálových varhan.
14. 5. 2018

Model SKX firmy Hammond, větší a plnokrevnější verze jednomanuálového modelu SK1 i dvoumanuálové SK2, je variantou kombinující klasické dvoumanuálové varhany se „stage“ sekcí obsahující klavírní a jiné zvuky. Oproti SK2 nově přibyly tři sady táhel pro plnohodnotné ovládání varhanního zvuku a dalších pár novinek týkajících se zvukových možností. Podívejme se na tento zajímavý nástroj v dnešním testu.

Design
Nástroj je věrný klasické velikosti dvoumanuálových varhan bez většího množství přidaných prvků, vše se vešlo do plně obsazeného vrchního panelu. Protože jeho hloubka je dána dráhou vysouvacího táhla pro ovládání harmonických tónů varhan, není rozměrově nijak nestandardní a manipulovatelnost s nástrojem je celkem dobře zvladatelná. Vrchní panel je sice nabitý ovládacími prvky, ale jejich velikost a umístění ovládání nijak neztěžují. Vlastně jsou to pořád klasické hammondky, jen po levé straně přibyla sekce s displejem a navigačními tlačítky a po pravé straně ovládání efektové jednotky. Okraje po stranách klaviatury tvoří již klasické bočnice s imitací dřeva, jinak nástroj zachovává tradiční, jakoby vážný černý design obohacený jen vkusným barevným rozlišení táhel, tlačítek a potenciometrů.
SKX je při své hmotnosti necelých 17 kg jistě na varhanní poměry v přijatelném váhovém limitu, přesto by si zasloužil interní síťový adaptér a napájení klasickým eurokabelem. Dodávaný adaptér s titěrnou přívodní šňůrou moc profesionálně nepůsobí.

Na zadním panelu najdeme standardně audio a sluchátkový stero výstup, MIDI IN/OUT, USB slot pro data, tři pedály (sustain, foot switch a foot controller), ale také 11pinový výstup na externí Leslie box, který se dá ovládat tlačítky na panelu. Lze pořídit i tradiční „Half-Moon“ přepínač umístěný pod klaviaturou pro ovládání interní nebo externí Leslie.
Ovládání
Podobně jako u dřívějších modelů SK, stačí se naučit základní ovládání zvukových sekcí a jinak je v podstatě ovládání jednoduché, samovysvětlující a plně pokrývající potřeby a funkci nástroje. Jádrem je samozřejmě varhanní sekce s plnou výbavou (táhla, perkuse, chorus/vibrato, ovládání Leslie), ale i dalšími funkcemi jako např. Manual bass (umožňující hrát na spodním manuálu i zvuk pedálu). Praktická jsou i tlačítka transpozice pro manuály umožňující dostat se i mimo normální rozsah.

Doplňující sekce zvuků má svoje tlačítka vpravo a dá se nastavit na horní i spodní manuál nezávisle, včetně podskupin Acoustic piano/Electric piano/Other, což je zvukově velmi variabilní a praktické. Můžeme tak navrstvit třeba na spodní manuál varhany se smyčci a na horní akustické a elektrické piano. Efekty se dají pro tuto sekci použít nezávisle.

Zvukové programy (100 firemních a 100 uživatelských) se dají opět nastavovat jako „Favorites“ s desítkou paměťových míst. Můžeme také přehrávat audiosoubory ve formátu WAV a MP3. V neposlední řadě může nástroj sloužit i jako slušně vybavený MIDI kontrolér, vysílající na třech nastavitelných kanálech (vrchní manuál/spodní manuál/pedál).
Klaviatura
Tvar a velikost kláves je velmi příjemná, je to tradiční „waterfall“ klaviatura se zaoblenými klávesami, které zpříjemňují hru, zejména glissand. Přesto je ale trochu tužší, než by od čistě varhanní klaviatury člověk čekal, což je zřejmě dáno vyjít trochu vstříc i hře jiných zvuků (zejména klavíru). Z téhož důvodu je klaviatura i lehce hlučnější, odpružení kláves je doslova slyšet. Tyto detaily by možná někomu mohly vadit (skalnímu příznivci lehké waterfall klaviatury), nicméně pro většinu uživatelů to asi bude přijatelný kompromis, na který se dá poměrně dobře zvyknout.

Zvuk
Nástroj důstojně udržuje výbornou zvukovou kvalitu předchozí řady SK, jen vlastně dovádí ovládání varhanního zvuku k téměř dokonalosti (zbývalo by jen mít možnost všech devět táhel i pro pedál, kvůli tomu by se ale už vrchní panel musel zvětšit). Všechny varianty virtuálně modelovaného varhanního zvuku (tónová kolečka, tranzistorové a píšťalové varhany) znějí výborně, přesně tak, jak by člověk čekal. Své jistě dělá i výborně nasimulované chování Leslie boxu. Přesto by se našlo pár malých výtek - pro milovníky „špinavějšího“ zvuku zde chybí nejdetailnější nastavení přeslechů mezi kolečky, zvukových nečistot, rozladěnosti apod., které známe z jiných, zejména softwarových simulací. Také pomocí efektů (zejména overdrive) je obtížnější dosáhnout nejhrubších (hard)rockových zvuků á la John Lord, znějí méně přesvědčivě, jemněji. Samozřejmě alternativou by bylo použití externích efektů nebo aparátu. Jakoby tento nástroj pořád držel důstojný původní záměr Laurense Hammonda napodobit ušlechtilost tónu píšťalových varhan. Proto si myslím, že se bude tento nástroj líbit spíše milovníkům jemnějšího, čistého zvuku varhan.
Sekce doplňujících zvuků (akustická, elektrická piana, klavinet, akordeon, dřeva, žestě apod.) znějí všechny výborně a dobře doplňují varhanní sekci. Již tradičně je možno upravit obsah paměti pro tyto zvuky pomocí stáhnutí jiné zvukové knihovny z firemních webových stránek, což ještě umožňuje dále přizpůsobit výběr. Zajímavou funkcí je tzv. Prochord, umožňující hrát komplexnější akordové sazby pomocí jednodušší kombinace kláves, něco na způsob zadávání akordů automatického doprovodu levou rukou na keyboardech.

Hammond SKX je nepochybně velmi užitečným a praktickým nástrojem, zejména pro ty, kteří mají jako základ varhanní hru a chtějí ji doplnit o další zvuky. Pro mnoho uživatelů to může být jediný opravdu potřebný nástroj na živé hraní, pokud si vystačí se základními zvuky a nemají požadavky na detailně sofistikované programování zvuku jako na syntetizérech. A samozřejmě, díky detailnímu ovládání varhanního zvuku dobře poslouží „jen“ jako vynikající a poměrně snadno přenosné varhany tradičního hammondovského typu. Cena je možnostem nástroje přiměřená, i když jako obvykle u varhan poněkud vyšší, než u jiných typů nástrojů.

Výrobce: Hammond
Zapůjčil: Hudební centrum s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.