FGN Neo Classic NCLS-10 RP AG

Odpovědět
Tomáš Hoskovec
Příspěvky: 36
Registrován: 25 črc 2016 11:27

FGN Neo Classic NCLS-10 RP AG

Příspěvek od Tomáš Hoskovec »

…aneb přechod na zlatý standard.

Dnes si otestujeme další nástroj japonské firmy FujiGen, která má bohatou tradici ve výrobě kytar a jejich komponent pro takové značky jako Ibanez, Fender nebo Epiphone. V poslední době zásobuje trh svými původními nástroji, které se v zahraničí prodávají pod zkratkou FGN. Pečlivým výběrem dřeva, precizním hardwarem a kvalitní elektronikou se tyto nástroje řadí mezi špičkové výrobce čím dál oblíbenějších nástrojů.

Další klasika of Fujigen
Dostávám do rukou nádhernou kopii vůbec prvního modelu Gibson Les Paul, tzv. Gold Top. Na rozdíl od masivních kytar Fender, které byly konstruovány tak, aby byly co nejdostupnější pro nejširší masy hudebníků, celomasivy od firmy Gibson byly vyráběny s filozofií vysoké kvality a exkluzivity, co se týče materiálů i technologických postupů. Zlatá povrchová úprava vrchní desky korpusu tak měla symbolizovat luxus a výjimečnost v kontrastu s lidovým provedením Fendrů, které se často inspirovalo klasickými automobilovými laky, které se v té době používaly.

Gibson Les Paul Gold Top byl poprvé uveden na trh v roce 1952 a byl prvním pokusem této společnosti vyrábět celomasivní kytary. Je až neuvěřitelné, že designy těchto prototypů z počátku 50. let společně se stratocasterem a telecastrem přežily v téměř nezměněné podobě dodnes, a stále jsou to nejžádanější a nejnapodobovanější elektrické kytary vůbec. Není divu, že renomovaná japonská firma FGN sáhla po tomto ikonickém modelu a zařadila ho do svého produktového portfolia.

Pár poznámek na úvod
Jak jsem již podotkl v recenzi na FGN Neo Classic LC 20 E, což je neméně povedená kopie druhého modelu od Gibsona Les Paul Black Beauty, firemní web Fujigen o celé řadě Neo Classic, tedy sérii různých modifikací kytar Les Paul, mlčí. Bohužel tedy nemáme specifikace přímo od zdroje, ale pouze z druhé ruky od distributorů a prodejců.

Ještě, než jsem se pustil do rozboru anatomie a zvukových vlastností kytary, podíval jsem se na stránky firmy Gibson a cenu reedice tohoto modelu, tedy Gold Top Les Paul se snímači P90. Katalogová cena je bezmála 7 tisíc dolarů. Kopie FGN ve víceméně stejném provedení se prodává za zhruba 1 tisíc dolarů.
Obrázek
Dešifrování továrního označení
Zkratka LS označuje typ kytary Les Paul ve standardní verzi. Číslovka 10 značí nižší řadu, konkrétně s polyesterovým lakováním a lacinějšími snímači z výroby FGN. Řada 20 nabízí akrylátový lak a snímače Seymour Duncan. Písmeno R znamená rosewood, tedy palisandrový hmatník. Písmeno P symbolizuje jednocívkové snímače PS-3, které věrně kopírují slavné snímače Gibson P90. Zkratka AG je akronym anglických slov Antique Gold.

Tělo a krk
Klasické single-cutaway tělo testovaného nástroje je vyrobeno z mahagonu, svrchní deska nástroje je javorová a krk a hlava nástroje jsou vyříznuty též z jednoho kusu mahagonu. Připojení krku k tělu je klasické a nanejvýš funkční pro tento typ kytary. Jedná se o lepený spoj Long Neck Tenon. Tento spoj se používal u firmy Gibson hlavně v 50. a 60. letech a zajišťoval prodloužený sustain a rezonanci a brilantnější, ostřejší zvuk. Pokud se podíváte na průřez kytary tohoto typu, uvidíte, že prodloužení krku zasahuje až pod vyfrézovanou komoru pod krkový snímač. Na pozdějších modelech firmy Gibson se z ekonomických důvodů spoje začaly zkracovat a hudebníci údajně nemohli pochopit, proč staré modely z 50. a 60. let hrály tak nějak lépe. Takže jsme moc rádi, že tam ten Long Neck Tenon je. Celé tělo z vnější strany a krk jsou olemovány. Řemeslná práce je čistá a na špičkové úrovni, a ani pod drobnohledem nenaleznete jakékoliv nedokonalosti či kazy. Krk je vyfrézován do tvaru U, ale velice dobře padne do ruky a je příjemné v ruce třímat o něco více materiálu, než je tomu u nástrojů s moderním C profilem. Hmatník je vyroben z palisandru a osazen tradičními perleťovými korunkami. Pražce jsou hladce opracované a také na tomto modelu, stejně jako u většiny FGN kytar, se setkáte s unikátní patentovanou technologií CFS (Circular Fretting System). Funkci těchto pražců už jsem popisoval v předchozích recenzích na kytary FGN, takže velice stručně. Jedná se ve své podstatě o zahnuté pražce, včetně ořechu, do tvaru smajlíků, čehož si samozřejmě na první pohled nevšimnete, ale takto tvarované pražce mohou s vějířovitě se rozbíhajícím hmatníkem zajistit dokonalé ladění nástroje. Při rovných pražcích jsou mezi sousedními pražci tři různé vzdálenosti na jednotlivých strunách (mezi první a šestou je nejdelší, druhou a pátou kratší a třetí a čtvrtou strunou nejkratší). Pokud jsou pražce zahnuté, vzdálenosti se vyrovnají. Doporučuji se podívat na stránky výrobce a prohlédnout si názorný nákres, kde vše rychle pochopíte. Na nástroji pochopitelně není nic patrné. Je to jen důkaz vysoké preciznosti japonských vývojářů, že se zabývají takovými detaily. Další výhody takto rozděleného hmatníku je kromě dokonalého ladění i lepší rezonance, konkrétnější tón, delší sustain a bohatší spektrum vyšších harmonických. Menzura, tedy délka kmitající struny od ořechu ke kobylce je 628 mm. Radius hmatníku, tedy poloměr zaoblení je 305 mm. Je to Les Paulovská klasika a kratší menzura s plošším hmatníkem mají za důsledek to, že dohmat je velice měkký a příjemný a pohyb po hmatníku plynulý a hladký. Mimochodem nástroj byl z továrny naprosto perfektně seřízen, a přestože má velice nízký dohmat, v žádné poloze nedrnčí struny o pražce. Naprosto perfektní a precizní řemeslná práce a seřízení, které sotva najdete na kytarách podobné cenové úrovně u jiných značek.

Hardware přenecháme odborníkům, elektroniku si vyrobíme sami
Jak jsem již naznačil podtitulkem, kytara je osazena osvědčenými hardwarovými komponenty, které beze zbytku plní svou úlohu. Jedná se výhradně o produkty japonské firmy Gotoh. Pevný můstek a struník tune-o-matic, typický pro Les Pauly a mechaniky s vintage tulipánovými buttony a uzavřenou olejovou mechanikou. Hardware je ve stříbrném provedení a buttony na mechanikách jsou akrylátové.

Co se elektroniky týče, to je na kytaře to nejzajímavější. Singlové snímače P90 se používaly na prvních originál Les Paulech asi do roku 1957, kdy byly nahrazeny humbuckery. Do té doby byly P90 u Gibsona standardem už od konce čtyřicátých let. P90 se od singlů firmy Fender liší tím, že mají pod pólovými nástavci plochý magnet. U klasických jednocívkových snímačů jsou přímo pólové nástavce magnety. P90 mají oproti klasickým single coil pickups sytější zvuk, ale stále si ještě zachovávají charakteristický twang, jaký je slyšet u singlů. Na naší kytaře jsou P90 z dílen samotné firmy FujiGen s plastovými kryty bílé krémové barvy a kytaře moc sluší. Tato varianta opláštění se nazývá „soap bar“, neboli krabička na mýdlo. Snímače se ovládají čtveřicí potenciometrů, jaké známe z klasických Les Paulů (2x hlasitost, 2x tónová clona) a třípolohovým přepínačem. Přece jen jedna anomálie se na tomto modelu vyskytuje oproti systému s humbuckery. Pokud budete mít zapojené oba snímače, tedy přepínač ve střední poloze, a úplně stáhnete hlasitost na jednom snímači, vyřadíte z provozu oba snímače. Pokud tedy chcete na střední poloze stáhnout jeden snímač, nesmíte potenciometr otočit až nadoraz. Nevím, zde je tento systém specifikum tato zapojených singlů s individuálním nastavením hlasitosti, ale s tímto jevem jsem se ještě setkal u kytary Ibanez AS153 s humbuckerem u krku, který jde rozepnout na single.

Jak to hraje?
Když vezmete kytaru do ruky, ucítíte, že je to kus poctivého dřeva. Mahagonový masiv je opravdu masivní a těžiště nástroje se posouvá směrem k tělu. Kratší menzura a větší rádius s nízkým dohmatem umožňují velice komfortní a rychlý pohyb po hmatníku. Pocit ze hry je moc příjemný a jak jsem popsal výše, díky perfektnímu seřízení zde není ani náznak drnčení o pražce v jakékoliv poloze. Kytara má i nasucho velice dlouhý sustain a barevný zvuk. Co teprve když ji zapojíte do zesilovače. Dlouho jsem si vychutnával neobvyklou kombinaci mahagonu s javorovým topem a P90 při nezkresleném zvuku. Jak to popsat? Plný, medový, kultivovaný a hřejivý zvuk s typickým twangem jednocívkových snímačů, pokud do hry zapojíte dynamiku. Nádherné sonické možnosti zejména do stylů jako jazz a blues. Spektrum barev je ohromně inspirující. Kytara vděčně reaguje na různé styly hry trsátkem i prsty. Dynamická odezva je fascinující. Pokud vybudíte zesilovač nebo ho nakopnete overdrivem nebo uděláte obě věci zároveň, začnou se dít věci. Kytara začne s velkou dávkou agresivity štěkat, sténat a štkát. Pokud hledáte průbojnou zbraň pro pevné a uřvané rify a beglajty či powerchordy, toto je ta pravá volba. Při velikém zkreslení, nebo při použití velké míry distortionu, se mi už ale zdálo, že to pro tento model není až tak ideální kombinace. Jednocívkové snímače totiž při velkých gainech generují nadprůměrný brum a mají tendenci napískávat. Zkrátka všeho s mírou.

Na závěr
Tento kousek je opravdu parádní nástroj. Jistě se dá využít ve všech možných hudebních stylech od blues až po tvrdší rockové styly. Široká paleta zvuků, skvělý pocit z dokonale zpracovaných materiálů, zejména hmatníku a pražců, úžasná schopnost reagovat na dynamiku hry. Na druhou stranu kytara s touto variantou snímačů nebude zřejmě vyhovovat kytaristům, kteří hledají extrémně silné zkreslení, protože P90 mají tendenci při vyšším gainu napískávat. Po zakoupení tohoto nástroje bych neváhal okamžitě zakoupit pevný kufr, myslím, že nástroj tohoto kalibru si to zaslouží. Kytara se totiž dodává pouze s polstrovaným, nicméně kvalitním gigbagem. Pokud hodláte investovat do tohoto zlata, můžete na to vzít jed, že se vám investice mnohonásobně zúročí.

Výrobce: FGN Guitars
Zapůjčil: 3D Music s.r.o.

Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.

Odpovědět