FGN Neo Classic LC20E BK

FGN Neo Classic LC20E BK

Nová řada kytar FGN Neo Classic.

Japonská firma FGN přichází na náš trh s novou řadou nástrojů Neo Classic, které věrně kopírují modely firmy Gibson Les Paul. Podívejme se společně na model FGN Neo Classic LC20E BK, který výrobci postavili na základě slavné Les Paul Custom přezdívanou Black Beauty. Na úvod je nutné podotknout, že se jedná o plnohodnotnou kytaru, která si zpracováním, materiály a komponenty nezadá s originálem. Historií firmy FGN jsme se již zabývali v jedné z předchozích recenzí, takže můžeme přejít rovnou k věci.

Kde se vzala tu se vzala
Po modelu Gold Top je Black Beauty v pořadí druhá verze modelu Les Paul slavného výrobce kytar Gibson, který spatřil světlo světa v roce 1953. Černá barva a zlacený hardware byly poznávacími znaky tohoto nástroje. Snímače však doznaly změny v roce 1957, kdy se poprvé na Les Paulech začaly využívat humbuckery, místo do té doby používaných snímačů P90. A právě tento model se zlatým hardwarem a humbucking snímači se stal vzorem pro námi testovanou kytaru.

Proč tolik písmen a čísel…
Jako obvykle nejprve rozklíčujeme výrobní označení nástroje NCLC-20E/BK. NC je zkratkou Neo Classic – tedy řady nástrojů FugiGen vycházející z odkazu klasických nástrojů Gibson Les Paul. Bohužel na webových stránkách výrobce se toho o této řadě a jejích specifikacích moc nedozvíme. Kluci z Nagana by občas měli aktualizovat svůj web. Další Písmena LC zřejmě označují typ kytary v našem případě L – Les Paul, C – custom. V řadě Neo Classic ještě najdeme tovární označení LS – které vychází z originálního modelu Les Paul Standard. Za pomlčkou najdeme číslovku 20, kterou jsem nebyl schopen rozklíčovat (poradí někdo?) a písmeno E – jako ebony, tedy materiál, ze kterého je vyroben hmatník. Palisandrový hmatník je označen písmenem R – jako rosewood. Za lomítkem najdeme písmena BK – barevná úprava black – černá.

Najděte rozdíly
Při zběžném srovnávání černé krásky s její originální předchůdkyní budete mít dost práce najít rozdíly, ale přesto jeden signifikantní spatříte již při prvním ohledání. Tedy pomineme-li logo výrobce na hlavici kytary. Po typickém sigle cutaway – vybrání materiálu pro snadný přístup levé ruky do horních poloh tu zůstal ostře zaříznutý roh na rozdíl od originálního LP, u kterých je roh zaoblený. Další rozdíly jsou minimální.
Tělo a krk
Podívejme se nejprve na konstrukci kytary a materiály. Máme co do činění s celomasivní kytarou typu single cutaway. Tělo je vyfrézované z jednoho kusu afrického mahagonu, což kytaru činí dost robustní a těžkou. Žádná odlehčená verze s vyfrézovanými dutinami. Koncertování s ní bude vyžadovat celého chlapa. Mimochodem váha nástroje je bezmála 4.6 kg. Krk set-in neck – jak jinak než lepený, je též vyrobený z mahagonu a zasazen do těla systémem Long Tenon, tedy s dlouhým čepem, zaručujícím kvalitnější přenos vibrací. Klasická Les Paul menzura 628 mm. Profil krku je typu D. Hmatník je pro změnu vyroben z ebenu a osazen 22 medium jumbo pražci. Radius hmatníku je 305 mm. Jedná se tedy o velice plochý hmatník, umožňující velmi nízký dohmat, ale o tom později. Šířka ořechu, někdy mylně uváděného jako nultý pražec je 43 mm. Hmatník je vykládám perleťovými bloky, stejně jako kytary LP. Jak tělo kytary, tak krk a hlavice kytary jsou lemovány několikavrstevnou syntetickou slonovinou a propůjčují nástroji punc kvality. Pokud jste již obeznámeni s kytarami značky FGN, jistě víte, že nástroje jsou osazeny pražci systémem C.F.S. (Circle Fretting System). Jedná se o patentovaný systém výrobce, spočívajícím v mírném zahnutí pražců. Výsledkem je stejná vzdálenost strun od pražce k pražci, protože struny se ve skutečnosti po hmatníku vějířovitě rozbíhají. Zkuste se podívat na stránky výrobce, z nákresu je docela dobře patrné o co jde. Tento systém objektivně zajišťuje zdokonalení intonace a možná pohodlnější a rychlejší pohyb po hmatníku, ale to je na druhou stranu velice individuální záležitost.

Hardware
Hardware a krytky snímačů jsou pozlacené. Les Paulovská klasika – můstek a struník Tune-O-Matic od renomované firmy Gotoh a zamykací ladicí mechaniky od téhož výrobce. Časem prověřená kvalita zajistí bezchybné a spolehlivé seřizování ladění.

Elektronika
Náš nástroj je osazen dvojicí humbuckerů Seymour Duncan USA 59 SH-1 u krku a JB SH-4 u kobylky. Ovládání hlasitosti a tónové clony pro každý snímač zvlášť je na kytaře umožněno čtyřmi potenciometry, které jsou tradičně rozmístěny jako u kytar LP. Stejně jako u Les Paulů i zde najdeme třípolohový toggle switch pro přepínání snímačů.

Jak to hraje?
Přejděme k tomu nejpodstatnějšímu, a to je zvuk a pocit ze hry. První dojem po vyjmutí kytary z gigbagu (ano s touto kytarou se dodává pouze měkké, jakkoli dobře vypolstrované pouzdro) byl veskrze pozitivní. Nejprve mě překvapila váha nástroje, ale tak to má přece u masivního mahagonového kusu dřeva být. Jak jsem již zmiňoval výše, musíte být připraveni na jistou dávku nepohodlí při hraní na pódiu, k čemuž přispívá i fakt, že tělo není nijak ergonomicky konturované jako například jiné typy kytar, ani v něm nejsou vyfrézované dutiny pro odlehčení. Je to holt bytelný kus a s tím se musíme smířit. Další velice pozitivní dojem na mě udělal hmatník. Fakt, že máme co dočinění s ebenovým dřevem, dává nástroji punc luxusu, a navíc eben moc dobře zní. Je tvrdší a těžší než palisandr a zvukově o něco konkrétnější a výraznější. Na první pohled a pohmat se kvalitní výrobek pozná podle kvality opracování krku a hmatníku, ale hlavně podle zaoblenosti pražců. Jak lemování, tak zasazení pražců je precizní a na nástroji nenajdete nejmenší chybičku. Testované kytaře v tomto ohledu není co vytknout. Opravdu překvapivá je akce, tedy dohmat, nastavená výrobcem. Řekl bych že nastavení je na hraně, ale v tom dobrém slova smyslu. Já osobně mám radši kytary s nízkým dohmatem, a proto mě tento nástroj mile překvapil. Při extrémním snížení strun, jako je na této kytaře, je slyšet minimální drnčení strun o pražce, což je také díky velkému rádiu hmatníku. Pohyb po hmatníku je velmi plynulý a rychlý. Nevýhodou nižšího dohmatu může být menší komfort při vytahování strun – okolní struny mohou přeznívat, ale to spíše záleží na preferencích a šikovnosti kytaristy.

Sonické vlastnosti
Přejděme ke zvuku. Nástroj jsem testoval na dvou velmi odlišných aparátech, a to Fender Hot Rod Deluxe a Marshall Modern 2266c. Jak jistě sami víte, jedná se o komba s úplně jinými zvukovými vlastnostmi. Aparáty Fender charakterizuje velký headroom, tedy vlastnost, kdy můžete dosáhnout čistého, nezkresleného zvuku i ve velkých hlasitostech. Marshall to má naopak, ten zpravidla přirozeně kreslí už při menších hlasitostech. Humbucker snímače na testované kytaře by měly mít teoreticky blíže ke zkreslení než singly, a je tomu opravdu tak. Zvukové vlastnosti této černé krásky jsou opravdu úžasné. Dvojice snímačů a jejich kombinace vám nabídnou širokou paletu zvuků a versatilitu, kterou využijete skoro v každém hudebním žánru. Každá ze tří kombinací snímačů má naprosto osobitou barvu. Začněme snímačem u krku. Čistý zvuk je kultivovaně zaoblený, kulaťoučký, měkký, ale přesto s náznakem jiskry. V kombinaci obou snímačů získáte otevřenější a svěžejší zvuk. Opravdu lahodné. Snímač u kobylky je jednoduše rebel a nakopne váš aparát, takže získáte naprosto konkrétní a průrazný zvuk, který se v kapele neztratí. Měl jsem možnost nástroj vyzkoušet i s kapelou a nemohl jsem se nabažit úžasnými zvukovými vlastnostmi. Pokud sníte o zvuku, který má Jimmi Page nebo Slash, nemůžete udělat chybu, pokud zainvestujete do tohoto nástroje.

Závěrem
Možná, že by stálo za úvahu vybavit kytaru push-pull přepínačem pro rozpojení humbuckerů na singl snímače, což by ještě více rozšířilo beztak bohaté zvukové vlastnosti nástroje. Určitě by to usnadnilo rozhodování, do jaké značky podobného typu nástroje zainvestovat.

Poněkud zarážející je absence pevného pouzdra, pokud vezmeme v úvahu cenu a kvalitu nástroje, ale na tento typ kytary se dá sehnat celá škála kufrů ve všech větších hudebninách.

Co říci závěrem? Pokud vás tento popis nástroje aspoň trochu zaujal, neváhejte a vyzkoušejte. Budete určitě překvapeni prvním dojmem, kvalitou zpracování, ale hlavně zvukovými vlastnostmi tohoto nástroje. Samozřejmě existuje řada dalších variant s javorovým topem, hmatníkem z palisandru, jinými snímači a různými barevnými provedeními, takže směle do toho a najděte si svou krásku.

Výrobce: FGN Guitars
Zapůjčil: 3D Music s.r.o.