EVH 5150 III 15W LBX Head

Odpovědět
Jan Havlíček
Příspěvky: 19
Registrován: 08 úno 2016 18:21

EVH 5150 III 15W LBX Head

Příspěvek od Jan Havlíček » 10 úno 2016 11:19

Legenda na dosah ruky.

Padesát jedna padesátka je mezi kytaristy pojem. Lampový zesilovač spojený se jménem Eddie Van Halen. Firma Peavey poprvé uvedla tento zesilovač na trh v roce 1992 a od té doby se tento zesilovač stal legendou hlavně mezi vyznavači hi-gainových zvuků amerického střihu. Jeden čas, pokud jste hráli tvrdou hudbu, neexistoval jiný zesilovač než 5150. Můžeme ho směle postavit vedle stejné legendy, kterou je MESA/Boogie Dual Rectifier. Zvuk 5150 naleznete na stěžejních deskách všech možných metalových žánrů. Za všechny příklad Machine Head, In Flames, nebo třeba Pro-Pain a mnoho dalších.

Cesta Peavey a Van Halena se rozešla v roce 2004. 5150 pokračovala dál pod označením 6505 a zdálo se, že legendární číslo je pryč, ale ejhle. Nová značka EVH, která spadá pod koncern Fender a nese jméno nikoho jiného, než slavného Van Halena, je zpět. Je zde řada 5150 III. Značka EVH se snaží vyjít vstříc všem hráčům a snaží se přizpůsobit poptávce na trhu. Do ruky se mi dostala novinka - 15 W lampový zesilovač EVH 5150 III LBX Head.
Obrázek
Jak to vypadá zvenku a zevnitř
Tento malý aparát, s rozměry 17,8 x 32,5 x 15,9 cm, váží pouze 7, 3 kg, ale nenechte se mýlit… na to jak je maličká a lehká umí pořádně kopat. Jedná se o celolampový dvoukanálový zesilovač, který ve svých útrobách ukrývá dvě výkonové lampy EL84 a pět malých ECC83S v předzesilovači.

Na předním panelu najdeme potenciometry, které ovládají gain, low (basy), mid (středy), high (výšky), volume a presence. Samozřejmě nesmí chybět vstup pro kytaru. Z druhé strany nalezneme připojení do sítě, pojistku, páčkový ovladač Power pro zapnutí, standby a Powerlevel. Tento přepínač přepne zesilovač na výkon pouhých 4W. Dále zde najdete Send a Return paralelní efektové smyčky, konektor pro připojení jednotlačítkové footswitche, potenciometr Resonace, přepínač impedance (16, 8 a 4 Ohm) a konečné výstup pro připojení boxu. Celý zesilovač má velmi povedený černobílý design, kterému vévodí celokovové černobíle šasi s mřížkou, která kryje lampy. Na přední straně je mřížka zvýrazněná designovými pruhy, které má na svých kytarách Eddie Van Halen.
Obrázek
Co se z toho line za zvuk
Zesilovač jsem zkoušel na reproboxech 2x 12 a 4x 12 osazené Celestion Vintage V30. Zesilovač proháněly kytary s aktivními i pasivní snímači Seymour Duncan.

Po zapnutí a prvním kile na kytaru se ozve klasický zvuk ala 5150. Tedy středo-basový štavnatý high gain, který je poznávacím znamením a žádaným zvukovým charakterem této značky. Co vás jako první překvapí, je síla tohoto malého zesilovače. Bez problémů utáhne zkoušku i koncert. Zvuk se neztratil ani vedle kolegy, který tavil 120W lampovou hlavu Rockwell. Naopak. Občas mi kolegové i nadávali, jak mi to zase řve, ať se ztlumím. První velké překvapení.

Zesilovač je klasický dvoukanál, který se ovládá jednotlačítkovým footswitchem. Oba kanály mají společné korekce, gain, presenci a resonanci. První kanál je slavný EVH Blue Crunch a je nutné upozornit, že tento zesilovač nemá čistý zvuk jako takový. Při stažení gainu na minium a stažení potenciometru na kytaře, lze dosáhnout celkem ucházející ho čistého zvuku. Ale stejně je tento čistý zvuk lehce nakřápnutý. Navíc gain je společný pro oba kanály, takže když ho stáhnete, druhý kanál lead nebude dělat to, co od něj očekáváte. Pokud hledáte čistý zvuk, musíte se podívat po jiném aparátu, protože doménou tohoto zesilovače je zkreslený zvuk.

Zapnutí prvního kanálu nám indikuje modrá LEDka na předním panelu. Zvuk je krásně šťavnatý s bohatými středy. Hned se pozná lampa, žádné šumítko. Teplý plnokrevný tón. Zesilovač nádherně reaguje na dynamiku trsátka a všechny tóny co zahrajete, jsou slyšet. Nic vám neodpustí a každé škobrtnutí, nebo slabý úder, je slyšet. Tóny se neslévají a jsou všechny výborně čitelné. Korekce fungují naprosto perfektně a dělají to, co mají. Po postupném přidávání gainu se zvuk pěkně zkresluje, až k řádnému hardrockovému zkreslení. Zvuk zesilovače perfektně prolézá skrz kapelu. Nakroutíte zde zvuk od AC/DC až po Machine Head. Z kanálu Crunch můžete prakticky udělat druhý lead kanál, který nebude tak nakouřený a naboostrovaný. Lze jej tedy využít na beglajt a druhý, více zkreslený kanál, použít na sóla.

Po přepnutí na lead kanál, který se zde jmenuje EVH Red Full Burn, ukáže tahle hlavička svojí sílu. Vynikající hi-gain. Charakter zvuku zůstává stejný, jen je ještě více zkreslený.

Aparát prodává vše, co zahrajete. Pokud vám nestačí ekvalizér, tak lze zvuk ještě dotvořit potenciometry Resonance a Presence, které přidávají středo-výšky a basové frekvence… zvuk parádně prokreslený a najdou ty správné uchu lahodící frekvence. Tento aparát hravě zmákne i podladěné kytary, sedmičky a barytonky. Nic není problém.

Porovnání Peavey 5150 a EVH 5150 III
Jelikož jsem majitelem hlavy Peavey 5150 z roku 1994, musel jsem učinit srovnávací test. Hned na první poslech je patrný rozdíl v síle. 120wattový zesilovač má mnohem větší akustický tlak. Tam kde její malá kolegyně již pouze „ječí“, její velká sestra vyplňuje prostor zvukem. Charakter zkreslení je téměř totožný. Nová 5150 III mi přijde více posazená do výšek. Odehrál jsem půlku zkoušky na původní zesilovač a druhou na novinku. Rozdíl pro mě byl pouze v pocitu většího a menšího akustického tlaku. Jinak to byl vždy ten „pořádnej mazec“. Jak jsem již psal, zesilovač se krásně prosadí skrz celou kapelu a není třeba ho proto ani pořádně tavit na maximum.

Závěr
Pokud hledáte celolampový hi-gain zesilovač, nechcete moc utrácet, tahat se s těžkým zesilovačem a neřešíte čistý zvuk, protože stejně hrajete pořád pilu, EVH 5150 III 15W je to pravé. Za svoje peníze dostanete perfektní zvuk, provedení a vzhled. Minimálně ho skočte někam vyzkoušet a uvidíte, že budete horko těžko hledat důvod, proč ho ihned nekoupit.

Výrobce: EVH
Zapůjčil: Music Data s.r.o.

Jan Havlíček
PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti učí biologii a hudební výchovu na střední škole. Působí jako hudební publicista a kapelník pražské kapely SELF-DEFENCE. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.

Odpovědět