Dunlop MXR Tom Morello Power 50 Overdrive

Overdrive na steroidech.
3. 5. 2022

Tom Morrelo je legendární kytarista a inovátor kytarového zvuku a hry na kytaru, který obtiskl obrovskou stopu v kytarovém světě. Stačí zmínit jeho kapely jako Rage Against The Machine nebo Audioslave, které prodaly obrovské množství nosičů, nebo ocenění a místa v žebříčcích jako jsou „The Top 20 New Guitarists“ časopisu Rolling Stone či v žebříčku „100 Greatest Guitarists of All Time“ od stejného časopisu a je jasné, že tento chlapík si svůj signature pedál rozhodně zaslouží. Není divu, že se americká firma MXR a Dunlop chopila této příležitosti a pro Toma vytvořila jeho vlastní overdrive pedál Dunlop MXR Tom Morello Power 50™ Overdrive. Obvody tohoto pedálu využívají technologii MOSFET, která produkuje stejný charakter zvuku, který Tom získává ze svých zesilovačů. Efekt má i stejné korekce, včetně jejich pořadí, které má Tomův silič.

Jak vypadá Power 50?
Hned na první pohled je jasné, že se jedná o velmi bytelný stroj. Celý efekt je zabudován do pevného hliníkového šasi. Vše je vyvedeno v červené barvě s černou hvězdou. Efekt má správný punc revolucionáře. Tom Morrelo se nikdy netajil svým levicovým politickým zaměřením a z designu efektu je to na první pohled jasné. Ať to máte s politikou jak chcete, hlavní je přece hudba, tak design pedálu je jedním slovem perfektní. Ovládání efektu je naprosto jednoduché. Jsou zde potenciometry pro nastavení hlasitosti Volume, dále nastavujete egalizaci pomocí potenciometrů pomocí Bass, Middle a Treble. Efekt navíc nabízí maličkatý poťák Presence, kterým lze doladit jas a průraznost ve vyšších středových frekvencích. Na zadní straně je potom vstup a výstup pro připojení efektu k aparátu a navíc ještě vstup a výstup efektové smyčky. Efekt se spouští masivním kovovým nožním spínačem a spuštění indikuje červená (jak jinak) dioda. Pedál se napájí standardně pomocí 9V baterie nebo adaptérem, který není součástí. Nic víc ani nic míň zde nenajdeme.

Jak se hraje s Power 50?
Tom Morello používá na všech deskách, které nahrál a koncertech, které odehrál, dnes již nevyráběný zesilovač Marshall. Obvody Power 50 jsou postavené na MOSFETových tranzistorech tak, aby se zvuku tohoto Marshalla co nejvíce přiblížily.

Pedál lze používat několika způsoby. Buď na samostatné zkreslení zapojené do čistého kanálu, nebo jako nakopávalo již zkresleného kanálu. Díky vstupům a výstupům Send a Return efektové smyčky pedálu, jej lze zapojit do efektové smyčky zesilovače. Poslední jmenované zapojení je totožné s Morellovým, který veškeré efekty včetně zkreslovačů zapojuje do smyčky a dosahuje tak svých specifických zvukových rejstříků.

Po zapojení do čistého kanálu zesilovače dostaneme dle očekávání krásně krémový zvuk s vynikající dynamikou. Natočíte od lehkého crunche po šťavnaté zkreslení vytaveného Marshallu. V případě, že chcete Power 50 použít pro hlavní zkreslení, je jeho rozsah určen spíše pro měkčí styly. Žádná hi-gain zběsilost, pouze syté rockové zkreslení.
Další možnost zapojení je nakopnutí již zkresleného kanálu lampového zesilovače. V tomto případě se tón okamžitě zpevní, ztloustne a hezky táhne za rukou. Power 50 má velmi kultivované a jemné zkreslení na rozdíl od jiných overdrivů, které jsou mnohdy jako rozsypaný písek. Zvuk tohoto overdrivu je více posazený na vyšších středech i basech. Je šťavnaté a bohaté na harmonické frekvence. Power 50 zkultivuje zvuk a vytáhne ty správné frekvence. Nádherně posune zvuk lehkého crunche k dokonalosti nebo zkrotí hi-gainový kanál rozzuřeného Rectifiera.

Poslední možností je zapojení efektu do efektové smyčky. Tímto spojením skutečně získáte zvuk Toma Morella. Pusťe si „Bull on Parade“ od Rage Against The Machine a je to tam. Takové to kovově zastřené lehké zkreslení s nádechem tranzistorového zvuku, k tomu sešlápněte Wah pedál a můžete blbnout do nekonečna. Pedál je samozřejmě naprosto true bypass, takže pokud ho vypnete, nijak vám signál neovlivní.

Je to vlastně pro někoho, komu se zvuk Toma Morella nelíbí?
Rozhodně. Power 50 je luxusní univerzální nakopávalo, které lze využít ve všech rockových a metalových stylech. Může fungovat jako poctivé samostatné zkreslení, nebo kultivuje a nakopává již zkreslený zvuk vašeho zesilovače. Ve finále tam najdeme i ten zvuk toho Morella. Byť se jedná o signature model člověka, který má absolutně vlastní zvuk, dostanete do ruky univerzální overdrive pedál, který najde širokou škálu použití. Určitě koupí tohoto pedálu neprohloupíte. Na rozdíl od unikátních butique overdrive pedálů, které jsou dělány v limitovaných edicích o málo kusech za hodně peněz, tady získáte unikátní zvukovou mašinu za velmi příznivou cenu. A prostě fakticky dobře vypadá.
Výrobce: Jim Dunlop