Behringer OCTAVE DIVIDER

Odpovědět
Martin Zika
Příspěvky: 2
Registrován: 07 dub 2009 22:42

Behringer OCTAVE DIVIDER

Příspěvek od Martin Zika »

Vaše eso v rukávu?
19. 1. 2023

V rámci proma své krabičky OCTAVE DIVIDER firma Behringer mimo jiné píše, že slavní kytaroví mágové mívali od 70. let minulého století v záloze cosi jako tajnou zbraň, či ono pověstné eso v rukávu. A právě OCTAVE DIVIDER, který obohacuje základní tón o spodní oktávu, by mohl roli esa v rukávu sehrát ve vašem hudebním projevu, tvrdí Behringer. Pojďme se podívat, jestli to tak opravdu je.

Legendy, k nimž vzhlížíme dodnes, často používaly nějaký efekt, který zapnuly uprostřed zběsilého sóla a vytvořili tak ohromující zvuk, díky němuž se skladba nebo sólo stalo nesmrtelnou klasikou, připomíná firma. Především Jimi Hendrix byl proslulý inovátorstvím a experimentováním (nejen) v této oblasti, měl ve svém arzenálu mimo jiné Fuzz nebo Octaver, další gigant David Gilmour takhle používal phaser apod.

ObrázekMůže tedy něco podobného splnit i OCTAVE DIVIDER od Behringeru? Předně je potřeba říct, že tenhle podlahový pedál není určený pouze kytaristům. Využít ho můžou i basisti, hráči na klávesy a další. Jako první vás při pohledu na něj nejspíš upoutá bytelná plechová konstrukce. Vyvolává pocit důvěry, že ani zběsilým dupáním při emočně rozbouřeném sólování krabičku nepoškodíte. Dále je zřejmé, že práce s přístrojem není složitá, ovládacích prvků je totiž jen pár. A design, který připomíná 70. léta, je velmi čistý a příjemný. Byť někoho může trošku provokovat kombinace modré a světle zelené.

Přepínače a potenciometry
Na hlavním panelu jsou dominantními prvky dva kovové přepínače. První slouží k zapnutí efektu oktáveru (označení Effect), který spočívá, jak už je asi zřejmé, především v obohacení vašich tónů o sub, tedy o spodní, oktávu. Výsledný zvuk pak můžete ještě upravit pomocí dvou potenciometrů. První s označením Mix nastavuje poměr efektovaného a původního signálu, druhý, Tone, poskytuje tónovou clonu.

Vedle přepínače Effect je tu ještě druhý s označením Bass only. Ten se vám bude hodit v případě, kdy budete chtít suchý, neupravený tón, a to navíc pouze v podobě přidané sub-oktávy. Důležité je, že aktivaci obou přepínačů signalizuje červená dioda. Nemusíte se tedy bát, že na potemnělém pódiu ztratíte přehled.

Zvuk můžete dále vylepšovat pomocí tři kolébkových přepínačů. První s výmluvným popisem Power není třeba dál rozvádět. Další, nazvaný Ringer, je funkce, která má aktivovat vestavěný modulátor zvuku a zdůraznit jeho horní tóny a taky speciální vícehlasé efekty. Úkolem třetí funkce, s označením Stabilize, pak je zlepšovat trakci jednotónového vstupního signálu.

Pro pořádek dodejme, že na přední boční panel výrobce umístil 6,3mm jackový vstup pro nástroj, výstup do aparátu a taky konektor AUX pro připojení do efektové smyčky.

Přístroj umožňuje výsledný zvuk značně ovlivnit
A co se ukázalo během testu přístroje? Hlavně se potvrdilo, že přidaná sub-oktáva může být zajímavý a obohacující prvek. V případě OCTAVE DIVIDERu od Behringeru je navíc dobře slyšet, že se jedná o analogový pedál, zvuk efektu je skutečně přirozený.

Pedál každopádně umožňuje si ho výrazně přizpůsobit vlastnímu vkusu a potřebám. A to především pomocí už zmíněné funkce Mix, která poskytuje možnost namíchat poměr hlasitosti sub-oktávy a základního tónu. Pokud tedy otočíte volume doprava, potlačujete sub-oktávu a naopak. V krajních polohách pak slyšíte prakticky jen zvýrazněnou variantu.

Není třeba se bát, že když při zapnutém efektu a v kombinaci s overdrive zahrajete vícehlas nebo celý akord, efekt ho zmrší několika přidanými oktávami a výsledek bude nepoužitelný. Není to tak. Byť určité zkreslení slyšet je, dominantní zůstává relativně čistý vícehlas. Ale pozor, tohle platí hlavně když máte vypnutou funkci Ringer.

ObrázekJako Jimi v extázi
Ta totiž nejenže zvuk projasní, protože zvýrazní vyšší frekvence, přidá modulaci a další vícehlasé efekty. Výsledkem je výraznější projev, větší drajv – prostě má to větší odpich. Přináší to s sebou ale i to, že když zahrajete víc tónů najednou, poměrně značné bude i celkové zkreslení. Což však nemusí vadit, protože i v těchto momentech zvukový projev nástroje stále zachovává základní charakter efektu, jen je trochu expresivnější. Posluchači tedy určitě nebudou mít pocit, že je něco špatně, že se vám cosi rozbilo atd. Možná spíš naopak, budete znít jako legendární Jimi v extázi.

Důležité je uvědomit si, že funkce Ringer se aktivuje kolébkovým přepínačem. Což z praktického pohledu znamená především to, že ji nejspíš nebudete schopni zapnout během skladby třeba těsně před sólem. Je tedy třeba ji mít (de)aktivovanou už od prvních tónů skladby.

Nesmíme zapomenout na pravý nášlapný switch Bass On v oktávové sekci, který kompletně odpojí čistou signálovou cestu a vy tak uslyšíte pouze sub-oktávovou větev. Díky tomu je možné například vytvářet basové linky. Zvuk ale nikdy není zcela čistý, vždy je do určité míry zřetelná jeho modulace.

Široké možnosti použití
Možné využití pedálu je podle mého názoru poměrně bohaté. Může se totiž hodit nejen hráčům, kteří chtějí rozšířit svůj zvukový a výrazový rejstřík při sólech nebo víc „zahustit“ celkový sound svého tělesa. Svoje místo si určitě najde třeba i při funkových doprovodech a vyhrávkách. A vyzkoušet by ho měli i ti, kteří hrají v menších bandech a zdá se jim zvuk kapely trochu fádní. OCTAVE DIVIDER od Behringeru jim pomůže tenhle dojem změnit.

Výrobce: Behringer
Zapůjčil: Basys CS s.r.o.

Martin Zika
PROFIL AUTORA: Martin Zika
Kytarista a autor hudby. V polovině 90. let spoluzaložil a vedl dnes už neexistující vlašimskou funkrockovou kapelu Charlotte, jejíž dvě natočená dema byla vesměs velmi dobře přijata hudebními kritiky. V roce 1996 se dostal do finále soutěže mladých kytaristů magazínu Muzikus, kde získal cenu Talent roku a také cenu diváků. V současnosti působí jako publicista a je členem příbramské kapely Pakáš.

Odpovědět