Příspěvky: 33
Registrován: 03 bře 2016 23:07

Kurzweil KA-90

Příspěvek od jirineuzil »

Nejen domácí klavírní pomocník.
23. 6. 2016

V nabídce domácích digitálních pian firmy Kurzweil najdeme řadu KA, jejíž současné modely KA-110 a KA-90 nesou označení Arranger Stage Piano. Jsou to přenosné nástroje s kladívkovou mechanikou, vestavěným ozvučením, úzkou nabídkou základních zvuků a rozšířenými funkcemi doprovodu (ne však s plným aranžmá jako u keyboardů, ale pouze klavírní styly). Na jednodušší model KA-90 se podíváme v dnešním testu.

Design
Nástroj působí na první pohled elegantně, účelně a vkusně, je proveden v klasické černé barvě. Typickou sekci tlačítek a displeje nad klaviaturou (zde provedenou symetricky) pěkně doplňují šikmé kryty vestavěných reproduktorů s prohlubní uprostřed. Tam se dá zasunout stojánek na noty, vyřešený jednoduše a vkusně jako dvojitý rámeček.
Výbava ovládacími prvky je vyřešena poměrně minimalisticky. Nápis Kurzweil Academy připomíná, že máme tu čest s nástrojem spíše výukového typu - ostatně tuto funkci plní velmi dobře. Zleva doprava pak najdeme na panelu hlavní vypínač, potenciometr hlasitosti, vedle sekci pro volbu doprovodných stylů po skupinách (pop, slow rock, waltz, jazz, latin, tango, samba, blues, country, ballad). Dále sekci multifunkčních tlačítek ovládajících demoskladby, metronom, tempo, spouštění stylů doprovodu a nahrávaní skladeb. V jiném režimu umožňují ovládat MIDI funkce, např. vysílat data MIDI kontrolerů. Uprostřed je displej typu nixie tube (velmi podobný LED) s třemi místy pro zobrazení aktuálních dat zvoleného režimu nástroje. Ten se přepíná tlačítky vpravo vedle displeje - najdeme tu základní režimy Voice (20 zvuků), Style (50 stylů doprovodu) a Song (60 demo skladeb). Ty jsou doplněné o funkce Layer (vrstvení dvou zvuků), Split (rozdělení klaviatury na dvě části), Duo (viz dále), Harmony (doplnění hraného hlasu o vrchní kvintu/oktávu nebo spodní oktávu) a Scale (naladění do jiného než 12tónového rovnoměrně temperovaného ladění). Je zde standardní nabídka přirozeného durového nebo mollového, pythagorejského, středotónového a dvou barokních (Werckmeister a Kirnberger), s možností nastavení vztažného tónu. Úplně vpravo pak najdeme tlačítka volby jednotlivých zvuků.

Na předním panelu vlevo najdeme dva výstupy na sluchátka, což je praktické zejména pro funkci Duo, umožňující rozdělit klaviaturu na dvě poloviny se stejnými rozsahy a simulovat tak hru čtyřruční, nebo na dva klavíry. Na zadním panelu najdeme vstup pro přibalený 12V adaptér, výstup Aux Out, pomocný vstup Aux In pro připojení např. MP3/CD přehrávače, USB/MIDI rozhraní a klasický pětikolíkový MIDI OUT. A samozřejmě také vstup pro Sustain pedál (ten je dodáván v klavírním provedení spolu s nástrojem). Pokud bychom chtěli použít klavírní trojpedál, můžeme, vstup pro něj je chytře umístěn vespod nástroje.
Ovládání
Vzhledem k nevelké složitosti nástroje se ho můžeme naučit ovládat velmi rychle a manuál téměř potřebovat nebudeme, pokud nepotřebujeme měnit nějaké speciální nastavení. Jednotlivé zvuky a styly se volí nejjednodušším způsobem, tedy volbou režimu a buď přímo tlačítkem, nebo projížděním hodnotami plus/minus. Pro volbu doplňujících parametrů (např. hlasitost doprovodu nebo typ efektu) se využívají jednotlivé klávesy, funkce jsou napsány nad nimi. Velmi užitečné je, že si nástroj pamatuje pět nahraných skladeb i po vypnutí, nemusíme se tak pořád starat o zálohování paměti.

Klaviatura
Je kladívkového typu, ale plastová, díky čemuž váží nástroj pouze 12,3 kg a činí ho tak bez větších problémů snadno přenosným, což jistě mnozí ocení. Klávesy mají příjemný, typicky klavírní tvar. Pokud chápeme KA-90 jako nástroj výukový, zejména pro začátečníky (často děti), jeho klaviatura se nemá za co stydět. Hraje se na ni celkem příjemně, odpor kláves je zvolen celkem rozumně - není příliš měkký ani tvrdý a zachovává tak klavírní pocit ze hry, aniž by se ruka příliš rychle unavila. Nicméně, náročnější hráč pozná, že se tento typ klaviatury "poctivé" dřevěné nevyrovná a její reakce je jakoby "hlušší". Můj subjektivní dojem je, že tato klaviatura vysílá v nízké dynamice o pár hodnot větší MIDI hodnoty (velocity), než by mohla. To ale můžeme chápat jako záměr a může to pomoci těm, kdo nemají tak rozvinutou prstovou techniku. Reakce klaviatury se dá nastavit ve čtyřech křivkách úhozu.
Zvuk
Celkově vzato, mám ze zvuku tohoto nástroje dojem spíše smíšený - některé zvuky se zdají být dobré, jiné mají docela nápadné nedostatky. I když se pohybujeme v nejnižší cenové kategorii a možná bychom ani neměli být tak nároční, přece jen při úrovni dnešní techniky a jinak proslulé zvukové kvalitě nástrojů Kurzweil, bych čekal trochu více, zejména když je výrobce v manuálu popisuje jako „vyjímečně realistické“. Podstatné je, že oba zvuky akustického klavíru jsou velmi slušné, ty ostatně potřebujeme zřejmě nejčastěji. Velmi povedené jsou také kostelní varhany, foukací harmonika a akordeon. Horší jsou elektrická piana (zní poznatelně „chemicky“), zvuk vibrafonu je příliš krátký (i s použitím pedálu), syntetické smyčce jsou v nižší poloze slyšitelně a podivně rozladěné, baskytara působí spíše kytarově.

Ke zvuku KA-90 přispívá také pět druhů reverbu (v celkem dobré kvalitě), pět modulačních efektů (spíše průměrných) a pět předvoleb ekvalizace. Dá se zapnout i efekt simulující rezonanci při stisknutém pedálu u klavíru, ale na zvuk moc poznatelný vliv, řekl bych, nemá. Dobrá je polyfonie 128 hlasů, která není v této cenové kategorii tak úplně standardem. Čtyři zabudované reproduktory s výkonem 60 W zní velmi dobře.

Co bych z hlediska zvuku (resp. hudební kvality) vyzdvihl, jsou pěkně zpracované klavírní styly. Mohou být velmi užitečné nejen jako věrný doprovazeč, ale i z výukového hlediska stylistky hry, protože velmi názorně ukazují, jak zvolit jednoduchý a účelný doprovod na klavír v tom kterém stylu.
Závěrem
Kurzweil KA-90 může být velmi dobrým nástrojem pro cvičení a (nejen) domácí hraní, například jako první nástroj začátečníka. Pokud nebudeme mít přílišné nároky na kvalitu věrnosti jednotlivých zvuků (obecně jiných než klavírních), můžeme díky jeho snadné přenosnosti, slušnému vnitřnímu ozvučení a snadnému ovládání získat praktického pomocníka, navíc s příznivou cenou.

Výrobce: Kurzweil
Zapůjčil: Kytary.cz

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.