Příspěvky: 33
Registrován: 03 bře 2016 23:07

KORG minilogue

Příspěvek od jirineuzil »

Čtyřhlasý polyfonický analogový syntezátor.
13. 12. 2016

Ve své generaci nových (lépe řečeno staronových) analogových nástrojů firma KORG vyvinula minilogue, čtyřhlasý nástroj s tradičními analogovými obvody, který nás na jednu stranu vrací někam na konec 70. let 20. století, ale také přináší nové a neotřelé prvky. Podívejme se na něj v dnešním testu.

Design
Slovo mini v názvu nástroje se projevilo hlavně v jeho designu. Na první pohled je velmi elegantní (spíše moderně pojatý stříbrný vrchní panel s převahou černých ovládacích prvků, zadní panel v imitaci dřeva je typický pro staré nástroje), nicméně klaviatura s 37 mini klávesami a maximálně úsporný horní panel se spíše nahuštěnými ovládacími prvky k sobě působí lehce stísněným dojmem, vizuálně jakoby něčím dětským až adolescentním (to však zdaleka neplatí o jeho zvukových možnostech, které jsou naprosto dospělé).
Ovládací prvky jsou přehledně uspořádány v klasickém pořadí zvukových obvodů zleva doprava (tj. oscilátory, mixer, filtr, časové obálky, delay/sekvencer/arpeggiator). Zajímavostí je odpružený jezdec ohýbání tónu - zde firma, myslím, podařeně zaexperimentovala a nabídla další originální možnost, jak tento prvek nově kreativně použít. Dobře se ovládá, šikmé umístění nad klaviaturou je praktické, navíc je vícefunkční a dá se na něj nastavit množství jiných parametrů. Zde se snaha o úsporu místa povedla, jinde bohužel tolik ne - zejména v sekci otočných potenciometrů (filtr, obálky) je docela problém prodrat se prsty mezi nimi, i štíhlý prst (nemluvě o silnějších) se může lehce "zaseknout", což je nepříjemné. Stačilo by přitom posunout řady potenciometrů vertikálně o 1-2 cm od sebe. Podobná nepříjemnost nás čeká na zadním panelu - připojovací konektory (audiovýstup, sluchátka, audiovstup pro side chain, synchronizační a MIDI vstup/výstup, USB a konektor napájení) jsou rozmístěny rovnoměrně po celé délce panelu. To znamená, že pokud tento nástroj použijeme (celkem typicky) jako vrchní manuál na nějakém masivnějším stojanu pro dvoje klávesy se silnou středovou částí a rameny ve tvaru Y, zejména při použití MIDI konektorů narazíme na to, že budeme muset nástroj poněkud předsunout, aby se (tolik) neničil MIDI kabel a nástroj tak bude na stojanu méně stabilní. Nutno ovšem podotknout, že na tento důležitý designový detail zapomínají i jiné firmy.

V pravé části horního panelu najdeme také zajímavý inovativní prvek - multifunkční černobílý displej zobrazující kromě jiných parametrů hlavně osciloskop, představující zvukový výstup nástroje. Je to vizuálně velmi poučné a inspirující, mimo jiné se to skvěle hodí na výukové účely - je doslova vidět, jak se změny parametrů promítají i do tvarování zvukové vlny. Displej také s přilehlými tlačítky Edit a Program/Value slouží pro zadávání globálních parametrů nástroje nebo specifických parametrů zvuku. Celkově vzato, až na pár detailů je design velmi pěkný až uhrančivý, člověk se může na opětovnou práci s nástrojem doslova těšit. Navíc váží 2,8 kg a funguje i na baterie, takže jakákoli manipulace s ním a způsob použití je doslova hračkou.
Ovládání
Téměř vše na nástroji je samovysvětlující a pro člověka znalého funkcí jednotlivých obvodů je ovládání jednoduché. Základem může být (ale nemusí) přepínání jednoho z 200 programů (100 továrních, 100 vlastních), ale můžeme také nástroj použít zcela tradičně a vše potřebné si prostě "vykroutit" ručně. Jako by se tu ideálně spojila výhoda analogového a digitálního ovládání - na co se nedostaneme specializovaným potenciometrem nebo přepínačem, to najdeme v menu displeje.

Dobré je zaimplementování různého chování potenciometrů při přepnutí zvuku (skok na "fyzickou" hodnotu nebo offset parametru nahoru/dolů podle uložené hodnoty). Skvělé je také zobrazení digitální hodnoty při otočení potenciometru - člověk ví, přesně, co dělá a kde se v rozsahu parametru nachází.

Velmi kreativní je sekce Voice Mode, kde můžeme kombinovat různé přiřazení hlasů, ve spojení s potenciometrem Voice Mode Depth máme ještě možnost doladit související parametr zvuku. Najdeme tu tradiční režimy Poly (nezávislé hlasy) / Duo (2+2) / Unison (všechny oscilátory jednohlasně s možností odladění jednotlivých), Mono (s možností použití suboscilátoru), Arp (arpeggiator s několika typy sekvencí), Delay (navazující hlasy za sebou). Zajímavé jsou režimy Chord (kde můžeme volit z několika typů kvintakordů a septakordů, do kterého nástroj hlasy automaticky přiřadí) a Sidechain (zahranými notami a s nastavením časové obálky zapínáme/vypínáme audiosignál přicházející do side chain vstupu). Tato variabilita je vynikající, k dokonalosti chybí snad už jen možnost nastavit Chord režim do vlastního typu (nejen standardního) čtyřzvuku.

Najdeme tu také sekvencer s 16 kroky, při jeho aktivaci můžeme použít tlačítka Voice Mode jako volbu jednotlivých kroků.

Připojení
Je celkem standardní. Kromě audio výstupů a sidechain vstupu tu najdeme klasické a USB MIDI - nutno podotknout, že po této stránce umí nástroj opravdu hodně, prakticky vše z horního panelu, tedy parametrů zvuku, se vysílá i přijímá. Dále je tu i synchronizační vstup a výstup pro "groove" produkty KORG (např. Electribe) zjednodušující jejich společné ovládání.
Klaviatura
Má tři oktávy, tedy 37 kláves, přes mini velikost má rychlostní citlivost. Hraje se na ni dobře a dá se na ni zvyknout docela rychle, přesto i zde bych dal přednost tomu, kdyby měly klávesy standardní velikost. Nástroj by ani tak nebyl moc velký a žádný typ prstů nebo ruky by na něm neměl problémy s horší hratelností. Také tlaková citlivost klaviatury by se mohla vzhledem ke zvukovým možnostem velmi hodit. Při použití tohoto nástroje jako vrchní manuál a nějakého spodního s tradiční velikostí kláves je nutno si na rychlý přechod zvyknout. Samozřejmě, při ovládání přes MIDI tento problém zcela odpadá, takže je tu i alternativní volba.

Zvuk
Moderní generace analogových obvodů zní výborně, je tam vše, co má být. Subjektivně bych řekl, že má nástroj tak akorát nastavenou "průraznost" - není ani moc agresivní, ani moc submisivní. I když jsou jeho základem celkem tradičně jen dva oscilátory (s možností základních průběhů a jejich dotvarování), šumový generátor a LPF filtr, dá se s ním udělat zvukově hodně (zejména s využitím různých režimů Voice Mode). Snad jediný bod kritiky: subjektivně se mi zdálo, že při použití Poly režimu a hraní akordů nástroj někdy až příliš neladil (i když samozřejmě určitou míru tolerance s analogy musíme mít), a to i velmi brzo po zapnutí nástroje, kdy probíhá standardně ladící sekvence oscilátorů (kterou je možno kdykoli zopakovat).

KORG minilogue je i přes pár nedostatků (daných, z mého pohledu souhrně řečeno, snahou být příliš mini) vynikajícím a inspirativním nástrojem, který výborně spojuje možnosti analogové a digitální generace. Může být mimo jiné vynikajícím výukovým nástrojem (díky displeji s osciloskopem) a nástrojem pro ty, kteří se chtějí s tímto typem nástroje poprvé seznámit. Cena není nijak přemrštěná a nástroj je tak poměrně dostupný, přitom svými možnostmi může konkurovat i nástrojům mnohem dražším.

Výrobce: KORG
Zapůjčil: Music Park s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.