Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40

Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40

Made in Guitarheaven.
28. 11. 2016

Firmu Hughes & Kettner netřeba nijak zeširoka představovat. Precizní německá firma, která vytváří luxusní kytarové zesilovače. Nedávno jsme tu měli jejich model TubeMeister Deluxe 40, a nyní se ke mě dostala jejich další novinka na poli mini kytarových zesilovačů, GrandMeister Deluxe 40. Jedná se o „butikový“ 40Wattový celolampový zesilovač, který nabízí čtyři kanály, efektový procesor a řadu dalších vychytávek, které uspokojí každého kytaristu.
Pohled zvenčí
Po vybalení zesilovače z praktického gigbagu, který je součástí zesilovače, vás opět jako první osloví perfektní design. Průhledný přední kryt nás nechá nahlédnou dovnitř přístroje na lampy a trafa. Po zapojení se celý vnitřek nádherně modře rozzáří a vystoupí logo HK na předním krytu.

Zesilovač pracuje se třemi elektronkami 12AX7 v předzesilovači a čtyřmi EL34 v koncovém stupni. Celý zesilovač je v pevném kovovém šasi s praktickými madly po stranách. Celý design je doplněn vkusnými modrými prvky na potenciometrech a přepínačích.

Z ovládacích prvků jsou na přední straně klasické přepínače Power a Stand By, dále potenciometry ovládající basy, středy a výšky, master volume, presence a resonance. Dále potenciometr ovládající reverb, volume a gain. Poslední v řadě je otočný přepínač přepínající jednotlivé kanály - zesilovač disponuje kanály Clean, Crunch, Lead a Ultra. Nakonec je zde vstup pro připojení kytary. Dále nám zesilovač nabízí efektovou jednotku, v nabídce jsou zvuky jako Reverb, Delay, Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo. Ke spuštění efektové jednotky slouží tlačítko FX Acces a pro uložení zvuku pak Store. Ovládání jednotlivých efektů probíhá jako sekundární funkce potenciometrů basy, středy, výšky, gain a volume. Vše je naprosto intuitivní a jednoduché na pochopení. Zesilovač navíc nabízí možnost zvuky ukládat do 128 pozic a upravovat je v reálném čase pomocí tabletu či telefonu, vybaveném operačním systémem iOS a příslušnou aplikací GM 40 REMOTE.
Na zadní straně zesilovače naleznete konektory MIDI IN/OUT, vstupy a výstupy efektové smyčky, potenciometr pro Noisegate, přepínače RedBox (simulace kytarových boxů pro přímé hraní do PA nebo počítače). Dále XRL výstup, kontrolky Biasu a funkce koncových lamp, PowerBrake na snížení výkonu zesilovače a nakonec výstup pro připojení boxu a přípojka do sítě.

Na to, jak je zesilovač malý a kompaktní, nabízí bohatou a nadstandard výbavu, běžnou pro mnohem dražší modely.
Jak to lahodí uchu?
Čistý zvuk
Čistý zvuk u HK je opět vynikající. Od krystalicky čistých rejstříků s brilantními výškami, které proslavili firmu Fender, až po lehounce „nakřáplé“ zvuky s výraznými a plnými basy. Zvuk jde za rukou a výborně reaguje na dynamiku hry. Při rozepnutí na singl získáte krásně cinkavý zvuk známy z desek Pink Floyd. Při použití humbuckeru se tón krásně zakulatí a přibudou basové harmonické tóny. Čistý kanál nemá problém ani s agresivními aktivními snímači. I při jejich použití je zvuk krystalicky čistý při nízkém gainu. Při gainu na plno, se zvuk „nakřápne“ na velmi lehounký bluesový crunch.

Vzhledem k tomu, že HK disponuje svým vlastním efektovým procesorem, lze zvuk dokrášlit modulačními efekty, jako je chorus, delay, flanger a podobně. Ovládání je naprosto intuitivní a lze ho nastavovat téměř bez použití manuálu. Jednoduše kouknete na přední panel a ovládací prvky vám hned napoví, jak to provést. Takto připravené zvuky lze ukládat do 128 paměťových bank a pomocí MIDI pedálu, který není součástí zesilovače, si je kdykoli vyvolat. Můžete tak mít několik druhů čistých zvuků v bance a během živého hraní jednoduše přepínat zvuky podle potřeby.

Crunch a Lead
Co si budeme nalhávat, při koupi takovéhoto zesilovače nám jde především o zkreslení. HK opět nezklamal a předkládá nám originálně pojatý charakter zkresleného kanálu. Charakterově se jedná o mix amerického hi-gain zvuku s evropským pojetím Marshallu. Tedy středovo výškový zvuk, který má dynamické plné basy.

Kanál Crunch hned nechá svojí dravostí a sytostí vzpomenout „stejnosměrně, střídavé“ australany. Charakterem zvuku je to vintage zvuk Marshallu jako poleno, ale s bohatšími a plnějšími basy. Žádná tenká upištěná cirkulárka, ale plnokrevný, dynamický lampový zvuk. Jakmile něco špatně zahrajete, nedomáčknete, hned je to slyšet. Na druhou stranu, zesilovač kreslí spíše preampem, takže i méně zkušení kytaristé tento zesilovač krásně rozehrají, aniž by jim zesilovač něco dával zadarmo a jejich hru to rozhodně zlepší.

Kanál Lead, mohutný středově výškový hi-gain a opět pevné basy. Zvuk hodně připomíná zvuk Eddie Van Halena. Opět ale musím říci, že HK si jde svoji cestou zvuku a nejedná se o žádné kopírování. Zvuk je více posazen do evropského pojetí hi-gainu. Tedy méně basů a středů, více výšek. Oba kanály, Crunch a Lead, ještě můžete nakopnout stisknutím tlačítka Boost, které přidá na zkreslení na síle, aniž by došlo zahlcení a slevání zvuku v jednu nečitelnou masu. Kanál Lead si hravě poradil i s podladěnou kytarou, včetně sedmistrunky. Každý si rozhodně najde to svoje. Od navýškovaných heavy zvuků po brutální nabasované grindcorové zvuky. Tenhle stroj uhraje vše.

Ultra
Posledním kanálem je Ultra, a tady se již zesilovač mění v regulérní „The Beast“. Nekompromisní hutný hi-gain. Bohužel, na můj vkus se zvuk již začal trochu slévat a stával se nekonkrétním. Takový sypající se písek. Trochu mi přijde, že HK chtěli vyjít vstříc kytaristům, kteří jsou zvyklí na všechny možné overdrive a distortion pedály, které produkují velké zkreslení na úkor čitelnosti. Na tomto kanále se kytarista nemusí moc dřít a hrne mu to. Ale určitě i tento kanál najde své příznivce.

K velmi důležitým ovladačům zkresleného zvuku patří rovněž potenciometry Resonance a Presence. Dá se říci, že jsou takovou alfou a omegou pro každý zesilovač. U HK fungují na výbornou a výsledný zvuk dovedou ještě více prosvětlit, nebo naopak ztemnit. Jak říkám, laborovat můžete dlouhé hodiny a nacházet obrovskou paletu zvuků.
Butique vybavení zesilovače
Kromě výše zmíněného perfektního zvuku, nabízí HK naprosto nadstandardní vybavení pro všechny hráče. První z nich je zabudovaný Noise Gate, který je perfektní pro živé hraní a zároveň naprosto klíčový pro nahrávání ve studiu, kdy jsou všechny šumy nežádoucí.

K dalšímu vybavení patří u mini zesilovačů HK DI box se simulacemi reproboxů pro přímé nahrávání do PC, nebo hraní přímo do PA na koncertech. Je nutné říci, že funkce DI boxu pro živé hraní mě moc nepřesvědčila. Výslednému zvuku prostě chyběla určitá plnost a hloubka. Bedna je prostě bedna.

Efektová jednotka funguje také naprosto výborně a zvuky znějí tak jak mají. Možnost nastavit si až 128 zvuků, které lze vyvolat sešlápnutím pedálu, je dokonalá. Opět toto oceníte hlavně při živém hraní, nebo pokud hrajete ve více kapelách a projektech.

Závěr
Pokud hledáte plnokrevný, profesionální lampový zesilovač na celý život, zkoušíte různé značky a stále nevíte, troufám si říci, že vaše cesta je u konce. Díky naprosto nadstandardnímu vybavení se, alespoň pro mě, jedná o jednoznačnou volbu. Potřebujete de facto už jen kytaru. Jediná další investice je footswich, který opět není součástí. Musím opět podotknout, že v této cenové kategorii by měl být k dispozici alespoň základní footswich. Samozřejmě pokud budete chtít kompletně využít celý potenciál tohoto zesilovače, je nutné pořídit k němu MIDI pedál. Firma HK doporučuje jako vhodný svůj výrobek FSM-432 MK III MIDI Board. Další nadstavbou je možnost nastavit si zvuk přes tablet či telefon se systémem iOS. Zvuky si lze nastavit nebo upravit přímo na podiu a uložit. Perfektní věc když zjistíte, že by bylo dobré dodat k čistému zvuku ještě delay. Nastavíte a uložíte. Bohužel, uživatelé Androidu mají smůlu, což je škoda.
Další předností je univerzální zvuk a možnost použít čtyři zvukové kanály. To opět dělá z GM40 jedinečný zesilovač, kde svůj zvuk najdou všichni hráči. Bluesmani, rockeři i vyznavači brutálních metalových úderek. K tomu opět připočítejte profesionální efekty, jako jsou reverb, delay a modulace flanger, phaser, chorus, tremolo, noise gate, DI box, výkonovou brzdu, vynikající design a máte jasno. Zvláště možnost zvukových efektů a ukládání zvuků do bank vyřeší problém s pedalboardem a investicí do dalších efektů. Výkon 40 W plného lampového zvuku utáhne klub a zvukař vás stejně bude nutit se stáhnout. Stejně tak tento „mrňous“ utáhne velkou festivalovou stage, kdy se stejně vše zvučí. Nesmíme opět opomenout polstrovaný gigbag, který je součástí zesilovače. Pohodlně hodíte přes rameno, na záda kytaru a jeden na koncert. Díky DI boxu můžete hrát rovnou do PA a nemusíte tahat bednu.

Jediné mínus vidím v absenci alespoň základního footswitche a nutnosti dokoupit ještě MIDI pedál. Na druhou stranu, díky investici do MIDI pedálu odpadá kupování efektů do pedalboardu. Vyzkoušejte a myslím, že bude rozhodnuto. Tento zesilovač vyřeší navždy váš problém s hledáním svého kytarového zvuku.

Výrobce: Hughes & Kettner
Zapůjčil: Music Data s.r.o.