Milovník blues, jižanského rocku a amerického country, člen skupiny The Cell, která si zahrála s takovými hvězdami, jako jsou ZZ Top, John Mayall, Tito & Tarantula nebo Sweet. Povídali jsme si o tourování po Americe, budování vlastního studia, hledání kytarového zvuku nebo jaké to je být firemním hráčem tuzemských výrobců kytarového vybavení.
Jsi členem jižanské rockové party The Cell, co je o vás nového?
Teď je složitá doba, ale trochu svítá naděje, že se zase začne hrát. Máme tam už některé akce naplánované, ale také bohužel některé odpadly. Já jsem hlavním autorem hudby pro Cellu, tak jsem ale zase měl čas na složení několika nových věcí, takže jak to půjde, začneme na nich pracovat.
S touto kapelou jste si zahráli s několika slavnými kapelami, jako jsou ZZ Top nebo John Mayall, Tito & Tarantula, Shemekia Copeland, Eric Sardinas, Smokie, Sweet … a z našich turné s Olympic a Vítkovo kvarteto. Podělíš se s námi o nějaké zajímavé zážitky a poznatky z těchto setkání?
Super byl právě třeba reverend Billy Gibbons (ZZ Top), který se s námi před koncertem začal bavit úplně v pohodě, podepsal nám kytary a nechal nás mluvit s technikem o všem, na co doopravdy hraje. Smokie byli taky bezvadní, hráli jsme s nimi tour asi pěti koncertů v Čechách a na Moravě, a celou dobu jsme s nimi kecali a oni celý náš set vždycky sledovali vedle podia a chválili. Zato třeba Sardinas byl příšerný. Kámoš to jo, ale byl celou tour úplně sjetej a některé koncerty se musely i zrušit, že vůbec nebyl schopný hrát. Taky jsme pár muzikantů, které nebudu jmenovat (smích) pěkně opili a zhulili a to byla jízda.
Ty jsi také zažil opravdové turné po Americe, kam jste se s The Cell před lety vydali. Jaké to bylo a jakou zkušenost sis z tohoto turné odnesl?
Jo to byla paráda. Dlužno říci, že jsme tam byli díky Davidovy Gorovy, který byl v té době náš zpěvák. Zažili jsme spoustu krásných věcí a poznali hromadu příjemných lidí. Byli jsme i ve studiu kde natáčel Paul Simon, hráli v televizi v ranní show… všude se nám doslalo skvělého přijetí a pěkného ohlasu. Nejlepší bylo hraní někde mezi kukuřičnými polemi v pojízdném domku, kam se slezli rednecks a hrozně se pařilo. Oni že prý si pak s námi chtějí zahrát a to jsem čuměl, co z nich padalo. Rozhodně na to rád vzpomínám.
Ty ovšem hraješ i v dalších kapelách. Představíš nám je?
Jasně… Blue Mood, Breakers a různá hostování a příležitostné akce. Teď taky z čisté legrace v kapele ROH, což je Revival Ondřeje Hejmy, takže pecky Žlutého psa. Blue Mood, kterou jsem založil s Jardou Hůlou a Honzou Markem, je kapela hlavně o blues. Takže hrajeme věci, které se nám líbí od našich oblíbených autorů, ale naštěstí ne jen 12tky (smích) a taky pár mých věcí. Breakers je čistě zábavná parta, kde se mydlí staré rock&rolly a repertoar Blues Brothers. Bezvadný je, že jsou tam ty dechy, takže to zní hodně plně.
No a jak to u tebe s muzikou začalo? Proč zrovna kytara a co tě k ní přivedlo?
Začal jsem na piano, do kterého mě rodiče nutili, ale já měl takovou starou bábu, která byla totálně nudná, a hráli se strašně divný věci. Tak jsem natruc začal hrát na akustickou kytaru, kterou jsme měli doma. Jen tak pro srandu, ale postupem času jsem doma objevil desky Beatles, Claptona atd… a to mě uchvátilo. Tak jsem zatoužil po elektrické kytaře. Ale naši mě v tom moc nepodporovali, takže jsem si musel na svojí první kytaru a aparát vydělat sám… a to tak, že jsem celé léto s Ukrajincema kopal výkopy a podobně. Jo a byla to Diamantka a tranzistorový VanHorn české výroby (smích).
Co tvé hudební vzdělání? Jsi samouk nebo poctivé studium?
Základy jsem měl z toho piana a jinak jsem samouk, pomocí různých učitelů… například Mirek Krutina, Bobby Houda, Václav Veselý, Standa Jelínek. Zkoušel jsem konzervu po průmyslovce, ale tam to napoprvé nedopadlo, prý jsem to měl zkusit za rok, že to nebylo zas tak hrozný, ale to už jsem nezkusil, protože jsem začal bydlet sám a pracovat.
Pamatuješ si, jaká byla první písnička, kterou ses na kytaru naučil?
Na akustiku nějaká odrhovačka k táboráku a na elektriku House of the Rising Sun.
Jací kytaristé a kapely na tebe měli největší vliv a byli/jsou ti inspirací?
Převážně bluesmani. Jednoznačně Clapton, B.B.King, Buddy Guy a fantastický Jeff Healey.
Jsi firemním hráčem českých Hot Amps a Janicek Picks. Jak taková spolupráce v našich domácích podmínkách vypadá?
Převážně na kamarádské bázi. S Pavlem Horkým z HOT Amps jsem se poznal před léty a koupil od něj první aparát. Celkem jsme si padli do oka a tak jsme spolu začali dělat nějaké věci. Já jsem mu točil testovací videa, pomáhal s nějakými překlady do angličtiny, vymýšlel názvy pro některé aparáty a krabičky. Takže mám od něj věci s dobrou cenou. Od Janíčka mě oslovili sami a nabídli mi trsátka za propagaci. Což mě hrozně potěšilo, protože na jejich produkty hraji již od doby, co se jmenovaly Brain a vždycky to byly super trsátka. Ještě jsem taky natočil videa pro Michala Tůmu z Tumapickups, které jsou na jeho stránkách, výměnou za některé snímače, nebo lepší ceny. Tak jsme si takto vyšli vstříc, protože Michal dělá bezvadný snímače. Tohle všechno dělám proto, že mám rád šikovné krajany, kteří potřebují trochu prorazit a zaslouží si to. Vlastně já netočím videa na kšeft a podobně, ale protože mě to baví a chci pomoci. Tudíž netočím na něco, co se mi nelíbí, nebo nechci.
Ty máš několik kytar od legendárního kytaráře Petera Jurkoviče, který už není mezi námi. Zavzpomínal bys na něj a na spolupráci s ním?
Peter to byl démon (smích). Poznal jsem ho hodně dávno, když si od něj nechal můj první učitel Mirek Krutina postavit kopii Les Paula v holubí šedi. Hrozně se tenkrát o tu barvu s Peterem dohadovali a nakonec z toho byla krásná kytara. Mám od něj několik kytar, na té poslední mě nechal i pracovat pod jeho dohledem, z čehož jsem měl radost, protože jsem se něco nového naučil a dělal jsem si na své kytaře. Tak jsme hodně mluvili při výrobě i potom v hospodě a vím o něm spoustu věcí. Prošel si taky lecčíms, což bylo asi taky dáno jeho náturou. Kytary dělal skvělý, ale musel se trochu uhánět, protože se s každým vykecával. Jeho nejlepší kytary ale byly bezesporu Telata. On říkával, že je to kytara pro dospělí lidi, na kterou se musíš naučit hrát, protože ti nic neodpustí. S čímž můžu jen souhlasit. Taky byl skvělý muzikant a textař. Jeho písničky jsou boží. Pamatuji si na jednu hlášku po koncertě Žáhy, kdy slezl z podia a říkal mi „Hele dneska jsem hrál tak blbě, že jsem se tomu sám divil“ (smích).
Můj hlavní aparát je HOT Amps Brownie 15 STR, což je stereo ClassA aparát 2x 15 W. K tomu dva 2x12“ bedýnky s reproduktory Celestion G12H-35XC a Tone Tubby Red Alnico. Právě jsem potřeboval co nejvíce univerzální vybavení, abych pokryl vše. Tak mám hodně zkreslovacích krabiček a jiných efektů. A třeba reverb a delay mám v racku, kde je míchán jejich zvuk paralelně, abych dosáhl toho, že opakování delaye není ovlivněno reverbem, který bývá zpravidla za ním. Taky tam mám dry cestu, která vede přes Source Audio EQ a tím dělám boost na sola a úpravu některých frekvencí. Celý můj systém ovládám přes programovatelnou lištu G-Lab GSC 4, která umí vše, co potřebuji. Přepínání kanálů aparátu, aktivovat krabičky (i je přepínat) MIDI…
Kytary jsem si vybral různé, kvůli jejich zvukům a tomu co se k písničce/stylu nejvíce hodí. Mám tele, strata, dvě kopie PRS, rezofonickou kytaru… Jinak tak pro zajímavost všechny kytary mám s Fender menzurou krom Ibanezky AR520 pololub, kterou jsem koupil nedávno, kde je Les Paul menzura.
Jak se připravuješ přímo před koncertem? Rozcvička, rituály, stimulanty…
Moc ne, sem tam si dám jednoho panáka, abych neměl trému (smích). Jinak před hraním nepiju alkáč a nekouřím nic povzbuzujícího, protože to jsem pak mimo. Ale pokud to jde, vybalím si kytaru, aby si zvykla na teplotu místnosti a nerozlaďovala se.
Nějaký záložní plán, když se ti něco při koncertě pokazí, nebo úplně přestane fungovat?
Vozím si sebou lampy, pojistky. A taky poslední dobou Line6Helix LT, který se dá zapojit rovnou do pultu a mám tam zvuky se simulacemi aparátů, abych byl schopný odehrát. Není to takové jako lampáč, ale řešení to je. Když jsme jeli někam dál, nebo do zahraničí a v autě bylo místo, vozil jsem i jednu jinou hlavu, která sice není stejná jako moje hlavní, ale lepší než Helix to je.
Dal bys do kupy tři věci, díky kterým máš z koncertu dobrý pocit?
Zvuk na podiu. Mohl bych napsat 3x (smích), ale jinak je to krom toho zvuku samozřejmě napojení s ostatními muzikanty. Hned se hraje líp, když to funguje dohromady. A rozhodně reakce lidí.
Odposlech na koncertech, jak to máš? In-ear nebo monitory? Co si do odposlechu dáváš? Pokud in-ear, jaký je pro tebe benefit je používat oproti klasickým monitorům?
In-ear nepoužívám, jen klasické monitory. Do odposlechu mám v drtivé většině jen hlavní zpěv, můj zpěv a na větších podiích kytaru z druhé strany a kopák a virbl, kvůli timingu (smích).
Teď trochu k nahrávání. Máš nějaký svůj oblíbený postup při nahrávání kytar?
S kapelou nahráváme základy dohromady, kvůli napojení. Tedy dvě kytary, basa, bicí a pomocný zpěv. Pak se dotáčí sóla, další kytary a nástroje. Do studia je samozřejmě dobré být připravený, aby se člověk nezasekl na něčem, co mu nejde, protože jde o čas a peníze. Takže není moc čas na improvizaci. Ale je jasné, že něco ze sól vzniklo až ve studiu, nebo že jsem třeba slyšel něco zahrát nějaký nástroj, který tam něco zahraje, tak se k tomu přizpůsobím. Mimochodem v té Americe jsem taky zjistil, že ve studiu mají vždy na telefonu neuvěřitelné hráče, kteří dokáží zahrát cokoliv a když to někomu nejde po pár pokusech, zvednou telefon a ten někdo to tam nasype a hotovo. Často ho ani nenapíší do popisu nahrávky, prostě bezejmenní dělníci muziky.
Ty máš i své vlastní studio. Co tě vedlo k tomu si ho vybudovat a k čemu konkrétně ho využíváš?
Protože píši svojí muziku a třeba i točím videa, v podstatě mi nezbylo nic jiného. Za tu dobu už jsem si dost ten proces vychytal a zvuk mám super… myslím (smích). Točím si tu v podstatě vše, krom bicích. Kytary přes mikrofony a preamp ART do karty Focusrite, nebo taky přes Line6 Helix. Basu taky přes Helix, piano přes MIDI. Zpěv taky přes ten preamp do karty. Na kytaru používám dva mikrofony Sennheisere 906 a MLX páskový.
Prozradíš nám, jaké další vybavení a software ve svém studiu nyní používáš?
Program používám už léta Cubase, teď mám poslední verzi 11. Parádní, dost intuitivní. Kartu mám teď Focusrite Scarlett 18i20 3rd gen. Dále různé mikrofony, SE, Sennheiser, MXL...
Jak bys popsal “to”, co tě na hraní na kytaru vlastně baví?
Asi by bylo jedno, kdybych hrál na cokoliv. Pro mě je to vlastně jen radost z hraní. Nejsem profi muzikant a neživím se tím a zřejmě k věku už ani nebudu. Takže strašně rád hraji a tím, že mě netíží co za to bude, tak se snažím hlavně předat něco lidem pro které hraji a nejen si to z povinnosti odehrát.
Teď něco k tvorbě. Jak píšeš písně? Jaký je tvůj proces? Jak z prvotního nápadu vznikne finální song?
Dříve jsem si vždy ráno před prací hrál na kytaru, a když mě něco napadlo a pamatoval si to ještě do odpoledne, tak jsem na tom pracoval. Pak jsem to poslal Davidovi na otextování, a když to kapela přijala, hrálo se. Teď mám času méně, takže když si drnkám na kytaru třeba u telky a něco mě napadne, tak si to nahraji na telefon. Pak si sednu ve studiu, naprogramuji bubny a dodělám to. Při testování něčeho většinou sázím na to, že mě něco napadne při hraní na tu konkrétní věc.
Jsi z těch, co radši v kapele na kytaru hrajou sami, nebo je tandem s druhým kytaristou víc tvůj šálek kávy?
Jak kdy, podřizuji to kapele a stylu. Třeba v Celle je nás hodně a to už tam nemáme klapky. Třeba v BlueMood zase jsem na kytaru sám, kromě pár věcí kdy hraje Jarda na akustiku. Vždy se ale snažím, aby můj part seděl s ostatními. V Celle jsou aranže pak komplikované, aby tam bylo vše. Tohle už se snažím řešit při nahrávání demáče pro kapelu. Aranž je docela složitá věc a dosáhnout toho, aby to celé hrálo, není vždy úplně jednoduché. Ale daří se to. Třeba na těch ZZ Top jsme měli fantastický zvuk, prý lepší než hlavní hvězdy, díky tomu, že to byla masa zvuků. A taky protože zvučil Kulich (smích).
Máš kapelu - jaké další činnosti v ní vykonáváš? Máte to nějak rozdělené kdo co, krom samotného hraní pro kapelu dělá?
No vlastně teď tak trochu hledáme manažera pro Cellu, takže se snažíme všichni sehnat nějaká hraní. Ale v zásadě to rozdělené máme a já se starám o muziku.
Jako kapela určitě hodně času trávíte na cestách, jak tento "proflákaný" čas v dodávce, v šatnách nebo po hotelech využíváš?
A občas jsou to dlouhé cesty. Do Polska je to vždy hrozná štreka. Dříve jsme více cestou blbli, hráli na kytaru a samozřejmě se pilo. Teď už je to trochu klidnější. Tak se kouká na filmy, poslouchá se zajímavá muzika a kecá se. Jinak na hotelích spíše odpočívám, čtu si, nebo se jdu někam projít ven. To hlavně ráno po hraní, protože jsem spíš ranní ptáče, i když jdu pozdě spát.
Už ti není dvacet, máš ještě pořád dost chuti, času a vůle na cvičení?
Ha, ha... no to není. Už necvičím, že bych hrál něco intenzivně. Spíš tak něco vyzobávám. Takže třeba mě něco zaujme, tak se to snažím naučit. Když napíšu nějakou písničku, tak se učím licky, aby to fungovalo… Ale jinak mě to baví. Mám kytaru vedle sedačky u telky, a když na něco koukám, tak si jí vezmu do ruky a třeba si hraji s filmem, nebo si hraji jen tak.
Je hudba tvůj jediný životní koníček, nebo máš i něco jiného? Nějaký tajný koníček, o kterém si ještě nikomu neřekl?
Je hlavní. Jinak dost sportuji, kolo, lyže, windsurf/kite… taky jsem začal jezdit na motorce, což ale před dvěma lety skončilo bouračkou, ne z mé vinny, ale žena už nechce abych jezdil, tak je to komplikovaný (smích).
Předpokládám, že nejsi z těch šťastných, které samotná muzika uživí? Jaké je tvé civilní povolání?
Psal jsem již výše, takže neuživí. Takže dělám, řekněme, IT technika.
A na závěr, máš nějaký aktuální hudební objev, který bys posluchačům rád doporučil?
Aktuální to určitě není, mám teď dost práce a tak nemám moc času sledovat muziku, ale hrozně mě baví Trace Adkins. Obrovský chlap, co má fantastický hlas a perfektní kapelu, která hraje country. Ale to Americký, což je často dost bigboš (smích).
Odkazy:
Web: http://www.thecell.cz/
Facebook: www.facebook.com/michal.benes.798
Za MUSICstage.cz se ptal Maťo Mišík