Na návštěvě: Music City

Odpovědět
Uživatelský avatar
redakce
Moderátor
Příspěvky: 1125
Registrován: 02 črc 2014 13:59

Na návštěvě: Music City

Příspěvek od redakce »

Hudebniny, kam chodí (nejen) světové hvězdy.
26. 7. 2020

Značka Music City patří mezi českými prodejci hudebních nástrojů a zvukové techniky mezi 3 nejvýznamnější hráče. Se třemi pobočkami v Praze, Brně a Uherském Hradišti bychom mohli mluvit o síti prodejen, které hudebníkům a zvukařům poskytují pestrý výběr hudebního náčiní od předních světových značek. Jak složité je udržet tři hudební domy na hladině malého českého rybníka a přitom neztratit krok s konkurencí, aniž by etablovaná značka utrpěla v očích zákazníků na reputaci? Věnuje se Music City také jiným aktivitám než obchodním? I na to nám v rozhovoru odpověděl Jindřich Střelka, majitel Music City.

Vaše firma není na trhu žádný zelenáč a za dobu své existence jistě sbírala úspěchy, ale zároveň musela určitě překonávat i těžší období. Můžete nám popsat její začátky, a jestli se od jejího vzniku něco zásadního změnilo?
Music City působí na trhu od roku 2007, ale málokdo ví, že je součástí větší skupiny firem AudioMaster a Praha Music Center, která je na trhu už od začátku 90. let. Stojí za ní tedy skupina silných distribučních firem. Co se týče začátků, Praha Music Center je jedna z prvních firem, která se v ČR zabývala distribucí a zároveň i maloobchodem.
Obrázek
Pražská prodejna Music City se nachází ve Vysočanech v těsné blízkosti O2 areny.

V devadesátých letech jsme byli pro mnoho výrobců velmi malý trh a většina z nich byla ráda, že zde má stabilního a spolehlivého partnera. Zlomovým momentem pak byl vstup do EU, kdy do té doby byl pro běžného spotřebitele dovoz do ČR poměrně náročný a plný bariér, jako je např. clo a DPH. Konkurence velkých zahraničních obchodů byla naprosto minimální. Po vstupu do EU jsme postupně začali vnímat i zahraniční konkurenci, rozšířili jsme naše aktivity i na slovenském trhu a postupně rozšiřovali portfolio o další renomované značky. V rámci ČR jsme pak díky akvizici firmy Audiotek převzali prodejny v Brně a Uherském Hradišti.

Co se týče krizí, naše odvětví naštěstí není tak pro cyklické. Když je hospodářská krize, tak to na některých segmentech pocítíme, ale není to tak provázané jako třeba u automobilového průmyslu. Když muzikant potřebuje nové struny, stojan nebo mikrofon, nákup většinou neoddaluje.

Největší změnou byl asi příchod internetu. Osobně se přiznám, že jsem tenkrát tento prodejní kanál zpočátku podcenil, byl jsem spíše skeptický k prognózám, že lidé budou na internetu nakupovat ve velkém i hudební nástroje. Měl jsem za to, že si budou kupovat maximálně příslušenství nebo spotřební elektroniku. Ale že by si tak někdo koupil kytaru? V případě hudebních nástrojů je každý svým způsobem originál, který si potřebujete osobně prohlédnout a hlavně vyzkoušet. V té době nikdo netušil, že budou platformy jako YouTube, kde za vás tuto osobní zkušenost může prožít někdo jiný a vy to pouze zkonzumujete. Vliv internetu jsme tedy v jeho začátcích podcenili, naštěstí jsme ale byli schopni velmi rychle zareagovat na nákupní trendy a přesto, že například naše pražská prodejna je jednou z těch s největším výběrem hudebních nástrojů v Čechách, máme řadu věrných zákazníků, kteří nakupují dlouhodobě výhradně přes náš e-shop. I když skupina zákazníků, pro které je návštěva prodejny zároveň i příjemným zážitkem, chtějí se poradit s odborným personálem apod., je mnohem početnější.
Obrázek
V oddělení kytar najdete pestrý výběr značek.
Obrázek
Nabídka kytar značky Ibanez.

V Praze má Music City prodejnu v těsné blízkosti O2 areny. Měl jste i jiné alternativy při hledání adresy vašeho obchodu, nebo byly za tímto krokem konkrétní úmysly? Kapely vystupující v největší české hale mají vaše hudebniny přímo před nosem, nakupují v Music City také světové hudební celebrity?
Po povodních v roce 2002 jsme se rozhodli opustit centrum Prahy (první prodejnu jsme měli v Soukenické ulici). Sháněli jsme alternativu, která bude dopravně dobře dostupná pro zákazníky, ale zároveň to nebude centrum města, kde je obtížné zaparkovat. Shodou náhod jsem na internetu narazil na pozemek, který byl naproti právě vznikající O2 aréně. Dříve tu stála přečerpávací stanice ČKD, kterou jsme museli zbourat. Poté vznikl projekt domu, který byl již od počátku zamýšlený jako prodejna s hudebními nástroji a audio technikou. Obrovskou výhodou stavby nového domu byla možnost naprojektovat prostory, šité na míru našim potřebám. Například odhlučněné zkušebny, kde si zákazník může naplno vyzkoušet vše, co potřebuje.

Co se týče světových hudebních celebrit, měli jsme tu třeba bubeníka od Pink Marka Schulmana, seznam slavných návštěvníků by byl dlouhý. Se zajímavými osobnostmi organizujeme pro naše zákazníky workshopy, mezi stálé spolupracovníky patří například vynikající bubeník Roman Lomtadze, Kiko Loureiro z Megadeth si na začátku letošního roku u nás získal velké sympatie publika, náš hudební sál praskal ve švech. Velmi úspěšná byla kytarová klinika s Nickem Johnstonem a Keithem Merrowem. Od září plánujeme po nucené karanténní pauze opět zajímavé akce, o kterých informujeme zájemce nejen prostřednictvím našeho webu, ale též na sociálních sítích.

Nelze přehlédnout, že vybraným značkám dáváte v prodejnách Music City výraznější prostor a některé mají svůj showroom. Jak si u vás produkty z opatřené jedním společným logem získají prominentní pozici? Je tom váš férový přístup a snaha nabídnout zákazníkovi něco výjimečného, nebo je za tím „jen“ prodejní potenciál dané značky?
Zákazníkům se snažíme nabízet širokou škálu značek, určitě se v tomto směru nijak nevymezujeme. Zároveň ale chceme také ukázat značky, které nejsou na českém trhu zatím tolik známé jako v zahraničí, ale podle nás mají velký potenciál. Například Schecter u kytar (mezi velké příznivce Schecter kytar u nás patří například Petr Janda z Olympic), nebo digitálních piana japonské značky Kawai. Velký důraz při výběru sortimentu klademe na kvalitu a schopnost dodavatelů poskytovat perfektní servis. Mezi takové patří dodavatelé značek Ibanez, Tama, Meinl, Nino, Shure, Pearl, Paiste a mnoho dalších.
Obrázek
Obrázek
Oddělení perkusí.

Co se týče showroomů, celý koncept vznikl vlastně na základě referencí od zákazníků. Z pohledu potřeb lze zákazníky rozdělit do dvou skupin. Ti, co chtějí být rychle obslouženi (potřebuji rychle koupit struny a musím běžet), a pak ti, co si delší dobu vybírají a potřebují k tomu péči, klid a odborné poradenství. Na prodejnách bývá rušno, v showroomech se ale můžeme každém zákazníkovi věnovat individuálně, nástroj si může pořádně vyzkoušet, aniž by byl rušen. V přízemí pražské prodejny tak máme obchod se sortimentem pro rychlou obsluhu, v horním a dolním patře má zákazník více klidu a prostoru k vyzkoušení. Prostory showroomů nám umožňují vystavit opravdu široký sortiment, troufám si říct, že komplexnější nabídku bicích sad či například činelů těžko jinde najdete. Samozřejmě v celé prodejně máme krásné odhlučněné zkušebny se studiovou akustikou, takže i v kytarovém oddělení v přízemí je možnost si vše v klidu vyzkoušet.
Obrázek
Obrázek
V Music City najdete odhlučněné zkušebny, kde si zákazník může naplno vyzkoušet vše, co potřebuje.

Jinak ale nezapomínáme ani na potřeby zákazníků, kteří jsou časově vytíženi, nechtějí trávit čas cestováním do prodejny anebo jen prostě chtějí nakoupit z pohodlí svého domova. Aktuálně pro ně spouštíme službu „Online asistent prodeje“. Zákazník se může přes online formulář objednat na určitou hodinu, odborný asistent se v daném čase připojí přes videochat, virtuálně zákazníka přesune na prodejnu a vše probíhá, jako by byl přítomen. Odborný asistent probere se zákazníkem jeho potřeby, poradí, hudební nástroje na kameru ukáže apod.

V jaké pozici jsou prověřené značky, které v minulém století nastolily nové hudební pořádky a nechaly vyrůst zatím nejvýraznější generaci hudebníků? Mají kvalitu s puncem originálu, ale také svou cenu. Jak jsou na tom pod tlakem konkurence s nízkonákladovými výrobami v Číně? Musejí měnit obchodní filosofii a výrobní postupy kvůli konkurenceschopnosti?
Dříve byla výroba v Číně synonymum pro nekvalitní zboží, ale to se změnilo. Čínští výrobci si za posledních dvacet let osvojili moderní výrobní metody, včetně důsledné kontroly kvality. Špičkové značky se tomuto trendu přizpůsobily a většina z nich přesunula výrobu do Asie. Nejen do Číny, populární je i Vietnam, Indonésie a další země. Myslím si, že zákazník dnes již tolik neřeší, kde bylo zboží vyrobeno. Garantem kvality je značka výrobku, nikoliv země výroby.
Obrázek
V showroomu digitálních si zákazník může piana vyzkoušet v klidném prostředí.

Chodí k vám nakupovat nějaké osobnosti české hudební scény? Máte mezi nimi své ambasadory? Spolupracujete s muzikanty případně jiným způsobem?
S českou hudební scénou jsme velmi propojeni, máme vlastní endorsery, se kterými dlouhodobě spolupracujeme, chodí k nám nakupovat jak známé osobnosti, tak i muzikanti z menších kapel. Spousta hudebníků také využívá náš sál jako zkušebnu, zkouší u nás například Tři sestry nebo Pražský výběr. Zmiňované workshopy pořádáme ale nejen v pražském hudebním sále, ale též na prodejnách v Brně a Uherském Hradišti, bubeníci si přišli na své například s Edou Štěpánkem, Milošem Maierem, jeden z nejvytíženějších českých bubeníků Ondra Pomajsl byl donedávna naším zaměstnancem a velmi oblíbeným kolegou, než ho hudební projekty časově zcela pohltily… Na amatérské úrovni je vlastně každý zaměstnanec Music City muzikant.

Věnuje se Music City také jiným než obchodním aktivitám? Máte nějaký vzdělávací program, kterým byste chtěli hru na hudební nástroje dostat třeba k dětem?
V roce 2005 jsme založili nadační fond The Music FunDation (TMF), jehož hlavním cílem je motivovat širokou veřejnost (děti i dospělé) k aktivnímu provozování hudby. Snažíme se přivést lidi k muzice jak zábavnou, tak i kreativní formou. Například v rámci projektu „Muzikanti do škol“ navštěvujeme školy s profesionálními muzikanty, pod jejichž vedením děti složí vlastní písničku (text i hudební doprovod). Děti se dozví, co všechno je při skládání písničky potřeba, tvoří rytmiku, harmonii, melodii a text, až ji nakonec celou nahrají.

Dalším projektem je například „Jaké je to hrát v kapele?“, kdy vezmeme třídu ze ZŠ k nám na prodejnu, projdeme celý obchod, ukážeme dětem nástroje v reálném prostředí. Pak se přesuneme do hudebního sálu, kde jsou připravené nástroje pro celou kapelu a náš facilitátor naučí děti na každý nástroj pár základních tonů a rytmů. Pak si vyzkouší hrát dohromady, jako skutečná kapela. Děti tak na vlastní kůži zažijí, jaká muzika může být, jaké to je, zahrát na elektrickou kytaru, která je připojená do pořádného zesilovače. Je to zcela jiný zážitek, než když hudbu konzumují v televizi nebo v jejich případě spíše na YouTube.

Organizujeme také vzdělávací workshopy pro veřejnost – například „Hudební teorie pro hudební laiky“, kdy účastníky provedeme základy, aby na konci pochopili, co potřebují k tomu, když si chtějí třeba sami zaimprovizovat.
Obrázek
Oddělení audiotechniky.

Letos oslaví Music City třinácté výročí svého působení na trhu. Bude to třináctka šťastná, nebo bude mít hořkou příchuť složitého období z kraje roku?
Music City slaví 13 let a brzy také oslavíme kulatiny celé naší společnosti – 30 let na trhu. Hořkou příchuť třináctka nemá, samozřejmě v určitých segmentech výkyvy v posledních měsících byly, přeci jen hudební akce neprobíhaly, dočasně klesla poptávka například po profi audiotechnice, zato ale vzrostla poptávka po hudebních nástrojích pro začátečníky. Osobně musím říct, že jsem měl z dopadů nuceného dočasného zavření prodejen větší obavy. Prodej se samozřejmě více přesunul na internet a my dále pracujeme na mnoha dalších projektech, které zákazníkům přinesou přidanou hodnotu. A to jak na prodejnách, tak v online prostředí.

Děkujeme za rozhovor, přejeme Music City mnoho dalších třináctek a ještě více spokojených zákazníků.

redakce

#supportyourshop


Další rozhovory


Viktor Dyk

Zpěvák a skladatel na roztrhání.

Vpravdě renesanční osobnost české hudební scény. Již devátým rokem působí v RockOpeře, prošel mnoha muzikály, mnoha významnými i méně významnými kapelami, skládá hudbu a texty pro své kapely i na zakázku pro jiné umělce, do reklam i do filmu. Věnuje se produkci, a přestože je asi nejvíc rockerem, stylově se neomezuje a zasahuje i do hiphopu, funku nebo taneční hudby. A občas se objeví i coby herec před kamerou. Oproti až démonické pódiové prezentaci je to v civilu příjemný a komunikativní chlapík.


Na návštěvě: 3D Music

Od velkoobchodu k prodejně a e-shopu se specializací na kytary a bicí.

Společnost 3D Music se dlouhé roky specializovala a specializuje na dovoz a velkoobchodní prodej hudebních nástrojů a příslušenství prestižních světových značek, přičemž zúročovala dobré vztahy především s japonskou společností Hoshino Gakki, pod kterou spadají stálice hudebního průmyslu Tama a Ibanez. V roce 2008 začíná na předměstí Hradce Králové fungovat maloobchodní prodejna se specializací na sortiment kytar a bicích nástrojů a od roku 2015 je spuštěn e-shop pod značkou 3D Music Express. Jak se daří hudebninám ve východočeské metropoli, jsme se zeptali jejího majitele Jindřicha Huka.


Na návštěvě: Muzikant.cz

Ostravská hudební stálice.

Značka Muzikant.cz je na českém trhu s hudebními nástroji a zvukovou technikou jednou ze spolehlivých stálic. Společnost se sídlem a kamennou prodejnou v Ostravě-Porubě letos slaví už 27. výročí svého působení na tomto poli. Během těchto let si stačila vybudovat dobré jméno u zákazníků nejen v severomoravském regionu, ale i v rámci ČR. Jaké byly začátky ostravského obchodu s hudebninami? Má své stálé zákazníky i mezi známými muzikanty? Také na ty to otázky odpovídal Pavel Vantuch, zakladatel ostravského obchodu s hudebními nástroji Muzikant.cz.

Odpovědět