Firma Ivo Honajzera působí na českém trhu od roku 1993. Za téměř tři dekády se z prodejce hudebních nosičů transformovala v jeden z nejzásadnějších obchodů s bicími nástroji v ČR a svou důležitost nejen pro severomoravský region potvrzuje spoluprací s řadou předních tuzemských bubeníků. Od roku 2003 vyrábí Drumcenter vlastní bicí soupravy pod označením DC Custom Drums a ve své stáji má endorsery jako jsou Adam Jánošík nebo Roman Vícha. Jaké jsou další plány opavské firmy a na další zajímavosti o jejím působení, jsme se zeptali jejího zakladatele Ivo Honajzera.
Jak se přihodí, že se z prodejce hudebních nosičů stane tak významný hráč na poli prodejců bicích? Byl to přirozený vývoj událostí, nebo za touto změnou stálo něco jiného?
Přirozený vývoj to teda nebyl, ve chvíli, kdy už bylo jasné, že hudební nosiče odcházejí do historie, jsem sice měl krásný „Dům hudby“ v centru Opavy, ale k němu 2,5 mega dluhů a spoustu otázek na téma „co bude dál“. Jako amatérský okresní bubeník, v té době už s určitými zkušenostmi s podnikáním, jsem se logicky rozhodl pokračovat v hudební tématice, která je mi nejbližší a rozhodl jsem se své podnikání konvertovat do oboru hudební nástroje. Brzy bylo jasné, že to tak snadné nebude a v podmínkách sice krásného, ale zároveň malého města, kterým Opava je, bude nemožné udržet firmu v prosperitě, natož ji rozvíjet. Zavřel jsem kancl, šel za pult, pustil se do práce a za chvíli bylo opět jasné, že čtyřpatrová prodejna v centru města není pro budování obchodu s bubny to pravé, takže jsem „Dům hudby“ prodal a znovu jsme se stěhovali. Objekt, ve kterém sídlíme, byl už stavebně upraven jako Drumcenter.cz, do dnešních dní nám vyhovuje a jsme tady velice spokojení.
Po sedmnácti letech obchodování s hudebními nosiči jsem věděl, že bez řádné práce to nepůjde, tak jsem se šel nejdříve vyučit „bubnářem“, což obnášelo několik let studií především americké produkce bicích nástrojů, po kterých mi natrvalo zůstaly pod kůži značky Ludwig a Slingerland. Jenže teorie bez praxe, jak známo, nemůže úplně fungovat, tak jsem si vybudoval doma ve sklepě malou dílničku, kde jsem začal s opravami, nebo jak se světově říká „repasemi“ starých nástrojů, začal jsem u Amati a pokračoval přes všechny světové značky a dnes už snad není buben, do kterého bych si „neřízl“. V reálu to je sice nesmírná dřina a chce to znát desatero řemesel, ale popravdě mě to drží dodnes a “zarepasuji” si rád každou zimu.
Chodí k vám nakupovat známá bubenická jména. Proč myslíte, že si hráči takového kalibru vybírají právě váš obchod?
No, řekl bych, že právě proto, že jsem byl první, kdo myšlenku zřídit speciálku na bubny myslel vážně a brzy začalo být zřejmé, že to vážně myslím, když se v obchodě začaly ukazovat zajímavé nástroje. To přilákalo k návštěvě v podstatě téměř celou špičku českého a slovenského bubenictva a s řadou jejích členů jsme kamarádi dodnes. Dnes si už všichni zvykli, taky nejsme na trhu sami, přitom po tolika letech je zřejmé, že lidem nevadí ani vzdálenost od centra, prostě že důležitější je fakt, že své práci rozumíme a máme ji rádi. Množné číslo používám proto, že bez pravé ruky, odborníka a dnes si troufnu říci, že nejzkušenějšího praktika v oboru v ČR a okolí, Zbyňka Raaba, bych se neobešel.
Ony to jsou značky dvě. DC drums, které si necháváme vyrábět u solidního partnera a dnes snad už i kamaráda v Číně a DC Custom drums, což je logické pokračování repasí starých nástrojů. Nadešel čas, kdy mě začalo zajímat, jaké to je vyrobit nástroj sám, dokonce jsem prošel procesem přípravy výroby vlastních korpusů z dostupných dýh, nicméně a chválabohu jsem rychle pochopil, že tudy by to nešlo, ne, že by se to nedalo vyrobit, to takový problém není, ale přesvědčit masu lidí o tom, že je to dobré a kvalitní, je v českých podmínkách nemožné, na to nestačí ani celoevropský prostor, tak to prostě je. Dnes už máme kontakty na skvělé dodavatele bubnových korpusů a když trochu pofrajeřím, ale opravdu jen trošku, jsme schopni zajistit opravdu téměř cokoliv. Výroba, které se skládá především z návrhu povrchové úpravy, její realizace, projekt osazení hardwarem a spoustou dalších detailů, je hodně zajímavý a vzrušující proces, na jehož konci musí být souprava, která se bude především líbit, že musí dobře hrát je samozřejmostí. To vše se stále odehrává v prostoru mé dílničky 5x4 m, kde jsem letos překročil 100 vyrobených souprav, těch repasovaných bude přes 60, k tomu musím zajistit aby Drumcente.cz fungoval… no, nenudím se ani náhodou.
Věnujete se také výrobě vlastního hardwaru?
Vlastní hardware je jako vlastní korpusy. Ne, že by to nešlo, ale bylo by to neekonomické, za ty roky, jsem vymyslel a realizoval několik nápadů, které nenápadně převzaly i „světové“ značky, což mi dělá osobně radost, ale nemyslím si, že by někdy přiznaly, že jsem to realizoval dříve. Ani mi o to nejde, důležitější je pro mě dělat práci, která mě těší a naplňuje. Ale zpět k tomu hardwaru, na světě je jen několik továren, které vyrábějí bubnový hardware. Ten značkový je chráněn a je ošetřeno, aby se nedostal do běžného prodeje. A tak musí všichni podobní, jako jsem já, nakupovat tzv. „volný hardware“ a ten je jednak drahý a v 99 % se vyrábí vždy v Jihovýchodní Asii, tedy Čína, nebo Tchaj-wan.
Předpokládám, že soupravy s logem DC Drums a DC Custom Drums jsou k dostání ve vašem obchodě. Ve kterých dalších je můžou případní zájemci vyzkoušet nebo koupit? Je složité prorazit s novou značkou u nás nebo dokonce v zahraničí?
Soupravy DC drums, to jsou ty čínské, máme ve svém skladu, prodáváme je pouze my, a to ze dvou důvodů. Za prvé bychom jich na distribuci potřebovali mít skladem minimáně trojnásobek a za druhé jsme díky tomu schopni udržet cenu na přijatelnější úrovni. Ty nástroje jsme si léty vypiplali, jsou opravdu kvalitní a nabízíme je s pocitem, že prodáváme něco, za co se nemusíme stydět. Naopak jsme na ně hrdi. DC Custom Drums už mají svůj vrchol asi za sebou, přece jen už je to přes 100 souprav, což je úžasný výsledek, na který jsem nikdy ani nepomyslel, takže v této chvíli vyrobím tzv. na sklad už jen něco, co je zcela výjimečné (viz foto korpusu), nebo tzv. na zakázku, např. nyní mám objednávku na soupravu, ke které jsem zadal výrobu korpusů z amerického masivního javoru v USA.
Jaké další značky nabízí Drumcenter bubeníkům? Máte vy osobně mezi nimi nějakou oblíbenou? Pokud ano, proč právě ji?
Prodáváme téměř celý sortiment světových značek, neustále se snažíme naši nabídku rozšiřovat, ale není to zcela snadné a je s tím spousta práce. Oblíbené značky mám, ale vždy je to opřeno o dlouhodobou znalost produkce té firmy, kvalitu, servis i přístup k zákazníkovi.
V úvodu jsme z řad vašich zákazníků jmenovali dvě zvučná bubenická jména. O šikovné bubeníky u nás, vypadá to, nouze není. Jak je to s jejich nástupci? Nakupují u vás také nejmenší muzikanti?
Ano, nakupují a klidně bych mohl vyjmenovat několik jmen, schválně, Hanz Sedlář, Veronika dnes Mrázová, samozřejmě Dalibor Mráz, David Klement, Kuba Šindler, Šimon Bílý, Kristýna Sibinská, Vojta Sedlák, které jsem poznal jako odrostlejší děti a dnes fungují v zavedených kapelách a ti úplně nejmenší přicházejí v doprovodu svých učitelů, za všechny zmíním nestora, neúnavného propagátora bubnování Tomáše Chmuru s Ostravy, který k nám přivádí budoucí bubenickou generaci, pokud mám zmínit jména tak Tomáš Mrva či Vojta Dybal.
Nabízíte bubeníkům vedle nástrojů nějaké nadstavbové služby? Pořádáte workshopy, semináře apod.?
Ano, nadstavbové služby u nás spočívají především v tom, že se na nikoho nevykašleme a pokud je z jeho strany zájem, nemůže odejít nespokojen, workshopy jsme dělali dlouhé roky, jen je pak začal dělat kdekdo, zájem se rozmělnil a dnes je poměrně těžké něčím zaujmout. Ale například na workshop s Benny Grebem se zapomenout nedá. V roce 2011 jsme vymysleli a zorganizovali 1. Česko-Slovenský bubenický festival, bohužel nám byl v podstatě ukraden, tím se nerealizovaly další plány, které jsme měli vymyšlené, a po pravdě už jsem nějak neměl chuť se v něčem podobném angažovat. Tady bych možná zmínil náš YouTube kanál, pro který vyrábíme ve vlastní produkci produktová videa. Dnes má 17, 5 tisíce odběratelů a příspěvky přes 13 milionů zhlédnutí, je to docela mazec, zase je za tím opravdu kopa práce, ale nás to baví.
Ještě se vrátím k předchozí otázce. Dočetl jsem se, že spolupracujete se základními školami. Jak takové spolupráce vypadají v praxi a týkají se výhradně vašeho regionu, nebo mají přesah také za jeho hranice?
Spolupráce se základními školami je vždy výhradně o osobním kontaktu s osobou, která se v dané škole tomuto věnuje. Jsou učitelé aktivní, kteří si k nám cestu našli, nejsou jen z našeho regionu, mnohdy jsou z pěkné dálky, ale spolupráce spočívá především v tom, že komunikují, zde opět především s kolegou Zbyňkem Raabem a řeší vždy individuální potřeby dané školy. Na to, abychom my dokázali připravit nějaký širší program pro školství, nemáme absolutně kapacitu, jsme tady společně čtyři a věřte, makáme jak „šrouby“.
Na závěr bych se rád zeptal, jaké jsou vaše plány do budoucna. Letošní rok nezačal zrovna nejveseleji…
Tak to není pro mě dobrá otázka, jsem ročník 1957, podnikat jsem začal v roce 1992 a jsem jednoduše unaven. Moc bych si přál v roce 2021 předat žezlo pokračovatelům a sám bych rád zůstal nápomocen radou. Věřím, že se to povede a Drumcenter.cz bude neustále tím dobrým přístavem pro všechny bubeníky.
redakce
#supportyourshop