O muzice, její tvorbě, kytarách a mnoha zkušenostech jsem si dnes povídal s kytaristou, skladatelem, producentem Tomášem Varteckým. Tomáš je zakládajícím členem legendární rockové kapely Kurtizány z 25. Avenue, jako doprovodného kytaristu jsme ho mohli vidět například s kapelami Wanastowi Vjecy, Lucie, Kollerband nebo s Danielem Landou. V neposlední řadě je také producentem a skladatelem, jenž stojí například za několika alby Anny K a mnoha dalšími.
Co je u tebe nového? Něco nového v táboře Kurtizán nebo nějaká zajímavá spolupráce s nějakým interpretem?
Kurtizány připravujou novou desku, která by měla vyjít příští rok. Bude se jmenovat Bestie na půlící čáře a bude skvělá. Tento rok by měla spatřit světlo světa také nová deska Anny K. Na té právě teď pracuju nejvíc.
Udělal sis v poslední době radost nějakým přírůstkem do svého kytarového harému?
Včera jsem si domů přinesl kytaru Gibson ES-135. Pololubovku jsem si vždycky přál, ale tak nějak neexistoval důvod koupit ji. Teď na mě jedna koukala v butiku Kytary.cz, půjčil jsem si jí a už mám důvod. Ovšem snažím se dodržovat zásadu - jedna dovnitř, jedna ven. Aby se to nehromadilo jako horníci v dole Járy Cimrmana.
Co byl pro tebe ten impulz, že si vzal do ruky zrovna kytaru a začal hrát v kapele?
Na učňáku se ptali, kdo umí na kytaru, že je tam k dispozici zkušebna s vybavením. Tak jsem zvednul ruku. Sice to byla drzost, ale říkal jsem si, když se můžu tvářit, že zvládnu obor mechanik seřizovač NC strojů a zařízení se zaměřením na letecký průmysl, proč bych nezvládnul hrát na kytaru, ne?
Učil ses na kytaru sám, nebo tě někdo vedl?
Vedla mě touha neunudit se k smrti. A povedlo se. Když mě přijímali do OSA, tak se mě ptali, jaké je moje hudební vzdělání. Když jsem odpověděl, tak řekli, že na těch ohláškách to jde poznat. Prostě se nenudím.
Jaké kapely tě na začátku formovaly?
V chronologickém pořadí - Drupi, Ivan Mládek, Olympic, Kiss, The Beatles, Visací zámek, Pražský výběr, U2, The Cure atd. Vlastně mi to vydrželo dodnes.
Měl jsi vyloženě nějaký kytarový vzor, nějakého kytaristu?
První riff byl Traktor, druhej Breaking the Law a třetí už byl můj. A kytarista? Robert Smith! Následovali Michal Pavlíček, The Edge, Wayne Hussey, Petr Stanko a Page Hamilton.
Vzpomínám si, že jednu dobu jsi v Kurtizánách dokonce převzal roli sólového zpěváka. Jak to máš se zpěvem? Zpíváš si odjakživa nebo to přišlo až nějak postupně?
Odjaktěživa. Až teď jsem zjistil, jak jsem dobrej.
Ano, jistě. Je to jedna z nejméně doceněných skupin na světě. Ale to se jednou změní. Už teď cítím, že to přijde. Kdo by se chtěl přesvědčit osobně, je tady jedinečná šance 25. 12. v Malostranské besedě. A měl by si pospíšit, jinak si to poslechne na náměstí. Složení: bicí nástroje - sám Veliký Zdeněk Fenek, basová kytara, tuba, zpěv a konferenciér - Mr. Zemánek, sólová kytara, tanec - New Yorská legenda Jeff Black a doprovodná kytara a zpěv - já.
Kytaristy určitě zajímá, jaké nástroje a vybavení teď aktuálně používáš. Jaké kytary a aparatura s tebou teď s Kurtizánama jezdí?
Moje hlavní kytara je Godin TC-1, následuje Gibson Firebird a ještě jeden na podladěné kousky. Aparáty Orange Rockerverb a VHT Pittbull.
Pamatuju si, že si svým kytarám dával na koncertech dost za uši. Jsi pořád takovej divoch?
Ne, kytary už neničím. Amrit mi sice vždycky říkal, "kytaru musíš ponížit", ale tak snad už je na čase, se na ní hlavně naučit. Teď se maj jako v bavlnce.
Odjezdil jsi hodně turné a koncertů… je něco, co bys doporučil začínajícím muzikantům, aby rozhodně nedělali?
Aby nechlastali. Pít musíš, to je jasný, ale s citem! A nehrajte v kapele s lidma, co nemáte rádi. Na to spolu trávíte moc času a ten je drahej.
Dokázal bys nám říct, co tě na koncertech nejvíc baví? Co způsobí, že když slezeš z pódia, máš skvělej pocit?
To okolo se mění, ale nejzásadnější byl vždycky pocit jistý spirituality. Něco, čeho se nedá dotknout a dost často je to neopakovatelný. To, že dokážete vytvořit spolu s posluchači cosi magickýho. To, že jsi dvě hodiny v jiným světě.
Odposlech na koncertech, jak to máš? In-ear nebo monitory? Co si do odposlechu dáváš? Pokud in-ear, jaký je pro tebe benefit je používat oproti klasickým monitorům? Musel sis na ně zvykat?
Teď už tak deset let In-ear. Používám Ultimate Ears a nedám na ně dopustit. Do uší si dávám celou skupinu + click a samply. Pro mě to je velkej progres. To, že začátky jsou krušný, asi říkat nemusím. Ale právě to, jak se lekneš toho, co najednou všechno slyšíš, tě motivuje to zlepšit. Konečně se slyšet když zpíváš v nižších polohách, možnost pohybovat se po pódiu i na místech, kde by ses normálně neslyšel. Za mě boží.
Nahráváš i doma ve svém studiu? Jaké v něm máš vybavení? Máš domácí nahrávání jen pro demáče a tvorbu nebo i ostré náběry pro studiovou nahrávku?
Právě probíhá celková rekonstrukce a upgrade studia. Primárně to bude studio se zaměřením na demáče s možností ostrého náběru, protože na něj stejně vždycky dojde. Kde by se ti mělo nahrávat líp něco komplikovanějšího, než samotnýmu doma.
V čem je pro tebe práce ve velkém studiu nenahraditelná, oproti nahrávání v malých, domácích podmínkách?
Pospolitost. Jinak to nemá smysl. Technická stránka věci je už v dnešní době pro každýho důležitá víc nebo míň. Důležitej je přece výsledek. Ovšem když se vám podaří být ve studiu delší dobu celá skupina, tak to tu nahrávku ovlivní ze všeho nejvíc. Nám se to několikrát podařilo ve studiu Sono a stojí to za to.
Ty jsi celkem aktivní i jako hudební producent. Co bys doporučil mladým kapelám, které se chystají do studia? Jak by se měli připravit a co udělat, aby jejich nahrávka dopadla co nejlépe?
To záleží na stylu, času a penězích. Jestli si nechat něco pro kouzlo okamžiku, nebo už ve studiu neexperimentovat. Pokud někoho požádáte o pomoc, tak rozhodně v okamžiku než jdete do studia. Předprodukce je zásadní. Řešit ve studiu, že píseň nefunguje, je už pozdě a čas potom plyne jinak.
Teď něco k tvorbě. Jsi z těch, co radši tvoří s kapelou, nebo tvé písně vznikají někde v klidu o samotě?
Moc rád přijdu na zkoušku s nápadem a těším se, jak to bude znít, co na to kluci, holky a tak. Raduju se rád dohromady. Ale když se mám s písní trápit, tak to raději sám. Texty dělám samozřejmě o samotě. Nejlépe v lese, na horách, v údolích, u vody, na sněhu, v autě, na kole, v letadle, ve vaně, hladovej, najedenej, opilej, střízlivej, vyspalej, nevyspalej, pod tlakem, v klidu ...
Komponuješ svou hudbu komplexně? Tedy včetně instrumentace ostatních nástrojů a vokálních linek? Nebo to necháváš víc otevřené pro ostatní muzikanty?
Komplexně. Ovšem myslím na ostatní. Na sebe moc ne, většinou to po sobě nemůžu zahrát.
Krom skládání hudby se věnuješ i psaní textů. Dokázal bys definovat, co je pro tebe dobrý text a co by takový text měl splňovat?
Pokud jde o moje texty, tak se nesmím stydět, když ho zpívám nebo slyším. Musím si říct, “Teda jak jsem tohle dokázal?” No a všeobecně je nejvíc, když se dostaví husí kůže, slzy a smích.
Jako kapela určitě hodně času trávíte na cestách, jak tento "proflákaný" čas v dodávce, v šatnách nebo po hotelech využíváš?
No to je teda dost dobrá otázka, protože to vážně není legrace. Začátky byly samozřejmě boží, protože jsme se strašně těšili na všechno. Teď je to jinak. Pokud to jde, snažím se o komplexní výlet. Miluju lyžování, takže když je to v zimě, najdu si v místě konání nejbližší sjezdovku a spojím to. Nebo kolo… na jaře nebo na podzim. V létě taky teda. Ovšem po pravdě, to musíš jet svým autem. Takže když se nějaká aktivita typu návštěvy pamětihodnosti či třeba koupání podaří společně, je to malej zázrak. V lepším případě to skončí alespoň na baru.
Tvorba a hraní hudby se někdy může stát stereotypní a muzikanta přestává bavit. Co děláš pro to, aby ti tvorba hudby dělala pořád radost?
Občas si dám pauzu. Jak říká Satriani: “Když Ti to dneska na kytaru nejde, tak na ni nehraj.”
A na závěr, máš nějaký aktuální objev-domácí nebo zahraniční kapelu, kterou tě teď baví poslouchat a kterou bys posluchačům doporučil?
Devil's Autumn.
Odkazy
www.facebook.com/tomas.vartecky.9
www.facebook.com/kurtizanyz25.avenue
Za MUSICstage.cz se ptal Maťo Mišík