Zoom MultiStomp+ Series

Odpovědět
Jan Havlíček
Příspěvky: 72
Registrován: 08 úno 2016 18:21

Zoom MultiStomp+ Series

Příspěvek od Jan Havlíček »

Když pětice malých vojáků nastupuje do boje.
22. 4. 2025

Na první pohled vypadají jako obyčejné digitální krabičky. Skromný design, malý displej, pár čudlíků – nic, co by na pedalboardu křičelo „Podívej se na mě!“. Ale nenechme se zmást. Zoom si pro rok 2025 připravil tichou, ale překvapivě silnou ofenzivu na poli digitálních amp simulací. Místo jednoho multifunkčního pedálu, který umí od všeho trochu, nám servíruje pětici specializovaných modelů – MS-50G+ (kytarový univerzál), MS-60B+ (basový specialista), MS-70CDR+ (modulační snílek), MS-200D+ (zkreslený zabiják) a MS-80IR+ (digitální preamp). Každý z nich míří na jiného hráče, každý řeší jiný problém, ale dohromady tvoří sestavu, která – i přes malou velikost – nabízí až nečekaně širokou zvukovou paletu.

V časech, kdy hráči chtějí co nejvíc muziky v co nejmenším balení, to vypadá, že Zoom konečně přestal dělat kompromisy a začal cílit přesně tam, kde to dává největší smysl. V téhle recenzi si je všechny rozebereme: co umí, jak hrají, kde vynikají – a hlavně, jestli si alespoň některý z nich zaslouží být součástí tvého pedalboardu.

Základní prvky
Ať už držíš v ruce MS-50G+, MS-60B+, MS-70CDR+, MS-200D+ nebo MS-80IR+, ovládání je u všech modelů v zásadě stejné. A to je dobrá zpráva – pokud se naučíš pracovat s jedním, zvládneš i ostatní levou zadní. Displej je sice malý, černobílý, ale co je hlavní, je přehledný. Zobrazuje název efektu, parametry i pozici v řetězci. Čtyři tlačítka pod displejem slouží k navigaci v menu, výběru efektů, úpravě parametrů a ukládání presetů. Není to nejrychlejší systém na světě, ale je logický a po pár minutách se v něm zorientuješ.

Jeden footswitch, který slouží k aktivaci efektu nebo presetového řetězce. Dlouhým stiskem můžeš přepínat mezi jednotlivými presety nebo zapnout ladičku. Boční tlačítko (Scroll/Enter) umožňuje přesouvat efekty v řetězci, nebo vstupovat do hlubších nastavení.

Práce s efekty
Efekty se skládají do řetězce, který může obsahovat několik bloků – počet záleží na náročnosti jednotlivých efektů (např. reverb + chorus + delay vs. tři hi-gain zkreslení). Každý efekt má sadu parametrů, které můžeš upravovat přímo pomocí otočných knobů, všechno pěkně po staru, žádné dotykové obrazovky. Všechny pedály umožňují ukládat presety – takže si můžeš vytvořit vlastní kombinace a přepínat je během hraní.

Nechybí možnost připojení externího footswitche nebo expression pedálu (u všech modelů kromě základní MS-50G, tam se to řeší omezeně). To umožní například tap tempo, volume kontrol, nebo přepínání mezi presety, bez nutnosti šlapat na jedno tlačítko jako šicí stroj.

Napájení klasicky přes 9V center-negative adaptér. Připojit ke kompu je můžeš pomocí USB-C (u některých modelů) pro aktualizace a IR upload.

Ovládání není úplně plug-and-play ve stylu moderních dotykových multi-efektů, ale má v sobě starosvětský šarm a jednoduchost, kterou oceníš, když hraješ někde ve zkušebně, na pódiu nebo na poslední chvíli zachraňuješ setup.

MS-80IR+
MS-80IR+ není jen další multiefekt – je to v podstatě digitální preamp, kabinet simulátor a efektová jednotka v jednom, zabalený do kapesního formátu. A co je hlavní, zní to vážně dobře. Zoom tady konečně dosáhl kvality, která obstojí i ve srovnání s dražšími konkurenty. Simulace klasických aparátů (Marshall, Fender, Mesa, Orange, atd.) mají charakter, dynamiku a konkrétní tónový podpis. Znějí dobře samy o sobě, ale s použitím IR impulsů (viz níž) se to posouvá do úplně jiných výšin. Zvuk není tak „nadupaný“ jako u špičkových procesorů typu Kemper, Helix nebo Fractal, ale v rámci této cenové relace, absolutní respekt.

ObrázekObrázek

A pak tu máme Impulse Responses (IR), kde přichází ten zásadní zlom: MS-80IR+ umí načíst vlastní IR soubory. Tím se otvírá cesta ke zvukům, které si můžeš doslova přinést z profesionálního studia. Přednahrané IR jsou použitelné a solidní, ale jakmile do pedálu nahraješ něco od Celestionu, ML Sound Lab nebo svých oblíbených třetích stran, začne to opravdu dýchat. Výsledný tón získá hloubku, vzduch a hlavně realističnost, kterou běžné digitální kabinety prostě nedávají.

Efekty jsou převzaté z MS-50G+ a MS-70CDR+, takže dostaneš osvědčené modulačky, delaye, reverby, pitch efekty, noise gate i EQ ve výborné kvalitě. Dynamika a odezva díky výkonnějšímu procesoru reaguje rychle a citlivě na styl hry, attack, a práci s volume knobem. Zkreslené simulace umí „sundat nohu z plynu“, když stáhneš hlasitost, což je znak dobrého digitálu. Není to úplně jako lampový stack, ale už to není gumové, mrtvé ani ploché.

MS-50G+
Na první pohled vypadá jako obyčejná šedá myš mezi efekty. Ale jakmile ji zapojíš, dojde ti, že tenhle pedál nemá potřebu machrovat designem, protože si to vynahradí tím, co umí. Zoom MS-50G+ je malý multitool pro kytaristy, kteří chtějí mít po ruce všechno. Delaye, reverby, modulačky, zkreslení... a když na to přijde, tak i simulaci celého zesilovače. Nová „plusová“ verze navazuje na legendární MS-50G, který si našel místo v kufrech klubových hráčů i studiových kouzelníků. Tentokrát ale přichází s lepší výbavou, rychlejším mozkem a efekty navíc.

ObrázekObrázek

Co se týká ovládání, je to jednoduché, je to trochu jako starý dobrý Marshall – žádný luxus, ale když víš, co děláš, dostaneš z toho maximum. Co si budeme povídat, MS-50G+ není žádnej lampovej svatej grál. Ale! Na poměry kompaktního multiefektu za pár kaček zní překvapivě dobře. Zoom tady očividně zapracoval na algoritmech a kvalita efektů je o krok dál než u původního modelu. Hlavně modulačky, reverby a delaye jsou jaksi plnější, přirozenější a řekněme to rovnou, už to tak nešustí plastem.

Zkreslení alfa a omega. Zde je jasné, že je to digitál. Ale když si pohraješ s nastavením, některé modely (hlavně modernější hi-gainy a overdrivy) tě klidně podrží i při živém hraní. Pro oldschool crunch nebo lampový drive to pořád není 100% ono, ale jako záloha nebo pro studiový náčrt songu, víc než v pohodě.

Efekty typu chorus, tremolo, phaser, flanger – to je parketa, kde Zoom vážně umí. Zvuk je čistý, čitelný a bez zbytečného šumu. A co se týče reverbů a delayů, tady MS-50G+ boduje. Klidně si na tom postavíš celý ambientní set bez pocitu, že ti to všechno leze do jedné digitální kaše.

Zoom MS-50G+ je přesně ten typ gearu, kdy si na začátku řekneš: „Tohle bude jen záloha.“ A pak zjistíš, že ho vlastně taháš všude. Na zkoušky, do studia, na rychlý jam nebo jako SOS v pedalboardu, když něco odejde. Je to malý pedálek, který nezabere místo, nevysaje peněženku a zvládne víc, než bys čekal. Není to pedál pro zvukové puristy, ale je to pedál, který ti dá praktičnost, univerzálnost a překvapivě dobrý zvuk. A pokud si s ním dáš trochu práce, umí i víc než jen „nouzový režim“.

MS-70CDR+
MS-70 CDR + je taková zvuková laboratoř pro ty, kdo si potrpí na barvy, prostor a zvukové malby. Nehledáš tu zkreslení, nenajdeš tu amp simulace – tady jde čistě o delaye, chorusy, reverby a další modulační efekty. A nutno říct, že Zoom tu servíruje tuhle specializaci s pořádnou dávkou elegance, jemnosti i kreativity.

ObrázekObrázek

Reverby jsou jednoznačně hlavní devízou tohoto pedálu. Od krátkých pružinových reverbů, přes klasický room, až po masivní ambientní haly. Všechno zní překvapivě čistě a organicky. Žádné digitální křoupání, žádné chemicky znějící zvuky. Dostaneš prostorově bohaté efekty, které z kytary nebo synťáku udělají atmosférický nástroj během pár vteřin.

Delaye jsou na tom podobně – ať už jde o klasické tape echo, analogový delay nebo komplexnější digital delaye. Tempo lze samo natapovat přes footswitch a v kombinaci s reverbem se dají vytvořit dokonalé kosmické zvuky. Při vyšším feedbacku se delaye nezvrhnou do chaosu, ale zůstávají čitelné, což oceníš hlavně při vrstvení efektů.

Chorus, flanger, phaser, tremolo a spol umí taky. Zoom znovu potvrzuje, že modulační efekty mu jdou. Chorusy jsou hřejivé, oldschool i moderní varianty mají krásnou hloubku a flangery se krásně houpou. Tremolo efekt má dostatečně široký rozsah a díky stereo výstupu dostaneš pohyb i v prostoru, nejen v dynamice.

Co dělá MS-70CDR+ opravdu silným nástrojem, je možnost kombinace efektů – můžeš si postavit vlastní řetěz, třeba shimmer + chorus + tape delay + spring reverb a všechno to běží hladce, bez výpadků nebo artefaktů. Díky vylepšenému procesoru (oproti předchozí verzi) zvládneš víc efektů najednou bez obav z degradace kvality nebo latence.

A co je možná nejdůležitější, ten zvuk má svůj charakter. Nezní to sterilně, jak občas u digitálů bývá. Máš pocit, že si s efektem hraješ, že reaguje na hru, na sílu úderu, na tempo i feeling. MS-70CDR+ není jen utilitka, je to kreativní nástroj. A pokud tě baví tvořit nálady, vrstvy a zvukové obrazy, je to malý poklad. Ideální do efektové smyčky lampového aparátu.

MS-200D+
MS-200D+ je něco jako knihovna zkreslení – od jemných boostů, přes vintage overdrivy, až po brutální moderní metalové nářezy. A je jich tam fakt hodně. Zoom se tu nerozptyluje reverby nebo chorusy, tady jde čistě o gain v každé formě a náladě. A co je na tom nejlepší? Spousta z těch zvuků je překvapivě povedená. Vintage overdrivy a boosty – TS-808, klony OCD, Blues Driver – tady MS-200D+ nabízí velmi příjemné, hřejivé varianty. Pro blues, rock a classic crunch úplně v pohodě. Samozřejmě, kdo je rozmazlený analogem, pozná rozdíl, ale v mixu nebo naživo? V klidu projde.

ObrázekObrázek

Hi-gain zkreslení – tady to začíná být zajímavé. Zoom šel na dřeň – máme tu simulace metalových klasik (Mesa, Diezel, Peavey 5150...), ale i moderní tvrdé krabice, jako jsou HM-2, Metal Zone nebo dokonce různé boutique obludy. Zvukově to není „živé“ jako lampy, ale rozhodně to není žádná laciná digitální bzučákovina. MS-200D+ si drží hutnost, tělo a konkrétnost, což u levnějších digitálních zkreslení často chybí. Zejména při nízkém ladění (drop C, B, A…) dokáže tenhle pedál pořádně kousat – žádná rozbředlá koule, ale pevný zvuk. S trochou EQ a správnou kombinací IR kabin (přes jiný pedál nebo v mixu) z toho vyleze tón, za který by ses nemusel stydět ani na pódiu.

Zajímavým bonusem je, že MS-200D+ dobře reaguje na volume knob kytary. Není to úplně lampová reakce, ale když ubereš, změní se charakter zkreslení, což není u digitálu samozřejmost. A hlavně: díky množství dostupných typů distortionů si můžeš poskládat třeba tři různé gainy v řetězci a přepínat mezi nimi během songu.

MS-200D+ je zkreslená encyklopedie, která ti za málo peněz dá hromadu gainu – od bluesové špíny po djentové řezačky. Zvukově působí moderně, čistě, někdy až chirurgicky čistě (trochu tam je ta chemie prostě cítit), což ale může být výhoda a někdo to vysloveně hledá.

MS-60B+
Zaměřeno čistě na basáky a tudíž testováno basákem naší kapely. Z jeho slov je jednoznačně patrné: „Zkreslení, simulace aparátů, výborný EQ a efekty, které fungují. Hele tenhle pedál asi teda jako nepředstírá, že umí všechno, ale to co umí, dělá fakt slušně. Hodí se jak do studia, tak na pódium, hlavně když nechceš tahat krabice megatěžké aparáty. Tohle hodíš do kapsy u futrálu na kytaru. Dále tu jsou docela dost šikovné modulační efekty. Opět nečekej magický analogový „feel“, ale v praxi ti tohle nářadí pokryje věci od jazzu po deathcore. Amp simulace i filtry fungují a celkový zvuk má šťávu. Je to takovej malej CML pro basu.“

ObrázekObrázek

Verdikt
Zoom to s touhle pěticí chytil za hodně správný konec. Místo jednoho kompromisního multiefektu tu máme pět specialistů, kteří dělají svou práci sakra dobře. Za svou cenu nabízí víc, než byste čekali. Nejsou to boutique krabičky pro puristy, ale chytré, rychlé a praktické nástroje pro moderní muzikanty, kteří potřebují zvuk i flexibilitu, nechtějí nastavovat složité sestavy. Prostě nakopni tu káru žhavou a jedeme. Rock on.

Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service

Jan Havlíček
PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.

Odpovědět