Mesina v plechovce.
20. 12. 2024
Firma Universal Audio byla založena v roce 1958 s cílem vytvářet vysoce kvalitní audio zařízení pro profesionální nahrávání. Společnost, která vznikla pod vedením inženýra a podnikatele Boba Mooga, se proslavila především svými analogovými efektovými procesory, mixážními pulty a dalšími profesionálními nástroji pro zvukové inženýry a hudebníky. V průběhu let Universal Audio zavedla inovace a udržela si pověst lídra v oblasti audio technologie. V roce 2001 společnost uvedla na trh své první digitální produkty na bázi DSP – UAD plug-iny, které využívají proprietární hardware pro vytváření zvuků s nekompromisní kvalitou.
Nová krabička UAFX Knuckles Dual Rec je jedním z příkladů toho, jak Universal Audio spojuje své bohaté dědictví s moderními technologiemi a umožňuje uživatelům dosáhnout ikonického zvuku lampových zesilovačů přímo v digitálních nahrávacích prostředích. Díky neustálým inovacím a důrazu na kvalitu je Universal Audio jednoznačnou volbou pro profesionály a amatérské hráče v oblasti hudby a zvuku po celém světě.
Universal UAFX Knuckles Dual Rec našel svůj vzor ve zvuku legendárního dvoukanálového zesilovače Mesa Boogie Dual Rectifier Rev F, jehož zvuk najdete například na deskách skupiny Metallica, Linkin Park, Cannibal Corpse a dalších ikonách metalové scény. S jeho intuitivním uživatelským rozhraním a širokou škálou nastavení je Dual Rec ideálním pomocníkem pro kytaristy, producenty a zvukové inženýry, kteří chtějí obohatit své projekty o hutné a dynamické zvuky. Zároveň vám to nezrujnuje peněženku, protože Mesa Rev F je již teď velmi žádaným sběratelským artiklem.

Jako hned na první pohled ten pedál vypadá robustně, nezničitelně a naprosto perfektně. Stejně jako všechny pedály této značky. Šedé kovové tělo, šestice černých otočných knobů Gain, Presence, Output, Bass, Mid a Treble, kdy některé knoby ještě mají dvojitou funkci pro nastavení Reverbo (Room), Noisegatu a nastavení boostu Overdrive, Tone a Levelu. Dále je tu trojice stříbrných páčkových přepínačů kabinetů, zesilovače a Storu a nastavení kanálu Mesy – Clean, Orange kanál a Red kanál. Dva nožní switche a ze zadní strany vstupy a výstupy pro zapojení do aparátu a pedalboardu. Nechybí vstup USB – C pro propojení s PC a zejména telefonem. Samozřejmě nechybí vstup pro adaptér, který není bohužel v ceně.
Jak zní Rectifier v konzervě?
Je to hloupé, prozradit vše hned v prvním souvětí, ale tahle krabice zní dokonale. Sám jsem dlouho dobu používal originální hlavu Mesa Boogie Rectifier a tahle krabice fakt dokáže hrát jako ta Mesa. Myslím, že ani pure „flaškový“ hráči by tomu neměli co vytknout. Asi nebudu popisovat úplně dopodrobna jednotlivá nastavení, spíše to vezmu pocitově a popíšu, co všechno lze s touhle „konzervou“ provést.
První co je naprosto perfektní a vlastně se mi to ještě nestalo, je možnost ovládání krabice přes aplikaci UAFX Mobile App v telefonu, která je naprosto dokonalá. Jednoduchá a na první dobrou funkční. Od nastavení čehokoli, lamp v Powerampu buď EL34 nebo 6L6, boxů, overdrivu nebo samotného aparátu. Vše jednoduché přehledné a ihned reagující. A co je hlavní, nastavení skutečně ovlivňuje a někdy velmi razantně zvuk celé krabičky.
A jak to tedy hraje? Hned z kraje máte možnost vybrat, jak tuto krabici vlastně využít a zapojit. Buď jako preamp, k nějakému lampovému konci, nebo místo předzesilovače vaší hlavy. V tomto případě je ještě možnost tento pedál propojit pomocí čtyřkabelové metody. Nebo lze tento aparát dát na pedalboard a hrát přímo do P.A. nebo zvukovky, díky emulacím boxů. Oboje hraje výborně. První co je hned slyšet, že to fakt hraje jako Mesa. Zvuk je doopravdy velmi autentický jak u lampového zesilovače. Pedál má výbornou dynamiku. Opravdu jak na to hrábnete, tak to hraje.
U zesilovačů Mesa Boogie jde hlavně o zkreslení. To je svým charakterem jednoznačně posazeno do amerického střihu kytarové ho soundu. Chlupaté, hutné a šťavnaté zkreslení s velmi agresivním kovovým nádechem. Rev F je více posazena do středů, než třeba pozdější tříkanálové zesilovače Dual Rectifier. Zkreslení tedy nezní jako sypající se písek. Každá struna je slyšet, cokoli na hmatníku uděláte hned je to slyšet.
Krabice má široké možnosti nastavení EQ a díky ovládacím prvkům jako Bass, Mid, Treble a Presence mohou uživatelé precizně modulovat frekvenční rozsah a tvarovat tak zvuk podle svých potřeb. Najdou se zde jak bluesmani (ano i blues se dá hrát na Rectifier), tak pravověrní true italisté, až po blackmetalový sever nebo deathmetalovou Floridu. Popařům se bude líbit křišťálově čistý zvuk. S tím souvisí i možnost přiřadit ke zvuku tu správnou reprobednu pokud hrajete pouze do PA. Uživatelé si mohou vybírat z různých typů od americké verze boxů s Celestion V30, britskou variantu V30, nebo klasický box s G12T-75. Každý s unikátním zvukovým profilem. Pro mě nejlépe seděla tahle Mesa + Vintage V30.
Tento pedál si dále perfektně rozumí nejen s dalšími krabičkami, jako jsou různé chorusy a delaye, ale i externími overdrivery, které zvuk dokáží nakopnout a pročistit. Takže pokud nestačí boost přímo v pedálu, můžete zapojit jiný a je vymalováno. Díky zabudovanému Gatu nikde nic nešumí ani nehučí. Navíc je tu i Reverb, který je jen třešničkou na dortu. Není to k tomu určeno, ale zkusil jsem to použít jako obyčejný overdrive k mému lampáči. A jak? No samo, taky to fungovalo na výbornou, ale je škoda kupovat si tenhle stroj jen jako overdrive, to je jasné.
Komu tahle plechovka udělá radost?
Já myslím, že každému, kdo hledá perfektní kytarový zvuk amerického střihu a nechce se tahat se zesilovačem a bednou nebo kupovat originální Mesu Duala Reckto Rev F, která někdy stojí jako ojeté auto. Dále někdo, kdo má již svůj super zesilovač, ale potřebuje třeba více druhů zkreslení. Díky zapojení pomocí čtyř kabelů, lze hrát na předzesilovač v hlavě nebo předzesilovač v boardu. Dále si na své přijdou producenti, kteří pracují na různých hudebních žánrech, najdou v tomto plug-inu multifunkční nástroj, který přináší široké spektrum zvukových možností a efektů pro mixování a aranžování. No a majitelé malých domácích studii budou nadšeni univerzálností a zvukem. No a cenově to také není šílené, vejdete se pod 10.000 Kč. Rozhodně si na to zajděte zahrát.
Výrobce: Universal Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Petr Havlíček

PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.