Kytarový stereo pedál, emulující všemožné aparáty, boxy a zkreslovadla s Bluetooth ovládáním pomocí mobilu či USB-C počítače.
15. 6. 2025
Firma UAD, z jejíž dílny pochází i tento pedál, je proslulá svými legendárními studiovými přístroji, jakými byl například kompresor 1176N, či LA - 2A, a je dnes v popředí světové produkce studiových plug-inů emulací všemožných starých analogových legend, které emulují hardwarová studiová zařízení či kytarové aparáty a efekty.

Jak to vypadá
Jedná se o normální podlahový efekt velikosti standardní kytarové krabičky. Celokovové šasi je okrové barvy. Ta má zřejmě navozovat pocit tweedových aparátů, ale to je jen moje domněnka. Dominantních je šest potenciometrů v horní části vrchního panelu. Tyto potenciometry jsou osazené plastovými knoby krémové barvy s bílými ryskami. Vlastně veškeré popisky funkcí jsou bílé. Vrchní řadu ovladačů tvoří potenciometry: Volume (Room), Overdrive (Ratio), Output. Ve druhé řadě jsou umístěny tři malé toggle switche (kolebkové minipřepínače).
Cab switch přepíná sem a tam mezi devíti typy aparátů a boxů. UAD nabízí devět typů emulací: 1x 12 Black GB25, 2x 12 Boutique D65, 2x 12 Brute, 4x 12 UK V30, 2x 12 JBF120, 1x 12 Black EV12, 4x 12 Stripped GB, 1x 12 JBG125, 2x 12 D-EV12. Celkem máte tedy k dispozici tři boxy 1 x 12”, čtyři boxy 2 x 12” a dva boxy 4 x 12”, což už je pěkná sbírka beden. Volbu emulace provádí uživatel výše zmiňovaným přepínačem. Každá trojice emulací má svou příslušnou barvu LEDky, umístěné vedle přepínače. Emulace jsou vytvořeny pomocí technologie Dynamic Room Modeling od Universal Audio, díky které dosahuje firma tak skvělých výsledků u svých plug-inů.
Pravý toggle switch má polohy ROCK, JAZZ, CUSTOM. Za pomocí prvních dvou funkcí si uživatel může nastavit dvě zcela odlišné zvukové polohy. Tyto dvě barvy či polohy měl i originál Dumbleův aparát. Jazzová poloha je zvukově měkčí a zastřenější, zatímco poloha ROCK je ostřejší a agresivnější. Funkce CUSTOM slouží k vytvoření a uložení kompletního vlastního nastavení, a to včetně nastavení emulace biasu i parametrů výstupního trafa.
Poslední, třetí, řadu tvoří opět trojice potenciometrů: BASS (Deep/Mid), MIDDLE (Precence), TREBLE (bright). Pomocí nich nastavujeme požadované frekvenční korekce aparátu – tedy výšky, středy a basy.
Zbývající ovladače na vrchním panelu jsou dva chromované nášlapné přepínače ON (červená LED) a PRESET (zelená LED). Ty nám umožňují mít pohotově přepraveny dva zvuky – jeden nastavený pomocí potenciometrů a přepínačů a druhý uložený v paměti. Šikovná věc.

Nachází se nikoliv po stranách, jak je u kytarových efektů převážně zvykem, ale na zadní straně. Jedná se o čtyřjackové zdířky IN/OUT, obě s možností zapojení do sterea. Mezi čtveřicí TRS zdířek je umístěna další – určená napájení. Přístroj nelze napájet pomocí baterie a pouze adaptérem. Tento však není přiložen, což trochu zamrzí.
Následuje USB-C port, který umožňuje ovládat efekt pomocí počítače a mikrotlačítko PAIR (indikované modrou LEDkou). Díky funkci Pair můžete spárovat kytarový efekt s vaším mobilním telefonem a pomocí aplikace UAFX Mobile App snadno a rychle nastavovat požadované zvuky kdekoliv a kdykoliv.
Ovládáme manuálně
Jak jsem již naznačil, máme v podstatě k dispozici ihned dva zvuky. Jeden aktivujeme funkcí ON a druhý je skryt pod funkcí PRESET. Já jsem si v počátku mého testování hrál především s jednotlivými parametry efektu, zkoušel jejich rozsah a účinnost. Věřte mi, že člověk rychle ztratí pojem o čase a prostoru. Ovšem tento čas plyne velice příjemně. Zkoušel jsem jednotlivé setupy funkce CAB a všechny mi připadaly skvěle použitelné do různých druhů rockových, ale i jazzových skladeb.
Pokud se vám vámi vytvořená kombinace líbí, jednoduše podržíte krátký okamžik prostřední přepínač v poloze STORE, zabliká vám LEDka nad spínačem PRESET a máte uloženo. Já zkoušel vytvořit vždy dvě zcela odlišné barvy, například jednu hodně rockovou, zkreslenou funkcí Overdrive a druhou měkčí, určenou k lehce křáplým až cruncheovým beglajtům. Hodně mě bavil dozvuk ROOM, který aktivujete prostředním přepínačem v pozici ALT. Dodává kytarovým zvukům autentický nádech bluesové staroby. Funkci CUSTOM jsem již popisoval výše. Tato funkce vám dovolí naprogramovat si zvuk dle libosti.
Pokud bych měl hodnotit zvuk jako takový, pak to, co leze z krabičky je bomba. Bez lamp a traf vytvoříte doslova plejádu skvělých barev, ať už zářivých, řezavých či kulatě bzučících, které jakoby lampami a trafy doslova hýří. Vytvoříte zvuky moderní, ale nejvíce mě oslovily staré archaické kytarové barvy ala Fender Princeton, Vox AC30 atd.

Ovládáme digitálně
Možná by nyní někteří analogoví puristé chtěli tento odstavec přeskočit, ale zůstaňte prosím ještě chvíli s námi. V předchozím odstavci jsem říkal, že při použití efektu tak, jak je, máte k dispozici pouze dva zvuky. Vězte tedy, že pokud si vyndáte telefon z kapsy a věnujete přístroji ještě tak deset minut vašeho drahocenného času, budete mít k dispozici podobných presetů přehršel a navíc budete si je moci pohodlně upravovat dle libosti, aniž byste se museli shýbat. Stačí si pouze nainstalovat UAXF aplikaci buď pro Android či iOS.
Nehodlám suplovat velmi dobře zpracovaný manuál, protože by recenze byla rozsahem nečitelná, proto jen letecky: Když jsem aplikaci UAXF nainstaloval a pokusil se spustit, samozřejmě se neotevřela, protože samotný efekt jsem měl ve škole a instalaci provedl doma. Druhý den jsem nedočkavě vše zapojil, stiskl tlačítko PAIR, několikrát zablikala bleděmodrá LEDka a software se rozbalil. Došlo též k načtení nového firmware efektu. V software je vše krásně zřetelné, jasné a jednoduché. Na schématu propojení hned vidíte, co vše můžete ovládat pomocí software a co pomocí efektu samotného.

Jak jsem již řekl, máte k dispozici přes padesát presetů, z nichž jeden je lepší než druhý, Pokud připojíte pedál k výstupu efektové smyčky a k vstupu zesilovače, můžete si vybírat mezi zvukem samotného zesilovače, nebo Enigmaticem. Tento je směrován rovnou do koncového zesilovače a obcházíte tím vestavěný předzesilovač aparátu. K tomu slouží zapojení „4-kabel“. Software vám tedy umožní naprostou kreativní svobodu.
Stejným způsobem můžete použít místo telefonu počítač. Mně však v tomto případě telefon přijde lepší. Je menší, mobilnější a tím i praktičtější. Například, když potřebujete dotvořit zvuk kytary třeba přímo na zkoušce, či ve studiu, je použití mobilu, který jen vytáhnete z kapsy a spárujete, jednodušší a rychlejší.


Závěrem
Jen dodám, že kdybych už neměl ve studiu čtyři celolampová malowattážní komba, vracel bych Enigmatic jen s velmi těžkým srdcem. Vytvoříte pomocí něho skvělé kytarové barvy ve všech myslitelných odstínech a nuancích. Oldschoolové a cruncheové zvuky jsou rovnou připraveny k natáčení či hraní a pokud signál ještě nasměrujete do lampového konce aparátu, nemůžete nic zkazit. Mohl bych vlastně prodat všechna svá kytarová zkreslovadla a ponechat si pouze Enigmatic. Měl bych do konce života co nastavovat.
Pouze pro metalové, hodně zkreslené beglajty není tato krabička tím nejvhodnějším efektem, ale metalisté zase mají spousty svých nahulených aparátů a efektů, tak nemusí byt smutní. Ovládání v režimu Live je samo o sobě jednoduché a práce s přiloženým softwarem je i pro laika, který postupuje empirickou metodou “líbí/nelíbí” snadná. Sákriš, je to ale po čertech skvělá krabička.
Výrobce: Universal Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Petr Los

PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.