Hradba Marshallů v malé krabce.
11. 2. 2023
Dánská firma TC Electronic stále drží prst na tepu kytarového vybavení, neustále inovuje a vyvíjí produkty, které nabízí nám, hladovým kytaristům, kteří stále hledají čím obohatit svůj rack či pedalboard. Jednou z novinek je krabička TC Electronic IR Loader. Jedná se ve své podstatě pedál, který simuluje kytarové boxy, které jsou postaveny na teď tak populárním vytvoření „otisku“ originálního zvuku kytarové boxu pomocí impulsů. V základu tento model nabízí 99 slotů pro impulsy jednotlivých kytarových beden. V základu je tato krabička vybavena dvanácti sloty impulsů 1x12 – 4x12 boxy s nejznámějšími typy reproduktorů Celestion. Na pozicích 13 až 20 jsou nainstalovány samply TC Electronic Pedal Platform, nabízející impulsy zesilovačů a jejich boxů, jako je například Marshall JCM 800 s boxem 1960 atd. V dalších slotech 20-25 najdeme emulace akustických kytar. Toto nabízí pedál v základu. Pokud je to málo, není nic jednoduššího než rozšířit nabídku pedálů na stránkách TC Electronic a postahovat další impulsy. Bohužel tyto další impulzy jsou již zpoplatněny.
Tak jdeme se na ty hradby beden podívat
Krabička po vybalení zaujme ihned svoji velikostí. Jedná se skutečně kytarový pedál ve verzi mini. Celý efekt je ukryt v kovovém šasi s perfektním designem. Červená barva v kombinaci s černou je prostě špica. Pedálu vévodí velký podsvícený display, kde je zobrazeno, co máte zrovna za box a repro. Dále je zde velký potenciometr Volume, dvě tlačítka, která přepínají mezi jednotlivými impulsy a kovový nožní switch, který přepíná presety, vstup a výstup pro připojení k PA a nástroji a dále vstup pro adaptér a vstup micro USB pro připojení k PC pro stahování dalších impulsů.
Tento pedál slouží, jak bylo již uvedeno výše, jako náhrada za klasickou kytarovou bednu. Jeho zapojení je nejlepší tedy rovnou na konec pedalboardu a z něj hrát rovnou do PA. Ve studiu třeba ihned za Ovedrive či Distortion pedal a poslat do zvukovky. Velmi zajímavé jsou možnosti nastavení nožního switche. Ten umí pracovat ve dvou režimech. Režim přepínání A/B umožňuje přepnutí mezi dvěma impulsy, takže máte jeden box pro čistý zvuk a jiný pro zkreslený. Standardní mod „zapnuto / vypnuto“ je pak opatřen true bypassem, takže při vypnutí pedálu neovlivňuje signál. Absolutní vychytávkou je možnost tyto módy přepínat přímo během vystoupení. Stačí na několik sekund stisknout a držet switch a změníte režim.
Nyní se pojďme podívat, na to nejdůležitější: Jak to tedy vlastně celé hraje a je to vůbec k něčemu dobré? Musím říci, že to nejen dobře vypadá, ale také to hodně dobře funguje. Jsem kytarista, kterému musí dunět za zády minimálně 2x12 bedna s lampovým zesíkem, ale zde teda klobouček dolů. Pokrok ve vývoji kytarových simulacích je opravdu neuvěřitelný. Se zvuky, které se dokázaly linout z PA před 10 lety, se to opravdu nedá srovnávat. U takového přístroje je důležitá vaše víra, že to opravdu bez těch litrů v bednách může a bude hrát dobře. Impulsy, které tato krabička obsahuje, opravdu fungují, jak mají. Změny na jednotlivých boxech a reprácích fungují a charakteristika zvuku se mění dle předloh. Když nastavíte 4x12 box s Celestion V30, tak opravdu dostanete nabušený ostrý zvuk s plnými basy a bryskními výškami. Naopak 2x12 s Celestion Creamback hraje s mocnými chlupatými středy s pevnými basy. Bedny s Celestion Greenback nádherně rockově drnčí a cinkají. Po připojení přímo k PA se s dobrým zvukařem stane, že posluchač rozhodně nepozná, že za vámi není někde schovaný full nebo half stack. Hodně dobré jsou impulzy jednotlivých zesilovačů se svými bednami, které se chovají jako jejich předlohy. Třešničkou na dortu jsou impulzy akustických kytar. Tady se asi žádné harakiri nekonají, i zde vše pracuje jak má. Jako hráči vám možná bude zpočátku trochu chybět ten akustický tlak, který je cítit, když stojíte pře bednou, ale pokud použijete dobré PA nebo třeba používáte in-eary, budete naprosto spokojeni. Co velmi oceňuji, je velký a přehledný display, na kterém je dobře vidět, co máte zrovna za preset. Když je preset aktivní, zvýší se intenzita osvětlení, při vypnutí je display trochu ztmaven, ale je stále výborně čitelný.
Tak pro koho to tedy je?
Tento pedál je rozhodně pro všechny, kteří se nechtějí tahat s obrovským stackem, ale naopak chtějí zapojit kytaru do pedalboardu a z toho hodí výstup zvukaři. Další skupinou jsou majitelé studií. Tady si troufám říci, že nepohrdnou ani profesionální studia, která se třeba tolik nespecializují na rockovou a metalovou scénu, ale občas prostě potřebují nahrát nějaké kytary. Stačí tato krabice. Další skupinou budou určitě hráči všech možných zábavovek, kteří potřebují různé palety zvuků a aparáty interpretů, které mají ve svém repertoáru. Dále budou nadšeni všichni buskeři, kteří ocení jednoduchost a kvalitu zvuků. Ve finále je tato krabice určena všem kytaristům, kteří potřebují do svých pokojů dostat kvalitní box, aby mohli hrát, skládat a tvořit. Přece jen vytavený full stack v paneláku ve dvě v noci není úplně to pravé. Při ceně lehce přes tři tisíce korun není moc co řešit. Prubněte a uvidíte.
Výrobce: TC Electronic
Zapůjčil: Basys CS s.r.o.
Jan Havlíček
PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.