Příspěvky: 35
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Schecter Banshee Bass

Příspěvek od Petr Los »

Čtyřstrunná baskytara s kratší menzurou 762 mm.
2. 11. 2020

O tom, že každý muzikant není obdařen „zlodějskými“ prsty, nemůže být pochyb. Ono výše uvedené slovní spojení zlodějské prsty však není nikterak hanlivé a neznamená, že hudebník má sklony obohacovat se nezákonně na úkor jiných, ale že má prostě menší ruce s kratšími prsty. Copak kytaristi, vám je hej, protože abyste měli opravdu problémy s rozpětím, museli byste mít ručičku jako malé dítě, ale my, lid basový a nedejbože kontrabasový, my už rozhodně tak v pohodě nejsme. Ono roztahování kloubů o sedlo krku, které nám učitelé v počátcích doproručovali, není rozhodně nic příjemného.

Asi se ptáte, proč jsem začal recenzi zrovna takhle? Důvod je jednoduchý. Poté, co jsem doma vybalil basičku z futrálu a vzal ji poprvé do ruky, okamžitě jsem věděl, že nástroj disponuje menší menzurou, než mají moje nástroje. Menší menzura, tedy rozměrově kratší krk, umožňuje hráčům s menším rozpětím prstů vesele pobíhat po hmatníku, aniž by jim hrozil baskytarový out, tedy nechtěné opuštění hmatníkového prostoru. Že to snad ani nejde? Ale jde, to byste koukali. Asi by bylo dobré prozradit, že předmětem dnešního testu bude baskytara od firmy Schecter s modelovým označením Banshee Bass, a že se nejedná o jen tak bůhvíjakou basu za pár korun, ale vytuněný model s vlastní filosofií. Nástroj je sice vyráběný v Indonésii, ale tato baskytara je skvěle vyvedena, jak po stránce řemeslné kvality, tak i po stránce zvukové, proto i cena není úplně lidová. Po tomto nástroji asi nebudou hned sahat začínající hudebníci. Ale možná se mýlím?

Mr. David Schecter, zakladatel této americké firmy, pochází z Van Nuys v Kalifornii, kde nejprve započal s opravou kytar a baskytar, postupně pak přešel k předělávání nástrojů, aby se v roce 1979 pustil do výroby vlastních, velice neotřelých modelů kytar a baskytar a komponentů k nástrojům, které byly velmi drahé a vyhledávané špičkovými hráči. Jeho kytary mohlo prodávat pouze dvacet maloobchodních firem po celých USA. Kytary a komponenty k nástrojům následně používala taková hudební jména jako Pete Townshend, Prince, Lou Reed, Yngwie Malmsteen a další. Pro posledně jmenovaného postavil David Schecter dokonce několik signovaných modelů. Z kapel to byli třeba kytaristi od Pearl Jam, Dead Kennedys či Ministri. Schecter se proslavil zejména se sérií „S“, která byla tvarově hodně blízká nástrojům od firmy Fender. Následující produkční ředitelé Schecter Guitar Research se snažili o větší komercionalizaci výroby, zvýšení produkce nástrojů a cenové zpřístupnění běžným zákazníkům.

Banshee Bass – tělo nástroje
Banshee Bass je na první pohled krásná, elegantní baskytara, jejíž tělo koncepčně vychází jednoznačně z tvaru Telecaster. Jsou zde samozřejmě drobné tvarové odlišnosti, ale když na nástroji spočine vaše ctěné oko, je přítomnost fenderovké DNA zcela evidentní. Však David Schecter na telecasteru dlouhou dobu kvůli Townshendovi ujížděl. Opravdu masivní olšové tělo je ošetřeno nástřikem Carbon Grey CBG - lesklá šedivá metalíza s téměř nepostřehnutelnou příměsí modré (baskytara je v nabídce i v provedeni Vintage Pelham Blue). Přední desku kryje zčásti černý plastový pickguard s drobnou bílou linkou. U snímače není pickguard pravidelně rovný jako je tomu u klasického telecasteru, ale směrem k chromovanému panelu se dvěma potenciometry je téměř na konci nepatrně zaoblen. Je to drobná změna, které si oko na první pohled nevšimne. Pickguard je k tělu připevněn za pomoci osmi chromovaných křížových šroubků. Pickguard samozřejmě drží snímač.
Tělo má příjemnou tloušťku s pohodlným profilováním. Na přední straně je k tělu příšroubována hranatá chromovaná kobylka (Schecter High Mass Bass String Thru) se čtyřmi pohyblivými kameny, které umožňují seřízení dohmatu (dva šroubky vždy na každé straně kamenu) a naladění oktáv. Tyto byly u našeho testovaného modelu seřízeny perfektně. Šachta pro elektroniku je kryta chromovanou destičkou, která svým tvarem opět připomíná Telecaster. Nemá však snímačový přepínač, protože Banshee disponuje pouze jedním půleným snímačem. Baskytara má dva potenciometry – hlasitost a tónovou clonu. Hřídelky potenciometrů jsou osazeny chromovanými rýhovanými knoby. Na hřídelce drží každý knob maličký aretační šroubek. Je to lepší řešení než pouhá umělá hmota uvnitř knobu, která se časem opotřebuje a hrozí jeho ztráta. Z boku (pod ovladači) je umístěna zdiřka s výstupem na jack. I ona je chromovaná a matice zdířky je lehce zapuštěna do kovového profilu výstupu. Přestože má nástroj kratší menzuru, jsou struny vedeny na kobylku skrz tělo nástroje. Hossana... Posledním komponentem na těle nástroje jsou dva chromované držáky popruhu.

Banshee Bass – krk nástroje
Krk je k nástroji připevněn pomocí pěti zapuštěných křížových šroubů. Je javorový, ale uvnitř je vyztužen tyčemi z uhlíkových vláken, které zlepšují odolnost v tahu a umožňují nástroji lépe držet ladění i tón. Menzura je 762 mm. Jen pro porovnání, klasický Fender Jazz Bass disponuje menzurou 864 mm. Náš Banshee Bass je tedy pro představu zhruba o deset centimetrů kratší než klasický Jazz Bass. Výztuha v krku se ovládá pomocí chromovaného bubínku s dírkami zapuštěného do těla nástroje. Vezmete ocelovou tyčku, šroubovák či imbus a napětí krku nastavíte dle potřeby. Je to skvělá věc, stačí jen trochu povolit struny.
Hmatník je palisandrový a perleťové orientační značky jsou umístěny mezi E a A strunou. Od dvanácté polohy se nachází mezi D a G strunou, protože se v této části nástroje předpokládá hraní spíše na vyšších strunách. Hmatník je osazen dvaceti úzkými X-Jumbo pražci. Pražce jsou skvěle zapuštěny a zabroušeny, takže nehrozí eventuelní poranění ruky při rychlém pohybu. Tloušťka: @ 1. pražce - 0,787 "(20 mm) / @ 12. pražce - 0,866" (22 mm). Tvar krku je tenký „C“. Jako nultý pražec je použit oblíbený, precizně vytvarovaný Graph Tech XL Black Tusq.

Hlavice nástroje je velice krásně ergonomicky řešena. Její přední část je stejné barvy jako tělo, jen profrézovaný kousek spodního okraje s nápisem Banshee Bass je ponechán v přírodním světlém provedení bez laku. Mechanika má klasické průměry bubnů 15 mm, ale samotný navíjecí mechanismus na zadní straně hlavice je menší než u fenderovských modelů. Jedná se o model WSC KG700 Light Weight Vintage.

Banshee Bass – snímač
Již jsem uvedl, že baskytara disponuje půleným pasivním snímačem Schecter Diamond QPA, který má silný a jasný zvukový témbr. Je samozřejmě možné nastavit si výšku obou částí snímačů. Baskytaru jsem dostal s potahem Ernie Ball 4 String Short Scale #2852 (.045-.105).

Basujeme, slapujeme
Kratší menzura může velice usnadnit hru na nástroj, ale hlavně ji zrychlit. Hráči, kteří používají kytarový způsob prstokladů (čtyři prsty uhmátnou tři půltóny) a mají kratší ruku, musí prsty hodně rozpínat a klouzat jimi při výměně poloh. Je jasné, že čím delší menzura nástroje, tím je pro ně hra fyzicky obtížnější. I já patřím k lidem, kteří nemají rozpětí ruky nikterak ohromující. Hraju však kontrabasovým prstokladem (tři prsty uhmátnou dva půltóny – prostředník a prsteník jsou jakoby spojeny), takže se s touto skutečností bezproblémově vyrovnávám. Pokud bych tímto způsobem měl hrát na Banshee Bass, byla by pro mne tato menzura již příliš malá. Kytarovým způsobem se mi však zde hraje naprosto perfektně. Baskytara může být vhodná i pro dámy. Rozhodně žádné rockerce či jazzmance nezkazí její image. Čím tento nástroj netrpí, je ono protivné přepadávání na hlavici, které se občas objeví i u opravdu drahých modelů baskytar. Banshee Bass je výtečně vyvážen a drží se luxusně jak vsedě, tak i vestoje.

Zvuk tohoto nástroje je vskutku báječný. Jednou jsem zkoušel Fender Mustang Bass, který má též menší menzuru a přišlo mi, že E struna neměla ten správný tlak, jako u menzury standardní. Zde to však tak není. Ečko krásně basuje jak při hře prsty, tak i slapem. Určitě k tomu hodně pomáhá fakt, že struny prochází tělem a rezonance je tak posílena. Tón je plný a šťavnatý a rozhodně si myslím, že může být použitý do jakéhokoliv stylu - od funku, jazzu až klidně po tvrdou muziku. Nejvíce mě bavil kulatější zvuk s lehce zatlumenou tónovou clonou

Baskytara Schecter Banshee Bass dělá přesně to, k čemu ji výrobce určil. Už od svého vzniku byl tento zamýšlen jako nástroj pro rychlou hru. Je zkonstruován z vynikajících komponentů, které jsou precizně spojeny v jeden funkční celek. Esteticky působí tato baskytara velice solidním dojmem. Nejdůležitější je však její výtečný přírodní zvuk, který se jistojistě neztratí v mnoha stylech. Takže přátelé basisti, tady dávám jednoznačně palec nahoru...

Výrobce: Schecter Guitar
Zapůjčil: Music-City

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.