Markbass Little Marcus 58R

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 37
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Markbass Little Marcus 58R

Příspěvek od Petr Los »

Inovovaná 500W baskytarová hlava, navržená baskytarovou legendou Marcusem Millerem, od italské firmy MarkBass.
2. 10. 2023

Inovovaný model Markbass Little Marcus 58R je na světě. Proto se pojďme podívat, jak nový model vypadá, jak se ovládá a jak hraje. Myslím, že půjde o stejně skvělý produkt, jako byl jeho předchůdce. Všichni, co jsme měli tu čest vidět sira Marcuse Millera v akci a slyšet jeho sound, nepochybujeme, že to bude jízda. Když k tomu ještě přidá to „své“ konstruktér a majitel Mark Basse Marco De Virgiliis, tak přímo ďábelská.

Představení
Hned na první pohled se od klasických černě zbarvených basových hlav opatřených žlutým písmem náš Little Marcus 58R liší. Přední panel je matně stříbrný a dominují mu dva velké černé plastové knoby s výraznými oranžovými ryskami. Tyto knoby můžete spatřit i u modelu Little Mark Vintage. Potenciometr na levé straně je Gain, na pravé straně pak dle očekávání Master. Mezi těmito dvěma ovladači se nachází sedm potenciometrů s menšími, též černými plastovými knoby. Ve vrchní řadě jsou tři a ve spodní čtyři. Všechny knoby jsou vroubkované, aby po nich mistrova ruka během výkonu nemohla sklouznout. Poslední – osmý potenciometr je umístěn na pravé straně šikmo pod Masterem.
Obrázek
Na levé straně přístroje se nachází čtyři vstupy. Nahoře je jacková zdířka Send, vedle ní pak stejná - Return. Jedná se o efektovou smyčku, do které může basista připojit svůj externí pedalboard. Pod Returnem je umístěn jackový vstup INPUT. Poslední zdířka, v provedení XLR, slouží jako symetrická LINE OUT, tedy výstup do PA systému.

Mezi zdířkou Send a Return je umístěn malý kolébkový přepínač POST EQ/PRE EQ. Hudebník jím volí, zda bude zvukaři posílat zvuk upravený equalizerem, nebo bez úpravy. Pod tímto přepínačem je k dispozici ještě jeden, zcela stejný přepínač GND/LIFT, který řeší uzemnění přístroje v případě problémů se zemní smyčkou – třeba právě při použití pedalboardu.

Hlava Markbass Little Marcus 58R má výkon 500W@4ohm / 300W@8ohm.

EQ1, EQ2
Nyní se trochu podrobněji vrátím k oněm sedmi potenciometrům mezi Gainem a Masterem.
Podíváme se, jaké frekvenční koření nám Mr. Miller namíchal. Už z nadpisu této kapitoly je jasné, že budeme mít k dispozici hned dva equalizery.

První (EQ1) je pětipásmový. Spodní řada je tvořena čtyřmi otočnými potenciometry s černými knoby opatřenými oranžovou ryskou. Potenciometry pracují v rozsahu +/- 16 dB: Low (100 Hz), Mid (500 Hz), High Mid (1,4 KHz), High (6 KHz). Ve spodní řadě byste však marně hledali ono páté frekvenční pásmo. Je totiž umístěno nad touto čtveřicí vedle dvou potenciometrů EQ2. Jedná se o UltraLow (65 Hz). Pro lepší orientaci má EO1 červené popisky a EQ2 popisky žluté. Pokud nastavíte equalizer do středové polohy, jsou jednotlivá pásma neaktivní. Doleva je vybraná frekvence zeslabována, napravo naopak zesilována. Šířka pásma Q není v technických parametrech uvedena. Jednotlivé potenciometry EQ1 nemají bohužel v nulových pozicích zarážku, což by možná bylo vhodné.

Druhý equalizer (EQ2) je složen ze dvou frekvenčních filtrů: Millerizer a Old School. Millerizer (jak se tento filtr vtipně nazývá) je aktivní 5 - 12 KHz Band Pass Filter (level 0 /+10 dB). Old School je pro změnu proměnný Low Pass Filter od 20 KHz do 200 Hz.
Obrázek
Z předního panelu nám zbývá již jen potenciometr Line OUT zcela vpravo, který určuje výstupní hlasitost do PA. Vedle něho je umístěno tlačítko MUTE, po jehož stisku dojde k přerušení vstupního signálu z baskytary. Pokud je aktivován režim MUTE, prstenec obepínající vstupní jack přerušovaně bliká, pokud je deaktivován, svítí trvale. To je standardem u všech hlav MarkBass, které jsem testoval.

Zbývá už jen poslední jacková zdířka FSW – EQ1/EQ2. Pomocí, do ní zasunutého, footswitche lze přepínat mezi oběma ekvalizéry, či mít aktivní oba naráz. Nad ní je pak umístěn velký síťový spínač ON/OFF.

Aby byla indikace ještě dokonalejší, nachází se na předním panelu dvě LEDky žluté barvy. Jedna je vlevo dole vedle potenciometru LOW, druhá pak napravo nahoře vedle potenciometru OLD SCHOOL. Poslední indikační LEDka modré barvy je umístěna vedle vstupu pro basu. Ta problikává jen v případě, že dochází k limitaci vstupu a informuje basistu o aktivaci dvoupásmového limiteru propojeném s MPT proprietárním zesilovačem hlavy.

Zadní panel ani nepotřebuje samostatný oddíl. Nachází se zde jen to nejnutnější: standardní PSU zdířka pro přívod 220V, dvě zdířky (Jack a Speakon) k propojení s reproboxem. Je zde též velmi tichý ventilátor. Celá hlava váží pouhých 2,17 kg a má rozměry 27,6 x 8,3 x 25,6 cm. Jinými slovy, dáte ji do malého baťůžku a vyrazíte na výlet. Celé šasi je vyrobeno z matně černého, velmi odolného plastu. Hlava je Made in Italy.
Obrázek

Jak jsem zkoušel já
Nejprve jsem samozřejmě neodolal a zkoušel hlavu ve svém domácím studiu. Protože používám ke kontrolnímu poslechu monitory Genelec, vím, jak a co doopravdy zní. Od počátku mi však bylo jasné, že hlava, která má v rodokmenu Marcuse Millera, nebude hrát špatně. Nejprve jsem pracoval s pětipásmovým ekvalizérem. Umožňuje nepřebernou škálu zvuků od kulatých tlustých až po drnčivě ostré. U bezpražcové basy si můžete nastavit středy tak, aby basa mňoukala, naopak pražcovou basu můžete přizpůsobit jak hře prsty, tak trsátkem. Skvělý je parametr UltraLow, který umí zvuk basy opravdu hodně tlačit. Korekce mají jak velký zdvih, tak umí nepotřebné pásmo i vyříznout (jen škoda těch nulových aretací). Pokud máte správný footswitch, můžete vesele přepínat mezi EQ1 a EQ2. Budete tak mít k dispozici hned zvuky dva. A že mohou být opravdu hodně odlišné. V případě Old School filtru jsem již psal, že se jedná v podstatě o pasivní Low Pass Filter od 200 Hz do 20 KHz. Jeho aktivace způsobí oříznutí širokého pásma a tím dojde ke změkčení zvuku samotného. Podobný zastřený zvuk produkovaly kdysi staré baskytarové aparáty v dřevních dobách, odtud tedy název “Old School”.

Opakem Old School je Millerizer filtr. V jeho případě jde o Band Pass Filter v rozsahu 5 - 12 KHz. Zesílením této funkce se basový zvuk naopak rozzáří a stane se cinkavě pronikavým. Co více si můžete u slapu přát.

Jak nahrávali muzikanti
V letních prázdninových měsících jsem Little Marcus 58R použil při natáčení základů romské kapely Trio Gitano (ukázka – demo z pultu bez mixu). Kapela nahrávala základy pro své songy naráz. Normálně to nedělám, ale jednak neměli živé bicí (velké přeslechy), ale hlavně si to jako výborní muzikanti mohli dovolit. Naši hlavu jsem pak použil na základy všech devíti songů. Původně jsem chtěl, aby basista jen přihrával svým kolegům klávesistům a basu jsem chtěl dotočit následně playbackem, ale když jsem slyšel, jak mu to pěkně šlape, rozhodl jsem se nahraný part ponechat. Co se týkalo equalizeru, využíval jsem spíš EQ1. Zvýraznil jsem Ultra Low a Low a lehce též přidal Hi Mid a Hi. Pro větší zakulacení tónu jsem aktivoval i Old School. Musím říci, že mě měkkost zvuku lezoucího přímo z hlavy doslova nadchla. Basa se moc dobře spojila s elektronickými bicími a klávesami. Nevím, možná to bylo trochu i rukama, rozhodně však basová hlava posloužila perfektně.
Závěrem
Závěrem mohu jen dodat, že basová hlava Little Marcus 58R verze 2.0 je ještě lepší než její předchůdkyně. Umožňuje široké spektrum zvukových barev, disponuje velkým výkonem a přitom neváží skoro nic. Co více bychom si my, basisté, mohli přát. God bless you, Mr. Marcus Miller.

Výrobce: Markbass
Zapůjčil: MUSIC - PARK.CZ s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět