Baskytarové kombo od italské firmy Mark Bass s výkonem 150 W.
16. 5. 2024
Dnes se budeme zabývat velice šikovným a cenově přístupným basovým kombem s typovým označením CMB 151 Black Line. Firma Mark Bass nemyslí pouze na špičkové hráče s velmi individuálními potřebami a požadavky na zvuk, ale svou kvalitu nabízí též méně movitým muzikantům či studentům, protože i oni si zaslouží kvalitní sound, intuitivní ovládaní a slušný výkon.
Mark Bass CMB 151 zaujme na první pohled velmi elegantním a jednoduchým designem. Jedná se o středně velké kombo s hmotností 19 kg a rozměry 44 cm x 55,5 cm x 36 cm (š/v/h). Dá se tedy celkem snadno přenášet na kratší vzdálenosti i v jedné osobě a není ani třeba pomoc zbývajících členů kapely, což tito jistě ocení. Svým zvukem však velice překvapí.
Jak lesklou koženkou polepené šasí, tak síťovina kryjící 15 “ reproduktor mají černou barvu. Na spodní straně komba se nachází čtyři gumové špunty částečně eliminující otřesy například pódia a zároveň jsou protiskluzovou ochranou. Zadní panel není dřevěný, ale kovový a má též černě matnou barvu.
Ovládací panel
Je umístěn na vrchní straně komba na jeho zadní části, jak to mívá většina menších komb. Ovládací prvky jsou zapuštěné, takže při slušném zacházení by nemělo dojít k poškození ovládacích knobů či hřídelek potenciometrů. Kombo disponuje celkem šesti otočnými potenciometry: zleva GAIN, LOW, MID LOW, MID HIGH, HIGH, MASTER. Jedná se o čtyřpásmový equalizer s pevně nastaveným Q. Takto koncipovaný equalizer poskytuje basistům skvělou kontrolu nad zvukem jejich basy, ale přitom nemusí zápasit se složitým nastavováním šířky pásma, frekvence a dalších parametrů. Zde otočí doprava a frekvenci zesiluje dle svých potřeb.
Kromě šesti potenciometrů, s černými plastovými retroknoby, jsou zde ještě dva malé přepínače. Nalevo vedle Gainu se nachází přepínač equalizačního programu EQ MID SCHOOP. Je označen pouhým piktogramem, ale každému musí být hned jasné, že se jedná o aktivaci výřezu středových frekvencí. Přesné nastavení (stejně jako u korekcí) výrobce neuvádí. Při stisku tohoto tlačítka jsou potlačeny středové frekvence (dle mého ucha odhadem tak od 500 Hz do 2000 Hz) a dojde tím ke zvýraznění basových a výškových frekvencí. Zvuk získává lehce oldschoolový témbr. Druhé tlačítko (napravo vedle Gainu) má název BOOST a asi nenechá nikoho na pochybách, cože tato funkce bude vlastně dělat. Inu nakopne zvuk, který získá lehce jiskřivý odér. Tato drobná saturace se výborně hodí do rockových či hardrockových linek, protože emuluje nasycenou elektronku.
Když jsem v počátku recenze psal i o studentech, tak právě pro ně jsou zde vytvořeny dvě 3,5“ jackové zdířky AUX a PHONES. Pomocí AUXu si do komba můžete poslat z mobilu, počítače či jiného záznamového zařízení libovolné audio, se kterým chcete cvičit či komponovat. Abyste nerušili sousedy, zdířka Phones slouží k připojení sluchátek. Ty vám zaručí stoprocentní soukromí.
Je z černého matného plechu, který má na spodní části ventilační otvory. Zhruba veprostřed je umístěna zdířka pro standardní PSU kabel. Takže žádný pevně vyvedený kabel, který se při transportu placá všude možně. Nad touto zdířkou je kolébkový spínač ON/OFF, kterým kombo aktivujete.
Co je ale skvělé v této cenové kategorii, je přítomnost efektové smyčky SEND a RETURN v jackovém provedení (6,3“) a plnohodnotný XLR výstup LINE OUT i s možností aktivace GND LIFT v případě problémů se zemní smyčkou.
Markbass CMB 151 Black Line pod drobnohledem
Protože mě kurýr nezastihl doma, přivezl kombo do základní umělecké školy, kde učím. Asi dva dny jsem kombo ponechal nerozbalené, ale pak mi to nedalo a vysvobodil jsem ho ze sevření papírové krabice. Na první pohled mi přišlo celkem normálně obyčejné. Avšak do té doby, než jsem do něho zapojil basu. Šlo o opravdu laciný studentský nástroj typu JazzBass, nepřesahující cenu pěti tisíc korun (včetně malého kombíčka).
Označení komba „151“ mimo jiné říká, že aparát je osazený 15“ reproduktorem, což je u takto malého aparátu velká výhoda, protože zvládne vyloudit i ty opravdu hluboké tóny. Najednou ta školní obyčejná basa hrála jako čert. Skvěle zněly prsty i slap. Na kombu se totiž díky korekcím dá nastavit v podstatě cokoliv, od starého zahuhňaného retro zvuku až po moderní ostrý agresivní sound. Přestože na této base zadní snímač není příliš hlasitý (což u laciných kopií JazzBassu bývá), když jsem šteloval a šteloval, nakonec se mi tam Jaco Pastorius s tím svým mručivým zvukem objevil.
Poté, co jsem slavil úspěch s tímto nástrojem, zkusil jsem samozřejmě i druhý – kopii Precisiona od téže značky. Zde jsem přestavěl korekce na hutný basový spodek a aktivoval na kombu jak Scoope program, tak i Booster. Chtěl jsem mít zvuk, co nejvíce oldschoolový. Šlo to bez sebemenšího problému. Krásný tlustý přikřáplý zvuk jsem z této laciné basičky ještě dotvořil stažením tónové clony o polovinu. Tóny neřezaly, ale parádně tlačily a tón byl kulatý a teplý. Výškovou hornu jsem vůbec nepostrádal.
Když na hodinu dorazil jeden z mých dospělých a hráčsky velmi schopných studentů, ihned poznal, že hrajeme na jiný aparát než obyčejně. I on byl ze zvuku nadšený, ovšem jen do okamžiku, než zjistil velice přívětivou cenu našeho komba. Sám vlastní MarkBasse, ale o více jak deset tisíc dražšího. Tento fakt ho ve srovnání s kvalitou našeho komba rozesmutnil, nicméně jeho aparát má přeci jen větší výkon a je to konstrukčně vyšší level.
Zkoušeli jsme i tappingovou skladbu ve stylu latiny. I s tím se naše kombo popralo se vší parádou. Díky velice šikovně zkonstruovanému equalizeru je totiž snadné vypíchnout pro určitý hudební styl či způsob tvorby tónu odpovídající frekvence. Basový part je pak krásně srozumitelný. Toto kombo se vyrábí jak s jednou „desítkou“ 101, tak s „dvanáctkou“ 121. Mně by však, pokud bych si ho měl zakoupit, nejvíce vyhovovala právě tato „patnáctka“. Je totiž zvukově velice plná a krásně teplá.
Samozřejmě, že jsem na tomto kombu vyzkoušel i své dva osobní nástroje a musím říci, že jsem byl doslova nadšený (bezpražec také výtečný). Dokonce si myslím, že by kombo obstálo i v hlasitějších stylech, jako je rock či metal.
Závěrem
K tomuto kombu lze říci jen to, že poměr kvalita/cena je naprosto skvělá. Když do něho píchnete lacinou basu, rozzáří vám ji, když drahou basu, posune její zvukové kvality ještě výš. Má geniálně jednoduché intuitivní ovládání a je nenáročné. Od září chci přesně tento aparát mít ve své třídě. HOWG.
Výrobce: Markbass
Zapůjčil: MUSIC - PARK.CZ s.r.o.
Pet Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.