KORG KROSS

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 7
Registrován: 05 srp 2014 10:45

KORG KROSS

Příspěvek od ondra.urban »

Klávesová pracovní stanice.
3. 7. 2014

Firma KORG nabízí ve svém výrobním programu mnoho typů klávesových nástrojů. V kategorii pracovní stanice (workstation) nadále kraluje její slavná řada KRONOS. Jen připomeňme, že se jedná o řadu pracovních stanic využívajících 9 různých typů syntézy a to jak na principu vzorkování (samplingu), tak matematického modelování analogových i akustických zákonitostí. Technickou zajímavostí pracovních stanic KRONOS je to, že výrobce zvolil za mozek nástroje platformu CPU Intel Atom, osazenou na základní desce formátu Mini-ITX. Optimalizované softwarové jádro na bázi OS Linux se pak stará o všechny výpočty zvukové syntézy i efektů.

Jelikož je nutno pokrýt širší pole výrobního programu tak, aby mohli vlastnosti dospělých pracovních stanic ochutnat i ti méně majetní muzikanti, přišel KORG s odlehčenou variantou v podobě řady KROME. Tyto nástroje využívají pouze jediný způsob syntézy, tedy kombinaci samplovaných zvuků s filtry a zesilovači, kterou výrobce nazývá EDS-X (Enhanced Definition Synthesis - Expanded). Zůstalo několik věcí, které řada KROME převzala od KRONOSu. Jmenujme např. dlouhé klavírní samply bez smyček, funkce řídicí klaviatury, barevný dotykový display apod. V další fázi se objevila nová řada nástrojů, jejíhož většího zástupce s názvem KORG KROSS a 88 klavírními klávesami si blíže představíme v následující recenzi.

Základní údaje
Hudební pracovní stanice KORG KROSS-88 je všestranným elektronickým hudebním nástrojem, který v sobě spojuje několik integrovaných součástí: klaviaturu, zvukový generáror EDS-i (Enhanced Definition Synthesis - integrated) s max. polyfonií 80 hlasů, arpeggiator, sekvencer a audio rekordér. Syntéza nástroje je založena na bázi PCM vzorků (multisamplů) a dále na emulovaných obvodech tradiční subtraktivní metody s filtry, zesilovači, obálkami atd. Nechybí kvalitní efektové jednotky, vstup pro externí audio signál atd.

Popis
Nástroj KORG KROSS-88 působí mohutným dojmem už podle velikosti přepravní krabice. Příjemným překvapením je však hmotnost - samotný nástroj totiž váží vzhledem ke své velikosti a použité klaviatuře velmi příjemných 12.4 kg. V balení dále najdeme originální i do českého jazyka přeložený uživatelský manuál a napájecí zdroj.

Klaviatura nástroje má rozsah 88 kláves a je typu NH (Naturally Weighted Hammer Action). V dané cenové kategorii patří mezi ty lepší - je příjemně hratelná a dobře repetuje. Je jasné, že i zde bylo potřeba trochu šetřit. Profesionální klavíristé by možná ocenili trochu tužší chod kláves, ale použité kompromisní řešení činí nástroj univerzálním - kromě klavírních zvuků je přece potřeba hrát i varhany, smyčce, dechy, syntetické barvy apod. Klaviatura má pouze rychlostní citlivost, tlaková (after-touch) chybí.
Obrázek
Vrchní panel nástroje je uspořádán přehledně a intuitivně. Zcela vlevo vedle klaviatury najdeme dvojici koleček - Pitch Bend s aretací střední polohy a Modulation bez aretace. Kolečko modulace lze volně přiřadit k různým parametrům syntézy nebo efektové jednotky. Dovolím si zde malou poznámku: u většiny klávesových pracovních stanic firma KORG používala po mnoho let namísto dvojice koleček křížový ovladač (Joystick). Dokonce i u vrcholné řady KRONOS a odlehčené KROME je tento ovladač využit. Návrat ke kolečkům jsme zaregistrovali již u virtuálně-analogových nástrojů řady MicroKORG. Čas ukáže, jestli je to změna designové filozofie, nebo jen nabídka jiné altenativy v rámci modelové řady.

Nad kolečky najdeme dvojici programovatelných tlačítek (SW1 a SW2). Mohou fungovat buď v režimu Momentary (reagují pouze po dobu stisku), nebo Toggle (přepínání mezi dvěma stavy). Dají se přiřadit např. oktávové transpozici, zapnutí či vypnutí efektu a mnoha dalším parametrům.

Vlevo nad klaviaturou najdeme další zajímavost a tou jsou dvířka, která kryjí prostor pro napájecí baterie. Ano, je tomu tak, KORG KROSS lze napájet kromě síťového adaptéru také pomocí šestice baterií velikosti AA a to buď alkalických článků, nebo NiMh nabíjecích. Výrobce udává maximální čas, po který je nástroj schopen na baterie pracovat, na čtyři hodiny.

Dále již následuje panel ovládacích prvků a displeje. Zleva doprava zde najdeme potenciometr hlasitosti, dva rotační enkodéry s nekonečným krokem pro volbu kategorie zvukové barvy (Piano, Organ, Strings atd.) a výběr konkrétního zvuku. Dále jsou zde tlačítka volby základních módů Prog, Combi, Seq a Global/Media. Režim Prog slouží pro volbu základního módu nástroje - tedy hru ve zvolené zvukové barvě. Combi režim pak umožňuje nakombinovat až 16 programů (samostatných zvukových rejstříků) spolu s využitím dělení klaviatury (Split) nebo vrstvením (Layer). Napravo od režimových tlačítek najdeme tlačítka ovládání audio rekordéru (Setup a Play/Pause), dále LCD displej s podsvícením a rozlišením 240 x 64 bodů spolu se souvisejícími prvky pohybu v ovládacím menu - kurzorovými tlačítky a hlavním otočným enkodérem pro zadávání parametrů.

Pravou část vrchního ovládacího panelu uzavírá sekce pro ovládání a spouštění krokového sekvenceru (Step Seq) a jeho programování pomocí řady šestnácti podsvětlených tlačítek. Stejná tlačítka je možno sdílet i v režimu Favorites pro volbu jednoho ze šestnácti oblíbených programů ve čtyřech bankách (celkem 64). Dále zde najdeme tlačítka pro ovládání transportu vícestopého sekvenceru a konečně ovládací prvky pro zadávání tempa - otočný potenciometr a tlačítko Tap pro zadání tempa vyťukáním.

Zadní panel nástroje je obdařen všemi nezbytnými konektory pro komunikaci s okolním světem. Jsou to: konektor pro síťový adaptér, stereofonní výstup (2x jack 6.3 mm), vstupy pro dynamický mikrofon (jack 6.3 mm) a stereofonní zdroj signálu (mini-jack 3.5 mm). Dále zde najdeme vstup a výstup MIDI signálu a trojici konektorů pro pedály Damper (pedál prodlužující délku znění tónu), Switch (programovatelný spínač) a Pedal (programovatelný kontinuální pedál). Nabídku zadního panelu uzavírá USB konektor typu B pro připojení k počítači a slot pro SD kartu. Ta slouží pro ukládání všech uživatelských dat a také pro přímý záznam a přehrávání v režimu audio rekordéru. Podporovány jsou karty SDHC s kapacitou až 32 GB. Nabídka konektorů by nebyla kompletní, pokud bychom nezmínili malý jack pro připojení stereofonních sluchátek - ten najdeme naopak vpředu, pod sekcí ovládacích koleček.
Obrázek

Zvuky
Zvuk nástroje je pojat velmi univerzálně. Celkové orientaci v celkem 640 programech prospívá organizace do kategorií. Pro oscilátory syntézy (max. dva na jeden program) je k dipozici 421 různých samplů včetně šesti stereofonních (hlavně pro klavíry). Bicí sady mají k dipozici dokonce 890 multisamplů. Celková velikost vlnové paměti ROM je 112 MB, převedeno do lineárního 16bitového PCM formátu. Nástroj totiž podobně jako ostatní tohoto druhu využívá metody bezztrátové komprese.

Jelikož zde není možno popisovat podrobně všechny parametry syntézy, alespoň uveďme, že každý oscilátor je vybaven dvojicí filtrů, které je možno zapojovat v sérii nebo paralelně a dosáhnout tak max. strmosti 24 dB/oktávu. Kdo zná kvalitu moderních digitálních filtrů KORG, toho nepřekvapí, jak dobře znějí. Filtry, které jsou kromě primárního zvukového vzorku nejdůležitější barvotvornou součástí subtraktivní syntézy, lze nasadit od režimu hladkého zatlumení vyšších harmonických až po výraznější simulace analogové filtrace.

Celé struktuře syntézy zdatně dominují jak možnosti vnitřní modulace (obálky, pomaluběžné modulační oscilátory, škálování pomocí klaviatury atd.), tak externí řízení pomocí fyzických i MIDI kontrolérů. Oproti řadě KROME zde ale trochu chybí možnost rychlé editace pomocí čtveřice knobů Realtime Controls. Přehlednosti programování sice velmi prospívá kvalitní diplej nástroje, ale komfortnější práce dosáhneme až s použitím počítačového editoru, který je možno spolu s nezbytným USB řadičem stáhnout ze stránek výrobce. K dispozici je verze jak pro operační systémy Windows, tak pro Mac OS X.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Efekty
KORG KROSS zdatně využívá i potenciál zabudovaných DSP jednotek. Těch je dispozici hned několik: pět tzv. Insertion pro individuální nasazení např. na jednotlivých vrstvách v COMBI módu a dvě společné (Master). Zajímavostí, která se v této cenové kategorii příliš nevidí, je možnost využít efekty i pro externí audio signál, ať už z mikrofonního nebo linkového zdroje. Nástroj tak může posloužit jako kvalitní efektová jednotka nebo třeba vokodér.

Bicí automat, krokový sekvencer, arpeggiator a šestnáctistopý sekvencer
Nástroj KORG KROSS obsahuje mnoho pomůcek pro automatizovanou hru. Jednak je to presetový bicí automat, to znamená, že máme k dispozici velký počet přednastavených rytmických modelů (patternů), ale ty nelze dále měnit. Větší potenciál pro vlastní tvorbu nabízí Step Sequencer. Tady je ale název trochu nepřesný: krokový sekvencer použitý v nástrojích KROSS je přímo svázán s bicími sadami, lze jej tedy využít pouze pro bicí zvuky.

Pro univerzálnější nasazení pro melodické a harmonické postupy lze využít plně programovatelný arpeggiator. Ten nabízí až 1028 uživatelských patternů, které lze detailně programovat. Není to tedy jednoduchý arpeggitor, jak ho známe z klasického pojetí na elekronických nástrojích 80. let minulého století, ale spíše polyfonní frázový sekvencer.

Nabídku automatizace hry uzavírá klasický 16stopý MIDI sekvencer. Ten sice umožňuje záznam pouze v real-time režimu, ale při záznamu je možno využít také krokový sekvencer a arpeggiator, takže lze např. jednoduše připravit kompletní doprovod a sólové stopy nahrát živě. Nechybí ani základní možnosti editace záznamu, ale nikoliv tak detailní, jako nabízí třeba dospělejší řada KROME, kde lze pracovat až na úrovni jednotlivých not.

Audio rekordér
Zajímavým doplňkem výbavy nástroje KORG KROSS je bezesporu také zabudovaný stereofonní záznamník audio dat. Pracuje s rozlišením 16-bit/48 kHz a na první pohled nepřináší nic neobvyklého. Nicméně plný potenciál využijeme až s nasazením režimu Overdub, kdy lze donekonečna vrstvit audio záznam „na sebe“. Tento způsob de facto vychází z principu destruktivního záznamu, kdy je určitá část nahrávky nahrazena mixem nahrávky původní a externího zdroje. Tím může být buď hra na nástroj samotný, nebo externí audio signál. Funkce audio rekordéru nemohou v žádném případě konkurovat i té nejjednodušší DAW aplikaci v počítačích, nicméně pro mobilní a rychlé vytvoření např. demosnímku písně se zpěvem se může hodit. Hotovou nahrávku lze pomocí SD karty přenést např. do počítače k dalšímu zpracování.

Závěrem
Prvotní obavy, že firma KORG nabídne v nástrojích řady KROSS pouze odlehčenou variantu vyšší řady KROME, se nenaplnily. Nástroj KORG KROSS vychází podle mého názoru více z potřeb začínajícího hráče, který dostane vše tak nějak přehledněji a intuitivněji zabaleno. Kupříkladu režim Favorites je vynikajícím pomocníkem pro rychlou změnu zvukového programu na pódiu. Své uplatnění najde jistě i audio rekordér pro rychlý záznam vlastní tvorby zejména ve spojení s externím vstupem, např. mikrofonem. V automatech typu krokový sekvencer a arpeggiator je připraveno také mnoho inspirativního materiálu, který lze naštěstí zcela změnit a přizpůsobit nástroj svým potřebám. Nástroj se dobře ovládá, je lehce přenosný a je pojat velmi univerzálně pro muzikanty, kteří raději hrají a pak teprve programují. Závěrem je nutno zmínit, že kromě plné verze s 88 klávesami je také k dispozici menší varianta s rozsahem pěti oktáv (KROSS-61), která se kromě použité klaviatury, rozměrů a hmotnosti zcela funkčně shoduje s větším modelem.

Výrobce: KORG
Zapůjčil: Music Park

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět